Ładowanie - akumulatora w aucie

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 21:56

Mam pytanie, którego nie mogłem zakwalifikować do żadnego działu forum więc zdecydowałem się napisać tutaj :)

Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie wykorzystanie akumulatorów typu marine do tego, żeby stosować je jako źródło szybkiego ładowania LiPo na polu. Nie chodzi tu o aku z samochodu, który jest używany do rozruchu tylko zupełnie osobną instalację na 24v, do której byłyby podpięte 2 aku spięte w szereg, żeby dawać razem 240Ah (2 aku po 240Ah 12V). Jeżeli nie udałoby się z dwoma (nie wiem jakie są max pojemności), to 4 w ukłądzie 2P2S. Na polu ładowanie odbywałoby się kilkoma ładowarkami prądem 4C każdego zestawu LiPo. Byłyby 2 "zestawy" po 3 w każdym czyli w sumie 6 baterii. Latałbym na pierwszych 3, a drugie 3 by się w tym czasie ładowały. I potem zamiana.

W tym układzie z pojemności 240Ah mógłbym rozładowując aku do około 40% zrobić 12 lotów 700-ką. No ale mniejsza o to. Teraz myślę o dwóch metodach ładowania tych aku.

Pierwsza i podstawowa to podpinanie prostownika i ładowanie w ciągu nocy w garażu podziemnym. Druga to doładowywanie alternatorem w ciągu jazdy. W tym drugim przypadku nie wiem jak zabrać się do tematu bo alternator jest na 12V. Mógłbym wymienić alternator ewentualnie na inny (chodzi mi o samochód Land Cruiser HDJ-100, z którego wywaliłbym wszystkie siedzenia oprócz pierwszego rzędu). Czy są alternatory, które mają 2 wyjścia napięciowe? Tzn. żebym mógł taki jeden, o większej mocy zastosować do podstawowej instalacji elektrycznej w aucie ale też i do ładowania aku pod lipo?

Rozpinanie aku i ładowanie ich oddzielnie nie wchodzi w grę bo za dużo z tym byłoby logistyki. Chciałbym mieć je zawsze spięte w szereg.
Ostatnio zmieniony 4 cze 2015, o 22:02 przez Kruku, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 4 cze 2015, o 22:02

A chciałoby Ci się jeździć tak z 10 godzin po lataniu, żeby naładować aku z alternatora ;) ?

Aku można by przepinać z połączenia szeregowego na równoległe.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 4 cze 2015, o 22:03

pawczu pisze:Rozpinanie aku i łądowanie ich oddzielnie nie wchodzi w grę bo za dużo z tym byłoby logistyki. Chciałbym mieć je zawsze spięte w szereg.


Nie do końca, wystarczy zmajstrować odpowiedni przełącznik: ładowanie/praca. Mieliśmy tak kiedyś na jachcie gdzie właśnie instalacja była 24V a ładowanie 12V.
Problem jest raczej inny, alternator do ładowania 12V 70Ah raczej nie naładuje 70+(2x)120Ah. Tu trzeba by jakoś temat ogarnąć. Może tu lepiej jakiś dobry, cichy agregat? Już teraz nie są duże.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 22:07

PiotrS pisze:A chciałoby Ci się jeździć tak z 10 godzin po lataniu, żeby naładować aku z alternatora ;) ?


Ładowanie z alternatora miałoby być tylko pomocnicze. Głównie aku łądowane byłyby z prostownika w garażu. Przepinanie z poł równoległego na szeregowe uniemożliwia ładowanie lipo podczas jazdy, a chciałbym mieć taką możliwość. Jak się jednak nie da to zrezygnuję z tego i będę ładował tylko z prostownika. Ma to jednak wadę bo jak chciałbym gdzieś dalej samochodem pojechać (powiedzmy na jakiś event) to wtedy alternator coś by jednak podładował. Zwłaszcza jakby był mocny (zakładam wymianę)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 4 cze 2015, o 22:08

Inwerter 12/24 potrzebujesz

EDIT: nie no głupoty plotę chyba. inwerter nie załatwi sprawy, bo nie będzie miał regulacji ładowania.
Może ładowara?
Ostatnio zmieniony 4 cze 2015, o 22:11 przez PiotrS, łącznie zmieniany 1 raz.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 22:11

wojtekr pisze:Może tu lepiej jakiś dobry, cichy agregat? Już teraz nie są duże.


Agregat odpada ze względów logistycznych. Jestem ekstremalnie wygodny i rozwijanie kabli, zwijanie, chodzenie z tym agregatem dalej, żeby nie pierdział pod nosem itp itd. go skreśla :swir:

Mając zresztą agregat, nie potrzebowałbym aku o tak wielkiej pojemności. Alternator oczywiście bym wymienił np na taki, który może dawać 200A. Przełącznik praca/ładowanie jest lepszy niż nic, to fakt. Myślałem, że są alternatory z dwoma wyjściami :|
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 22:12

PiotrS pisze:Inwerter 12/24 potrzebujesz


Niestety przetworniki DC-DC 12/24 jakie znalazłem są dość małej mocy, np. 300W. To jest nic. Ja bym potrzebował 3kW hehe. Poza tym sprawność układu troche leci.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 4 cze 2015, o 22:13

Drugi alternator 24V w samochodzie.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 22:15

PiotrS pisze:Drugi alternator 24V w samochodzie.


Myślę, że to faktycznie dobre rozwiązanie, najprostsze ale nie wiem czy do land cruisera da się drugi wstawić bez problemu. Nie wiem jak to tam dokładnie wygląda. No nic, dowiem się :)

Coś tam faktycznie jest, tylko słabe. 40A... To by mi dawało niecałe 1000W. Bida :(
http://www.alibaba.com/product-detail/1 ... 88677.html
Ostatnio zmieniony 4 cze 2015, o 22:19 przez Kruku, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 4 cze 2015, o 22:17

Nie wiem, ale może w samochodzie terenowym się da. Kwestia miejsca na zamocowanie i innego paska klinowego.
Ja tak mam w Yanmarze 75 KM.
Tyle, że oba alternatory mam na 12V.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 22:23

A może można mieć też 2 alternatory na 12V i spiąć je w szereg? Wtedy w zależności od tego gdzie się wpiąć, będzie to teoretycznie pracowało jak układ z dwoma wyjściami - na 12 i 24V.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8008
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 4 cze 2015, o 22:24

pozostaje jeszcze temat czasu ładowania, czy masz 10h jazdy na pałacową :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 4 cze 2015, o 22:31

wojtekr pisze:pozostaje jeszcze temat czasu ładowania, czy masz 10h jazdy na pałacową :)


Ładowanie od "dna" (powiedzmy 30% aby zapewnić max żywotność aku) byłoby z prostownika (będącego na stałe w samochodzie) podpinanego normalnie do prądu w garażu podziemnym. W takich warunkach aku mogą się ładować i całą noc. Pytałem w RWE, mogą zainstalować licznik na osobnej, nocnej taryfie z dojściem instalacji np 7kW więc tu jest spoko.

Alternator byłby wykorzystywany głównie do tego, żeby doładować aku gdybym chciał latać więcej niż kilkanaście lotów oraz podczas dłuższych wypraw na jakieś eventy.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 4 cze 2015, o 22:40

ale nadal ładujesz 0,1C więc 24A (24V) przy 2 akumulatorach 240Ah połączonych w szereg
dupy nie urywa
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 cze 2015, o 12:11

Temat total bez sensu szczególnie przy dużych pakietach.
Taniej i prościej kupić więcej lipoli.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Peper
Stały bywalec...
Posty: 114
Rejestracja: 09-10-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękowano: 5 razy

Postautor: Peper » 5 cze 2015, o 13:03

Mam taki układ do 600-tki 12S.
Spisywał mi się świetnie.
2 pary lipoli ładowane naprzemiennie z Aku przeznaczonych do głębokiego rozładowaniu tzw Marine.
W moim przypadku mam 2x 70Ah ładuje w domu i w razie potrzeby wrzucałem do auta.
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 5 cze 2015, o 20:32

Peper pisze:Mam taki układ do 600-tki 12S.
Spisywał mi się świetnie.
2 pary lipoli ładowane naprzemiennie z Aku przeznaczonych do głębokiego rozładowaniu tzw Marine.
W moim przypadku mam 2x 70Ah ładuje w domu i w razie potrzeby wrzucałem do auta.


Dokładnie o coś takiego mi chodzi tylko chciałbym aku Marine mieć na stałe w samochodzie
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 5 cze 2015, o 20:33

Kenobi36 pisze:Temat total bez sensu szczególnie przy dużych pakietach.
Taniej i prościej kupić więcej lipoli.


Można zawsze kupić więcej lipo i co z tego? Ładować to potem w domu i targać z/do samochodu? Dzięki ale karnet na siłownie już mam.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 cze 2015, o 20:49

Widzę że na kalekę trafiło.
Skoro tak to prosta sprawa, zrób z nimi to samo co planujesz zrobić z akumulatorem marine. Pominiesz niepotrzebny dodatkowy proces.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Peper
Stały bywalec...
Posty: 114
Rejestracja: 09-10-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękowano: 5 razy

Postautor: Peper » 5 cze 2015, o 20:53

Aku żelowe mają trwałość 10 lat.
Lipo po sezonie czy tam 2 idą do kosza.

Ekonomiczniej według mnie jest mieć jednak tych lipoli mniej, ale je ładować na polu.
Od biedy możesz ten zestaw 24V ładować ładowarką modelarską w garażu, czas ładowania jest dość długi, gdybyś to chciał z alternatora robić to dopiero znaczne dystanse przyniosły by jakiś efekt.
Z drugiej jednak strony taki alternator 24V ma sporą wydajność prądową, zawsze można auto mieć odpalone na jałowych obrotach i mieć te kilkaset Amper z alternatora.
Raczej nie uda Ci się połączyć 2 alternatorów 12V - oprócz alternatora masz też elektronikę tzw "regulator napięcia" - odpowiedzialna jest ona aby alternator podawał określone napięcie na elektronikę w aucie.
Jeśli zależy Ci jednak na tym ładowaniu z auta alternatorem, to chyba najprościej jest dołożyć kolejny alternator od ciężarówki wraz z regulatorem napięcia 24V i podpiąć to paskiem klinowym do obecnej instalacji.
Ostatnio zmieniony 5 cze 2015, o 20:55 przez Peper, łącznie zmieniany 2 razy.

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron