Protos Mini - "uziemic" prosiaka - hałtu

Znajdziesz tu również Protosy MSH...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 kwie 2015, o 04:54

aikus pisze:Ładunki gromadza sie naprawde szybko i te kilkaset omow rezystancji stanowi przeszkode w skutecznym ich rozladowywaniu.

Niemożliwe.
Gdyby rezystancja była nieskończona to tworzyłby sie potencjał ponad 1000V. Przy kilkuset ohm byłoby to ponad 1A Czyli pinad 1000W , skrzynka by ci się stopiła :-)

Kiedy kupiłem pierwszego protosa 500 to był uziemiony (belka -rama-silnik) przez poprzedniego właściela i przy odbudowach druta zachowywałem. Wtedy jeszcze nie istniał conductive boom case. Model był na flybarze i nie było problemów. Potem przeszedłem na fbl, był to 3gx i model spadł, 3gx się zresetował. Zanabyłem BeastX i problemy zniknęły. O tym że 3gx się resetował i że niewidzialny duch pan elektrostatyk istnieje się przekonałem w domu, kiedy rozkręcając protosa bez łopat trzymałem go za belkę i niechcący dotknąłem obudowy 3gx. Test ponowiłem kilkukrotnie ryzykująć że coś zdechnie i za każdym razem 3gx się resetował.
W tych samych warunkach z BX nie było problemu.
Najwyraźniej niektóre systemy nie lubią nawet słabej elektrostatyki.
ZYX najwyraźnie nie, podobnie jak i coron ds9x9.
Przekonał się o tym Kula który dosyć długo walczył z ZYXem i elektrostatyką.
MSH Brain jest za to odporny na eleltrostatykę w protosie.

Mimo tego ja zawsze staram się w pełni zabezpieczać.
Dlatego pasek smaruję o ile nie zapomnię smarem silikonowym redukującum elektrostatykę. Mam dwie podpory metalowe wału które dodatkowo sporo dają przy kretach. Jak przyszło do wymiany rolek (ale to po 500 lub wiecej lotach) to nie żałowałem i wsadziłem aluminiowe.

Smar silikonowy to nie wielki wydatek dodatkowo zmniejsza opory i wydłuża żywotnoś oaska i rolek, warto aby miał w specyfikacji że jest antystatyczny i żeby nie była to jakaś rzadka woda w spraju.
Aliminiowe podpory można zastąpić drucikiem wciśniętym pod łożysko i lekko obskrobaną ramę na kontakcie z podporą.
Boom case jest conductive ale nie wiem czy tail case. Tam też można by dać drucik pod łożysko. Belka jest fabrycznie bez lakieru na końcach.
Można by z ramy papierkiem zeszlifować lakier na kontakcie z conductive boom case.
Po tym wszystkim intensywnie bym przetestował model bez łopat.
Ostatecznie bym też wydzielił wątek o elektrostatyce protosa do właściwego działu ;-)
Sam natomiast muszę zacząć uczulać kupujących na te problemy. U mnie jest to automatyczne przy budowie, silikon, sprawdzanie luzów poprzecznych na łożyskach, zabezpieczanie kabli na kantach ramy, tak samo jak automatyczme jest dawanie locktitu na śrubach metal w metal.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 06:23

Kenobi36 pisze:
aikus pisze:Ładunki gromadza sie naprawde szybko i te kilkaset omow rezystancji stanowi przeszkode w skutecznym ich rozladowywaniu.

Niemożliwe.
Gdyby rezystancja była nieskończona to tworzyłby sie potencjał ponad 1000V. Przy kilkuset ohm byłoby to ponad 1A Czyli pinad 1000W , skrzynka by ci się stopiła :-)


Wszystko sie zgadza, do momentu zderzenia teorii z empiria.
Wczoraj zanim poszedlem spac pozajmowalem sie tym troche. Zanim zaczalem cokolwiek poprawiac, postanowilem dokladnie zbadac stan wyjsciowy.
Na poczatekomomierz w lape i mierzymy wszystko po kolei.
Wyniki:
1. Skrzynka ogonowa - izolator (a nie tak jak wczesniej mowilem conductive - tak mi sie tylko wydawalo)
2. Boomcase - rezystancja kilkudziesieciu omow na cm.
3. rezystancja pomiedzy belka ogonowa a silnikiem - kilkaset ohmow (boomcase, weglowa rama)
4. REzystancja pomiedzy blokiem silnika a walem glownym - nieskonczonosc.

No to odpalamy dziada przy zdjetych lopatach i bierzemy do roboty neonowke.
Jeszcze zanim zdazylem wykonac pierwszy test, niechcacy dotknalem reką belki ogonowej.
P!3RD0LN3L0 mnie tak ze az mi sie reka cofnela.

Co ciekawe nie udalo mi sie zmusic neonowki do swiecenia chocby po to, zeby jednoznacznie wskazac miejsca generowania sie ladunkow.

Ale inny zauwazony fakt to .... uwaga ... grzanie sie belki ogonowej. I to dosc mocne.
Po kilkudziesieciu sekundach pracy belka ma .. no tak na okolo okolo 40 stopni.
Teraz pytanie skad to cieplo sie tam bierze?
Opcje sa dwie:
1. Pasek jest za luzny i obija sie o belke w srodku wydzielajac cieplo na skutek tarcia - wykluczone - pasek mam napiety bardzo mocno.
2. elektrostatyka jest tak potezna, ze w srodku pomiedzy paskiem a belka wszystko az swieci od przeskakujacych iskier i od nich sie nagrzewa.


Kenobi36 pisze:Najwyraźniej niektóre systemy nie lubią nawet słabej elektrostatyki.
ZYX najwyraźnie nie, podobnie jak i coron ds9x9.
Przekonał się o tym Kula który dosyć długo walczył z ZYXem i elektrostatyką.
MSH Brain jest za to odporny na eleltrostatykę w protosie.


Wiem, znam historie Kuli przygod z elektrostatyka i gadalem z nim o tym nawet wczoraj.

Kenobi36 pisze:Mimo tego ja zawsze staram się w pełni zabezpieczać.
Dlatego pasek smaruję o ile nie zapomnię smarem silikonowym redukującum elektrostatykę. Mam dwie podpory metalowe wału które dodatkowo sporo dają przy kretach. Jak przyszło do wymiany rolek (ale to po 500 lub wiecej lotach) to nie żałowałem i wsadziłem aluminiowe.


Smar silikonowy... Wlasnie wczoraj zaczalem sie zastanawiac czy to nie jest tak, ze on wiecej przeszkadza niz pomaga.
Mam smar ktory jest gesty, lepki, ale nie ma napisane, ze jest antyelektrostatyczny.
Nie sprawdzalem tez jego rezystancji.
Ale, jak juz wspomnialem gadalem z Kula i mowil, ze od jakiegos czasu przestal w ogole smarowac paski i problemy z elektrostatyka ma mniejsze.


Kenobi36 pisze:Smar silikonowy to nie wielki wydatek dodatkowo zmniejsza opory i wydłuża żywotnoś oaska i rolek, warto aby miał w specyfikacji że jest antystatyczny i żeby nie była to jakaś rzadka woda w spraju.
Aliminiowe podpory można zastąpić drucikiem wciśniętym pod łożysko i lekko obskrobaną ramę na kontakcie z podporą.
Boom case jest conductive ale nie wiem czy tail case. Tam też można by dać drucik pod łożysko. Belka jest fabrycznie bez lakieru na końcach.
Można by z ramy papierkiem zeszlifować lakier na kontakcie z conductive boom case.
Po tym wszystkim intensywnie bym przetestował model bez łopat.


Takie wlasnie, dokladnie takie mam plany na dzisiejszy wieczor.

Kenobi36 pisze:Sam natomiast muszę zacząć uczulać kupujących na te problemy. U mnie jest to automatyczne przy budowie, silikon, sprawdzanie luzów poprzecznych na łożyskach, zabezpieczanie kabli na kantach ramy, tak samo jak automatyczme jest dawanie locktitu na śrubach metal w metal.


Wiesz, to nie jest moj pierwszy protos... Moze nie dziesiaty, ale nie pierwszy.
W Miniaku nie mialem NIGDY ABSOLUTNIE ZADNYCH problemow z elektrostatyka.
Teraz zaczynam sie zastanawiac czy do wszystkich "roznych serii" lozysk, onewayow, tarcz sterujacych itp, nie nalezy jeszcze dorzucic paskow... Bo wystarczy ze pasek bedzie mial w calej swojej dlugosci jedna niteczke zbrojenia z jakiegos metalu, ergo bedzie przewodzacy (dla elektrostatyki czyli napiec rzedu kilkunastu kV) i problemu elektrostatyki nie bedzie chocby skaly sraly.
A potem zakladasz pasek ktory jest izolatorem i wszystko az swieci.
To by sie pokrywalo z doswiadczeniami Kuli, ktory pierwszych problemow z elektrostatyka doswiadczyl NAGLE, po tym jak najpierw zrobil Protosem cos kolo 2000 lotow, a potem wymienil pasek.
Wymienil pasek i sie zaczelo.

Kenobi36 pisze:Ostatecznie bym też wydzielił wątek o elektrostatyce protosa do właściwego działu ;-)


O, widze ze slowo czynem sie stalo.
:)
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 kwie 2015, o 08:12

Uziem skrzynkę, wał, silnik i testuj.

Temperatura belki wynika z tarcia.

Pytanie czy Kula przy okazji zmiany paska zmienił belkę.
Drugie czy belka jest pomalowana od środka?
Stary pasek obcierając belkę może się pokrywać metalem i mieć mniejsze właściwiści elektrostatyczne.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 08:48

Kenobi36 pisze:Uziem skrzynkę, wał, silnik i testuj.



Tak oczywiscie zrobie, ale wlasnie i tu pojawiaja mi sie kolejne pytania: Jaki to ma sens jesli rolki na wale glownym i ogonowym sa plastikowe i sa izolatorami?
Nie zdejme w ten sposob ladunkow z paska. Ladunki bedzie zdejmowal tylko silnik.


No bo generalnie jedyne co jest pewne w dokladnejj zasadzie dzialania tego generatora to to, ze pasek jest nosnikiem ladunkow, ale skad je bierze i na czym odklada to juz xyu wie...
A to jest jak dla mnie kluczem do pewnego i skutecznego rozwiazania problemu, a nie rozwiazania na zasadzie oddawania slepych strzalow z ktorych ktorys trafi ... byc moze rykoszetem...

EDIT: Update - napisalem do MSH z prosba o dokaldne wyjasnienie skad sie bierze elektrostatyka. Napisalem co juz wiem i czego nie wiem i chce sie dowiedziec.
Zobacyzmy co odpisza.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 kwie 2015, o 09:13

Sens jest taki aby cały model miał jeden potencjał.
Właśnie dlatego że są plastikowe izolatory pomiędzy metalowymi elementami to wale głównym, wałku ogona i każdym innym elemencie metalowym odkłada się inny ładunek ktory potem jest rozładowany wyładowaniem
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 23 kwie 2015, o 09:23

W minisach tez ktoś miał takie problemy? Pytam bo na zyxie planuje latać...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 kwie 2015, o 09:30

Kula
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 09:42

Kenobi36 pisze:Sens jest taki aby cały model miał jeden potencjał.


No jo... I potem jedyne co moze sie zdarzyc to strzal przy ladowaniu, po locie, tuz przed zetknieciem z ziemia, ale za to jak j3bn!3 to model spali tak jak tego goblina co na linie HV wpadl... i dziure w ziemii wypali :rotfl2:

zartuje oczywiscie.. No ma to sens, ma, jakby nie patrzec...
Dooobra, dzisiaj po robicie zrobie... i napisze co i jak.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 kwie 2015, o 09:59

Miruuu masz minisa? Kto się na to zgodził?
Helikoptery
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 23 kwie 2015, o 10:33

Mi też się niepokojąco belka ogonowa grzała, ale zauważyłem to dopiero po zamianie na rurę karbonową - przy ustawianiu ogona na sucho, bez łopat.
Przez chwilę się zastanawiałem czy to nie kwestia dosyć sporych wibracji, które wtedy eliminowałem.
Po locie wszystko jest skutecznie chłodzone ciągiem z wirnika głównego, więc nie miałem szansy wcześniej tego zauważyć.
Tail boom masz karbon czy metal?
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 kwie 2015, o 10:34

Po sklejeniu kilku wątków w tym samym temacie uciekł na dalszy plan najważniejszy post. Poniżej wrzucam zawartość...
Dzięki Aikus!!

/ miruuu




aikus pisze:Generalnie chodzi o to, zeby połączyć elektrycznie nastepujace elementy:
1. Walek ogona
2. Belka ogonowa
3. Wal głowny
4. Silnik.

Ja robie to w ten sposob:

1. walek ogona łącze z belka ogonowa:

Obrazek
Kabel jest wcisniety do gniazda lozyska...

Obrazek
A drugi jego koniec pomiedzy belke a skrzynke ogonowa.
Belka w tym miejscu pod skrzynka ogonowa jest oskrobana z farby.

Sama belka jest oczywiscie przewodzaca, wiec nastepnym punktem łączenia jest boomcase:

Obrazek

Nie jestem w stanie w tej chwili zrobic lepszego zdjecia, ale ten kabel tam wchodzi pomiedzy boomcase a belke.
Rownie dobrze mozna go wcisnac pod mocowanie serwa ogonowego. Koniecznie trzeba w miejscu kontaktu oskrobac belke z farby.

Od tej pory mamy dwie mozliwosci:
- kabel od boomcasa idzie bezposrednio do bloczka silnika, a drugi kabel od bloczka silnika idzie do lozyska walu glownego i jest wcisniety podobnie jak w skrzynce ogonowej pod lozysko wirnika ogonowego.
- Kabel od boomcasa idzie do lozyska walu glownego i dalej do bloczka silnika.

Ja zastosowalem pierwsza opcje, choc w zasadzie nie ma zadnego powodu dla ktorego druga bylaby gorsza (w duzym protosie zastosowalem tę drugą).
Czyli, kabel od boomcasa z przykrecam do bloczku silnika z jednej strony:

Obrazek

A z drugiej strony drugi kabel od bloczku silnika idzie do lozyska walu glownego:

Obrazek
Obrazek


byc moze dobrym pomyslem byloby jeszcze pociagnac kabelki do walkow rolek prowadzacych pasek.
NA PEWNO bylby to dobry pomysl, w polaczeniu z rolkami aluminiowymi - trudno wyobrazic sobie cos co bedzie ładniej zbieralo ladunki z paska.
Ale takie "uziemienie" generalnie zalatwia sprawe elektrostatyki.

Mam nadzieje, ze komus sie przyda.



I jeszcze fotki z mojego robienia.
Tutaj jeszcze miejsce na uwagę... warto o tym pomyśleć już w czasie składania helika. Można wtedy wykonać wszystko małym nakładem pracy i zrobić to znacznie estetyczniej. U mnie zaważył czas i lenistwo więc kabelki sa na wierzchu i niezbyt estetycznie wszystko wygląda...




Obrazek

Obrazek

Obrazek[/quote]

Obrazek[/quote]

Obrazek

Obrazek

Obrazek[/quote]
Helikoptery
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 23 kwie 2015, o 10:50

wojtekr pisze:Miruuu masz minisa? Kto się na to zgodził?

Jeszcze nie, ale liczę ze odliczam juz dni nie tygodnie do niego :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 10:57

valoos pisze:[...]
Tail boom masz karbon czy metal?


Metal metal... nawet nie chce myslec co by bylo gdybym mial carbon...
I nie wiedzialem ze jest opcja carbon w Protosie...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 kwie 2015, o 11:37

Heavy metal jest najlepszy
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 11:47

A nie bo trash!
;)
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 23 kwie 2015, o 11:50

Eeee tam, death :P Vader rulez
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 13:04

:)
No a wracajac do meritum... tak sobie jeszcze mysle...:

Kenobi36 pisze:Sens jest taki aby cały model miał jeden potencjał.
Właśnie dlatego że są plastikowe izolatory pomiędzy metalowymi elementami to wale głównym, wałku ogona i każdym innym elemencie metalowym odkłada się inny ładunek ktory potem jest rozładowany wyładowaniem


A moze to wcale nie pasek...?
Moze to nie generatof Van De Graffa tylko raczej butelka lejdejska?
Co mam ma mysli?
Rotor... Rotor glowny. Moze sie elektryzowac od ... powietrza!
Caly wirnik wraz z walem jest pieknie odizolowany, a miejsce gdzie moze nastapic przebicie to koncowka walu, ktora wali ... prosto w metalowa obudowe ZYXa.
Tego doswiadczenia raczej nie powtorze w domu, ale uziemienie lozysk walu glownego rzeczywiscie powinno zalatwic sprawe...

Zastanawiam sie tylko czy nie wartoby jeszcze tego wszystkiego polaczyc jakos z elektryka - chocby z minusem akumulatora...


(Albo dla pewnosci z minusem i plusem, hiiihiiiihiiiii... :vhappy: )
Awatar użytkownika
przemek
Elita forum...
Posty: 800
Rejestracja: 22-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 95 razy
Podziękowano: 90 razy

Postautor: przemek » 23 kwie 2015, o 13:43

Hmm.. ale skoro w domu kopała Cię belka bez założonych łopat to może jednak nie wirnik?
Protos Mini i dlugo nic :)
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 kwie 2015, o 14:02

Plus do wałka ogonowego, do wału a minus do belki albo na odwrót, ale tak aby ładowało pakiet. :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 23 kwie 2015, o 14:32

... I mamy perpetum mobile! A tyle sie madre glowy nakombinowaly zeby stwierdzic ze sie nie da:-D:-D :banana:

Wróć do „XLPower”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości