Lejek - (funnel)

Spójrz jak robią to mistrzowie...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 31 sty 2010, o 00:19

Mam nadzieję że poniższe wskazówki pomogą początkującym szybciej i mniej boleśnie opanować trudną sztukę pilotażu helikoptera....

Lejek (Funnel).

Lejek normalny, zewnętrzny (wirnikiem do góry, dziobem modelu na zewnątrz)

Lejek statyczny (bez przejścia od innej figury) zaczynamy odchylenia modelu (podnosimy nos do góry) i wracamy drążkiem do neutrum a jednocześnie wychylamy drążek przechylenia i steru kierunku w przeciwne strony - dla lejka lewoskrętnego (przeciw zegarowi) przechylenie w prawo, ogon w lewo. Wskutek odchylenia model zacznie obniżać lot - należy dodać gazu (kątów) i tylko tym regulujemy wysokość na której "kręcimy" lejek. Najtrudniejszym elementem jest dobranie właściwego wychylenia drążków zależnie od stopnia odchylenia modelu. Im bardziej odchylimy (nos wyżej) tym mocniej trzeba wychylić drążek przechylenia i ogona.
Ruch drążkiem pochylenia musi być szybki i zdecydowany żeby model szybko uzyskał pożądany kąt odchylenia (podniesienia nosa) i nie nabrał prędkości liniowej.
Zakończenie lejka w zasadzie dowolne - najprościej wrócić drążkiem przechylenia do neutrum a jak model wyprostuje się również drążkiem ogona.



Poniżej krótki film pokazujący co się będzie działo z modelem jeśli ogon będzie przesterowany (za dużo) lub niedosterowany (za mało). Korekty lejka w locie są możliwe choć trudne - przykład korekty przy lejku wewnętrznym dalej.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lejek normalny, wewnętrzny (wirnikiem do góry, dziobem modelu do środka)

Analogicznie jak w lejku zewnętrznym zaczynamy pochylenia modelu (opuszczamy nos w dół) i wracamy drążkiem do neutrum jednocześnie wychylamy drążek przechylenia i steru kierunku w tą samą stronę - dla lejka lewoskrętnego (przeciw zegarowi) przechylenie w lewo i ogon w lewo.



Korekta lejka wewnętrznego w którym oś stożka (lejka) jest przechylona (model jest na zmianę prawie poziomo i prawie pionowo nosem w dół) następuje w momencie gdy model przekracza pionową pozycję (ogon prosto w niebo) ? krótkie zatrzymanie ogona i ponowne jego ale mniejsze wychylenie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I jeszcze parę migawek:

Lejek wewnętrzny TRex-500



Lejek wewnętrzny TRex-250



Lejek zewnętrzny TRex-450 - gigant (trochę krzywy :D)




(Wszystkie tutoriale są subiektywne i nie przedstawiają idealnych manewrów a jedynie przybliżone zasady ich wykonywania. Forum ponosi żadnej odpowiedzialności za stosowanie się do powyższych wskazówek).
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 23 lut 2010, o 13:58

Chciałbym się pochwalić jedną z pierwszych jeszcze nieporadnych prób lejka (czy też pie-dish'a) - chyba że to co ja robię nie ma nic wspólnego ani z jednym ani z drugim... :D



PS: uprzedzając pytania - nie nie było kreta na końcu...

A to PIERWSZA po kilku próbach na symku, próba na żywo lejka nosem w dół... Prawda że ładny?



I mały tutorialek z lejkowania .... (żeby obejrzeć większy obraz trzeba kliknkąć prawym przyciskiem i wybrać "Watch on YouTube")

Lejek nosem na zewnątrz do góry
Odchylić heli do siebie do ok 45 stopni, wyzerować drążek steru pochylenia i od razu jednocześnie dać prawe przechylenie (lotki), lewy ogon (kierunek) i troszeczkę skoku. Wyrównywanie lejka ja robię tylko ogonem nie dotykając lotek.
Jednoczesne zmniejszenie wychylenia przechyłu i kierunku da rozszerzenie lejka (widać w dalszej części filmu)



Lejek nosem do środka w dół
Pochylić heli do przodu do ok 45 stopni, wyzerować drążek steru pochylenia i od razu jednocześnie dać lewe przechylenie (lotki), lewy ogon (kierunek) i troszeczkę skoku. Wyrównywanie lejka ja robię tylko ogonem nie dotykając lotek.



Większe odchylenie/pochylenie wymusi mocniejsze wychylenie przechylenia (lotek) i kierunku (ogon) i więcej skoku ogólnego. Mniejsze odwrotnie.

(filmy nagrane w listopadzie 2009)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
roki
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 93
Rejestracja: 15-07-2010
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: roki » 16 sty 2011, o 12:33

hej,

Mam pytanko;

Robię (próbuuje) lejki w PhoenixRC.
Latam t-rex 450 (Cyclic tuning obniżyłem, żeby przypominał mojego Sport ---> z 110% na 75%) Hovering stability na 80%
Wiatr 4m/s w porywach do 5m/s

Lejki wychodzą tylko każdy okrąg jest przesunięty trochę od poprzedniego - nie jest to lejek w jednym miejscu.

Co robię źle - za dużo wychylam ogon ( lewy drążek w MODE2) czy przechylenie (prawy drążek)?
czy może poprostu za mocny wiatr ustawiłem ?

Pozdrawiam
Pozdrawiam
Kasper
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 16 sty 2011, o 12:42

roki pisze:Wiatr 4m/s w porywach do 5m/s
Lejki wychodzą tylko każdy okrąg jest przesunięty trochę od poprzedniego - nie jest to lejek w jednym miejscu.

Co robię źle - za dużo wychylam ogon ( lewy drążek w MODE2) czy przechylenie (prawy drążek)?
czy może poprostu za mocny wiatr ustawiłem ?

Pozdrawiam
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 20 maja 2011, o 13:32

W jaki sposób wykonując lejek kontroluje się jego położenie? Ćwiczę je sobie i nawet powoli to zaczyna nabierać kształtu i formy ale mam problem że jak tylko zawieje wiatr to potwornie mi go całego przesuwa. Czym powinienem to kontrolować? Gazem, zacieśnianiem lub poszerzaniem lejka czy może pochyleniem?
Piotrek
Awatar użytkownika
edek
Elita forum...
Posty: 582
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: edek » 20 maja 2011, o 19:53

A umiesz hurricane?
exTeam Gaui
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 20 maja 2011, o 20:44

Jeszcze nie. Zawisy na plecach przodem i tyłem owszem, bokiem jeszcze sporo mnie nerwów kosztują i ćwiczę więc na loty jeszcze się nie decyduję.
Piotrek
Awatar użytkownika
edek
Elita forum...
Posty: 582
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: edek » 20 maja 2011, o 21:03

To radzilbym najpierw nauczyc sie hurricane'ow a potem zabrac sie za lejki ktore sa trudniejsze....

Chyba ,ze lejki w normalu... ja sie ich nauczylem przez przypadek. Kiedys jak robilem kolka tylem, za mocno kontrowalem ogonem i jakos robil sie z tego lejek (ogon mi czesto uciekal i bylem przewrazliwiony).
W normalu jakos te lejki sa latwiejsze bo jak helika posadzisz raz to on juz nie ucieka i kreci te kolka. Kontrolujesz wszystkim (glownie pitch i aile) ,dlatego wazny jest symulator. Z ksiazek jeszcze nikt sie nie nauczyl latac helikiem chyba...
Ostatnio zmieniony 20 maja 2011, o 21:10 przez edek, łącznie zmieniany 3 razy.
exTeam Gaui
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 20 maja 2011, o 21:08

...jak Mistrzu mówi to trzeba słuchać... pójdę w kierunku huraganów, a lejki będę ćwiczył w przerwach :D może same się nauczą... :rotfl2:
Piotrek
Awatar użytkownika
Sebus
Stały bywalec...
Posty: 166
Rejestracja: 11-10-2010
Lokalizacja: Nowa Sól
Podziękował: 6 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Sebus » 25 maja 2011, o 07:22

miszcz_waw pisze:...jak Mistrzu mówi to trzeba słuchać... pójdę w kierunku huraganów, a lejki będę ćwiczył w przerwach :D może same się nauczą... :rotfl2:

ja lejki kontroluje przechyleniami AILE (zacieśniam , rozszerzam) a pochyleniami ustawiam kąt lejka. Robię póki co talerzyki bardziej płaskie. Wysokość lejka raczej gazem kontroluje.

Damian ma racje zacznij od hurkanów ;) ale na symku jak już się nauczysz to ogon bedziesz dokręcać i przechodzić w lejek ;)
Rexy:250,450,600N,700N. Sirocco, SM50E i wiele innych
------>SYMULATOR to PODSTAWA!<-------

Wróć do „Nauka latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

cron