Strona 1 z 57

Tarot ZYX, ZYX S2

: 20 cze 2013, o 18:09
autor: wojtekr
Witam,

mam pewien problem z ustawieniami tego systemu. Na ustawieniach standardowych helikopter generalnie zachowuje się nieźle z wyjątkiem ogona. Ma on dwie przypadłości:

- wpada w lekkie oscylacje w przypadku zwiększenia czułości, można zmniejszyć czułość ale wtedy nie nadąża za akcjami rotora. Czyli wszelki zmiany THR powodują niestabilność i przekręcanie ogona

- druga przypadłość jest podobna do pierwszej to znaczy ogon nie trzyma kierunku przy szybkich lotach do tyłu.

Zmiana Tail Rotor Gain powoduje zmiany czułości zmixowanego pokrętła do tego parametru- czyli można labo tym albo pokrętłem

Knuliśmy z Kowalem jakieś zmiany ale bez spektakularnych sukcesów.

Generalnie ustawienia sa takie:

Obrazek
Obrazek

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 18:14
autor: Neomutant
Opiorę się na wiedzy o PID w IKon, spróbuj: 1 + 2 albo 1 + 3
1) zmniejszyć I Gain dla ogona w Advanced Menu
2) podkręć TailRotor Gain
3) nieznacznie zwiększ P Gain
4) ewentualnie zamontuj większe łopatki ogonowe :)

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 18:15
autor: wojtekr
A co to jest P I D dla roll, pitch i tail yaw?

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 18:20
autor: wojtekr
miał jeszcze delikatne pionowe drgawki ogona przy dodawaniu gazy ale Roll P gain i Pitch P na 60 pomogło. Napiszcie co jest od czego o tak to jest strzelanie w ciemno i nie wiadomo kiedy jakis syf wyjdzie

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 18:23
autor: Neomutant
Pewnie w Tarocie P I D oznaczają to samo w algorytmie korekcji. Te są oznaczenia z IKONA
gdzieś tam znalazłem te PID-y jak szukałem problemu z driftem u siebie w Ikonie

jak zmieniałem u siebie pidy to zauważyłem że zwiększanie "I" szybko powoduje wzrost oscylacji, natomiast efekt którego szukałem otrzymywałem zwiększając "P"

Kod: Zaznacz cały

Here's a tuning cheat sheet for tuning your cyclic gains:

"P" gain: increase if you have a vague drifty feel on cyclic. You want the heli to be crisp, locked in and responsive. Decrease if you observe wobble after quick jabs on the cyclic stick, or when descending into the wind with the disk unloaded. My understanding of this particular gyro is that you should increase P until you see wobbling in the hover, than decrease by 1/3. That is, take the value that caused wobble and multiply by 0.66 for your best fit P gain.

"I" gain: increase if your heli drifts, or does not maintain disk attitude in FF. Decrease if you have a slow wobble in the hover, or instability in FFF, or inconsistent roll/flip rates.

"D" gain: increase if flip/roll stops are sloppy or bouncy. Decrease if you see a fast wobble after roll/flip stops.

The best tests for these latter two gains is to do 3 or more consecutive rolls/flips and observe the stopping behavior.

As always, if it flies fine stock, leave the PID settings alone.


ps: PID-Y dla cykliki nie polecam zmieniać, tylko ogona. Generalnie zasada tycząca się pid-ów = "jak wszystko działa dobrze to ich nie ruszaj"

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 18:30
autor: Neomutant
Yaw Rate L i R dla ogona w pierwszej zakładce się bawiłeś ? próbowałeś zwiększać ?

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 18:42
autor: wojtekr
próbowałem ale tak o około 20%

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 20:44
autor: Wiktor
może i mija wypocina nie bedzie miałazbyt wiele wsp z Twoim problemem ale gdzieś czytałem że na softach 4 cza mieć wstępną kompensacje ogona (nie wiem bo mam stock 3.xx i działa oki) a mnie drażniła reakcja serwa pgpnowego na postoju i dalem deadrc=> 8. kolejna sprawa to że w zasadzie ten system do poprawnego latania potrzebuje jakiś tam tylko wstempnych korekt i działa.

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 20:52
autor: wojtekr
W zasadzie lata poprawnie, sprawa rozbija się o szczegóły.

możesz rozwinąć myśl odnosząc się do screenów i wartości?

deadrc
o kóre dead... Ci chodzi?

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 20 cze 2013, o 21:08
autor: shacker
Polecam lekturę http://fbl.net.nz/download/15 bo tak na ślepo grzebiąc to można popsuć sporo.

A później http://www.helifreak.com/showthread.php?t=485789

Wersja firmware ma znacznie, zwłaszcza przy parametrze D.

Re: System FBL Tarot (HK) ZYX

: 21 cze 2013, o 08:13
autor: Wiktor
o kóre dead... Ci chodzi?

w tail rotor RC DEAD BAND masz 80. ja zmieniłem na 8

Problem z serwami w 450tce - jak ustawić?

: 12 wrz 2013, o 20:45
autor: bejo
Sam próbuję regulować helika. Potrzebuję waszej pomocy!. Coś jest nie tak. hmm Wytłumaczcie mi :hammer: w którą stronę ( góra, dół) mają obracać się orczyki poszczególnych serw w zależności od poruszania dźwigniami w apce?. Bo muszę poustawiać rewersy. Ma jakieś znaczenie że jest to system CCPM ?.

Re: Problem z serwami.

: 12 wrz 2013, o 21:10
autor: Neomutant
Jak pooglądasz filmiki w moim poście to się dowiesz :)

Temat "Wiedza dla laika w pigule." viewtopic.php?f=67&t=2429
albo wystarczy że poczytasz cokolwiek w tym temacie.

Re: Problem z serwami.

: 12 wrz 2013, o 22:02
autor: bejo
Wszystko po angielsku! . Poszukam w Warsztacie Strefa Hobby. Może tam coś znajdę ?. Ponoć jest 7 części filmu gdzie modelarze Robert i Adam po kolei omawiają co i jak.

Re: Problem z serwami.

: 12 wrz 2013, o 22:24
autor: wojtekr
Przy zmianie THR powinny chodzic wszystkie razem (tarcza).
Aileron tarcza pochyla sie na boki
A Elev przod i tyl.

Pokaz jakis film jak masz teraz

Re: Problem z serwami.

: 13 wrz 2013, o 07:19
autor: lethe
wojtekr pisze:Przy zmianie THR

Wiem że to czepianie się szczegółów ale nie czasem collective? Podejrzewam że to skrót myślowy bo najczęściej te kanały są spinane razem, ale w niektórych sytuacjach może się nie zgadzać.

Bejo, stań za śmigłowcem i obserwuj tarczę. Jeśli jesteś w mode 2 to powinna się wychylać w tą samą stronę co prawy drążek, przy lewym tak jak wspomniał Wojtek powinna chodzić w górę i w dół bez zmiany przechylenia.

Re: Problem z serwami.

: 13 wrz 2013, o 07:41
autor: bejo
Angielskiego nie znam . :oops: Więc linki na anglojęzyczne strony są mi nie przydatne.
Próbowałem posiłkować się z Ep Heli " Full Tutorial: budowa HK 450 GT PRO V2 oraz z filmu Warsztat Strefa Hobby ( 7 części).

Wszystko robiłem tak jak na zdjęciach i filmie. Poległem na reversach serw!. :wall:

Jak powinny zachowywać się serwa ( orczyki) gdy daję drążek gazu do przodu ? Orczyki wszystkich trzech serw mają podnosić się ku górze ( tarcza podnosić ma się równo do góry i ma się zwiększać skok łopat).? :dk:

U mnie coś jest nie tak!? :gas: Gdy przesuwam dżwignię gazu do przodu- orczyki prawego i lewego przesuwają się ku górze a tylnego ku dołowi. Gdy daję dżwignię max. w dół - serwa ( wszystkie trzy) powracają do neutrum. Przy czym serwa strasznie piszczą!

Gdy przesuwam prawy drążek w prawo- orczyk prawego serwa podnosi się ku górze, lewego ku dołowi, tylnego serwa w tym czasie jest nieruchomy ( tarcza przechyla się w lewo). Gdy daję drążek w lewo- jest na odwrót . Tutaj strony są na odwrót.

Gdy przesuwam prawy drążek w dół- orczyki wszystkich trzech serw przesuwają się ku dołowi, jeżeli w górę- wszystkie trzy ku górze.( Piszczenie serw!).

Jak sami widzicie wszystko mam popieprzone! :masakra: Ten heli to Hk 450 GT CCPM. Jak sprawa wygląda z tym CCPM ?. Czy to jest system sterowania mechaniczny ?- poprzez układ różnych dźwigien.
Czy elektroniczny ? - że coś dodatkowo muszę ustawić w apce?

Chyba że źle były podane kanały podłączenia serw?. hmm U mnie jest patrząc od tyłu heli. Ch 1 -serwo lewe; Ch 2- serwo tylne; Ch 6- serwo prawe.

Znalazłem dwa różne podłączenia do odbiornika.
Pierwsze:
Ch1-(THRO)- ESC
Ch2-(AILE)- serwo P
Ch3-(ELEV)-serwo T
Ch4-(RUD)- gyro
Ch5-(GEAR)-gyro1 kab
Ch6-(AUX1)- serwo L

I drugie podłączenie:
Ch1-(AILE)- serwo L
Ch2-(ELEV)- serwo T
Ch3-(THRO)- ESC
Ch4-(RUD)- gyro
Ch5-(GEAR)-gyro 1 kab
Ch6-(AUX1)-serwo P

Apka TG 9X. Więc które z tych podłączeń?. W odbiorniku tej apki podane są tylko numery kanałów ( nie ma nazw).

Re: Problem z serwami.

: 13 wrz 2013, o 08:30
autor: lethe
bejo pisze:Jak powinny zachowywać się serwa ( orczyki) gdy daję drążek gazu do przodu ? Orczyki wszystkich trzech serw mają podnosić się ku górze ( tarcza podnosić ma się równo do góry i ma się zwiększać skok łopat).?

Dokładnie tak.

Odnośnie piszczenia serw to obejrzyj parę filmików i porównaj, bo gadanie serw w trakcie ich pracy to nic niezwykłego i o ile nie jest to głośny dźwięk który może wskazywać na jakieś nieprawidłowości to nie trzeba z tym nic robić.
bejo pisze:Więc które z tych podłączeń?

W pierwszej kolejności zajrzyj do instrukcji odbiornika i znajdź informację o tym jakiej funkcji na jakim kanale się on spodziewa. Adekwatnie do tego podłącz resztę elektroniki. Jeśli Twoje radio pozwala na programowanie kanałów to podłącz tak jak Ci wygodniej i odpowiednio ustaw kanały.

Kolejna sprawa to krzywe kątów, żeby ułatwić sobie zadanie ustaw ją na początku na prostą -100 - 100. Ostatnie co zostanie to machanie drążkami i przestawianie rewersów do momentu kiedy wszystkie serwa będą chodzić prawidłowo wg tego co zostało napisane wyżej.
bejo pisze:Jak sprawa wygląda z tym CCPM ?

Pytałeś już o to ostatnio: viewtopic.php?p=20119#p20119

Re: Problem z serwami.

: 13 wrz 2013, o 09:09
autor: shacker
Zawsze jest z tym zabawa. Wydaje się, że niewiele ci brakuje do szczęścia. Z tego co napisałeś daj rewers na kanale 1 i 6. Wtedy będzie tak - prawy drążek będzie działać prawidłowo (tarcza będzie chodzić jak drążek), a lewy odwrotnie - jak dasz w górę, to tarcza w dół. Jak dojdziesz do takiego stanu to masz 90% sukcesu. Pozostaje wejście w swash-mix czy jak to się zwie w tej apce i danie wartości ujemnej dla skoku łopat. Wtedy lewy drążek zacznie działać prawidłowo.

Re: Problem z serwami.

: 13 wrz 2013, o 11:29
autor: bejo
Kupując w HK apkę nie dostałem do niej żadnej instrukcji. Więc nie wiem co i jak z podłączeniem odbiornika.
Zastanawia mnie tylko jedno. W jednym i drugim przypadku kanały 4 i 5 zgadzają się ( nazwy też).

Kanał THRO 1 i 3 i ELEV 3 i 2 ( może w różnych odbiornikach są w różnych kolejnościach). Ale w jednym i drugim przypadku do THRO podłączony jest ESC , a do ELEV serwo tył

Natomiast z serwami lewym i prawym jest już inaczej. W pierwszym przypadku do AILE jest podłączone serwo prawe. W drugim lewe. Do AUX1 w pierwszym lewe , w drugim prawe.

Ma to jakieś znaczenie z zamianą serw lewego z prawym w kanałach AILE i AUX1 ?.