Strona 1 z 3

Silnik, regiel - co wybrać...

: 24 sie 2013, o 22:39
autor: tom74
Zwracam się do bardziej doświadczonych kolegów o doradzenie w doborze silnika bezszczotkowwego do modelu samochodu w skali 1:10. Autko to typ truggy i świetnie spisuje się w terenie dzięki regulowanemu zawieszeniu oraz nie najgorzej na asfalcie. Fabrycznie posiada silnik szczotkowy klasy 550, który średnio pada co 15 pakietów, temperatura go zabija pomimo dużego radiatora z dwoma wentylatorami. Chcę dobrać silnik bezszczotkowy bezsensorowy na napięcia pracy 7,4-11,1 V aby model nadal dobrze spisywał się w terenie i na asfalcie z regulatorem EZRUN WP-80A (zestaw wodoszczelny). Chcę jednak uniknąć sytuacji gdy przy ruszaniu z pełnym gazem model staje na tylnych kołach lub wywraca się na dachu oraz takiej aby dopiero przy maksymalnych obrotach silnik dopiero oddawał maksymalny moment. Poniżej wrzucam tabele z zaznaczonymi na czerwono rodzajami silników bezszczotkowych jakie proponuje producent tego modelu przy jego rozbudowie, niestety nie podał ważnego parametru, czyli liczby zwoi (skręt).
Proszę o poradę czy jeśli zastosuje silnik o parametrach 2700-3300 KV i liczbie zwoi 15-19, to będzie to dobry wybór?
Obrazek
I jeszcze filmik jaki to typ modelu autka:

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 25 sie 2013, o 07:47
autor: lethe
Jeśli chcesz nim jeździć w trochę trudniejszym terenie i pokonywać przeszkody to zastanów się nad silnikiem z sensorem. Bez niego silnik szarpie i chodzi bardzo nierówno przy niskich obrotach.

Z resztą niestety nie jestem w stanie Ci pomóc. Mam samochód ale w nim nawet podwozie jest zrobione specjalnie pod driftowanie a tam wymagania i ustawienia są inne.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 25 sie 2013, o 10:54
autor: tom74
Zgadzam się, że sensorowy przy małych prędkościach nie szarpie, ja jednak lubię raczej dynamiczna jazdę i pokonywanie powolne przeszkód w trybie crawlers mnie nie interesuje. Dodatkowo silniki sensorowe trudniej zdobyć jako wodooporne, podobnie regulator, który jak pisałem wcześniej już posiadam.
Według zdobytych informacji silniki szczotkowe klasy 540/550 mają 20-27 zwoi. To oznacza, że mój bezczotkowy powinien mieć podobny parametr?
Napisałeś, że masz autko ustawione pod drift, czy możesz sprawdzić jaki jest tam silnik jeśli chodzi o ilość zwoi i KV?

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 25 sie 2013, o 15:21
autor: lethe
Jasna sprawa, zasuwam na HobbyWing Xerun 3300kV 10.5T przy 2S. Z tym że pamiętaj że mój model jest najprawdopodobniej lżejszy i koła mają bardzo mały opór do pokonania więc w Twoim przypadku większy sens może mieć zastosowanie wolniejszego silnika ale z większym momentem, wiele też zależy od tego jakie przełożenie zastosujesz i jakie prędkości chcesz osiągać.

Ilość zwojów w silnikach szczotkowych i bezszczotkowych to dwie różne sprawy. W szczotkowych ta liczba jest wyraźnie wyższa.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 25 sie 2013, o 20:45
autor: tom74
Pewien sprzedawca dobrał mi silnik o następujących parametrach:

Model TURNIGY TRACKSTAR, 3650 bezczujnikowy, wodoszczelny
Kv: 3000 21T
Prąd stały: 34A
Prąd szczytowy: 46A
Moc maksymalna (15sec): 260W
Rezystancja: 0.0196ohm
Napięcie pracy 7,2-11,1V
Obrazek

Oznaczenie modelu 3650 jest zgodne z tym, co producent podał w tabeli dotyczącej tuningu napędu w moim autku. Chyba zaryzykuje zakup.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 26 sie 2013, o 07:55
autor: lethe
Będziesz tego używał pod 2S czy 3S?

Ciężko mi powiedzieć bo orientuję się tylko w drifcie, ale moment na pewno będziesz miał spory a przy 3S więcej obrotów niż ja mam u siebie. Nie mam takiej długiej prostej żeby się rozpędzić ale jeśli nie skręcam zbyt ostro to rozwija całkiem konkretne prędkości pomimo tego że koła non stop się ślizgają i mam założony bardzo mały pinion.

Ostatnia rzecz to jeśli chcesz brać później udział w zawodach to upewnij się że parametry silnika spełniają wymagania organizatorów.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 26 sie 2013, o 10:22
autor: Don Mirson
Jesli zdecydujesz się na Trackstar'a to na Hobbykingu wychodzą dość tanio.
O ile Twój regiel obsługuje silniki sensorowe, to wydaje mi się, że to kwestia bezdyskusyjna. Moim zdaniem powinieneś wziąć sensorowy. Różnica w obsłudze jest ogromna, w cenie znikoma.
Co do ilośc zwojów, to wszystko zależy jak szybko chcesz jeździć. Osobiście polecałbym Ci coś ok 7-8 zwojów. To będzie mocny silnik. Zakładam, że w terenie potrzebna jest moc, żeby fajnie rozbujać auto, pozwolić mu ładnie wyskoczyć itp. Gdyby okazał się zbyt szybki (a raczej nie), to dajesz mniejszą zębatkę na niego i tyle.
Zarówno w osobówkach (Team Associated tc6.1 czy przerobionym na rally Nascada Himoto) jak i w Monsterze Himoto używam silników pomiędzy 7 a 10 zwoji. Te bliżej 10 sa bardzo wolne, typowe na kręte tory o rozmiarach 10x20 metrów. Żeby dobrze się bawić takim autem celowałbym w ok 8 zwojów.
I nie musisz obawiać się, że auto będzie Ci lecieć na dach. Prawidłowo wyważone tak się nie zachowa. No chyba, że pakiet zainstalujesz na dachu ;)
Co najwyżej będzie kopał dziure w drodze zanim ruszy, ale to kwestia ustawień regla, krzywej gazu i ruchu palcem ;)

Aha, w Himoto Monster Trucku (który jest najbardziej zbliżonym moim autem do Twojego) mam obecnie silnik z 8 zwojami. Jest ok. Fajnie jeżdzi, ale nie ma szelaństwa więc nie musisz się obawiać. Dodam jeszcze, że jeżdze na pakietach 2S.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 27 sie 2013, o 11:18
autor: tom74
No to Panowie wbiliście mi gwoździa. Docelowo będę używał pakietów 3S, ale mam jeszcze 4 sztuki po 2S 3000-5000 MAh więc pewnie też ich użyję. Martwi mnie jednak informacja, że silnik powinien mieć mniej niż 10 zwojów, a sprzedawca proponuje 21. O co chodzi? Nie chcę przekroczyć 90 km/h ale też auto ma się żwawo rozpędzać i dawać radę na piachu i trawie i asfalcie. Zobaczcie do końca mój film z pierwszego postu, na którym widać o jaki typ zabawy mi chodzi.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 27 sie 2013, o 16:27
autor: Don Mirson
tom74 pisze:Docelowo będę używał pakietów 3S, ale mam jeszcze 4 sztuki po 2S 3000-5000 MAh więc pewnie też ich użyję.
Na pakietach 3S będzie oczywiście te +/-50% szybcej. Ja pisze o 2S, bo na nich jeżdżę i je znam....

tom74 pisze:Martwi mnie jednak informacja, że silnik powinien mieć mniej niż 10 zwojów, a sprzedawca proponuje 21. O co chodzi?
Też nie wiem o co chodzi. Czytuje fora samochodowe i to co tam się dzieje czasem nie mieści mi sie w głowie. Cały czas trwają dyskuje o zajebistości silników szczotkowych i pakietów Ni...coś tam. Jakaś masakra :masakra: Z kolei na facebookowej samochodowej grupie rc dostało mi się za to, że nie wspieram (a prawie że okradam) polską gospodarkę zamawiając z hobbykinga :D Zatem opini tyle co ludzi.
Co do 21 zwojów, to może z 20-30khm wyciśniesz... z górki :) Jak pisałem wcześniej, w monsterze mam poniżej 10 i jest to takie minimum, zeby jeżdził jakoś...
Weź pod uwagę jeszcze jedną kwestię. Jesli silnik okaże się zbyt szybki, co w przypadku 8 zwojów nie będzie miało miejsca, możesz założyć nieco mniejszą zebatkę atakującą i będzie wszystko grało. Jeśli będzie zbyt wolny, w odwrotny sposób nie nadrobisz bo silnik będzie się strasznie grzał.

tom74 pisze:Nie chcę przekroczyć 90 km/h ale też auto ma się żwawo rozpędzać i dawać radę na piachu i trawie i asfalcie.
Dlatego potrzebujesz coś ok 8 zwojów. Mam na myśli pakiety 2S, które dobrze się sprawdzają w takich autach. W pakiecie 3S tych zwojów przyda się o kilka mniej, adekwatnie o poziomu KV silnika...

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 28 sie 2013, o 23:28
autor: tom74
Dzięki Mirku za poświęcenie uwagi. Podsumujmy - wybieram silnik 8T o jakiej wartości KV ma być?
Coś takiego?
Kv: 4370
Max Napięcie: 2S-3S(7,4V-11,1V)
Maksymalny prąd: 46 A
Watts: 550
Rezystancja: 0.0127Ohms
Długość: 50mm
Średnica: 35.8mm
Średnica ośki:. 3.175mm
Długość ośki: 15 mm
Waga: 168g
Przełożenie będę mia na starcie 23/64 (fabryczne ale na stalowych zębatkach). Mogę kombinować między 17 a 29 na zębatce silnika bo w tych rozmiarach są do zdobycia stalowa. Poniżej i powyżej tylko aluminium i mosiądz.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 29 sie 2013, o 00:50
autor: tom74
Chyba moje poszukiwania odniosły skutek. Znalazłem sklep oferujący wersję PRO wyposażoną w silnik bezszczotkowy:
http://www.nitrorcx.com/51c809-pro-rall ... ccred.html
Z opisu wynika, że: "The Rally Monster Brushless Pro is powered by a Sensorless Brushless Motor rated at 3300KV @ 12Turns and a programmable 60amp ESC, that’s capable of handling 4-9s Nickel batteries or
2-3s LiPo batteries. "
Czyli bezsensorowy, 3300KV, 12T. Czekam jeszcze na info ze strefahobby.pl, bo też oferowali wersję bezszczotkową:

: 29 sie 2013, o 03:41
autor: Don Mirson
Regiel 60A do 1/10?? Toż to minimum poniżej minima...
Czy nie będzie podobnie z silnikiem.
Tak czy siak, jak chcesz te parametry to bierz, ale z HK za normalna cenę :)
No i bez sensorów? Ojojojoj...
Aha, zwróć uwagę, że auto pięknie dymi... na piachu. Pytanie jakby jeździł po innych nawierzchcniach.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 29 sie 2013, o 11:53
autor: tom74
Tak jak wcześniej pisałem mam już regler EZRUN WP-80A WODOSZCZELNY:
Prąd stały/chwilowy : 80A/540A
Rezystancja: 0,0004 ohm
zasilanie: 4-9 komórek Ni-xx (NiMH / NiCd)
2S-3S(7,4V-11,1V) ogniwa Li-Po
Wyjście BEC: 6V/2A wbudowany
Wymiary: 46x34x35mm
Waga: 82g
Problemem dla mnie było dobranie silnika do zestawu.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 29 sie 2013, o 12:07
autor: Don Mirson
Ale mi nie o to chodzi :hammer:
Szukając sinlika wzorujesz się na aucie, które już regiel ma zbyt słaby. Stąd moje wnioski, że silnik też nie będzie zbyt zajebiaszczy...

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 29 sie 2013, o 15:18
autor: tom74
Teraz Cię Mirku rozumiem. W takim razie doradź mi jaki silnik dokupić do niego. Dotychczasowe przeszukiwanie netu podpowiadają, że ma być to silnik powyżej 3300 KV i mniej niż 12T. Ale to za mało aby zrobić zakup.

: 29 sie 2013, o 15:20
autor: Don Mirson
Spoko. Jade na pole. Wieczorem zerkne

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 30 sie 2013, o 10:12
autor: Don Mirson
Nie zapytałem czy Twój regiel ma możliwość zasilania sensorowego silnika (poznasz po dodatkowym wyjsciu na kable/wtyczce).

Podaję więc sinilki, które działają zarówno na sensorowanych jak i niesensorowanych reglach. W tymm drugim przypadku będzie jeździł jak niesensorowany, ale w przyszłości po zmianie regla będziesz już miał docelowy sinlik...

Turnigy TrackStar 8.5T Sensored Brushless Motor 4620KV - 30,63$
Najtańszy i wystarczający. Jedyne ograniczenie jest takie, że działa tylko na pakietach 2S. Nie powinno mieć to jednak znaczenia, bo pakiety 3S w tym przypadku zupełnie nie są potrzebne. Z resztą w tego typu autach jestem zwolennikiem doboru elektroniki pod 2S. Dlaczego? Bo szybszy silnik zajmie podobną ilość miejsca (i tyle samo będzie ważył). A zamiast pakietu 3S zmieścisz 50% pojemniejszy pakiet 2S... Ujmując inaczej, tyle samo miejsca, tyle samo wagi, taka sama moc sinika a jeżdzenie o połowe dłuższe...

Turnigy TrackStar 8.5T Sensored Brushless Motor 3983KV - 33,46$
Ten jest troszkę droższy, ale lżejszy i jednocześnie ma niepotrzebną możliwośc podłączenia pakietu 3S. W sumie to nachętniej wziąłbym ten, ale obecnie go nie ma na stocku.

Turnigy Mach2 8.5T Brushless R/C Car Motor w/timing adjust 4600Kv - 40,92$
A tu jeszcze jeden. Najdroższy. Dlaczego? Nie wiem.

Podsumowując, pierwsza propozycja wydaje mi się najbardziej trafiona.

Aha, nie wiem czy jest taka możliwość w Twoim modelu, ale ja w swoich pozamieniałem zębatki na szerokość 0,8 cm. Zdecydowanie lepiej znoszą przeciążenia.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 30 sie 2013, o 14:48
autor: tom74
Dzięki za propozycje. Mój regulator nie obsługuje sensorowych. Co do zębatek, to mam w planie sprawdzić czy mogę swoje w wersji 0,6 zamienić na 0,8, w zasadzie to chodzi tylko o dopasowanie mocowania zębatki odbiorczej. Do HPI jest więcej dostępnych stalowych zębatek or ręki niż w przypadku Himoto/HSP i również słyszałem, że moduł 0,8 lepiej wytrzymuje przeciążenia.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 30 sie 2013, o 14:50
autor: Don Mirson
W moim aucie moduł 0,6 zdarłem po pierwszej jeździe. O,8 tłuke już jakiś czas bez istotnego zużycia.
Oczywiście metalowe pewnie jeszcze lepsze, tylko do metalowego odbioru potrzebujesz specjalny metolowy atak (nie każdy metal się nada) - pamiętaj.

Re: Dobór silnika bezszczotkowego do truggy 1:10

: 30 sie 2013, o 15:03
autor: tom74
Mirku tam gdzie kupowałem regulator znalazłem takie najbliższe silniki:
http://allegro.pl/silnik-turnigy-tracks ... 12348.html
i
http://allegro.pl/silnik-turnigy-10t-kv ... 25732.html
Nie będę przecież samego silnika ściągał spoza Polski.