W jaki sposób porusza się śmigłowiec

Spójrz jak robią to mistrzowie...
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 17 maja 2012, o 13:43

Obejrzałem jeden z odcinków serii "Smarter everyday", w którym pan Destin wraz z zaprzyjaźnionym pilotem wyjaśniają na jakim zjawisku opiera się sterowanie śmigłowcem (przynajmniej w zakresie cykliki). http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=eTjGTxSevHE#t=59s
Przyznam, że czułem trochę przez skórę, że zjawisko precesji żyroskopowej zapewne ujawni się gdzieś w fizyce lotu śmigłowca (z racji tego, że jego główny element jest szybko wirującą masą), ale nie miałem pojęcia, że może mieć tak duże znaczenie.

Do czego zmierzam. Przeszukując zasoby "polskiego" internetu trudno jest znaleźć pełne informacje, a przynajmniej chociaż namiastkę potwierdzenia tych rewelacji z youtube'a. W większości źródeł zagadnienie to jest opisywane w kategorii pochylania wirnika w kierunku lotu (Co na pierwszy rzut oka wydaje się być logiczne), nie wspominając nawet o efekcie precesji.
Jak to właściwie jest? Moim zdaniem pochylenie wirnika to tylko widoczny skutek działania w/w zjawiska wynikający z elastyczności łopat. Myślę, że jako grono osób głęboko osadzonych w temacie, forum powinno służyć jakąś kompetentna opinią w tej sprawie.
(Polska wikipedia odwołuje się do portalu EP w którym również jest serwowana teoria o zmianie siły nośnej w osi przód/tył)

Co myślicie na ten temat?
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
stuf
Domownik forum...
Posty: 337
Rejestracja: 23-01-2012
Lokalizacja: Sulejówek
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 11 razy

Postautor: stuf » 17 maja 2012, o 13:53

Pan Inżynier Grzegorz Ramotny proszony do tablicy :thumb:
Pozdrawiam - Andrzej

Cessna 182, inne latadła
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 17 maja 2012, o 13:57

Nie ukrywam, bardzo na liczę na jego opinię... :approve:
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 17 maja 2012, o 19:46

Co prawda skończyłem MEiL ale Automatykę i Osprzęt Lotniczy a nie Płatowce i Śmigłowce ale z tego co kojarzę to owszem wyprzedzenie sterowania wynosi 90 stopni (dla wirników 2 i 4 łopatowych) ale nie ma nic wspólnego z efektem żyroskopowym - związane jest z czasem reakcji łopaty na sterowanie.
W filmie prezenter mówi że ż-efekt jest gdy szybko wiruje duża masa. Wirnik modelu to ani szybko wirująca ani duża masa (żyroskopy pomiarowe to cięzkie walce wirujace z prędkością 30-40 tys obr/min a my mamy najwyżej ok 2 góra 3 tys).
Więcej Wam nie pomogę... zresztą - działa? działa. No i dobrze :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 17 maja 2012, o 20:20

Dla 3 i 5 łopatowych głowic wyprzedzenie jest inne?
Z drugiej strony ciekawa sprawa z tym opóźnieniem łopaty, cały układ wydaje się być sztywny więc skąd może się brać opóźnienie łopaty? Ulega mocnym skręceniom podłużnym, czy jakoś? (Bo to zdaje się najbardziej elastyczny element układu)
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 17 maja 2012, o 20:38

Odpowiedź jest banalna. Śmigłowiec jest tak brzydki, że go ziemia odpycha....... odpycha, porusza itp…………..
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 18 maja 2012, o 02:27

Kowal ... było już ...
teoria padła, gdyż zgodnie z nią moja teściowa powinna być już w okolicach orbity, tymczasem bywa u mnie regularnie co tydzień.
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 18 maja 2012, o 05:26

valoos pisze:Kowal ... było już ...
teoria padła, gdyż zgodnie z nią moja teściowa powinna być już w okolicach orbity, tymczasem bywa u mnie regularnie co tydzień.



Szlag, kolejny dobry tekst. Muszę skombinować teściową i go wypróbować :-D.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 18 maja 2012, o 07:38

valoos pisze:teoria padła, gdyż zgodnie z nią moja teściowa powinna być już w okolicach orbity, tymczasem bywa u mnie regularnie co tydzień.
:vhappy:
valoos pisze:Dla 3 i 5 łopatowych głowic wyprzedzenie jest inne?

Zgodnie z teorią precesji ilość łopat nie ma znaczenia (efekt żyroskopowy jest "prostopadły"). To samo wynika z analizy aerodynamicznej -> Cześć 2: "Zasady lotu śmigłowca" [PIBMS_2.pdf 1,5MB] str.35
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 18 maja 2012, o 11:33

valoos pisze:Kowal ... było już ...
teoria padła, gdyż zgodnie z nią moja teściowa powinna być już w okolicach orbity, tymczasem bywa u mnie regularnie co tydzień.


Dobre! :rotfl:

Wróć do „Nauka latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

cron