Posiadacze Honey Bee King 2 w wersji UPGRADE (rama kompozytowa Esky) być może się już z tym zetknęli albo dopiero zetkną ? przy małych i średnich kretach górna rama uwielbia się łamać w miejscach zaznaczonych strzałkami. Pokażemy jak tanio i łatwo można wykonać jej wzmocnienie.
Są to miejsca newralgiczne ponieważ panują tam dość duże siły szczególnie jeśli się używa silnika bezszczotkowego z dużą zebatką (ja mam Esky 3800 od Belta z zębatką 11T).
Postanowiłem zrobić wzmocnienie podobne do tego, które jest dostępne (Xtreme) dla wersji plastikowej.
Do wykonania wzmocnienia potrzeba:
- kątownik aluminiowy ? ja kupiłem w LeroyMerlin zwykły kątowniczek 10x10x1 za kilka złotych (wystarczy 8x8x1 ale takiego nie było)
- wiertło 2mm wraz z wiertarką najlepiej kolumnową
- mała piłka i pilnik do metalu
- imadło
- cienkopis permanent lub cienki ołówek
- nowa lub stara ale nie połamana do końca rama górna
- ok. 15 minut
Odcinamy kawałek o długości 62-64mm (po każdej czynności cięcia należy pilniczkiem wykończyć krawędzie cięcia)
Z jednego końca usuwamy 16mm jednej z półek kątownika (wszystkie podawane wymiary dotyczą całkowitej długości 62mm)
Następnie przykładamy wstępnie spreparowany kątownik do ramy (ja użyłem uszkodzonej) i zaznaczamy cztery otwory pod śruby mocowania silnika i dolnego łożyska wału po czym je wiercimy (średnica 2mm).
Przy zaznaczaniu otworów trzeba tak ustawić kątownik by skrajne otwory były mniej więcej w takiej samej odległości od końców kątownika.
Po wykonaniu otworów przykładamy ?wzmocnienie? do ramy, uzgadniamy dokładnie wykonane otwory z otworami w ramie i zaznaczamy nadmiar materiału do usunięcia ? inaczej będą problemy z silnikiem i zębatką napędową ogona.
Dłuższe wycięcie (od silnika) ma ok. 27mm a krótsze ok. 24mm. Powinno zostać odpowiednio ok. 8mm i 6mm materiału (dlatego jako surowiec wystarczy kątownik 8x8).
Zaznaczone nadmiary usuwamy po czym na drugiej półce kątownika, na całej długości, zaznaczamy nadmiar tak by zostało ok. 3mm od "grzbietu" i usuwamy.
Gotowe wzmocnienie (lewe) wygląda tak:
A po zamontowaniu tak:
Prawe jest oczywiście lustrzanym odbiciem lewego i wykonane identycznie (lustrzanie!) jak powyżej.
Sztywność tak wzmocnionej ramy znacznie wzrosła i jest nadzieja że lżejsze krety nie będą jej łamać.
(opracowanie własne)