Hehe, to nie jest kwestia niespania, lecz wybitnie porannego wstawania w trosce o nocne moczenie spowodowane nerwicą na tle niepewnej awioniki w Kasamie.
Potwierdzam problem z serią KST 815HV i 805HV w spalinie 90'. Obydwa egzemplarze, nówki sztuki, padły elektronicznie w krótkim czasie po kilku niemęczących lotach. Ponieważ obydwa trafiły do reklamacji, nie znam szczegółów ich uszkodzeń. Jeśli padnie kolejne, to w imię nauki trafi pod lupę do zaprzyjaźnionego elektronika i pies trącał gwarancję.
KST 815HV i 805HV mają specyfikację całkiem OK do zastosowania w 700'cie, mimo że są HV zasilam je przez BEC'a na 7,5V i jestem zniesmaczony prądożernością. Nie po to latam spaliną żeby taszczyć pakiet, którym można opędzić dwa kombaty
Niewątpliwie wibracje w każdej spalinie są zabójcze. W jednym heliku mniej, w innym bardziej. Kasama to model w którym zrobiono wiele w kwestii tłumienia, ale ta maszynka wykończyła w jednym locie nawiedzone serwo DS650 naprawiane przez Kenobiego, w następnych przelotach zjadła 2 sztuki PowerHD 5120M przejęte od Kuli. Kula lojalnie uprzedzał, że te serwa są stare i używane, ale u mnie były na gazie i nie miały wiele do roboty. Istotnie, nie przemęczyły się zanim całkiem rozsypały się szczotki...
Wcześniej, razem z Raptorem, przyszły do do mnie na cyklice Futaby
których numerków już nie pamiętam, tak samo jak te serwa pewnie nie pamiętają już swojego praojca Tomka i kilku właścicieli po nim Odgrzebawszy archiwalne fotki odświeżyłem pamięć, mowa o futabach S3152, S3050, na ogonie kultowe S9254. W Rapim zero problemów, tak samo w 600N gdzie latały dość krótko przed wymianą na Aligna DS610. Konstrukcja plastikowej ramy Raptora jest bajeczna jeśli chodzi o tłumienie wibracji. W połączeniu z doskonałą Futabą stworzyło to zestaw nie do zdarcia przez lata.
W 600N serwa DS610 na cyklice, DS620 na gazie i Savox 1257 na ogonie od ponad 2 lat latają do dziś, i po kilku mocnych kretach nie wykazują oznak zmęczenia. Tylko raz wymieniłem komplet zębatek w DS610 ze względu na luzy które wyszły po przeróbce helika z pręta na FBL. Ogólnie traktuję ten zestaw do 50'tki jako udany ale chętnie posłucham ewentualnych propozycji do sportowego latania i niewyrafinowanego 3D.
Co dalej z 90'tką? No cóż, z braku szerszego doświadczenia w najbliższej okolicy zastosowałem kryterium porównawcze aka dowód przez google, z którego wyszło, że do Kasamy optymalny zestaw to Futaba BLS-251 na ogon i Futaba BLS-451 na cyklikę. DS610 również nie wypadają źle w takim zestawieniu, lecz ich wadą jest coraz słabsza dostępność zestawów naprawczych. Pozostaje ewentualnie ich odpowiednik Savoxa. Postawiłem jednak na Futabę bo przemawia do mnie renoma firmy, lata jej doświadczeń, a cena kita również nie zachęca do montażu byle czego.
W ramach zebrania jakiegoś empirycznego materiału w zakresie wibracji Kasama ma obecnie zamontowany miniAPM z softem arducopter w charakterze loggera. Mam zamiar pozbierać logi z zapisem wibracji w kilku punktach ramy, a dodatkowo popatrzeć na pobór prądu. Następnie to samo zrobię na 600N. Może wyjdzie z tego jakiś konstruktywny wniosek