Łopaty - wyważanie, torowanie, ustawianie kątów...

Nie ma takiej łopaty co by się do kreta nie dokopała
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 6 mar 2011, o 21:19

Travel używam, gdy po ustawieniu kątów tarcza w maksymalnych wychyleniach blokuje się. Wtedy ograniczam ruch serwa travelem by w każdym położeniu głowica pracowała lekko. Ale tutaj też jestem ostrożny. Ostatnio w Frenzy 90N ustawiłem kąty +/-11, później travelami musiałem zmniejszyć maksymalne wychylenia bo tarcza blokowała się w skrajnych położeniach. Po tej operacji zmierzyłem jeszcze raz kąty i okazało się że wynoszą ok +/-9 stopni.
Czekam aż pogoda się zrobi i będą dodatnie temperatury. W tych warunkach gumy szybko twardnieją, co również może powodować wibracje.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 mar 2011, o 22:29

Kosmo pisze:Travel używam, gdy po ustawieniu kątów tarcza w maksymalnych wychyleniach blokuje się. Wtedy ograniczam ruch serwa travelem by w każdym położeniu głowica pracowała lekko.
Wydaje mi się że to błędne rozumowanie. TA służy do wyrównania biegu (zasięgu i liniowości) serw a nie ograniczenia skrajnych wychyleń. Ja wpierw ustawiam Max i Min tarczy (ignorując blokowanie) z pomocą TA co wyrównuje pozycje serw w całym zakresie a blokowanie eliminuję kombinacją SwashMixów (PIT+AIL+ELE).
Ograniczanie skoku tarczy TA wydaje mi się niewłaściwe
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 6 mar 2011, o 23:09

Grzegorz ale tym samy zmniejszasz kąty. Na początku mojej 'kariery' modelarskiej' obejrzałem filmik Pana Schmeissnera, który ustawiał Atoma 500. Po ustawieniu kątów przeszedł wtedy do sprawdzenia tarczy, czy w skrajnych wychyleniach blokuje się. Niwelował to poprzez zmniejszenie wartości TA na poszczególnych serwach. Od tamtego momentu również tak robiłem.
Jeśli zmienisz wartości w swash mix to tym samym ograniczysz ruch wszystkich serw. Robiąc to w TA ograniczasz skrajne wychylenia poszczególnych serw, co nie zmienia faktu, że ruch serw również się zmienia... zauważyłem już jakiś czas temu..
Ostatnio gdy latałem spaliną zwiększyłem swash mix aby helik był żwawszy przy wykonywaniu różnych figur 3D. jednak w głowie cały czas miałem to że tarcza może się blokować i w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia głowicy.
Jeśli ustawie sobie kąty przykładowo -/+11, później zniweluje blokowanie tarczy poprzez TA, lub Swashmix to i tak kąty się zmniejszą. Więc jak zrobić to właściwie, by zachować pierwotne ustawienia kątów, zniwelować blokującą się tarczę w skrajnych wychyleniach i ustawić serwa tak by prowadziły tarczę równo w całym zakresie ruchu...?
Chyba musimy wrócić do podstaw... jakże wydawałoby się prostych...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 mar 2011, o 23:12

Kosmo pisze:Grzegorz ale tym samy zmniejszasz kąty. Na początku mojej 'kariery' modelarskiej' obejrzałem filmik Pana Schmeissnera, który ustawiał Atoma 500. Po ustawieniu kątów przeszedł wtedy do sprawdzenia tarczy, czy w skrajnych wychyleniach blokuje się. Niwelował to poprzez zmniejszenie wartości TA na poszczególnych serwach. Od tamtego momentu również tak robiłem.
Jeśli zmienisz wartości w swash mix to tym samym ograniczysz ruch wszystkich serw. Robiąc to w TA ograniczasz skrajne wychylenia poszczególnych serw, co nie zmienia faktu, że ruch serw również się zmienia... zauważyłem już jakiś czas temu..
Ostatnio gdy latałem spaliną zwiększyłem swash mix aby helik był żwawszy przy wykonywaniu różnych figur 3D. jednak w głowie cały czas miałem to że tarcza może się blokować i w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia głowicy.
Jeśli ustawie sobie kąty przykładowo -/+11, później zniweluje blokowanie tarczy poprzez TA, lub Swashmix to i tak kąty się zmniejszą. Więc jak zrobić to właściwie, by zachować pierwotne ustawienia kątów, zniwelować blokującą się tarczę w skrajnych wychyleniach i ustawić serwa tak by prowadziły tarczę równo w całym zakresie ruchu...?
Chyba musimy wrócić do podstaw... jakże wydawałoby się prostych...

Jeszcze nad tym pomyślę ale w ostatecznym rozrachunku chyba wyjdzie na to samo - czyli kwestia przyzwyczajenia. Tyle że swashmixami łatwiej
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 6 mar 2011, o 23:22

Ja jednak obstaje za TA. Czasem wystarczy zmniejszyć wartość o 5% na jednym serwie i w jednym wychyleniu i tarcza będzie pracowała prawidłowo. W SM obniżając o te przykładowe 5% ograniczamy ruch wszystkich trzech serw i to w górnym jak i w dolnym położeniu. A po co to robić skoro wystarczy ograniczyć ruch na danym serwie...? To tak teoretycznie... W praktyce wszystkie serwa musiałem ograniczać w górnych i dolnych położeniach. Wartości ograniczeń serw w TA były różne, co powodowało później nierówny ruch całej tarczy. I tutaj dla mnie przewagę ma SM, bo ograniczając go zachowujemy równy ruch serw w całym zakresie ich pracy. Plusy i minusy ma jedno i drugie rozwiązanie.
Ja to tak rozumuje i tak wszystko ustawiam....
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 mar 2011, o 23:24

Kosmo pisze:Ja to tak rozumuje i tak wszystko ustawiam....
Dlatego napisałem ze to kwestia przyzwyczajenia... :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 6 mar 2011, o 23:30

Ale rozwiązania dalej nie mamy :)
Niby w heliku mogę ustawić max kąty +/- 12 stopni. Gdy je ustawie okazuje się, że tarcza blokuje się w skrajnych wychyleniach. Niweluję to, jest wszystko cacy, ale po sprawdzeniu okazuje się że mam kąty +/-9 ... i co wtedy? Czy to oznacza, że większych kątów nie można ustawić?
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 mar 2011, o 23:55

Kosmo pisze:Ale rozwiązania dalej nie mamy :)
Niby w heliku mogę ustawić max kąty +/- 12 stopni. Gdy je ustawie okazuje się, że tarcza blokuje się w skrajnych wychyleniach. Niweluję to, jest wszystko cacy, ale po sprawdzeniu okazuje się że mam kąty +/-9 ... i co wtedy? Czy to oznacza, że większych kątów nie można ustawić?

o których kątach mówisz - ogólnych (PIT) czy cyklicznych (AIL/ELE)?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 7 mar 2011, o 08:25

O Pit. Dzisiaj ustawie wszystko Twoją metodą Grzegorz. Zwiększę Aile/Eleron z 78 do 85%, ustawię kąty i zniweluje blokowanie tarczy poprzez zmniejszenie wartości pit w swash mix. Zobaczymy jak to wyjdzie.
Cykliki w sumie nigdy nie ustawiałem. Wybierałem tylko wartość książkową, lub zwiększałem jeszcze gdy helik zbyt wolno zachowywał się w przechyłach i to wystarczało.
Chyba rozwiązaniem byłaby głowica FBL, która pozwala ustawić większe kąty...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 mar 2011, o 08:37

Kosmo pisze:Chyba rozwiązaniem byłaby głowica FBL, która pozwala ustawić większe kąty...
hehe... owszem pozwala ale się z tego nie korzysta :). Jak w swojej 500 założyłem FBL to cyklikę musiałem zmniejszyć o połowe (z 9 na 5 stopni) bo sie latać nie dało. Juz samo wywalenie flybara dramatycznie ożywia model...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 7 mar 2011, o 09:51

Pojawiła się głowica FBL do Frenzy, nawet się na nią zapatrywałem i chciałem kupić na wiosnę http://www.amainhobbies.com/product_inf ... enzy-90-TT ale na którymś forum wyczytałem, że jest problem z nią związany. Spójrzcie na komentarze http://www.amainhobbies.com/product_rev ... enzy-90-TT
Chyba będzie trzeba spełnić swoje marzenie i kupić http://www.flying-hobby.com/shop/outrag ... -7660.html :) do tego szybkie serwa zasilane prosto z pakietu 2S i mamy szybkiego i zwinnego helika do 3D :thumb:
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 7 mar 2011, o 13:35

Kosmo, widziałeś mój tutek z przerabianiem Gigusia? Jednym z problemów jest pierścień blokujący wał pod tarczą. Po zjechaniu go tarcza przestała mi się zaczepiać.
Poza tym coś masz chyba przekombinowane. Ja mogę ustawić kąty do +-12 st przy travelach 100%
Może jednak coś nie tak z centralnym położeniem tarczy przy 50%?
Górę ustawiałem tak, żeby tarcza nie dotykała pręcików washouta przy pełnym pochyleniu do przodu/tyłu, potem reszta wychodzi już sama

Obrazek



Znasz to forum?
http://gauihelicoptertalk.proboards.com
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 7 mar 2011, o 15:35

Sławek akurat jeśli chodzi o ustawienie kątów to odnoszę się do Frenzy 90N. Gaui służy mi tylko do fpv i w tej chwili ma ustawiony swashmix bardzo łagodnie, Aile/elew 40%. Dzięki Sławku za linka :)
Dobra ustawiłem Frenzy metodą Grzegorza. Travel na 100% we wszystkich wartościach. I tak aby nie nie blokowała się tarcza musiałem zjechać z ustawieniami Aile 55%, Elev 60% i pit 48%. Kąty jakie uzyskałem to +/- 10 stopni. Małe trochę... ciekaw jestem jak będzie latał na tych ustawieniach, bo to naprawdę małe wartości :masakra:
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 mar 2011, o 15:38

Kosmo pisze:I tak aby nie nie blokowała się tarcza musiałem zjechać z ustawieniami Aile 55%, Elev 60% i pit 48%. Kąty jakie uzyskałem to +/- 10 stopni. Małe trochę... ciekaw jestem jak będzie latał na tych ustawieniach, bo to naprawdę małe wartości :masakra:
Dziwne to bo kąty zależą od mechaniki a nie elektroniki i powinno dać sie uzyskać identyczne zakresy niezależnie od metody ustawiania. Albo się tarcza przechyli o 15 stopni albo nie - metoda nie ma znaczenia.
Poprzednio miałeś 12 i 9 więc wystarczy nieco zmniejszyć AIL/ELE a zwiększyć PIT i wyjdzie na to samo. Musi...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 7 mar 2011, o 16:21

Poprzednio miałeś 12 i 9 więc wystarczy nieco zmniejszyć AIL/ELE a zwiększyć PIT i wyjdzie na to samo. Musi...


Grzegorz ale jeśli zrobię tak jak piszesz to owszem zwiększę kąty, dzięki czemu helik będzie bardzie 'wyrywał' do góry ale w przechyłach i pochyłach będzie wolniejszy.
Celowo ustawiłem większy zakres na elev by ładnie przerzucać go na plecki. Tylko ciekaw jestem jak szybko to zrobi. Wartość procentowa jest niższa, bo zjechałem z 78 na 60% ale travele z kolei są na 100%. Końcowe ustawienia to: pit 50%, Aile 55% i elev 60%.

Ps. dlaczego nie ma możliwości selektywnego cytowania?
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 mar 2011, o 17:31

Kosmo pisze:
Poprzednio miałeś 12 i 9 więc wystarczy nieco zmniejszyć AIL/ELE a zwiększyć PIT i wyjdzie na to samo. Musi...

Grzegorz ale jeśli zrobię tak jak piszesz to owszem zwiększę kąty, dzięki czemu helik będzie bardzie 'wyrywał' do góry ale w przechyłach i pochyłach będzie wolniejszy.
Celowo ustawiłem większy zakres na elev by ładnie przerzucać go na plecki. Tylko ciekaw jestem jak szybko to zrobi. Wartość procentowa jest niższa, bo zjechałem z 78 na 60% ale travele z kolei są na 100%. Końcowe ustawienia to: pit 50%, Aile 55% i elev 60%.
To tylko przykład wzajemnych zależności które znasz :). Chodzi mi tylko o to że można uzyskać (powinno się) wartości jakie miałeś poprzednio niezależnie od metody ustawiania bo to zależy od mechaniki w której NIC nie zmieniłeś.
Wartości %% SM nie mają tu nic do rzeczy a jedynie efektywne wychylenia mechaniczne.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 7 mar 2011, o 18:01

Rozumiem, no nic czekamy na lepszą pogodę i w górę. U mnie jest druga Syberia teraz... śniegu napadało mnóstwo... :mad2: :mad2:
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 7 mar 2011, o 23:41

Kosmo pisze:Sławek akurat jeśli chodzi o ustawienie kątów to odnoszę się do Frenzy 90N.

A idźcie w diabły z tym Frenzy... Kosmo... I po co ci to było... Giguś lata jak łopata a tobie się zachciało jakiegoś wynalazku...
Jak mi podeślesz mechanikę to ci ją odpowiednio poprzerabiam na kąty +-15 st. :vhappy: :wow2: :thumb:

A co do przerzucania na plecki - to można jeszcze ulepszyć mechanicznie regulacją kulek w górnym mikserze, który odpowiada za "response". A ty już tylko patrzysz się qrcze w monitor apki i koniec :hammer:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 8 mar 2011, o 08:24

:) Sławek nie mogę narzekać na Frenzy. Kupiłem ją bo była tanią i sprawdzoną konstrukcją. I faktycznie poskładałem model w zeszłym roku, części dobrze spasowane, absolutnie nic nie musiałem wymieniać, poprawiać. Póki co mam na koncie tylko ok 10 lotów i jak narazie jest ok.
Jeśli chodzi o ustawienia to ze mnie jest pewnie największa dupeńka :oops: i w tym jest problem ;)
Frenzy ma możliwość regulacji kątów przy samych okuciach łopat głównych. Są dwie dziurki. Dzisiaj zmienię na bardziej zewnętrzną, dzięki czemu powinny mi się zwiększyć kąty. Tak abym miał -/+11 i będzie już dobrze :)

A Gaui... Sławku to świetny model i wybiegając w przyszłość chcę sobie sprawić ep255, bo mój T250 pomimo wymiany prawie wszystkiego dalej ma problemy z ogonem. Przynajmniej dzięki zmianie regla na mocniejszy zniknął problem związany z niedostateczną mocą. Teraz maluch lata jak narwany i w końcu nie zamula w locie na pleckach :D

I tak jak mówiłem mój Guguś po przeżyciu wszystkich akrobacji lata teraz spokojnie i dostojnie, wysookooo nad ziemią :)

Obrazek

Szkoda że Gaui nie ma w swoje ofercie helika klasy 600 lub 700. X5 też jest fajna, szczególnie FBL i z Mikado na pokładzie. Długo się ostatnio zastanawiałem nad kupnem tego helika :)
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 8 mar 2011, o 10:23

Kosmo pisze:Szkoda że Gaui nie ma w swoje ofercie helika klasy 600 lub 700.
O 700ce ostatnio było trochę plotek - pytanie czy to były tylko plotki, czy jak niektórzy twierdzą niedługo na rynku będzie X7ka? W jednym ze sklepów z Gaui jest już nawet zakładka...

Obrazek
http://www.flying-hobby.com/shop/products_home.html


A co do 600ki to zawsze można niedużym kosztem zrobić takiego moda ;) :

Obrazek
http://blog.naver.com/sinramun/118896589

Akurat do twoich zastosowań (FPV) mogłaby to być ciekawa propozycja - 2.5kg z pakietem 3000mah i łopatami 600mm. Przy odpowiednio niskich obrotach (1600-1800rpm) oraz oszczędnym silniku (np. Z20A-980KV) teoretycznie mógłbyś osiągnąć niezłe czasy lotu...

Wróć do „Łopaty, łopatki i śmigła”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość