Esky - Honey Bee CPX, Honey Bee King 2, Honey Bee King 3

Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 1 lip 2011, o 23:33

Witam,

Co prawda też jestem „świeżak, „ ale właśnie skończyłem ustawiać swojego CPXa, z pewnością tak się nie zachowuje? ( Tu radzę sprawdzić ustawienia, bo nie na darmo wszyscy piszą, że z pudełka wyjmujemy rozregulowany heli)
Jeżeli chodzi o elektronikę typu 3in1, to już zdążyłem wymienić w Big Lamie, tylko tamta po prostu zamilkła i robiła zwarcie.

Tomek
Ps. Więcej nie pomogę. :oops:
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 18 lip 2011, o 10:41

Nawiązując do tematu dotyczącego nowych użytkowników forum chciałbym przygotować coś w rodzaju przewodnika / FAQ dotyczącego lamy. Poniżej można znaleźć opis wspomnianego helika, serię pytań i odpowiedzi dla nowicjuszy oraz podstawowe informacje dotyczące nauki latania. Będę wdzięczny za wnoszenie nowych pomysłów oraz poprawek do poniższego tekstu.

Nowych pilotów proszę o zapoznanie się z opisem. Jeżeli nie znajdziecie w nim odpowiedzi na nurtujące Was pytania - pytajcie właśnie tutaj. Postaramy się pomóc :)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Słownik podstawowych pojęć:
--> Tutaj


2. Jaki helikopter na początek?
Odpowiedzi na pytania:
    - Czym się różni coaxial od tradycyjnego helikoptera?
    - Ile kanałów na początek?
    - Czym się różni RTF, ARF, KIT?
    - Jaki wybrać rozmiar helikoptera?
    - Czym się różnią aparatury 35 MHz od 2,4 GHz?
    - Elektryk czy spalina?
Znajdziesz tutaj


3. Obsługa helikoptera - pierwsze kroki w nauce latania:


4. Lama i jej bracia E-sky:
Wszystkie poniżej wymienione helikoptery nie różnią się istotnie pod względem obsługi. Chodzi przede wszystkim (ale oczywiście nie tylko) o wygląd. Pomijając kwestię gustu najbardziej polecam Lamę v3 lub Lamę v4 ze względu na popularność, a co za tym idzie dostępność części zamiennych.

Lama v3:

Obrazek


Lama v4:

Obrazek


Big Lama

Obrazek


Big Lama 500

Obrazek


KoB(King of Birds):

Obrazek


Robins 22:

Obrazek


Hunter:

Obrazek


Co-Dauphin:

Obrazek


Co-Comanche:

Obrazek


A300:

Obrazek


5. Podstawowe informacje - instrukcja obsługi:
Lama v3 35 MHz
Lama v3 2.4 GHz
Lama v4 35 MHz
Lama v4 2.4 GHz
KoB 35 MHz
KoB 2.4 GHz
Hunter 35 MHz
Hunter 2.4 GHz
Dauphin 35 MHz
Dauphin 2.4 GHz
Co-Comanche 2.4 GHz



6. Tuning Lamy:
Ponieważ wszystkie podane wyżej helikoptery nie różnią się istotnie a ich tuning ma podobny charakter, posłużę się przykładem Lamy v4. W lamie można poprawić właściwie wszystko, zarówno z części dedykowanych jak również "domowymi sposobami". Ograniczę się jednak do tego, co moim zdaniem najważniejsze. Pomimo, że poniżej przedstawiam produkty firmy Xtreme, nie oznacza to, że są one zawsze najlepszym wyborem.

1. Łopaty
ObrazekObrazek
Kruchość standardowych łopat zauważalna jest już przy pierwszych próbach lotów. Dlatego, dla zaoszczędzenia nerwów i kasy, warto od razu wymienić je na łopaty firmy Xtreme. Są zdecydowanie bardziej odporne, często wytrzymują upadki oraz zderzenia się łopat o siebie. Lepszych nie spotkałem.

2. Wał wewnętrzny
Obrazek
Pomimo prawidłowych lotów często dochodzi do zderzeń się łopat o siebie. Wynika to ze zbyt krótkiego wału wewnętrznego. Warto więc zamienić go na dłuższy. Na rynku można nabyć wały wydłużone m. in. o 8 mm i 12 mm. Im dłuższy tym lepiej. Spotkałem również wydłużone wały innych firm - tańsze od Xtreme i moim zdaniem podobnej jakości.

3. Głowica wału wewnętrznego
Obrazek
Z czasem wał wewnętrzny ulegnie wykrzywieniu. Często wystarczy wyprostować we własnym zakresie. Z czasem jednak trzeba zakupić nowy. Używanie głowicy umożliwia wymianę wyłącznie wału wewnętrznego (stockowy, czyli fabryczny z zestawu wał wewnętrzny stanowi spójną całość z głowicą). Warto wspomnieć, że dobrej jakości szprycha rowerowa może bez problemu pełnić tą samą funkcję. Jedyną różnicą jest cena... Polecam również głowice innych firm.

4. Wał zewnętrzny
Obrazek
Zaletą wału zewnętrznego jest możliwość wymiany zębatek. Wał stockowy jest na stałe połączony z zębatką. Zatem po jej zużyciu, koszty rosną.

5. Zębatka wewnętrzna i zewnętrzna
ObrazekObrazek
Zębatka wału wewnętrznego: moim zdaniem nie różni się istotnie od stockowej - czy jest lepsza? Zdania są podzielone.
Zębatka wału zewnętrznego: tu nie mamy wyboru, ponieważ stockowe zębatki sprzedawane są razem w wałem zewnętrznym, który rzadko ulega zniszczeniu.

6. Silniki
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Kolejnym ważnym tuningiem jest wymiana silników. O tym tuningu się nie dyskutuje - to konieczność :)
Jeżeli przyjmiemy założenie, że Lama potrafi latać - to wyłącznie na tych silnikach.
Dodatkową zaletą silników Xtreme jest, w przeciwieństwie do stockowej wersji, możliwość wymiany szczotek.

7. Szczotki
Obrazek Obrazek
Mamy dwa rodzaje szczotek: carbon i silver. Choć niektórzy twierdzą, że różnią się od siebie, ja istotnych różnic nie zauważyłem.

8. Radiator
Obrazek
Radiator nie jest konieczny, jednak dzięki niemu silnik wolniej się grzeje. Umożliwia to wykonywanie krótszych przerw podczas latania oraz wolniejsze zużycie szczotek.


7. Zbędny tuning Lamy:
Poniższy opis tuningu Lamy ma z pewnością charakter subiektywny. Aby jednak nie popaść w Xtreme'owe szaleństwo chciałbym podać również przykłady przeróbek, które moim zdaniem nie są konieczne.

1. Rama Xtreme
Obrazek
Za:
    - lżejsza,
    - bardziej odporna.
Przeciw:
    - stockowa rama nigdy mi nie pękła,
    - różnica w wadze niewielka,
    - różnica w cenie ogromna*.

2. Podwozie Xtreme
Obrazek
Za:
    - odporne,
    - ładne ;)
Przeciw:
    - moim zdaniem zbyt drogie*,
    - odporne podwozie łatwo wykonać domowymi sposobami za grosze.

3. Ogon Xtreme
Obrazek
Za:
    - lepiej znosi wiatr,
    - ładne.
Przeciw:
    - drogie*,
    - również można wykonać własnymi sposobami.

4. Flybar Xtreme
Obrazek
Za:
    - wybajerzony na maxa ;)
Przeciw:
    - po co?

5. Pakiet Xtreme
Obrazek
Za:
    - niby trochę lepszy
Przeciw:
    - niekorzystna relacja jakość / cena.
* Używając słowa "drogie" miałem na myśli: "odłóż tą kasę na przyszły model - szkoda jej na lamę" :)


8. Problem z Lamą? Odpowiedź znajdziesz tutaj:

1. Po podłączeniu Lamy zaczyna ona "wariować". Silnik i serwa zaczynają pracować samoczynnie. Co się dzieje?
Pamiętaj żeby najpierw włączyć nadajnik, następnie helikopter.

2. Moja Lama kręci się w lewo/prawo, dlaczego?
Przyczyn może być kilka, najczęściej:
    - jeden silnik "pada" i trzeba go wymienić (jeżeli używasz silników Xtreme, wystarczy wymienić same szczotki),
    - jedna z zębatek odbierających jest "zjechana",
    - jeden silnik się odsunął od zębatki odbierającej,
    - jedna z zębatek odbierających ślizga się po wale,
    - jeśli przełączałeś kabelki to pamiętaj, że oba wirniki muszą się kręcić w przeciwne strony - ale to nie wszystko. Kombinacji podłączenia silniczków jest 8. Pomimo, że w niektórych przypadkach wirniki kręcą się w przeciwnych kierunkach, to nie wystarczy. Przejdź przez wszystkie możliwe kombinacje. Wyłącznie jedna kombinacja umożliwi prawidłową pracę silników.

3. Moja Lama nie startuje, dlaczego?
W pierwszej kolejności sprawdź czy:
    - bateria jest naładowana
    - oba wirniki kręcą się w przeciwną stronę. Jeżeli nie, patrz powyżej.

4. Moja Lama zatacza kółka w powietrzu, dlaczego?
Prawdopodobnie:
    - jeden lub obydwa wały są krzywe,
    - flybar jest krzywy,
    - występują opory przy pracy stabilizatora (flybar'a) (stabilizator powinien poruszać się swobodnie),
    - występują opory przy pracy snapa (popychacza) łączącego flybar z górnym wirnikiem. (Thx Wiktor - Adm)

5. Próbuję uruchomić symulator z moją apką. Niestety coś nie działa. Dlaczego?
Pamiętaj aby przed podłączeniem apki do komputera wyjąć z niej kwarc.

6. Moja Lama obraca się pod koniec pakietu. Jak to naprawić?
U Lamy to normalne. Możesz korygować ten efekt trymerem w trakcie lotu. Z czasem nauczysz się odruchowo kontrować drążkami.

7. Moja Lama lata (do przodu i na boki) bardzo powoli. Jak to zmienić
W pierwszej kolejności przesuń snap na ostatni (najbardziej oddalony od serwa) otwór orczyka. W lamie v4 może to nie wystarczyć. Orczyki są skrócone ze względu na kształt kabiny. Możesz je wymienić na standardowe (takie, które załączone są z serwami Esky). Konieczne będzie jednak wycięcie w kabinie otworów, umożliwiających swobodny ruch dłuższych orczyków.

8. Czy Lama wymaga konserwacji, używania smarów itp?
Nie ma takiej potrzeby, wystarczy jeśli wszystko będzie prawidłowo zamontowane i dokręcone.

9. Czy konieczne jest torowanie łopat w Lamie?
Można je torować, choć osobiście uważam że w przypadku tego helika to zbędny zabieg. Dobre ustawienie flybara powinno wystarczyć.

10. Jak zamocować nowe serwo? Czy wystarczy taśma dwustronna?
Lepiej podkleić - serwo będzie bardziej stabilne.
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 18 lip 2011, o 11:10

Należałoby jeszcze dodać w części "Podstawowe informacje n.t. lamy" oraz pogrubić, podkreślić i dać na czerwono (boję się że linki będą zbyt dużym wysiłkiem dla "szukającego" więc kilka podpowiedzi choć jak macie jakiś dobry link to super):

Moja lama się kręci w lewo/prawo, czemu? - jeden silnik pada i trzeba go wymienić, jedna z zębatek odbierających jest zjechana, jeden silnik się odsunął od zębatki odbierającej, jedna z zębatek odbierających ślizga się po wale, jeśli przełączałeś kabelki to pamiętaj że oba wirniki muszą się kręcić w przeciwne strony.

Moja lama nie startuje, czemu? - bateria nie jest naładowana, oba wirniki muszą się kręcić z tą samą prędkością jak tak nie jest patrz wyżej.

Moja lama zatacza kółka w powietrzu, czemu? - masz krzywy jeden z wałów lub flybar.

Jak o czymś zapomniałem to plizz uzupełnijcie.
Piotrek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 18 lip 2011, o 12:11

Dzięki. Dodałem.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 18 lip 2011, o 19:41

Dorzuciłem trochę o tuningu. Proszę o uwagi :)
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 953
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 130 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 19 lip 2011, o 02:16

Moja lama zatacza kółka w powietrzu, czemu?

Czesto powodem takiego zachowania są opory przy pracy stabilizatora oraz snapa łączącego go z górnym wirnikiem.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 19 lip 2011, o 12:48

Superowy pomysł :thumb:
Bardzo przydatny materiał i warty dopieszczenia dla potomnych :nw:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 20 lip 2011, o 08:44

Dorzuciłem kilka odpowiedzi na pytania, które pojawiały się na "sąsiednim" forum.
Jak coś - poprawcie mnie.


Próbuje uruchomić symulator z moją apką. Niestety cos nie działa. Dlaczego?
Pamiętaj aby przed podłączeniem apki do komputera wyjąć z niej kwarc.

Moja lama obraca się pod koniec pakietu. Jak to naprawić?
U lamy to normalne. Możesz korygować ten efekt trymerem w trakcie lotu. Z czasem nauczysz się odruchowo kontrować drążkami.

Moja lama lata (do przodu i na boki) bardzo powoli. Jak to zmienić
W pierwszej kolejności przesuń snap na ostatnią (najbardziej oddaloną od serwa) dziurke orczyka. W lamie v4 może to nie wytarczyć. Orczyki są skrócone ze wzgledu na kształ kabiny. Możesz je wymienić na standardowe (takie, które załączone są z serwami esky). Konieczne będzie jednak wycięcie w kabinie otworów, umożliwiających swobony ruch dłuższych orczyków.

Czy lama wymaga konserwacji, używania smarów itp?
Nie ma takiej potrzeby, wystarczy jeśli wszystko będzie prawidłowo zamontowane i dokręcone.

Czy konieczne jest torowanie łopat w lamie?
Można je torować, choć osobiście uważam, że w przypadku tego helika to zbędny zabieg. Dobre ustawienie flybara powinno wystarczyć.

Jak zamocować nowe serwo? Czy wystarczy taśma dwustronna?
Lepiej podkleić - serwo będzie bardziej stabilne.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 20 lip 2011, o 13:19

Miruu, zrobiłem lekką edycję redaktorską aby usunąć błędy i poprawić czytelność.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 20 lip 2011, o 13:36

Gmeracz pisze:Miruu, zrobiłem lekką edycję redaktorską aby usunąć błędy i poprawić czytelność.


Super. Dzięki!
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 23 lip 2011, o 20:24

Jest jeszcze BIG LAMA

Obrazek

oraz BIG LAMA E500

Obrazek
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 23 lip 2011, o 21:38

i jest jeszcze BIG CFG Carson

co ja się miałem z tym helikiem żeby go jako tako ustawić a potem nim latać, normalnie coaxial powinien sam wisie w powietrzu a BIG CFG wymagał ode mnie non stop korygowania w czasie lotu, czasami nawet więcej niż jedno-wirnikowiec, ale jestem mu za to wdzięczny bo wyrobiłem sobie odruchy i wytrenowałem czas reakcji.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3eKsYTjmstg&feature=player_embedded#at=30[/youtube]

PS jeżeli zły watek lub nie na temat proszę usunąć post.
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 23 lip 2011, o 21:53

Własnie przed chwilą wymieniłem wały i flybar, łożyska w BL (Big Lama - przyp.Adm), zdziwiłem się bo zachowuje się identycznie jak w/w model. Zostawiam sobie ją do jutra by jeszcze raz sprawdzić wszystko, dodatkowo ma tendencje do nagłego przechyłu na bok.
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
FRC
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 11-07-2012

Postautor: FRC » 15 lip 2012, o 00:12

A co jeszcze powinno się wymienić aby "Bełcik V2" był bardziej przyjazny dla nowicjusza ?

Wysłane z HTC SXE za pomocą TT2
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 15 lip 2012, o 06:42

Belt jest "z marszu" lepszy od Kinga (V2) bo ma choćby bezszczotkowy silnik.
Najważniejsze co warto wymienić to żyroskop i serwo ogonowe oraz system sterowania wirnika ogonowego - najlepiej założyć te od T-Rexa lub klonów. W drugiej kolejności serwa tarczy. I to wszystko. Na resztę (głowica) szkoda kasy
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
FRC
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 11-07-2012

Postautor: FRC » 18 lip 2012, o 22:07

Po co wymieniać żyroskop ? Jeżeli już to na jaki ?
Co do systemu wirnika ogonowego to masz na myśli wymianę napędu paskowego ?
BTW Sorry za laickie pytania ale jestem jeszcze zielony w tym temacie :mrgreen:

Wysłane z HTC SXE za pomocą TT2
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 18 lip 2012, o 22:35

FRC pisze:Po co wymieniać żyroskop ? Jeżeli już to na jaki ?
w pierwszej chwili chciałem napisać "na dowolny" ale to nie tak - najgorszy jest Esky-0407 bez HH. Potem Esky-0407A a z tej marki najlepszy 0407B (taki z fioletową naklejką). Jednak warto pokusić się o cokolwiek lepszego: polskiego RCConcepta, CX-1000, CX-250, Assana - jest sporo tanich a lepszych od Esky - żyroskopów.

FRC pisze:Co do systemu wirnika ogonowego to masz na myśli wymianę napędu paskowego ?
ogon wymaga wymiany koła pasowego na wale głównym z firmy Xtreme - zamiast 32 ma 45 zębów i daje zwiększenie, prędkości i skuteczności działania ogona.
Ponadto wymiana suwaka, motylka i całego huba (uwaga - na po focie jest wałek ogonowy również Xtreme ale to akurat odradzam):
Obrazek

FRC pisze:BTW Sorry za laickie pytania ale jestem jeszcze zielony w tym temacie :mrgreen:
spoko...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
wielebny
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 3
Rejestracja: 12-11-2012

Postautor: wielebny » 12 lis 2012, o 19:18

Witam,
po długiej przerwie wracam do grona pilotów.
Odkurzyłem właśnie mojego poczciwego HB CP2. Pamiętam, że miałem odwieczne problemy z zacinającymi się plastikami...
Efekt był taki, że reakcje heli były nieoczekiwane lub spóźnione.
Czy wie ktoś może, gdzie znajdę jeszcze alu-tuning do tego zabytku? Ewentualnie od czego pasuje?

P.S. Może zainwestować w jakiegoś klona TREXa 450ke, tylko czy aparatura od HB się nada?

pozdrawiam
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 12 lis 2012, o 20:33

eBay DE

ale malo tego jest
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
wielebny
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 3
Rejestracja: 12-11-2012

Postautor: wielebny » 12 lis 2012, o 20:41

AdamskY pisze:eBay DE

ale malo tego jest

mało to przesadzone określenie ... tam nic nie ma :(

Wróć do „Esky”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości