Jak starzeje się pakiet?

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
Artz
Elita forum...
Posty: 635
Rejestracja: 06-04-2015
Lokalizacja: Skawina
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Artz » 26 cze 2021, o 21:00

Już wiele razy miałem o to zapytać, ale rezygnowałem bo temat wydaje się błachy, ale może jednak nie?

Mam 4 pakiety, 2 GensAce 40C 5Ah (ok 450 cykli, wiele przypadków lądowania wieczorem i rozładowanie w locie rano) i 2 SLS 40C 5Ah (ok 300 cykli, najwyżej 30 minut w stanie naładowania.)
Przyznam że nie widzę miedzy nimi różnicy w locie, latam na czas, 5 minut, gov trzyma obroty 2000/2100 od pierwszej do ostatniej sekundy. Po locie Gensy mają ok 3,815V a SLS 3,830V. Ładowarka w te pierwsze właduje 4,2Ah a w te drugie 4,7Ah.

Więc jak dostrzec starzenie się pakietu? To będzie ten moment w którym regiel odetnie w locie zasilanie? Czy gov będzie miał większe problemy z utrzymaniem obrotów przy wymagających figurach?
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 26 cze 2021, o 21:42

Znajomemu regiel castle 2 razy odciął zasilanie. Po tym incydencie przeprogramowałem mu regiel aby zredukował obroty w razie gdyby wyczuł gwałtowny spadek napięcia. Po czym w trakcie kolejnych lotów regiel redukował obroty coraz częściej. Obecnie pakiet trafił do szybowca bo do heli już się kompletnie nie nadaje był to chyba Gens 6s 4400 40C. Dodam że w szybowce też pakiet już wysiada jeszcze kilkanaście lotów i kosz
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2136
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 26 cze 2021, o 22:48

Z reguły jak pakiety nie dają rady to się grzeją i puchną. Czasem potrafią odmówić współpracy i regiel odcina. W skrajnych przypadkach mogą lot przerwać z impetem i ogniem ale wtedy to od razu widać :) Dobrym wyznacznikiem moim zadaniem jest oporność na cele - jak już wartość przekracza 30-50 mili ohm to już do taki pakiet raczej do samolotu się tylko nadaje albo do furki po rozebraniu na 2-3S.
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 27 cze 2021, o 01:31

Jak pakiet zaczyna wymiękać to nie daje rady utrzymać obrotów w mocno obciążającym manewrze.

Przyciśnij szybkiego hurricana na nowym i na starym to poczujesz
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 27 cze 2021, o 06:44

dawo pisze: Dobrym wyznacznikiem moim zadaniem jest oporność na cele - jak już wartość przekracza 30-50 mili ohm to (...)

Pamiętajmy tylko że ta wartość jest zależna od pojemności lipo ;)
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2136
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 27 cze 2021, o 19:53

No tak ale jakiej pakiet by nie miał pojemności to wartość oporności na poziomie 30-50 już nie świadczy o jego dobrej kondycji :) Oczywiście na cele mam na myśli i w sumie tego nie dopisałem :) Bo sumaryczna 30 to przy 5000 6s to tragedii nie ma.
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 28 cze 2021, o 10:03

Nie rozumiesz Dawo.... Sumaryczna dla 6s Rw 50mOhm przy 5000mAh - to JEST tragedia. Albo prawie tragedia.
Przy 200mAh, 50mOhm Rw to wręcz referencyjna wartość nawet na pojedynczej celi.

Trochę strzelam z tymi wartościami, ale mniej więcej tak to jest.
Rw jest funkcją odwrotną wydajności prądowej, a ta - co oczywiste - jest funkcją wprost poporcjonalną pojemności.



Wracając do meritum:
Regiel NIE POWINIEN odciąć z powodu padającego lub rozładowywanego po raz drugi (bez ładowania) pakietu. Prawidłowo ustawione regle tak nie robią.
Jeśli regiel odcina w heliopterze, to znaczy, że mechanik przy setupie dał dupy.
Co innego, jeśli regiel obniży moc a pilot to zignoruje - wtedy tak, wtedy w końcu regiel odetnie. Nie ma innego wyjścia ;)

IMHO mało prawdopodobne, żeby pakiet stanął w ogniu z powodu starości.
Pakiet będzie puchł.
Będzie się grzał (co jest wprost wynikiem wzrostu jego Rw oczywiście - co raz większa ilość energii idzie w ciepło wydzielane na Rw - fizyka, prawo ohma i tak dalej).
RAZ zdarzyło mi się, że pakiet pękł w locie.
Usłyszałęm "PYK, Tsssssssssss"..... i poczułem bardzo gwałtowny spadek mocy.
Był to pakiet 6s w helikopterze T-Rex 600 ESP.
Nie było ognia, nie było dymu.
Normalnie wylądowałem i posłałem pakiet to krainy wiecznych MegaAmperoGodzin.

Artz, Twoje pakiety prawdopodobnie po prostu jeszcze są w bardzo dobrym stanie jak na Twój styl latania, jak na Twoje wymagania. I tyle.
Nie zrozum mnie źle: możesz latać bardzo trudne figury i wcale NIE OZNACZA to, że MUSISZ przy tym katować pakiet.
NIE!
Z drugiej Możesz latać proste loty postępowe, kółka, ósemki i pakiet po takim locie może być spocony i skatowany.

Jednak latając cały czas na swoich pakietach, raczej nie możliwe, żebyś przegapił moment kiedy zaczynają one pokazywać oznaki zużycia ;)

Najpewniej spodziewaj się ich wczesną wiosną (lub późną zimą).
Po lecie, pakiety są rozruszane i mimo spadków temperatury na początku zimy całkiem nieźle dają radę.
Potem zimą lata się mniej i pakiety tracą formę...
Na początku wiosny, stwierdzasz, że chyba czas na nowe pakiety...
... i jak się pośpieszysz z zakupem, to potem na sezon masz dwa komplety pakietów:
1. trochę słabszy, ale jeszcze całkiem daje radę (bo przyszło lato, zrobiło się cieplej, zacząłeś więcej latać i stare pakiety odżyły).
2. komplet nówek na których jest MOC.

Tak to wygląda u mnie jeśli chodzi o pakiety do helikopterów.
potem, tak jak już któś napisał przychodzi czas na samoloty względnie samochody.
I tu już mocno zależy :D:D
Są samoloty w których moje zjeżdżone 8 lat temu pakiety 3s2200 w T-Rexach latają do tej pory.
Są samoloty w których pakiety wymiękają tak samo albo bardziej jak w helikopterach.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 28 cze 2021, o 11:21

aikus pisze:Regiel NIE POWINIEN odciąć z powodu padającego lub rozładowywanego po raz drugi (bez ładowania) pakietu. Prawidłowo ustawione regle tak nie robią.
Jeśli regiel odcina w heliopterze, to znaczy, że mechanik przy setupie dał dupy.


Oczywiście. Jakiekolwiek odcinki powinny być wyłączone w ESC.
Mamy przecież telemetrię, alarmy itp

Nawet jak ktoś lata bez zdobyczy techniki XXI wieku to lepiej zajechać pakiet niż rozwalić helika z powodu nagłej i niespodziewanej odcinki.

O ile większe maszyny lądują bez napędu dość łatwo, o tyle w 500- jest to pewnego rodzaju wyzwanie. Wczoraj sprawdzałem jak mi się pinion w 380 odkręcił w locie :rotfl:
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2136
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 29 cze 2021, o 09:22

aikus pisze:RAZ zdarzyło mi się, że pakiet pękł w locie.
Usłyszałęm "PYK, Tsssssssssss"..... i poczułem bardzo gwałtowny spadek mocy.
Był to pakiet 6s w helikopterze T-Rex 600 ESP.
Nie było ognia, nie było dymu.
Normalnie wylądowałem i posłałem pakiet to krainy wiecznych MegaAmperoGodzin.


Ja bardzo dobrze pamiętam jak Kenobiemu w G500 wybuchł pakiet w locie i był ogień i dym i kupa regulskiej ziemi do ugaszenia bo wyngiel się dobrze jara :)

A co do oporności małych pakietów to w sumie nie mierzyłem aż tak małych. Najmniejsze jakie sprawdzałem to 3s 1300.
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 29 cze 2021, o 13:26

dawo pisze:Ja bardzo dobrze pamiętam jak Kenobiemu w G500 wybuchł pakiet w locie i był ogień i dym i kupa regulskiej ziemi do ugaszenia bo wyngiel się dobrze jara :)


Kenobi to akurat totalny antipattern.
Ja pamiętam jak regiel mu się zjarał w drodze z samochodu na helipad...
Pamiętam dwóch ancymonów Bola i Kola, którzy ... ech z resztą, co ja tu będę polegał na swojej pamięci...
ŁAP (kto chętny)

viewtopic.php?p=51430#p51430

dawo pisze:A co do oporności małych pakietów to w sumie nie mierzyłem aż tak małych. Najmniejsze jakie sprawdzałem to 3s 1300.


No no... i co... porównywałeś do 5000 i wyszło, że do kosza a one jeszcze całkiem niezłe?? Czy nie zauważyłeś rozbieżności...??
:D:D
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2136
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 29 cze 2021, o 19:43

Zauważyłem, że przy oporności 20-30 mili ohm na cele (1300 3s) już średnio dają radę podczas lotu w kombacie :)
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 29 cze 2021, o 22:06

Noo bo Ty ... blać i te Twoje kombaty....
...
To coś tak w połowie pomiędzy Kenobim a "normalnym używaniem" ... no ..
Aha, nie, czekaj...
...na cele...
No to...
W całości pod 90mOhm??
Przy 1300mAh ...

:vhappy: :vhappy: :vhappy:

To dziwne??

Obrazek
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2136
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 29 cze 2021, o 22:21

Wiesz co Aikus jak cię lubię tak odjebaj się.... Czy ja napisałem że mnie to dziwiło..... Nieeeeee, zauważyłem że słabną więc z ciekawości jak miałem już czym je zmierzyć to to zrobiłem i takie wyniki były ale bliżej miały do 60 niż 90...
Proponuje nie obrażać mojej, ani żadnej osoby bo spotkasz się z tym samym :)
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 29 cze 2021, o 22:51

Oj dobra dobra, ... no blać... w sumie racja... Nie jesteś IDIOT.
Przepraszam... Nie powinienem...
Jesteś Dawo.
To wystarczy...

:D:D:D

(no weź... żarciki, serio... takie blać śmieszne, że naprawdę się śmieje!!!)

:lol: :lol: :lol:

heh...


:vhappy: :vhappy: :vhappy: :vhappy: :vhappy: :vhappy:

Ale już weź mnie lub z powrotem... dobra?
No weź...

Obrazek
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 29 cze 2021, o 22:55

Aikus chyba odkrył jakąś nową bazę gifów.
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2136
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 29 cze 2021, o 23:16

Dobrze że nie dla dorosłych :hammer:
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 29 cze 2021, o 23:43

Mówisz że to jakaś GIMbaza? hmm
Awatar użytkownika
Artz
Elita forum...
Posty: 635
Rejestracja: 06-04-2015
Lokalizacja: Skawina
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Artz » 16 lip 2021, o 09:47

W tym przypadku to Aikus jest najbliżej prawdy. Moje umiejętności latania nie są tak zaawansowane więc pakiety latają w "trybie oszczędnym".
Ostatnie upały spowodowały że śmigłowiec na tych Gensach jest jakby gumowy. Być może upały przyśpieszyły ich degradację.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 16 lip 2021, o 10:25

Artz pisze:W tym przypadku to Aikus jest najbliżej prawdy. Moje umiejętności latania nie są tak zaawansowane więc pakiety latają w "trybie oszczędnym".


To nie tak.
Umiejętności to jedno, a styl latania (w kontekście jego mocożerności) to drugie.
Czasami te dwie rzeczy są skorelowane, ale nie zawsze i nie koniecznie.

Artz pisze:Ostatnie upały spowodowały że śmigłowiec na tych Gensach jest jakby gumowy. Być może upały przyśpieszyły ich degradację.


hmm hmm
Raczej to w ten sposób nie działa... Przynajmniej ja sobie nie przypominam, żeby tak sie kiedykolwiek u mnie zdarzyło, a kilka partii pakietów już zajechałem.
I zawsze bylo to tak jak pisałem: pakiety umierają na początku zimy.
Jeśli przetrwają zimę, późną wiosną dostają nowe życie... (just like normal life... ).

Pomyśl, czy nie poczułeś czegoś innego: Upał, niskie ciśnienie, niska wyporność powietrza - to dlatego helikopter zrobił Ci się gumowy. Serio.
Kiedyś się ze mnie smiali jak zapytałem czy to możliwe, żebym to czuł (żebym czuł różnicę w "nośności" powietrza w zależności od temperatury i ciśnienia...
...
Przestali się śmiać jak doszkoliłem się i okazało się, że w dorosłym lotnictwie uwzględnia się te parametry przy ustalaniu MTOM.
Więc szacun i gratulacje: oznacza to, że naprawdę czujesz swój statek powietrzny!
Awatar użytkownika
Artz
Elita forum...
Posty: 635
Rejestracja: 06-04-2015
Lokalizacja: Skawina
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Artz » 16 lip 2021, o 19:48

Może coś w tym jest, też zastanawiałem się latając przy -15 jak gęstość powietrza wpływa na wydajność. Najbardziej odczuwalne są kominy gdy przy zimnym powietrzu słońce mocno grzeje w grunt.
Ale latem, przy 30+ pakiety grzeją się bardziej, a to na pewno nie działa na nie korzystnie.

Co ciekawe nawet widać w logach, mimo że 2200rpm powinien utrzymać GOV, to po mocniejszym obciążeniu obroty skoczą do 2400rpm by po chwili wrócić do ~2200.

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron