FBL - dyskusja...

Czy ktoś jeszcze pamięta flybara?
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 14 lis 2010, o 00:27

W końcu zebrałem się żeby jeszcze przed zimą zamontować do mojego T-Rexa 500 FBL system Turnigy. Właściwie to jest to rebrandowany system FS600 firmy SJDG ale to akurat nie ma znaczenia.

Dorobiłem sobie specjalną półke na FB+odbiornik i tuz przed zamontowaniem w kadłubie wygląda tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

a tuz przed wmontowaniem w kadłub tak:

Obrazek

i po montażu...

Obrazek

Co ciekawe okazało się że dokumentacja jaka jest do pobrania ze strony HK jest wadliwa - zawiera nieistniejące funkcje menu a pomija inne. Jedynym ratunkiem dla mnie było znalezienie oryginalnej instrukcji do SJDG FS600 co rozwiązało problemy.

Wkrótce oblot (mechanicznie konfiguracja identyczna jak przy Skookumie 360)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 14 lis 2010, o 22:57

no i niestety sukces połowiczny - pierwsze podniesienie ok - widać że system w ogóle działa. Jednak miałem jakieś dygania na osi ELEV i próbowałem poprawić (pozmieniałem za dużo na raz i na dodatek zbyt radykalnie) co skończyło się minikretem - przytarłem ogonem do ziemi i zębatka odbiorcza poszła w szmaty...

Co jednak mogę od razu powiedzieć to to że rozwiązanie z terminalem do programowania jest super - nie trzeba ciągać ze sobą pecka żeby coś móc zrobić...
cdn...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 14 lis 2010, o 23:00

ten temat mnie bardzo ciekawi, zamierzam niedługo robić od nowa makietę AirCran'a i potrzebuje dobrego i taniego systemu stabilizacji.

Jestem ciekaw twoi dalszy opinii.
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
basing
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 86
Rejestracja: 18-06-2010
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękowano: 3 razy

Postautor: basing » 26 lis 2010, o 10:33

Na stronie producenta http://www.pro-rc.de pojawiła się aktualizacja oprogramowania do wersji 3.2 do µRondo i Rondo. By zrobić aktualizacje należy nabyć adapter
Obrazek ściągnąć oprogramowanie i je uruchomić podłączyć µRondo nacisnąć start i możemy się cieszyć lataniem.
Awatar użytkownika
private9
Stały bywalec...
Posty: 210
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: private9 » 26 lis 2010, o 14:56

i wydać kolejne ciężko zarbione pieniążki :D

PS. Marcin, kiedy będziesz miał ten kabelek, szkoda że nie zrobili po iRda albo WiFi. :D
Pozdrawiam,
Arek.
Awatar użytkownika
basing
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 86
Rejestracja: 18-06-2010
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękowano: 3 razy

Postautor: basing » 27 lis 2010, o 10:08

pewnie w środę paczka dojdzie z pro-rc.
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 21 sty 2011, o 16:14

Ja też w miniony weekend wykonałem udaną próbę tego FBL w T 450PRO.
Za wcześnie na ogólne konkluzje, ale wstępnie jest OK.

Tak to zamocowałem:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 21 sty 2011, o 16:28

mbrawanski pisze:Ja też w miniony weekend wykonałem udaną próbę tego FBL w T 450PRO.
Za wcześnie na ogólne konkluzje, ale wstępnie jest OK.

No to będę musiał dalej męczyć mojego drania... :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 23 sty 2011, o 20:18

NO i kolejny oblot za nami. Dzisiaj lekko zmodyfikowany setup - awionika zasilana z 5V zamiast 6V.

Na konkluzje jeszcze za wcześnie, bo nie sprawdziłem wszystkich parametrów, za to mam kilka spostrzeżeń na gorąco:

Serwa nie "przestrzeliwują" tak drastycznie pozycji jak poprzednio (ale nie o tym ten post), za to ogon jakby nieco gorzej, ale bez dramatu.

Dzisiaj celem było ustrawienie modelu do spokojnych zawisów, tak aby odczucia były jak z flybarem.
Zasadniczo udało się przy wzmocnieniu AEL 11 ELE 9 i szybkim zanikiem w obu osiach (>=145). Miksery w apce (DX6i) -60,60,-60.
Generalnie ustawienie długich czasów zanikania (<130 -zaleznie od osi) powoduje "przeciąganie" komend - trudno to opisać - krótki impuls drążkiem w przód powoduje, że model "konsekwentnie" podaża w zadanym kierunku, nawet jeżeli mi się już "odwidziało" i chciałbym w przeciwną stronę (co sygnalizuję stosownym ruchem drążka).
Wraz z redukcją wzmocnienia i redukcją czasu zanikania (uwaga im wyższy parametr tym szybciej zanika - tak dla zmylenia) - wraca dyscyplina.
Ale... małe wzmocnienie AEIL/ELE (żyroskopu jak myślałem) - to również słaba reakcja na drążek - czyli wisi idealnie ale na stery reaguje jak makieta - majestatycznie.

Po drugim pakiecie generalnie zanotowałem sukces - wisi i przemieszcza się zgodnie z moją wolą a nie własną fantazją :)

Zauważyłem również stały odchył (raczej nie dryft) bo nie powiększa się - w lewo i do tyłu.
Co ciekawe po korekcji trymerami latało się dobrze i nie powiększał się. Po ponownej inicjalizacji z niezerowymi trymerami - pojawia się identyczny odchył wzgledem nowej pozycji trymerów.
Poradziłem sobie (tymczasowo) inicjalizując model na zerowych trymerach, po czym ustawiałem trymery w prawo i przód
Zamierzam sprawdzić jego zwiazek z wyważeniem modelu.
Jest jeszcze wiele parametrów do sprawdzenia ... w nastepnym odcinku.

...a no i zapomniałem napisąć, że czuję się jakoś nieswojo, bo wylatałem 5 pakietów i obyło się bez kreta ;)

Ciąg dalszty raczej nastapi...
Ostatnio zmieniony 25 sty 2011, o 10:03 przez mbrawanski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 23 sty 2011, o 21:13

mbrawanski pisze:Ciąg dalszty raczej nastapi...
Będę się musiał zapisać do Ciebie "na naukę" :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 24 sty 2011, o 22:28

wrzucę jeszcze filmik z zawisów z prawie finalnymi ustawieniami (cały czas się bawię):

Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 24 sty 2011, o 22:37

mbrawanski pisze:wrzucę jeszcze filmik z zawisów z prawie finalnymi ustawieniami (cały czas się bawię):

Można? można. Da sie? da sie :) ..... szkoda tylko że nie u mnie :/

PS: bardzo mi się podoba gwizd zwalniającej turbiny jak wylądowałeś (1:09-1:12). To JetCat czy Wren? ;)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
misiol
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 7
Rejestracja: 26-01-2011

Postautor: misiol » 4 lut 2011, o 00:36

Futaba CGY 750 jeszcze nie w powszechnej sprzedaży w Europie
Ale dostępny tu w pre-order:

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/2_1367_1368/products_id/191894/n/Futaba-CGY750-Flybarless-3-Axis-Gyro-w-Govenor-Control-Unit

3 osiowe Gyro oraz sterownik z governorem (sensor pewnie w opcji)
Zestaw podobny do topowego żyra GY701 w sensie wzorniczym,
testowany przez Booby Watts'a

http://www.bobbywatts.com/site

główne cechy: ( myslę, że nie trzeba tłumaczyć)
Features a dynamic gyro response range of +/- 1200 degrees per second.
Combined gyro and governor integrates throttle and pitch commands seamlessly.
Integrated governor provides a wide rpm range - from 1,000 to 3,000 rpm.
Supports all swashplate types.
Flybarless control and governor are combined into one small, 13 gram package.
Low-profile 3-axis gyro sensor weighs only 10 grams and measures just 21mm x 21mm x 10mm - fitting into virtually any size machine.
S.Bus compatible.

cena 319 dolarów
mam nadzieję, że będzie to bardziej prosty w obsłudze od systemów obecnie dostępnych i moze tańszy troszkę.
Jedyne co mnie martwi, to słuchy, że dzięki S-BUS będzie pracował tylko z Aparaturą Futaby. Jakoś nie chce mi się jednak w to wierzyć.
Trex 700E +Helicommand Rigid+Pyro+Jive120
2 Trex 250
Mini protos
Stretch Protos
Vapor CX
AR Drone
Outlaw Thundertiger speedboat
Mini Revo Mamba Pro
Spektrum Dx8, Dx6i, Dx3R
Awatar użytkownika
Max S
Domownik forum...
Posty: 282
Rejestracja: 30-06-2010
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: Max S » 4 lut 2011, o 11:57

Jezeli sobie dobrze przypominam to Futaba mowila przed swietami ze ten system bedze w sprzedazy w marcu.
Maciek

TDR, T-Rex 800, 600-12s, 500
Flasher 500, CopterX 450, HK450, Kalt SB30
Futaba 12ZH, 10CH
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 4 lut 2011, o 17:51

... i będzie współpracować z innymi systemami, nie tylko z Futabą ;)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 4 lut 2011, o 21:00

Witam ponownie,

Pogoda za oknem, że wrrr... zatem dzisiejsze loty przeprowdzę w warunkach ekstremalnych, na powierzchni ~3.5 x 4m :)
Ćwiczę zawisy i (w miarę) precyzyjne poruszanie - "plecków" raczej dzisiaj nie bedzie :mrgreen:

- wspomniany wczesniej dryf w lewo i w przód wyeliminowałem korygujac ustawienie tarczy na snapach (wcześniej tarcza była wypoziomowana przyrządem) - jeszcze nie jest idealnie, ale po reakcji sadząc - tędy droga.
Wychodzi na to, że model musi być "wytrymowany" do zawisu "na sucho" (jakby bez FBL). Samo wypoziomowanie tarczy nie wystarcza - trzeba "ręcznie" skompensować dryft w lewo od ogona przez pochylenie tarczy (i rozkład mas - no chyba, że jeszcze czegoś się nie doczytałem)

Zredukowałem wartość parametru TXDEADBAND do 5 AEIL i ELEV (wcześniej miałem ok 11 - i pewnie to nie jest wartość ostateczna). Powód - kiedy go lekko rozbujałem i próbowałem kontrować - reakcje były "szarpane" z wyraźnym efektem "progowym". Pomogło - poprawiło się "czucie" modelu i precyzja prowadzenia, lepiej reaguje na drobne ruchy drążka.

- jednocześnie redukcja strefy martwej - pozwoliła zwiekszyć czułość żyroskopu w obu płaszczyznach (AEIL i ELEV GAIN), bo znacznie łatwiej opanować ewentualne "rozbujanie" - zbliżam się do tego co chcę osiagnąć - a to cieszy.

- wartośc czasu "wygaszania" reakcji zyroskopu ustawiłem na minimum (UWAGA - parametr menu na maksimum = 150) -przynajmniej na razie.

- Zrobiłem jeszcze próbę zmiany parametrów z terminala i lot bez reinicjalizacji V-BARA...
Chyba tak robić nie należy...
Model zaraz po oderwaniu od ziemi położył się "na śmigiełku" bokiem i miarowo "zaklaskał" łopatkami o podłogę aż do zatrzymania wirnika...
Szkód w zasadzie nie było (mocne łopaty + gładka podłoga).

Po reinicjalizacji lata normalnie.

Próby "podrzucania" z uderzaniem o podłogę jedną lub dwiema płozami nie ogłupiły modułu - jest dobrze :)

... całkiem przyjemnie "się wisi" w ciasnym pomieszczeniu.

W sumie "zrobiłem" 5 pakietów.

Nie mogę doczekać się wiosny...

ciąg dalszy wydaje się prawdopodobny ;)

P.S. gwizd, hm ... pochodzi chyba od napędu ogona (materiał na oddzielny artykuł :dk: )
Ostatnio zmieniony 5 lut 2011, o 14:43 przez mbrawanski, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 5 lut 2011, o 11:13

mbrawanski pisze:Zrobiłem jeszcze próbę zmiany parametrów z terminala i lot bez reinicjalizacji V-BARA...
Po reinicjalizacji lata normalnie.
Czyli po zmianie parametrów wyłączyć i włączyć?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 5 lut 2011, o 11:16

Ramotny pisze:
mbrawanski pisze:Zrobiłem jeszcze próbę zmiany parametrów z terminala i lot bez reinicjalizacji V-BARA...
Po reinicjalizacji lata normalnie.
Czyli po zmianie parametrów wyłączyć i włączyć?


Tak, na tym etapie - taki wniosek mi się nasuwa (może jeszcze raz spóbuję, ale z podwoziem treningowym) ;)
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 5 lut 2011, o 17:33

Tak sobie myślę, że podanie wartości parametrów pozwoli pokazać "jak się poruszamy" (w ciemności :) )


APKA (dx6i) AEIL/ELE 20% EXP
kąty ~+-12.5 (collective) ~+-7.5(cyclic)

TAIL BASE SETUP
- Tail SRV 152-25
- Rud Trim -030 (tym nie nalezy się sugerować - wartość zależna od ustawienia mechaniki - podaję dla orientacji)
- Rud-Lend 115 (jw.)
- Rud-HEND 029 (jw)

SWPL BASE SETUP
- SWPL-SRV 152-07
- Swpl-Mix HR-3
- Gyro-Pos ROT-90
- CYCL-LMT 120
- V-SWPLRO 000

TX CALIBRATION ...

SENSOR SETTINGS
- RUD-DIRE REV
- AIGY-DIR NORM
- ELGY-DIR NORM

TX DEADBAND
- RUD-DEAD 005
- AIL-DEAD 005
- ELE-DEAD005

AUTOTRIM ... (false)

GN-MODE...

TAIL ROTOR PARAM
- TAILGAIN 020
- RUDLSTOP 100
- RUDRSTOP 110
- RUDD-ACC 002
- RUDD-DEC 002
- RUDD-EXP 010
- RUD-SENS 080

TAIL TORQUE COMP (jeszcze nie ruszane)

MAIN ROTOR PARAM (tutaj ciągle coś zmieniam)
- AIL-GAIN 015
- ELE-GAIN 013
- AIL-FEED 140
- ELE-FEED 140
- AILLSTOP 070
- AILRSTOP 070
- ELELSTOP 070 (TYŁ)
- ELERSTOP 070 (PRZÓD)

PIRO OPTIMIZE (jeszcze nie ruszane)
Awatar użytkownika
mbrawanski
Stały bywalec...
Posty: 104
Rejestracja: 26-03-2010
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: mbrawanski » 7 lut 2011, o 11:39

Wczoraj kolejne loty na sali.

Kolejna zmiana ustawień i można ostrożnie powiedzieć, że zaczyna się prowadzić jak TREX 450 PRO :)
Po raz pierwszy mogłem komfortowo poruszać się po małej przestrzeni (zakręty, kółka).
Zachowuje się bardzo pewnie i przewidywalnie
Ustawienia nie są na tyle ostre aby latać 3D ale do sportowego latania wydają się OK.

Jak dotąd zauważyłem dwa niezbyt dokuczliwe problemy, które wymieniam dla rzetelności relacji:

1. Minimalny efekt pewnej progowości (lub rodzaju kumulowania reakcji) sterowania przy wychylaniu prawego drążka w przód (ELE). Szczególnie łatwo to odczuć w precyzyjnym zawisie (badam sprawę - podobny efekt w płaszczyźnie AEIL udało się już wyeliminować).

2. Nieznaczną wrażliwość na wibracje. Efekt wystąpił tylko z luźno zamocowaną kabinką z CopteraX. W pewnym zakresie (niskich) obrotów następował dość silny rezonans wirnika z kabinką co powodowało, że model dostał lekkiego dryfu z jednym kierunku. Bez dramatu, rzecz do opanowania. Trzeba wylądować i zreinicjalizować moduł.
Bez rezonującej kabinki - latał jak złoto.
Konsultowałem sprawę z Mateuszem (Midboss) i chyba zrobię tak jak on z Mikado - czyli dodam blaszkę stabilizujacą.


Wróciłem z oblotów bardziej niż zadowolony.

MODEL 450 PRO , serwa tarcza: TURNIGY TG90S; ogon ALIGN DS520, BEC 5V
APKA (dx6i)
AEIL 13% EXP
ELE 7% EXP
kąty ~+-12.5 (collective) ~+-7.5(cyclic)

TAIL BASE SETUP
/bez zmian/

SWPL BASE SETUP
/bez zmian/
TX CALIBRATION ...

SENSOR SETTINGS
/bez zmian/

TX DEADBAND
/bez zmian/
AUTOTRIM ... (false)

GN-MODE...

TAIL ROTOR PARAM
/bez zmian/
TAIL TORQUE COMP (jeszcze nie ruszane)

MAIN ROTOR PARAM (tutaj ciągle coś zmieniam)
- AIL-GAIN 018
- ELE-GAIN 018
- AIL-FEED 144
- ELE-FEED 146
- AILLSTOP 060
- AILRSTOP 060
- ELELSTOP 070 (TYŁ)
- ELERSTOP 060 (PRZÓD)

PIRO OPTIMIZE (jeszcze nie ruszane)
Ostatnio zmieniony 7 lut 2011, o 15:15 przez mbrawanski, łącznie zmieniany 2 razy.

Wróć do „Systemy FBL”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości