Mam nadzieję że poniższe wskazówki pomogą początkującym szybciej i mniej boleśnie opanować trudną sztukę pilotażu helikoptera....
Lejek (Funnel).
Lejek normalny, zewnętrzny (wirnikiem do góry, dziobem modelu na zewnątrz)
Lejek statyczny (bez przejścia od innej figury) zaczynamy odchylenia modelu (podnosimy nos do góry) i wracamy drążkiem do neutrum a jednocześnie wychylamy drążek przechylenia i steru kierunku w przeciwne strony - dla lejka lewoskrętnego (przeciw zegarowi) przechylenie w prawo, ogon w lewo. Wskutek odchylenia model zacznie obniżać lot - należy dodać gazu (kątów) i tylko tym regulujemy wysokość na której "kręcimy" lejek. Najtrudniejszym elementem jest dobranie właściwego wychylenia drążków zależnie od stopnia odchylenia modelu. Im bardziej odchylimy (nos wyżej) tym mocniej trzeba wychylić drążek przechylenia i ogona.
Ruch drążkiem pochylenia musi być szybki i zdecydowany żeby model szybko uzyskał pożądany kąt odchylenia (podniesienia nosa) i nie nabrał prędkości liniowej.
Zakończenie lejka w zasadzie dowolne - najprościej wrócić drążkiem przechylenia do neutrum a jak model wyprostuje się również drążkiem ogona.
Poniżej krótki film pokazujący co się będzie działo z modelem jeśli ogon będzie przesterowany (za dużo) lub niedosterowany (za mało). Korekty lejka w locie są możliwe choć trudne - przykład korekty przy lejku wewnętrznym dalej.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lejek normalny, wewnętrzny (wirnikiem do góry, dziobem modelu do środka)
Analogicznie jak w lejku zewnętrznym zaczynamy pochylenia modelu (opuszczamy nos w dół) i wracamy drążkiem do neutrum jednocześnie wychylamy drążek przechylenia i steru kierunku w tą samą stronę - dla lejka lewoskrętnego (przeciw zegarowi) przechylenie w lewo i ogon w lewo.
Korekta lejka wewnętrznego w którym oś stożka (lejka) jest przechylona (model jest na zmianę prawie poziomo i prawie pionowo nosem w dół) następuje w momencie gdy model przekracza pionową pozycję (ogon prosto w niebo) ? krótkie zatrzymanie ogona i ponowne jego ale mniejsze wychylenie.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I jeszcze parę migawek:
Lejek wewnętrzny TRex-500
Lejek wewnętrzny TRex-250
Lejek zewnętrzny TRex-450 - gigant (trochę krzywy )
(Wszystkie tutoriale są subiektywne i nie przedstawiają idealnych manewrów a jedynie przybliżone zasady ich wykonywania. Forum ponosi żadnej odpowiedzialności za stosowanie się do powyższych wskazówek).