XL Power 380

Znajdziesz tu również Protosy MSH...
Awatar użytkownika
macem
Domownik forum...
Posty: 313
Rejestracja: 23-03-2018
Lokalizacja: Kościelec
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 3 razy
Kontaktowanie:

Postautor: macem » 21 paź 2023, o 09:14

MIałem 2 podkładki na okucie, bardzo mały 'tail wag', jak usunąłem jedną to merdanie sie 2 razy zwiększyło, pokombinuje jeszcze z tymi podkładkami, mam różnej wysokości.
Goblin 420, KDS chase 360, Devil X360, X3, trex 450L Dominator, kds 450sv, miniTitanV2, trex 450 PRO DFC, tarot 450 FBL :)
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 825
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 21 paź 2023, o 09:45

Ja, żeby zniwelować luzy na okuciach, delikatnie skróciłem pilnikiem ramiona huba. Jest trochę zabawy, bo trzeba się pilnować, żeby nie skrócić za bardzo, w przeciwnym razie, po dokręceniu śrub okucia mogą mieć zbyt ciasno.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1291
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 21 paź 2023, o 10:41

macem pisze:a pytanie czy okucia mają mieć takie luzy boczne ? alu i plastiki gibaja się na boki delikatnie

O ile pamiętam ktoś twierdził, że okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.
Zwróć uwagę, że do okuć alu i do plastikowych idą inne podkładki i inna ilość. Do plastiku idą dwie gr 0,3 mm do metalu idzie jedna 0,2 mm.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 21 paź 2023, o 11:37

Ciekawe, nie zwróciłem uwagi, że metal ma inaczej niż plastik. Jak złożyłem na dwóch podkładkach to nie sprawdzałem też ich grubości, aż rozłożę wszystko i poskładam jeszcze raz. Luzy na okuciach mam spore ale nie merda.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1291
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 21 paź 2023, o 15:25

XL380-okucia metalowe ogona.png


XL380-okucia plastikowe.png


Do tego jak pamiętam chyba były źle wykute oznaczenia łożyska oporowego - symbole O i I na bieżniach. "O" miała iść od środka, a "I" od zewnątrz. Trzeba było patrzeć po rozmiarach otworów, a nie symbolach.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 825
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 21 paź 2023, o 20:07

Adam12 pisze:O ile pamiętam ktoś twierdził, że okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.

Ktoś mógłby to potwierdzić i uzasadnić? Ja znowuż spotkałem się z ogólną opinią, że luz to luz i nie powinno go być nigdzie.
Luz na okuciach tłumaczono tym, że siła odśrodkowa je niweluje, więc nie przeszkadzają - skoro tak, to znaczy, że nie są pożądane.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 21 paź 2023, o 22:26

Mały luz w kierunku osi "szpindla" kasuje się siłą odsrodkową, co tu uzasadniać :dk:
W amortyzowanych ogonach kasuje się go do zera żeby ugnieść oringi i je usztywniać, oraz żeby wycentrować szpindel.
W takich klasycznych nigdy się nim za bardzo nie przejmowałem - zawsze rozciągam mocno okucia na zewnątrz i patrzę czy odległość okucia od osi obrotu jest identyczna w obu przypadkach. Czasem nie jest, bo łożyska potrafią nierówno się zużyć, albo hub się zegnie, rozciągnie ( :dk: ) , ugniecie od za mocnego dokręcenia śruby i to powoduje spore niewyważenie.

Najważniejsze żeby nie było za dużych luzów "na boki", ale to też lepiej sprawdzać rozciagając okucia na zewnątrz
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 825
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 21 paź 2023, o 22:47

Mam wrażenie, że okucia w xl380 (jedne i drugie) są tak zrobione, iż nie da się pozbyć luzu na boki bez skasowania tego osiowego. Sztywność poprzeczna pochodzi od łożysk oporowych - jak kulki są odpowiednio mocno ściśnięte między bieżniami, to nic nie goni. Można to osiągnąć albo poprzez przykręcenie okucia (i wtedy efekt jest weryfikowalny) albo siłą odśrodkową (teoretycznie).

mwx pisze:Mały luz w kierunku osi "szpindla" kasuje się siłą odsrodkową, co tu uzasadniać :dk:

Bardziej mi chodziło o to, że „okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.”
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 22 paź 2023, o 07:40

Luz wzdłuż osi w XL380 jest i to całkiem spory. Tak ma być.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1291
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 22 paź 2023, o 11:35

kudzu pisze: Bardziej mi chodziło o to, że „okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.”

Gdzieś chyba Aikus (?) to pisał. to wynikało z doświadczeń z Protosem Mini. Nie wiem. Dlatego napisałem "jakiś". I tak jak piszesz - bocznego luzu nie skasujesz do zera jak nie skasujesz osiowego, chociaż lepiej kasują luzy boczne aluminiowe okucia. Z naszych bojów z wibracjami zauważyłem jedynie, że kasując całkiem luz na okuciach mam większe wibracje. I to konsekwencja nie amortyzowanego szpindla co Maciek pisze.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 825
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 22 paź 2023, o 13:42

Ok, ma to sens.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
macem
Domownik forum...
Posty: 313
Rejestracja: 23-03-2018
Lokalizacja: Kościelec
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 3 razy
Kontaktowanie:

Postautor: macem » 23 paź 2023, o 08:27

zlikwidowałem luzy boczne okuć ale to nic nie dało, lużne łopatki w okuciach też nic nie dają, podkładki mam tak dobrane aby okucia się obracały bez oporu i nie było na nich luzu. Kombinowałem też z ustawieniami advanced w k-bar ale tylko był szybszy 'tail wag'. Podmienię serwo i inny system fbl.
Goblin 420, KDS chase 360, Devil X360, X3, trex 450L Dominator, kds 450sv, miniTitanV2, trex 450 PRO DFC, tarot 450 FBL :)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 23 paź 2023, o 09:12

Nagraj film z tymi oscylacjami.

Takie małe rybkowanie jest standardowym kBarowym zachowaniem i raczej nie da się go w 100% wyeliminować - nie zapominaj że to bezczelna tnadetna podróba i soft nie jest pisany pod zastosowany czujnik.
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 23 paź 2023, o 09:14

Z doświadczenia z Protosem Mini - mechanika ogona w małych Protosach jest bardzo "luźna" - brak damperów i ułożyskowanie okuć tylko na dwóch łożyskach tocznych robi swoje. Trzeba wyczuć proporcje między kasowaniem luzu i zachowaniem płynności ruchu. Do tego dochodzi pilnowanie płynnego i w miarę swobodnego przemieszczania się popychacza ogona (też żaden "rocket science" - ułożyskowanie to mosiężne tulejki - łożyska ślizgowe dociągane śrubą). Efekt - na delikatne "machanie ogonem" mojego Miniaka (Brain 1) przestałem już zwracać uwagę. Ten typ tak ma, albo... wychodzi wiek i nalot modelu, mimo że trochę części się przez ten ogon przewinęło.

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 23 paź 2023, o 09:34

Jeśli jest to "nowy" model u Ciebie, którym jeszcze nie latałeś, albo z "nowym" serwem ogonowym to przychodzi mi do głowy jeszcze pozycja kulki na orczyku.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
macem
Domownik forum...
Posty: 313
Rejestracja: 23-03-2018
Lokalizacja: Kościelec
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 3 razy
Kontaktowanie:

Postautor: macem » 24 paź 2023, o 08:20

Heja tak wiem ze k-bar nie nazlezy do najlepszych fbli, ale dzieki advanced mozna wszystko poprawic, mam inne modele od trex 450, forza 450, goblin 450, alzrc 380 ... :) i wszedzie k-bar udało sie ustawić że lata poprawnie i trzyma ogon, model jest używka, więc może miec właśnie gdzieś coś zużyte. Podmienię na inny system fbl i inne serwo ogonowe.
Goblin 420, KDS chase 360, Devil X360, X3, trex 450L Dominator, kds 450sv, miniTitanV2, trex 450 PRO DFC, tarot 450 FBL :)
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 24 paź 2023, o 08:33

macem pisze:Heja tak wiem ze k-bar nie nazlezy do najlepszych fbli, ale dzieki advanced mozna wszystko poprawic, mam inne modele od trex 450, forza 450, goblin 450, alzrc 380 ... :) i wszedzie k-bar udało sie ustawić że lata poprawnie i trzyma ogon, model jest używka, więc może miec właśnie gdzieś coś zużyte. Podmienię na inny system fbl i inne serwo ogonowe.


uzywka... 8-) a szpindel i wałek ogonowy sprawdzales? masz pewnosc, że są proste?
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 24 paź 2023, o 08:41

Nie śledzę tematu od początku, ale był kiedyś omawiany problem uszkodzeń łożysk lub ich niewłaściwego ułożenia w okuciu ogonowym podczas montażu.
Warto byłoby się zastanowić, czy tu nie leży problem.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 24 paź 2023, o 14:36

Tu masz jeszcze wątek na HF gdzie gość pokazuje jak się pozbył merdania.
https://www.helifreak.com/showthread.php?t=899503
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
macem
Domownik forum...
Posty: 313
Rejestracja: 23-03-2018
Lokalizacja: Kościelec
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 3 razy
Kontaktowanie:

Postautor: macem » 24 paź 2023, o 17:36

zmieniłem serwo na xlpower RS505HV i zero 'tail waga' :), moze musi byc 760us ? kurde ale serwo ALZRC DS501MG HV jest dosc szybkie i sprawne bo latało w innym heli. Napiecie mam na 7.4V.
Goblin 420, KDS chase 360, Devil X360, X3, trex 450L Dominator, kds 450sv, miniTitanV2, trex 450 PRO DFC, tarot 450 FBL :)

Wróć do „XLPower”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości