Compass - Chronos

Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 23 lip 2015, o 11:16

Witam wszystkich,
w mojej relacji chciałbym przeprowadzić Was przez kolejne etapy budowy modelu, chyba jednej z najrzadziej kupowanej marki modeli śmigłowców w Polsce :) Jest nim Compass Chronos. Właściwie to nie wiem czy ktoś się już na niego skusił, ale z tego co obserwuję na piknikach to mój jest pierwszy i jedyny hehe :)

Modelem latam już od jakiegoś czasu. Można by rzec że to już staruszek, bo 100 lotów ma już na pewno nastukane :rotfl:

W relacji postaram się zwrócić uwagę na detale, które nie występują w innych modelach i wyróżniają tą maszynkę od pozostałej gromady 700ek.

Zaczynajmy więc:
Obrazek


Kit przychodzi z manualem na 4gb usb … nie wiem po co o tym napisałem, ale jest :D
Obrazek

Krok1. OKUCIA
Te elementy zawierają po dwie części składowe. Ramie zaciskane jest z równoczesnym pozycjonowaniem na okuciu… wszystko załatwia jedna śruba M3X12… Z początku był to jedyny element tego modelu, którego się obawiałem, ale z czasem stwierdzam że nie ma z tym żadnych problemów. Nic się nie poluźnia, wszystko działa bardzo sprawnie i pewnie.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Krok2. GŁOWICA
I to jest chyba najciekawsza część tego modelu… niezwykle innowacyjna, nie powtarzająca się w innych konstrukcjach. Moim zdaniem warta każdego wydanego grosza.
Całość polega na tym że głowica wyposażona jest w możliwość utwardzania i zmiękczania jej bez potrzeby rozkręcania szpindla… innymi słowy nie używamy do tego podkładek i różnej twardości gum…. Nawet nie wyobrażacie sobię jak olbrzymie jest to udogodnienie i jak niesamowicie ułatwia to ułożenie modelu pod konkretnego pilota.
Konstruktorzy, w miejscu gdzie w innych modelach znajdują się nikomu nie potrzebne talerzyki, wymyślili sobie kiln (tzn w 700kach ich raczej nie ma, ale w mniejszych modelach i owszem).

Obrazek


Gumy są podzielone na dwa sektory… pierwszy wewnętrzny to 6 oringów. To właśnie one odpowiadają za utwardzanie głowicy, drugi sector to zwyczajne czarne gumy (widać je na poprzednim zdjęciu).
Obrazek

W tym etapie wszystko musi być porządnie wysmarowane smarem sylikonowym aby zabezpieczyć oringi… ja używam smaru do łożysk SKFa ;)
Obrazek

Skręcamy szpindel na śrubach M6x12
Obrazek

Krok3. SWASH DRIVER'Y popularnie zwane DFC
Wykonane z tworzywa…. Wielu osobom może się to nie podobać ale moim zdaniem jest to zbawieniem jeśli chodzi o to rozwiązanie… właśnie dzięki temu, że są w miarę elastyczne, możliwe jest ustawienie nawet bardzo miękkiej głowicy. Nawet wielbiciele F3C będą zadowoleni ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przy temacie głowicy chciałbym poruszyć jeszcze jeden temat. Chodzi o geometrię. Od konstruktorów dowiadujemy się że Chronos został całkowicie przeprojektowany w tym względzie, w stosunku do starszego 7hV. I to na prawdę się czuje... model jest niezwykle precyzyjny... możemy o tym poczytać na wielu zagranicznych forach, gdzie użytkownicy są bardzo zaskoczeni tym faktem. Model na prawdę odbiega w tym względzie od wielu czołowych marek zajmujących się budową modeli 3D. Lata jak po sznurku... Oczywiście jeżeli użyjemy odpowiedniej długości orczyków... to informacja dla mniej doświadczonych lataczy :) Zawsze używajcie orczyków o długościach przedstawionych w instrukcjach dołączonych do modeli. Nawet niewielka zmiana powoduje że modele mogą stać się zbyt nerwowe lub za nadto przymulone. Nie po to konstruktorzy tyle głowili się nad kinematyką aby potem to wszystko zburzyć :D

Ciąg dalszy nastąpi ;)
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
AdamP
Elita forum...
Posty: 792
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Góra Kalwaria
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 120 razy

Postautor: AdamP » 23 lip 2015, o 16:54

Nareszcie coś innego, od tych gałek i protosów już mnie głowa boli :swir:
Swoją drogą bardzo ciekawe rozwiązanie z tą regulowaną głowicą. Dzięki Paweł za relację i czekam na ciąg dalszy :nw:

ps.
jak musi wyglądać portfel w porównaniu np. z G700
Kto grubo lata, jebnąć musi.
T-Rexy i Gobliny Futaba T14SG
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 23 lip 2015, o 17:45

Sęk w tym żę róźnica między dwoma helikami w klasie 700 będzie cenowo niewielka, bo zakładając ze osprzet wsadzisz taki sam, cena kitów moze sie roznic max 1000 zl.
Przy modelu wartym srednio 10.000 do lotu to niewielka roznica.
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 23 lip 2015, o 18:20

Cena jest identyczna do Goblina ;)

Krok4. ZŁOŻENIE GŁOWICY + TARCZA

Tutaj Chronos także trochę wyróżnia się spośród innych modeli tej klasy, a to za sprawą 14mm wału... jest olbrzymi i z tego co mi wiadomo tylko w Raptorach 90 mamy podobną sytuację... miejmy nadzieję że pozytywnie wpłynie to na żywotność łożysk w blokach.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tarcza także jest pokaźnych rozmiarów ;) Oczywiście wszystko spasowane bez jakichkolwiek luzów, jednym słowem "miód malina" :)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na ostatniej fotografii postanowiłem pokazać wam dosyć niestandardowe snapy... dlaczego? Bo i tu mamy do czynienia z wyolbrzymieniem hehehe trzeba przyznać że nie oszczędzili materiału w miejscach gdzie wytrzymałość jest szczególnie istotna :)

Obrazek

cdn.
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
niebochod
Elita forum...
Posty: 715
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 42 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: niebochod » 23 lip 2015, o 19:21

Jazz pisze:Sęk w tym żę róźnica między dwoma helikami w klasie 700 będzie cenowo niewielka, bo zakładając ze osprzet wsadzisz taki sam, cena kitów moze sie roznic max 1000 zl.
Przy modelu wartym srednio 10.000 do lotu to niewielka roznica.

Ale po krecie osprzętu się na ogół *) nie wymienia, główny koszt to części i ewentualny re-kit.
A wtedy koszt kita jest też istotny i różnica 1k już wiele znaczy.

*) Pomijam palące się lipole..
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 23 lip 2015, o 21:14

Niebochod ma całkowitą rację... tyle że niestety większość modeli w tej klasie kosztuje bardzo podobne pieniądze, bardzo trudno znaleźć coś co wytrzyma trudy eksploatacji i będzie kosztować mniej niż 800euro... taka smutna prawda.

Wracając do tematu budowy :)

Krok5. WIRNIK OGONOWY

Tak wygląda po wyjęciu z pudełka, czyli niby złożony ale to ściema bo trzeba wszystko ładnie pokleić...
Obrazek

Przykręcamy kuleczkę do ramienia-L
Obrazek

Fajnie że postanowiono tu użyć twardy gumowy oring, który niweluje luzy na połączeniu ramię-L <-> ślizgacz
Obrazek

Hub:
Okucia ogonowe z tworzywa
Obrazek

Oczywiście odtłuszczamy powierzchnię przed skręceniem całości
Obrazek

Obrazek

Statecznik pionowy- z początku spodziewałem się że będzie to bardzo wiotki element, ale 2mm carbon robi swoje i nic się nie trzęsie podczas lotu ;)
Obrazek

Obrazek

A tak wygląda łożysko, które zapobiega wyskoczeniu paska z koła pasowego. Musimy pamiętać o tym że to nie Goblin :) Inny rozkład przełożeń wymusza zastosowanie w tym miejscu rolki...
Obrazek

Obrazek

Belka ogonowa- średnica 2,5cm, moim zdaniem o 0,5cm za mało i w przyszłości planuję wymienić ją na carbon...
Obrazek

Obrazek

Zrobione :)
Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 23 lip 2015, o 22:09

Ok, teraz nadeszła kolej na koła zębate i łożysko jednokierunkowe.
Koło napędowe jest niesamowicie sztywne, na prawdę robi wrażenie... nie mniej jak jego cena :wall:

Oczywiście te części są złożone w fabryce, nawet sklejone, ale rozłożyłem je żeby porobić fotki ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autorotation hub i łożysko jednokierunkowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dodatkowo wszystko mocowane dwoma robaczkami M4x4
Obrazek

W tym poście pozwolę sobie na małą dygresję... dlaczego właściwie Chronos?... Nie Goblin, przecież to taki popularny model hehe... moje odczucia są nieco inne i odbiegając od aspektów wizualnych dla mnie w modelu ważne są trzy rzeczy:
1. Musi mieć prosty sposób przeniesienia napędu- innymi słowy nie wchodzi w grę dwustopniowa przekładnia. Dlaczego?... chodzi o pas. On sawsze prędzej czy później się zużyje, w moim przypadku bardziej prędzej niż później :rotfl2: Niektórzy powiedzą że zaletą paska jest cichsza praca, ale ja im odpowiem że podczas lotów to akurat słyszę najrzadziej :vhappy: Dodatkowo rozwiązanie z pasem dorzuca nam dodatkowy opór który widać w poborach prądów, a ich im mniej tym lepiej :)

2. Pasek na ogonie. Dlaczego? A no dlatego że jest 1000% bezpieczniejszy. Szczególnie można to zauważyć przy overspeed'ach. Wałki oraz zębatki lubią strzelać przy częstym robieniu tej jakże widowiskowej ewolucji. Swoją drogą i tak bardziej dostaje łożysko jednokierunkowe ;) Dlatego jeżeli jest ono nie daj boże zamknięte, bez możliwości uzupełniania smaru, to mamy pozamiatane i najlepiej odpuścić sobie overspeed'y :wall2:

3. Głowica/geometria- o tym pisałem wcześniej więc nie będę się powtarzać ;)

cdn.
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 25 lip 2015, o 11:19

Krok7. ŁOŻE SILNIKA

W końcu ktoś pomyślał i połączył łoże silnika z 3. podparciem wału... dzięki temu jesteśmy pewni że oba bloki są równolegle i mniej zużywamy łożyska ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do modelu wsadziłem Xnove XTS 4530-525kV. Długość wału jest standardowa ok 33mm
Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 26 lip 2015, o 21:21

Krok8. BLOKI ŁOŻYSK

Obrazek

Łożyska jednostronnie otwarte, chyba tylko po to aby okresowo je smarować... tak se wymyślili :D
Obrazek

Obrazek

Dolny blok może poruszać się, w pewnym dopuszczalnym zakresie, w górę i dół, po to aby dopasować przestrzeń pod każde serwa standard
Obrazek

Obrazek

Na tym etapie nie dokręcamy śrub, zrobimy to dopiero z ramą i założonym wałem, aby mieć pewność że wszystko jest idealnie równolegle ;)
Obrazek

Krok9. PÓŁKA POD ESC

Obrazek

Dorobiłem 4 dodatkowe otworki pod Kosmika...
Obrazek

Obrazek


Krok10. OBEJMY BELKI OGONOWEJ
Wykonane z bardzo twardego tworzywa... co ciekawe Chronos nie posiada żadnego otworu, który blokował by belkę w danej pozycji... o ile przy pasku nie ma mowy o jej wysunięciu o tyle jej obrót już tak, ale jak do tej pory nie miałem z tym elementem żadnego problemu ;) Na prawdę dobrze opinają się wokoło rury...

Obrazek

Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 28 lip 2015, o 14:47

Krok11. Napinacz paska

Bardzo proste rozwiązanie, pozwala na łatwe napięcie pasa :) Dzięki niemu nie musimy się mocować z wyciąganiem belki itp. Z tego co wiem w Protosie Max V2 postanowili użyć identyczny mechanizm...

Obrazek

Obrazek

Krok12. Wzmocnienia ramy
Użytkownicy modeli 7hV narzekali na łatwo pękające ramy przy mocniejszych lądowaniach, dlatego też w Chronosie dolna część ramy dostała węglowe wzmocnienia które mają zapobiec temu procederowi ;)

Obrazek

Szybko zapinki które o dziwo nie są szybko-samo-wypinkami :D
Obrazek

Obrazek

Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 28 lip 2015, o 19:02

Krok13. DOLNA CZĘŚĆ RAMY
Generalnie to nie ma co się rozpisywać... w jej skład wchodzą: wzmocnienia, mocowania kabinki i szyny do szufladki z pakietami :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Krok14. GÓRNA CZĘŚĆ RAMY

Obrazek

Do jej lewej strony mocujemy napinacz paska i serwo ogonowe. W Compassie jest troszkę inaczej i popychacz ogonowy poprowadzony jest nad belką, dlatego serwo mocowane jest w górnej połówce.
Obrazek

Obrazek

Serwo ogonowe MKS X8
Obrazek

Na tym zdjęciu widać mały błąd, który popełniłem na tym etapie. Chodzi o odwrotnie przykręcone prowadnice paska... problem polega na tym, że łeb śruby, która je mocuje (śruba przechodzi przez jedną z rolek) jest na dole, a to z kolei uniemożliwia potem zamocowanie rozpórki ramy :) Taka mała pomyłeczka...
Obrazek

I prawa strona:
Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 29 lip 2015, o 12:15

Krok15. ZŁOŻENIE W KUPĘ :banana:

Obrazek

Druga strona napinacza paska
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wał wsadzony, teraz możemy porządnie skręcić bloki łożysk
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oto wspomniana w poprzednim etapie rozpórka, której przy odwrotnie zamocowanym napinaczu nie dało się zamocować...
Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 30 lip 2015, o 20:54

Krok16. PODWOZIE

Wykonane z carbonu... miałem już parę mocniejszych lądowań i nic nie pęka... bardzo sztywne dziadostwo :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zrobione :)
Obrazek

Czas na przerwę i napawanie się widokiem :piwo:
Obrazek

Mocowanie podpór ogona
Obrazek

Obrazek
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
Awatar użytkownika
VaderJK
Lider forum...
Posty: 1533
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 19 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: VaderJK » 31 lip 2015, o 08:23

Radios składasz nowego czy to ten co już masz? A może pomyliłem coś?

W każdym razie fajnie popatrzeć :-)
Awatar użytkownika
super_mario2
Elita forum...
Posty: 980
Rejestracja: 05-02-2011
Lokalizacja: Halinów
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 44 razy
Kontaktowanie:

Postautor: super_mario2 » 31 lip 2015, o 08:28

Podwozie węglowe - będzie drogo...
Pozdrawiam Mariusz
Goblin 700, T-Rex 450 PRO V2 3GX, 600 ESP BeastX
E-flite MSR, FPVRaptor
Spektrum DX8, Phoenix RC
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 572
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: radios24 » 5 sie 2015, o 23:27

VaderJK pisze:Radios składasz nowego czy to ten co już masz? A może pomyliłem coś?


To ten sam model Wojtku, którym latałem do tej pory, ale nie miałem czasu zrobić relacji...
Przepraszam za delay, ale byłem na pokazach w Nowym Targu i nie widziałem że coś pisaliście

Krok. Ostatni :D bo już nie pamiętam ile ich było... OKABLOWANIE
Czyli chyba najbardziej znienawidzona część każdego składacza :D Już teraz wiem że popełniłem parę błędów, bo podczas rozbiórki ogona do transportu mszę się trochę namęczyć, ale to się poprawi :D

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dodatkowo belka ogonowa wymagała uziemienia do bloku silnika, bo ładunki na belce zakłócały pracę Vbara... standardowa procedura... ;)

A tak wygląda efekt końcowy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Model waży równe 5,6kg z Pakietami RM-a, co jest zadowalającym wynikiem, choć mogło by być lżej :D Ale Xnova i Kosmik też nie są zbyt lekkie dlatego jedyna możliwość to lżejsze pakiety ;)

i ostatnie zdjęcie z Nowego Targu :)
Obrazek

KONIEC! :D
COMPASS CHRONOS | XLPOWER 550 | FORZA 450EX
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
nieznany_miroslaw

Postautor: nieznany_miroslaw » 5 sie 2015, o 23:37

Może kiedyś się skuszę na to cacko ;) Na ustawieniach radios24 byłem w stanie tym modelem latać jak swoim (w przeciwieństwie do Agile 7.2 - ciężka krowa).

radios24 pisze:Model waży równe 5,6kg z Pakietami RM-a, co jest zadowalającym wynikiem, choć mogło by być lżej :D Ale Xnova i Kosmik też nie są zbyt lekkie dlatego jedyna możliwość to lżejsze pakiety ;)
D

Wychodzi tak jak mój Goblin 700C z tym, że mam lżejszy regiel Castle Edge 160HV (reszta taka sama).
Awatar użytkownika
kamracik
Stały bywalec...
Posty: 123
Rejestracja: 05-04-2015
Lokalizacja:
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 4 razy

Postautor: kamracik » 6 sie 2015, o 07:55

Fajnie się prezentuje, ale kret do tanich pewnie nie będzie należeć :mrgreen:
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 6 sie 2015, o 08:38

Fajnie fajnie, chociaż przez te całe Gobliny, zwłaszcza w dużych modelach, coraz mniej podoba mi się wbita w d... rurka... ;)
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 6 sie 2015, o 09:08

Bardzo fajna relacja, fajne zdjęcia. Może jakiś filmik z lotow?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

Wróć do „Compass”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

cron