Regulatory obrotów - dyskusja ogólna...

Bez nich ani rusz!
Admin1
Administrator
Posty: 30
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: PL
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 2 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Admin1 » 7 kwie 2010, o 16:34

Na portalu (bo ładniej się formatuje) jest artykuł na temat możliwości i programowania regulatorów EMAX.
http://heli-team.pl/index.php?option=co ... &Itemid=92
Obrazek

Tu przytoczę większy fragment o używaniu i programowaniu z nadajnika (można jeszcze z karty co jest i szybsze i wygodniejsze)

Włączanie normalne

1. Ustaw drążek gazu na minimum
2. Włącz nadajnik
3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii)
4. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim)
5. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel.
6. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do działania.

Jeśli regulator wykryje błąd wewnętrzny podczas autodiagnostyki wykona 20 krótkich bip-nięć.

Włączanie z ustawieniem zakresu gazu

1. Ustaw drążek gazu na maksimum
2. Włącz nadajnik
3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii)
4. Regulator wykryje sygnał MAX i potwierdzi zapamiętanie bip-bip-nięciem (dwa krótkie). W ciągu 5 sekund wróć drążkiem gazu na minimum
5. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim)
6. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel.
7. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do działania.

Jeśli regulator wykryje błąd wewnętrzny podczas autodiagnostyki wykona 20 krótkich bip-nięć.

Parametry programowalne

W zależności od własnych potrzeb i upodobań można zaprogramować (zmienić) następujące parametry pracy regulatora (nastawy domyślne są wytłuszczone):

Brake (hamulec) - jak ma się zatrzymać silnik po ustawieniu drążka na minimum:

* OFF (hamulec wyłączony)
* SOFT (wolniej i słabiej)
* HARD (szybciej i mocniej

Timing - sposób sterowania silnikiem:

* LOW (niski - dla silników o wysokiej induktancji i niskim KV)
* MID (średni - dla silników o niskiej induktancji i wysokim KV)
* HIGH (wysoki - dla niektórych silników o niskiej induktancji i wysokim KV dla których dochodzi do drgań przy wysokich obrotach)

Cutoff (odcięcie) - jak ma się zachować regulator przy spadku napięcia baterii:

* SOFT-CUT - spowolnienie silnika do 50%
* CUT-OFF - zatrzymanie silnika (odcięcie)

Start mode (rodzaj startu) - jak ma następować rozruch silnika:

* FAST (szybki) - dla silników o niskiej induktancji i małym obciążeniu początkowym
* SOFT (wolny) - dla silników o średniej induktancji i średnim obciążeniu początkowym
* VERY SOFT (bardzo wolny) - dla silników o wysokiej induktancji i dużym obciążeniu początkowym

Throttle curve (krzywa gazu) - nazywana na programatorze "krzywą governora":

* Krzywa 1 - liniowa
* Krzywa 2 - uniesiona słabo
* Krzywa 3 - uniesiona mocno

Ilość cell Li-xx (Li-xx Cells) - używane do ustalenia napięcia odcięcia ("Cutoff voltage") blokady głębokiego rozładowania.

* można nastawić "na sztywno" 1-12 cel lub
* ustawić 0 i wtedy regulator sam określi ilość cel na podstawie napięcia przy włączaniu.

Cutoff voltage (napięcie odcięcia) - poziom blokady głębokiego rozładowania:

* LOW (niski) - 2.6V / celę
* MID (średni) - 2.85V / celę
* HIGH (wysoki) - 3.1V / celę

Motor rotation - kierunek pracy silnika - jedyny parametr ustawialny z nadajnika (patrz dalej):

* NORMAL - normalny
* REVERSE - odwrotny

Progamowanie za pomocą nadajnika

1. Wejście do programowania:

1. ustaw drążek gazu na MAX
2. włącz nadajnik
3. włącz regulator poczekaj 2 sek aż usłyszysz bip-bip oznaczające zapamiętanie położenia MAX
4. poczekaj następne 6 sekund aż usłyszysz muzyczkę ta-ti-ta-ti - jesteś w programowaniu

2. Wybór parametru do programowania

Każdemu parametrowi odpowiada inna sekwencja piśnięć regulatora. Gdy usłyszysz właściwy dźwięk w ciągu 3 sekund ustaw drążek na minimum (bip = krótki, biiip = długi):

* bip - Hamulec
* bip bip - Timing mode
* bip bip bip - Start mode
* bip bip bip bip - Cutoff mode
* biiip - Throttle curve
* biiip bip - Li-xx Cells
* biiip bip bip - Cutoff voltage
* biiip bip bip bip - Motor rotation
* biiip biiip biiip - wyjście

3. Wybór wartości parametru

Po wejściu do parametru regulator będzie cyklicznie piszczał prezentując dostępne wartości parametru. Gdy usłyszysz właściwy sygnał w ciągu 3 sekund przesuń drążek do maksimum żeby wybrać wartość - usłyszysz zatwierdzające ti-di-ti-di. Jeśli nie chcesz dalej programować cofnij drążek do minimum - zakończysz programowanie. Jeśli pozostawisz drążek w maksimum to po 3 sekundach wrócisz do kroku 2 - wyboru parametru (lub wyjścia).

1 opcja = 1 bip, 2 opcja = 2 bipy, 3 opcja = 3 bipy

Hamulec: OFF / SOFT / HARD
Timing mode: LOW / MID / HIGH
Start mode: FAST / SOFT / VERY SOFT
Cutoff mode: SOFT-CUT / CUT-OFF
Throttle curve: 1 / 2 / 3
Li-xx cells: Auto / 2 / 3 / x - ile bipnięc tyle cel
Cutoff voltage: LOW / MID / HIGH
Motor rotation: NORMAL / REVERSE

4. Wyjście

* z poziomu 2 przez wybór "WYJSCIE"
* z poziomu 3 przez przytrzymanie drążka na minimum przez 3 sekundy.

----------------------------------------------
Tyle jak chodzi o instrukcję - teraz uwagi moje

Regulatory EMAX używam od ponad roku: 18A (w samolocie), 25A, 35A, 40A i 60A. Generalnie są dobre za tą cenę i jestem zadowolony ale:

- VERY SOFT START - to VERY jest niestety bardzo umowne. Wada wynika z faktu, że w regulatorze nastawiono sztywny czas rozruchu (ok. 5 sekund) ze sztywnym nachyleniem krzywej rozruchu. Efekt jest taki, że przez pierwsze 5 sekund faktycznie silnik rozpędza się powoli ale nie do nastawionej drążkiem prędkości tylko jakiejś swojej (ok 30%) i jeśli drążek jest wyżej to po tych 5 sekundach nastąpi skokowy "kopniak" - tym mocniejszy im większa różnica między tym co osiągnie silnik a nastawą drążka. Trzeba więc mimo wszystko ręcznie powoli (tzn z wyczuciem) rozpędzać silnik.

- BEC - niestety zbytnia wiara w to co deklaruje producent kosztowała mnie dwa zestawy łopat carbonowych do 500-tki. BEC regulatora 60A miał napędzać całą awionikę 500-tki i w zawisie jeszcze sobie radził ale najmniejsza próba ruszenia tarczą blokowała zasilanie i model spadał. Oznacza to że od 60A wzwyż musi być zastosowany dodatkowy/równoległy/niezależny BEC (ja mam jakiś taniutki Turnigy 3A i hula).

- GOVERNOR - a raczej "krzywa governor" - jest marna. Ja osobiście nie widzę różnicy przy krzywej 1, 2 czy 3. Latam na #1 (liniowej).

To co muszę im zapisać "na plus" to znakomicie działającą blokadę głębokiego rozładowania - jest super i nastawa HIGH jest akurat (średnio po locie, zależnie od pakietu 3.2-3.5V).

Do modeli klasy 450 wystarczy regulator nawet 25A a 30-35A jest z nadwyżką (oczywiście zależy od silnika i całej konfiguracji oraz stylu latania). Do 500 - 60A. Z wszystkich posiadanych regulatorów dwa mi padły po ciężkich kretach, jeden się spalił przy włączaniu a jeden wskutek zamoczenia. Żaden nie zawiódł w locie (poza BECem nieszczęsnej 60-tki)

Współpracują z prawie wszystkimi posiadanymi przeze mnie silnikami poza naprawdę pojedynczymi wypadkami (np. o dziwo AXI GOLD).

Ogólnie polecam.

tagi: regulator, regulatory, emax, programowanie
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 27 maja 2010, o 12:47

Notice to manufacturers and document owners
Most of the documents on this website have been found in public sources but if you disagree to present here any of your documentation, please contact us at admin(at)heli-team(dot)pl and it will be immediately removed.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uwaga dla użytkowników
Jeśli którykolwiek link/plik będzie uszkodzony lub martwy proszę o kontakt na admin1@heli-team(dot)pl w celu weryfikacji i naprawy.
Języki: EN-angielski, DE-niemiecki, PL-polski, CZ-czeski itp
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Regulatory (ESC)

Align
RCE-BL75G (EN)
RCE-BL100G (EN)

Castle Creations
Phoenix User Guide EN (wszystkie modele)

CopterX
CopterX 50A / 60A / 70A / 80A / 100A / 200A ESC - User Manual EN - thx Dzu

EMAX
EMAX ESC User Instruction.pdf (EN)

GAUI
GUEC GE-610 ESC 100A - thx Przynenta

KDS
KDS - 40A ESC - Instruction manual - [EN] - thx dzu

K-Force
K-Force Platinum 120 OPTO (EN)

Thunder Tiger
ACE RC BLC 40A, 65A i 75A

Turnigy
TURNIGY K-Force 40A Brushless ESC - PL - thx Przynenta

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Governory

Align
RCE-G600_EN
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
dzu
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 25
Rejestracja: 17-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 10 razy

Postautor: dzu » 15 cze 2010, o 12:32

ESC
CopterX 50A / 60A / 70A / 80A / 100A / 200A ESC - User Manual EN - przeniesione
pp
Awatar użytkownika
dzu
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 25
Rejestracja: 17-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 10 razy

Postautor: dzu » 7 paź 2010, o 19:36

KDS
KDS - 40A ESC - Instruction manual - [EN] - przeniesione, thx

----------
KDS Downloads
pp
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 18:16

Mam problem z programowanie Emax ESC 35A przez drążek...
Po uruchomieniu pika mi i pika... procedura startowa z gazem nie daje efektu pika cały czas po podłączeniu czy to problem ze mam od razu podłaczony silnik?

Mr Lei
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 9 lis 2010, o 19:21

MrLei pisze:Mam problem z programowanie Emax ESC 35A przez drążek...
Po uruchomieniu pika mi i pika... procedura startowa z gazem nie daje efektu pika cały czas po podłączeniu czy to problem ze mam od razu podłaczony silnik?

Mr Lei

Nie czy silnik jest podłączony czy nie nie ma znaczenia - oczywiście żeby słyszeć komunikaty z regla trzeba go podłączyć.
A czy przy normalnym uruchamianiu (MIN) działa? Jeśli tak a pika cały czas bez zagrania muzyczki to znaczy że "nie widzi" pozycji MAX gazu (dla testu przesuń trymer gazu do końca w górę).

Niestety może być również uszkodzony ale wtedy raczej by w ogóle nie pikał...

Można również sprawdzić zachowanie kanału gazu podłączając tam dowolne serwo.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 21:11

Przy podłączeniu do zasilania cały czas pika krótkimi sygnałami, próbowałem liczyć ale po 50 się poddałem :)
Przy procedurze wejścia do programowania tak samo , a może to Autodiagnostyka i te 20 piknieć? Jest gdzieś opisany kod błędów?
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 9 lis 2010, o 22:29

MrLei pisze:Przy podłączeniu do zasilania cały czas pika krótkimi sygnałami, próbowałem liczyć ale po 50 się poddałem :)
Przy procedurze wejścia do programowania tak samo , a może to Autodiagnostyka i te 20 piknieć? Jest gdzieś opisany kod błędów?

20 piknięć to "hardware error" czyli pad na całej linii
Normalnie uruchomienie przy MAX to dwa piknięcia (zapamiętanie MAX) a potem albo gaz na MIN albo czekamy na programowanie (muzyczka). Jak pika nonstop to raczej jest walnięty... niestety

Manual (EN): EMAX ESC User Instruction.pdf
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 22:32

nowy???
Może uszkodziłem go lutując przewody???
Lampka się w nim świeci...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 9 lis 2010, o 22:34

MrLei pisze:nowy???
Może uszkodziłem go lutując przewody???
Lampka się w nim świeci...

Trochę mało prawdopodobne żeby uszkodzić przez lutowanie. A jeśli nowy i kupiony w sklepie PL to przecież jest na gwarancji...
Nie odpowiedziałeś czy normalnie sie uruchamia przy gazie na MIN
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 22:48

Gdy ustawiam GAZ na MIN mam taki sam efekt czyli pib pib...
Hmm może ja go źle uruchamiam?

Ustawiam Gaz na min I włączam aparaturę.
Włączam zasialnie regulatora, które jednoczesnie zasial nadajnik z kabla od regulatora.

pib pojawia się zawsze gdy podłączam zasilanie z pakietu do regulatora.
Pakiet sprawdziłem i jeszcze raz podładowałem...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 9 lis 2010, o 22:50

MrLei pisze:Gdy ustawiam GAZ na MIN mam taki sam efekt czyli pib pib...
Hmm może ja go źle uruchamiam?

Ustawiam Gaz na min I włączam aparaturę.
Włączam zasialnie regulatora, które jednoczesnie zasial nadajnik z kabla od regulatora.

pib pojawia się zawsze gdy podłączam zasilanie z pakietu do regulatora.
Pakiet sprawdziłem i jeszcze raz podładowałem...


1. czy trymer gazu jest do samego dołu (nie na środku tylko do dołu)
2. podłącz zamiast EMAXa jakiekolwiek serwo i zobacz czy kanał odbiornika jest sprawny (czy serwo reaguje)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 22:56

1. Tak.
2 .Serwo sprawdzałem działają.

Hmm ale zobaczyłem ze na 3ch podłączone serwo działa mi gdy ruszam drążek gazu ... hmm
Gdy sprawdzam aprature w ustawieniach to pokazuje wychylenie przepustnicy.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2010, o 22:59 przez MrLei, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 9 lis 2010, o 22:58

A co to za aparatura? Gaz jest na pierwszym a czasami na trzecim kanale (np. E-Sky, Futaba...).
Luke
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 9 lis 2010, o 23:00

MrLei pisze:1. Tak.
2 .Serwo sprawdzałem działają.

Hmm ale zobaczyłem ze na 3ch podłączone serwo działa mi gdy ruszam drążek gazu ... hmm
Na 3ch podłączone serwo działa na wychylenie przepustnicy...
Gdy sprawdzam aprature w ustawieniach to pokazuje wychylenie przepustnicy.

Nie wiem jaką masz apke ale jeśli Esky to 3ch to własnie gaz/throttle i tam powinien być ESC
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 23:00

Aparature mam Turnigy 9x
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 9 lis 2010, o 23:01

Prawdopodobnie 3. kanał. Gaz na zero, trym na zero, sprawdzić rewers i podłącz do kanału 3. - spróbuj.
Ł.
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
MrLei
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 09-11-2010
Podziękował: 2 razy

Postautor: MrLei » 9 lis 2010, o 23:04

źle podłączałem... ESC nie do tego kanału, muszę być dzisiaj już zmęczony.
Bardzo dziękuje za Pomoc... Wasze pytania mi pomogły :-)

Ale się cieszę :-)
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 515
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Luke Skywalker » 9 lis 2010, o 23:15

Będzie Pan zadowolony :mrgreen:
Luke
Outrage 550 ("Youngtimer")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 24 lis 2010, o 00:35

Czy ja dobrze kombinuję, że taki ESC HV 70A przy wykorzystaniu go na 6S staje sie ESC 140A?

Obrazek
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9130

Wróć do „Regulatory obrotów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości