Wybór serwa - do spaliny .50 lub .90

Gdy je o coś prosisz, wzruszają ramionami...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 8 gru 2016, o 21:53

Z governorem? Zobacz z jaką prędkością on reaguje - na gazie serwo nie ma znaczenia. A zwłaszcza przy governorze.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 8 gru 2016, o 22:57

Zawsze ma znaczenie.
Na ziemi nie zobaczę bo nie ma się to ni jak do lotu, podobnie jak oglądanie na ziemi serwa ogonowego podłączonego do żyroskopu.
A w locie ciężko.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 8 gru 2016, o 23:11

Jak mucha usiądzie na statku to ten się trochę bardziej zanurzy ale znaczenie am to pomijalne :)

Aż sfilmuje kiedyś pracę serwa w locie, uważam, że różnica 0.1 sekundy pomiędzy szybkim a wolnym serwem nie ma kompletnie żadnej różnicy przy czasach reakcji silnika nitro.
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 9 gru 2016, o 10:01

Wcześniej miałem HS635, dość wolne, dużo wolniejsze niż te na tarczy. Zobaczę czy coś się zmieni z tym szybkim, o ile przetrwa współpracę z nitro.
Ja nie używam governora tylko limitera - czyli gaz działa wg krzywej (od razu, bez opóźnienia) a dopiero jak przekroczy zadany limit to jest dławiony. W idealnym świecie szybkie serwo powinno coś tam pomóc.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 9 gru 2016, o 14:25

mwx pisze:Wcześniej miałem HS635, dość wolne, dużo wolniejsze niż te na tarczy. Zobaczę czy coś się zmieni z tym szybkim, o ile przetrwa współpracę z nitro.
Ja nie używam governora tylko limitera - czyli gaz działa wg krzywej (od razu, bez opóźnienia) a dopiero jak przekroczy zadany limit to jest dławiony. W idealnym świecie szybkie serwo powinno coś tam pomóc.


Latałem z limiterem Mulitgov Aerospire, siłą rzeczy tu nie ma żadnej różnicy bo reakcja silnika jest taka, jak ustawiona krzywa i sam silnik (ubogi czy lekko przelany). Z governorem jest trudniejsza sprawa, trzeba odzielić ustawienia silnika od reakcji governora. U mnie akurat silniki są zawsze lekko przelane, przez to silnik trochę zamulony, na wykresach telemetrii widać było różnicę utrzymania obrotów między serwem DS620 a jakimś Hitekiem którego symbolu już nie pamiętam, odziedziczonym po Kowalu. To jest wyłącznie jakaś tam numeryczna informacja poglądowa, przy moim stylu latania tej różnicy między serwami w locie nie odczułem. Governor sam w sobie to świetna rzecz, ale po różnych przygodach z wtyczkami i czujnikami obrotów wróciłem do krzywych i zamierzam znowu wsadzić limiter.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 9 gru 2016, o 14:37

A limiter nie potrzebuje czujnika?
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 9 gru 2016, o 15:39

Potrzebuje, ale różnica w skutkach awarii jest zasadnicza. Jesli padnie czujnik w układzie z governorem, to silnik jest na obrotach ustawionych płaską krzywą. Padaczka czujnika z limiterem spowoduje tylko tyle, że górny zakres obrotów nie będzie ograniczany, a silnik w całym zakresie będzie chodził zgodnie z krzywą gazu.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 9 gru 2016, o 16:06

fakt, nie pomyślałem
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 10 gru 2016, o 00:28

Wojtek, reakcja silnika nie jest błyskawiczna, ale w kategoriach przyśpieszenie zwolnienie.
Nas interesują prawie stałe obroty natomiast wahlując przepustnica, wahlujemy momentem obrotowym. Jeśli mamy opóźnienie to niewystarczający moment obrotowy spowoduje spadek obrotów.

W Brainie aby governor sprawnie działał ustawiamy pitch i cyclic precompensation który jest zależny od drążka więc warto aby przepustnica nadążała za skokiem.

W gasserze dodatkowo wchodzi bardzo duży zakres pracy przepustnicy, helik praktyczie wisi przy 20% gazu i jeśli strzelimy z kątów to serwo musi przejechać cały zakres, praktycznie 120st a te 120st w wolnym serwie widać jak się mozoli. I każde opóźnienie czy to w governorze, serwie czy silniku to jest moment kiedy silnik jest maksymalnie obciążony dużymi kątami a jednocześnie nie ma w pełni otwartej przepustnicy. Efekt jest dokładnie taki sam jak na ogonie. Niestety silniki spalinowe mają też to do siebie że czym bardziej się zdławi silnik tym dłużej potem trzeba czekać aż się rozkręci do ustawionych obrotów.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 10 gru 2016, o 00:53

Wszystko rozbija się o czas- w nitro cały travel przepustnicy to pewnie około 50stopni. Czyli wolne serwo 0.2 i szybkie 0.1 to różnica 0.1 czyli pomijalna.

Kenobi36 pisze:I każde opóźnienie czy to w governorze, serwie czy silniku to jest moment kiedy silnik jest maksymalnie obciążony dużymi kątami a jednocześnie nie ma w pełni otwartej przepustnicy.


to prawda ale przyspieszenie na serwie 0.1 sekundy niewiele zmieni.

Kenobi36 pisze:Efekt jest dokładnie taki sam jak na ogonie.


ale tylko co do zasady- natomiast różne są prędkości reakcji ogona na ruch serwa i silnika na przepustnicę.

Żeby wytłumaczyć o co mi chodzi powiem tak (chociaż wartości są na oko):

Czas reakcji ogona na ruch serwa to powiedzmy 10ms czyli 100ms różnicy w prędkości to dużo
Czas reakcji silnika na przepustnicę (nie chodzi mi o rozpoczęcie zwiększania momentu tylko jego znaczne zwiększenie) to 1000ms (800ms?) czyli 100ms to nie za dużo

I druga ważna rzecz - zakładamy, że governor daje 100% powera na serwo- a czy tak jest? Jaki jest delay na governorze?
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 10 gru 2016, o 08:45

wojtekr pisze:
I druga ważna rzecz - zakładamy, że governor daje 100% powera na serwo- a czy tak jest? Jaki jest delay na governorze?


Cholera wie, ale najbardziej tradycyjny gov zanim otworzy przepustnicę to najpierw musi wykryć zaniżone obroty, czyli w zasadzie już jest za późno.

Dlatego limiter jest lepszy - jak dobrze ustawisz to latasz w zasadzie na krzywych, więc przepustnicę otwierasz dokładnie w tym samym momencie w którym następuje zwiększenie kątów. Albo gov z "prekompensacją", ale jak to działa to nie wiem, bo nie korzystałem i nie skorzystam bo brakuje mi odbiornika z S.BUSem, więc gov braina odpada.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 10 gru 2016, o 10:20

wojtekr pisze:Wszystko rozbija się o czas- w nitro cały travel przepustnicy to pewnie około 50stopni. Czyli wolne serwo 0.2 i szybkie 0.1 to różnica 0.1 czyli pomijalna.

Kenobi36 pisze:I każde opóźnienie czy to w governorze, serwie czy silniku to jest moment kiedy silnik jest maksymalnie obciążony dużymi kątami a jednocześnie nie ma w pełni otwartej przepustnicy.


to prawda ale przyspieszenie na serwie 0.1 sekundy niewiele zmieni.

Kenobi36 pisze:Efekt jest dokładnie taki sam jak na ogonie.


ale tylko co do zasady- natomiast różne są prędkości reakcji ogona na ruch serwa i silnika na przepustnicę.

Żeby wytłumaczyć o co mi chodzi powiem tak (chociaż wartości są na oko):

Czas reakcji ogona na ruch serwa to powiedzmy 10ms czyli 100ms różnicy w prędkości to dużo
Czas reakcji silnika na przepustnicę (nie chodzi mi o rozpoczęcie zwiększania momentu tylko jego znaczne zwiększenie) to 1000ms (800ms?) czyli 100ms to nie za dużo

I druga ważna rzecz - zakładamy, że governor daje 100% powera na serwo- a czy tak jest? Jaki jest delay na governorze?

No właśnie takie gadanie, na jakiej podstawie twierdzisz że na ogonie 0.1 to dużo a dla governora i silnika to nie ? !!!!!! Bo ci się tak wydaje?

Zrób eksperyment, rozkręć na ziemi łopaty do 2000rpm wyłącz silniki i daj maksymalnie ujemne (jak masz mocne podwozie)
Jak szybko łopaty zwolnią z 2000rpm do 500rpm ? Jak dla mnie jest to ok 0,5s albo mniej. A więc dodatkowe opóźnienie 0,1s to spadek obrotów o dodatkowe 300RPM, uwzględniając większe opory powietrza przy dużych obrotach i nieliniową charakterystykę to jescze więcej.

I nie prawda że raweakcja silnika jest powolna, to tobie się wydaje że jest powolna bo patrzysz w ketegori ropędzania silnika o dużej masie z prawie zerowych obrotów. Reakcja silnika w zakresie 12000 i w góre jest szyba, a jeszcze szybszy jest wzrost momentu obrotowego, przy 15 000 rpm można policzyć, masz 250obr/s, szacuję (moze się mylę) że pełną objętość mieszanki jak silnik otrzyma po 3 obrotach, wtedy pełny moment obrotowy jest uzyskiwany po 0,01s
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Leo
Domownik forum...
Posty: 391
Rejestracja: 04-10-2014
Lokalizacja: Wrocław/Gliwice
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Leo » 10 gru 2016, o 11:02

A każdy regulator - governor (do spaliny czy elektryka, whatever), zalicza się do nich, będzie działał lepiej jeżeli w pętli sprzężenia zwrotnego ma mniejsze opóźnienie. Będzie lepiej trzymał zadaną wartość i miał mniejsze przeregulowania. Tyle z teorii sterowania.
Zgadzam się z Kenobim - tu chodzi o zmianę momentu, a nie obrotów - a ta i w nitro następuje bardzo szybko po odkręceniu przepustnicy. Dlaczego takich silników nie wolno odpalać bez obciążenia? Ano, bo maksymalny moment obrotowy (na danych obrotach) uzyskują momentalnie od otwarcia przepustnicy. Przecież zależy on od ilości (i składu mieszanki) w komorze tylko w danej chwili, a nie 100ms wcześniej.

Mając szybkie serwo na przepustnicy możemy ustawić większe wzmocnienie w pętli bez ryzyka niestabilności, przez co governor wykrywając nawet malutką zmianę w obrotach bardzo szybko ją skompensuje, jednocześnie zmniejszając przeregulowanie w stosunku do wolnego serwa. I tyle w temacie.
Jak kupisz mi zapałki, to zrobię Ci helikopter...
73, SP6LEO
TT Raptor 50 E-Titan|Align TRex 450 Pro|Blade 130 X|Blade mCP X OBL|XK K120|Asssault Reaper 500
Futaba T14SG|Robbe-Futaba FX-18 V2
Kyosho PureTen EP Alpha 3|Reely P240 Hotlander|TT Naulantia|HK Bat 1
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 10 gru 2016, o 11:41

No właśnie takie gadanie:

Reakcja silnika w zakresie 12000 i w góre jest szyba
a ta i w nitro następuje bardzo szybko

to są takie same określenia "na oko"

Jak pisałem wcześniej co do zasady się zgadzamy, pytanie czy jednak ma to znaczenie (poza teoretyczne)? Nie widziałem różnicy w reakcji modelu przy szybkim i wolnym serwie. Trzeba by też zobaczyć jak zachowuje się gov w locie.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 10 gru 2016, o 12:02

Żadne gadanie
PDYy w governorze działają tak samo jak PIDy na ogonie a każde 0.1s się liczy.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 11 gru 2016, o 21:25

wojtekr pisze:
to prawda ale przyspieszenie na serwie 0.1 sekundy niewiele zmieni.


W tym czasie silnik wykonuje ok 33 cykli pracy. COŚ tam może zmienić.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 11 gru 2016, o 21:38

może, nie może to jest właśnie takie gadanie. Jak na razie wszyscy walimy uogólnieniami, trzeba by jakieś pomiary zrobić czy coś.

Panowie mieliście jakieś wolne serwo kiedyś na gazie? Teraz macie szybkie- była różnica?
Zmieniałem serwa i nie widziałem żadnej różnicy.
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 13 lis 2017, o 11:05

Zima jest, więc zaczyna się wymyślanie głupot.

W trexie 600N zmieniłem ostatnio serwo na gazie z wielkiego, ciężkiego HS635 na nieco lżejsze i szybsze DS520. Nadal jest to lekka przesada, biorąc pod uwagę to że siły na przepustnicy są żadne.

Teraz będę dodawał jeszcze serwo do regulacji składu mieszanki, no i zaczynam kombinować żeby jeszcze bardziej oszczędzić na masie.

Mam sporą bazę HS65HB/MG, które wcześniej śmigały w 450. Są leciutkie, szybkie i mocne, na pewno dałyby radę siłom występującym na gazie i iglicy. Zastanawiam się tylko, czy wytrzymają wibracje :dk: Nie mają nawet mocowania "przez gumkę" jak większe serwa. Czy ktoś z szanownych Państwa próbował wtykać takie malutkie serwa do nitrowibratora?

Jako alternatywę przyjmuję serwa z serii 80 (HS81/82/85) - mam tego trochę po zabawach w aircombat, te raczej wytrzymują wytrząsanie, no ale to jest dodatkowe 20g do i tak mocno niedopowerowanej maszyny :?
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 13 lis 2017, o 14:53

Nie pomogę w temacie, ale będę obserwował wątek, bo dałeś mi tym do myślenia... Faktycznie po co tak duże serwo na gazie. Można spokojnie zaoszczędzić kilkadziesiąt gram.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 13 lis 2017, o 18:38

Align sprzedaje nawet specjalne adapterki do otworu na duże serwo, zamieniające go na otwór pod "serwo 18g". Oczywiście nigdzie w opisie nie znajdziesz jak na mm przeliczyć te cholerne 18g...

Na pewno HS81 da rade, to taka bezpieczna opcja.

Wróć do „Serwa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość