Obejrzałem jeden z odcinków serii "Smarter everyday", w którym pan Destin wraz z zaprzyjaźnionym pilotem wyjaśniają na jakim zjawisku opiera się sterowanie śmigłowcem (przynajmniej w zakresie cykliki). http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=eTjGTxSevHE#t=59s
Przyznam, że czułem trochę przez skórę, że zjawisko precesji żyroskopowej zapewne ujawni się gdzieś w fizyce lotu śmigłowca (z racji tego, że jego główny element jest szybko wirującą masą), ale nie miałem pojęcia, że może mieć tak duże znaczenie.
Do czego zmierzam. Przeszukując zasoby "polskiego" internetu trudno jest znaleźć pełne informacje, a przynajmniej chociaż namiastkę potwierdzenia tych rewelacji z youtube'a. W większości źródeł zagadnienie to jest opisywane w kategorii pochylania wirnika w kierunku lotu (Co na pierwszy rzut oka wydaje się być logiczne), nie wspominając nawet o efekcie precesji.
Jak to właściwie jest? Moim zdaniem pochylenie wirnika to tylko widoczny skutek działania w/w zjawiska wynikający z elastyczności łopat. Myślę, że jako grono osób głęboko osadzonych w temacie, forum powinno służyć jakąś kompetentna opinią w tej sprawie.
(Polska wikipedia odwołuje się do portalu EP w którym również jest serwowana teoria o zmianie siły nośnej w osi przód/tył)
Co myślicie na ten temat?