Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 22 paź 2015, o 11:57

OXY 3 wśród 250tek chyba warto tylko rozważać.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 22 paź 2015, o 12:30

Znalazłem w sieci taki film:

[/quote]

To powinno być karalne. Panowie, nie słuchajcie tych bzdur, to są zwykłe banialuki (eufemizm: konfabulacje). Tak niedouczeni ludzie nie powinny mieć dostępu do współczesnych narzędzi i środków masowego przekazu... :cry:
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 22 paź 2015, o 18:30

Moim zdaniem najprostsze wytłumaczenie związane jest z efektem żyroskopowym. Zwróćcie uwagę, że w samolotach występuje dokładnie to samo zjawisko, a tam łopaty śmigła nie mają stopnia swobody umożliwiającego im odchylanie od płaszczyzny obrotu (płaszczyzna nieco się odchyla na skutek sprężystości materiału łopat ale jest to pomijalne).

Jedna z bardziej widowiskowych figur w akrobacji samolotowej to lomchovak - figura gdzie obroty samolotu wokół 3 osi są wywołane efektem żyroskopowym i momentem od śmigła:

https://www.youtube.com/watch?v=6SrF5On5xIk
https://en.wikipedia.org/wiki/Lomcovak

Inny mniej ekstremalny przykład to zwykła pętla. Podczas pętli efekt żyroskopowy stara się samolot obrócić w jego osi pionowej i cały czas trzeba korygować to rudderem. W modelu pewnie tego nawet nie będzie widać ale w samolocie akrobacyjnym czuje się to wyraźnie.

W przypadku heli masa wirnika w stosunku do heli jest dużo większa niż śmigła w stosunku do samolotu więc efekt żyroskopowy będzie też dużo większy.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 22 paź 2015, o 21:23

Skoro masa wirnika jest taka duza i jest taki silny efekt żyroskopowy to odpowiedz na proste pytanie.
Czemu potrzebny jest fbl lub flybar do stabilizacji, model powinien byc stabilny jak bączek.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 22 paź 2015, o 21:40

Gajos pisze:To powinno być karalne. Panowie, nie słuchajcie tych bzdur, to są zwykłe banialuki (eufemizm: konfabulacje).
A czy mógłbyś wyłożyć i wyjaśnić swoją teorię? Masz jakieś przemyślenia na ten temat?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
super_mario2
Elita forum...
Posty: 980
Rejestracja: 05-02-2011
Lokalizacja: Halinów
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 44 razy
Kontaktowanie:

Postautor: super_mario2 » 22 paź 2015, o 21:42

nice socks :)
Pozdrawiam Mariusz
Goblin 700, T-Rex 450 PRO V2 3GX, 600 ESP BeastX
E-flite MSR, FPVRaptor
Spektrum DX8, Phoenix RC
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 22 paź 2015, o 22:33

Kenobi36 pisze:Skoro masa wirnika jest taka duza i jest taki silny efekt żyroskopowy to odpowiedz na proste pytanie.
Czemu potrzebny jest fbl lub flybar do stabilizacji, model powinien byc stabilny jak bączek.


Flybar rozumiem jako element, który stabilizuje helikopter przy podmuchach wiatru i jest tym bardziej potrzebny im mniejszy helikopter. W prawdziwych heli, nawet mniejszych typu Robinson R44, nie ma żadnego flybara i żadnego systemu stabilizacji. Dla modelu podmuchy wiatru zbyt mocno zmieniają oś obrotu wirnika aby sterowanie nim było akceptowalne dla pilota. A zmieniają oś bo żyroskop nie oznacza bycie stabilnym jak skała. Jak zadziała się momentem siły prostopadłym do osi obrotu to wywoła się efekt precesji i podmuch wiatru również to zrobi.

Bączek jest stabilny tylko wtedy gdy oś obrotu jest pionowa. Jak tylko nieco zwolni i oś obrotu się przechyli lub rozkręcisz go nie pionowo to górna część bączka zacznie wykonywać ruch po okręgu bo siła grawitacji wywoływać będzie właśnie efekt precesji.
https://www.youtube.com/watch?v=svAjn3t24v8

-- EDIT --

Nie tylko o podmuchy chodzi. Również o zbyt gwałtowną reakcję na sterowanie cykliką. Tutaj jest to wyjaśnione (w części 10):
http://www.w3mh.co.uk/articles/html/csm9-11.htm

Nigdy nie wgłębiałem się w naturę tego jak dokładnie działa flybar ale wiem tyle, że to ma znaczenie tylko w modelach.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 22 paź 2015, o 22:57

Paweł, nie schodż z tematu.
Po co piszesz że duże modele są stabilne? Skoro małe nie są.
Po co piszesz że bączek jest stabilny jak jest pionowo a oscyluje jak jest przechylony? Skoro śmigłiwce tak się nie zachowują.

Małe śmigłowce są sterowane tą samą zasada co duże, a jednak nie są stabilne ani w pionie ani nie oscylują jak się przechylą.
Dla mnie to oznacza że efekt zyroskopowy nie jest podstawową siła określającą w która stronę model się przechyla w zależności od przexhylenia tarczy.

EDIT
Efekt precesji żyroskopowej żyroskopowy jest głównym czynnikiem powodującym przechylanie się helikoptera.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:11 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 22 paź 2015, o 23:09

To jak skomentujesz to, ze wszedzie wlasnie ten efekt inne zrodla podaja jako sterujacy? Chocby wspomniana wczesniej ksiazka Sikorskiego?
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 22 paź 2015, o 23:20

Dlatego że ja lubię wyjaśniać zjawiska a nie przyjmować jako dogmaty coś co kiedyś ktoś napisał.

Podobnie jak Kopernik ;-)


Zastanawiam się aby przeptowadzić pewien eksperymen. Usunąc z flybara padle i zamiast sterowac kątem zaczepić go na sprężynie.
I jeśli będziemi ciągnąc pręt z lewej stromy w dół z proporcjonalną siła do kąta wychylenia wychylenia padla na nie zmodyfikowanym wirniku to trajektoria będzie taka sama czyli płaszczyzna przechyli się do przodu.
Cholera, może to co wyjaśniam na swój sposób to precesja żuroskopowa opisana nieco inaczej. :masakra:
Muszę się z tym przespać.
Ostatnio zmieniony 22 paź 2015, o 23:58 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 22 paź 2015, o 23:54

eksperyment?...
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 00:06

Eksparyment tak, tylko jak go zrobić przy tak niebezpiecznej kosiarce :-)

Precesję żyroskopową dokładnie znam, codziennie mi przypomina o tym ślad na dłoni.
Jak byłem dzieciakiem to rozebrałem video vhs, wymontowałem koło zamahowe z silnikiem i zasiliłem zamiast 12V, 40V, jak się silnik rozkręcil to coś zrobiłem , nie pamiętam co ale całość trzymana w dłoni obróciła się pod kątem 90st do ruchu który chciałem wykonać, a kwadratowe ząbki na kole do optycznej stabilizacji obrotów wjechały mi w dłoń jak w masło, zobaczyłem białe mięsko które po sekundzie zabarwiło się na czerwono :D

Niesty małe modele maja małą masę wurującą, dodatkow model fixed pitch latają na bardo niskich obrotach więc efekty żyroskopowe są bardzo małe a siły aerodymaczne przy mocno zakrzywionych łopatach dosyć spore jak na maleństwo dlatego teoria precesji mi trąci lewizną.

Jak już wcześniej pisałem kolejna rzecz to masa łopat, modele 3D lepiej zwijają się na lekkich łopatach, a zgodnie z teorią żyroskopową precesja powinna być silniejsza im łopaty cięższe.

Widzę też że po moim filmie sporo osób zaniemówiło (poza pajacem gajosem :-) ), chyba dałem niezły orzech do zgryzienia.

Osobiście muszę mimo wszgstko zastanowic się nad precesją zyroskopową, dlatego będę drążył dalej temat :D
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 01:13

Ramotny pisze:
Gajos pisze:To powinno być karalne. Panowie, nie słuchajcie tych bzdur, to są zwykłe banialuki (eufemizm: konfabulacje).
A czy mógłbyś wyłożyć i wyjaśnić swoją teorię? Masz jakieś przemyślenia na ten temat?
To już dawno wyjaśnione i się sprawdza, funkcjonuje. Nie ma co wyważać otwartych drzwi, wystarczy się przyjrzeć konstrukcjom w heliku albo helikopterze. Helika nawet Żółtki zrobią i działa...
Facet tak bełkocze, że trudno się do końca połapać o co mu chodzi, a to są zagadnienia ścisłe, jak na pewno sam pamiętasz. Przede wszystkim na moje ucho on wspomina o precesji żyro nie widząc, że ona występuje dla każdego właściwie elementu głowicy, w ogóle dla całego rotora. To, co sztywno wiruje razem, można sobie przyjąć za jedną bryłę, ale te wirujące elementy, które są względem siebie choć trochę ruchome... Na precesję każdego z nich należy patrzeć z osobna uwzględniając tylko ich powiązanie mechaniczno-kinetyczne.
Też mi przemyślenia, chyba Grzegorz naprawdę żartujesz. Mam naprawdę wrażenie, że sobie jaja robicie... :masakra:
utrinque
Stały bywalec...
Posty: 121
Rejestracja: 05-05-2015
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 26 razy

Postautor: utrinque » 23 paź 2015, o 02:35

Kruku pisze:Moim zdaniem najprostsze wytłumaczenie związane jest z efektem żyroskopowym. Zwróćcie uwagę, że w samolotach występuje dokładnie to samo zjawisko, a tam łopaty śmigła nie mają stopnia swobody umożliwiającego im odchylanie od płaszczyzny obrotu (płaszczyzna nieco się odchyla na skutek sprężystości materiału łopat ale jest to pomijalne).

Jedna z bardziej widowiskowych figur w akrobacji samolotowej to lomchovak - figura gdzie obroty samolotu wokół 3 osi są wywołane efektem żyroskopowym i momentem od śmigła:

https://www.youtube.com/watch?v=6SrF5On5xIk
https://en.wikipedia.org/wiki/Lomcovak

Inny mniej ekstremalny przykład to zwykła pętla. Podczas pętli efekt żyroskopowy stara się samolot obrócić w jego osi pionowej i cały czas trzeba korygować to rudderem. W modelu pewnie tego nawet nie będzie widać ale w samolocie akrobacyjnym czuje się to wyraźnie.

W przypadku heli masa wirnika w stosunku do heli jest dużo większa niż śmigła w stosunku do samolotu więc efekt żyroskopowy będzie też dużo większy.


https://youtu.be/VQAL7QLIuus
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 06:01

Kruku pisze:To jak skomentujesz to, ze wszedzie wlasnie ten efekt inne zrodla podaja jako sterujacy? ...
Ja bym skomentował tak: wyszystko guzik prawda, bo to Czary-Mary, tosz nie widzicie?
Ramotny pisze:
Gajos pisze:To powinno być karalne. Panowie, nie słuchajcie tych bzdur, to są zwykłe banialuki (eufemizm: konfabulacje).
A czy mógłbyś wyłożyć i wyjaśnić swoją teorię? Masz jakieś przemyślenia na ten temat?
"Przemyślenia" Gajosa: :rotfl:
Patrząc na głowiznę, tarczę i kształt okuć, nawet przeciętnie rozgarnięte dziecko szybko zauważy, że:
- to, że pochylenie tarczy do przodu wywoła pochylenie i lot helika również do przodu, to jakby dwie pieczenie przy jednym ogniu. Że ramiona okuć ze snap-gulałkami "wysięgają" o 90° i dokładnie na głębokość aż do osi rotora (w prawo albo w lewo, ale zawsze o 90° i po samą oś rotora) z dwóch powodów:
Pieczeń 1) Tak najłatwiej sterować okuciem łopaty.
Pieczeń 2) Daje nam (trochę w prawdzie oszukane, ale za to bardziej) naturalne spojrzenie na sterowanie: tarcza do przodu - lot do przodu, tarcza w lewo - lot w lewo...
Ja naprawdę nie wierzę, że niektórzy tego nie rozumieją. Jest to na dziś już tak proste i oczywiste, że... Po prostu robicie sobie jaja i tyle. :P
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 08:07

Gajos wyjaśnij czemu gadam bzdury.

Jak na razie napisałeś coś w tym styl;u:
-Jak działa samochód?
-Ano wciska się pedał gazu i jedzie do przodu, przecież to widać, Ja naprawdę nie wierzę, że niektórzy tego nie rozumieją.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 paź 2015, o 08:10

Cała sprawa wydaje mi się prosta jak drut. Precesja żyroskopowa oraz to o czym koledzy starali się pisać wcześniej to jedno i to samo zjawisko a najprościej wytłumaczyć je w następujący sposób:

Wyobraźmy sobie że patrzymy od góry na wirnik jak na tarczę zegara gdzie łopaty poruszają się w prawo jak wskazówki. Następnie przykładamy siły po bokach (bez znaczenie czy są to siły aerodynamiczne powstające w wyniku zmiany kąta natarcia łopat czy w jakikolwiek inny sposób). Siła ciągnąca końcówkę łopaty do nas zaczyna się pojawić o godzinie XII, osiąga swoją maksymalną wartość mijając godzinę III, po czym zmniejsza się co do wartości i o godzinie VI zmienia zwrot i zaczyna odpychać od nas końcówkę łopaty osiągając apogeum swojej wartości o godzinie IX. Analogiczna sytuacja do tego co dzieje się po pochyleniu tarczy sterującej do przodu. I teraz wyobraźmy sobie jaki tor zakreśla końcówka łopaty na którą działają takie siły - w fazie ruchu od godziny XII do VI siła ciągnie łopatę do nas więc łopata zaczyna zbliżać się do nas, natomiast od VI do XII siła działa w przeciwnym kierunku czyli łopata zaczyna oddalać się. Okrąg zakreślany przez końcówkę łopaty pochyla się zatem do przodu (mimo że siły były przyłożone po bokach). Ot cała filozofia :)
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 08:35

Kenobi36 pisze:Gajos wyjaśnij czemu gadam bzdury.
Kenobi, co Ty znowu mącisz i kombinujesz jak Rany?! Gdzie ja tak napisałem?! W ogóle się do Ciebie przestałem odzywać, a po tym wszystkim chętnie bym to zrobił, ale przecież odcedzisz... Coś się mnie tak uczepił, Człowieku!? Że Cię w balona z kluczykami zrobiłem? Skąd mogłem wiedzieć, że to akurat Ty będziesz miał czym i umiał pociągnąć? Wszyscy starali się mi pomóc oprócz dwóch bodajże osób. I tak zapamiętałem. To właśnie Ty potrafiłeś i otworzyłeś, więc dlaczego miałbym mieć cokolwiek do Ciebie... A Ty tylko w zamian mnie tu od pół roku dręczysz i wyśmiewasz...
Przepuścisz to?
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 08:40

Telemaniak, no niby to samo ale nie do końca.

Bo w przypadku precesji żyroskopowej to masa powoduje przesunięcie w fazie, to znaczy siła aerodynamiczna chce przechylić płaszczyznę wirowania w lewo, efekt precesji żyroskopowej powoduje że płaszczyzna przechyla się do przodu.

Mnie się wydaje że te siły precesji są za słabe aby pociągnąć cały model za sobą i wirnik pochyla się do przodu głównie z powodu sił aerodynamicznych. Zwróć uwagę na to że gdyby flybar miał zerową masę, to i tak dzięki sterowaniu padlami, jego płaszczyzna wirowania, też by się pochylała do przodu. To samo dotyczy łopat.
EDIT To tylko domniemania

Być może w prawdziwych helikopterach precesja żyroskopowa jest przeważająca ale to że tak jest w małych modelach to trudno mi uwierzyć.



Gajos pisze:
Kenobi36 pisze:Gajos wyjaśnij czemu gadam bzdury.
Kenobi, co Ty znowu mącisz i kombinujesz jak Rany?! Gdzie ja tak napisałem?

:masakra:
Gajos, zmień dilera lub ogranicz dawkę.
Napisałeś:
Gajos pisze:Znalazłem w sieci taki film:
http://www.youtube.com/watch?v=OC6SRL5DpXA[/youtube]
To powinno być karalne. Panowie, nie słuchajcie tych bzdur, to są zwykłe banialuki (eufemizm: konfabulacje). Tak niedouczeni ludzie nie powinny mieć dostępu do współczesnych narzędzi i środków masowego przekazu... :cry:

To ja nakręciłem ten film i wkleiłem go 5 postów wcześniej :vhappy:
"Ja naprawdę nie wierzę, że niektórzy tego nie..." zauważyli :vhappy:
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:13 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 2 razy.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 09:04

Jeżeli jakimś cudem bym uwierzył, że nie robicie mnie w balona i że naprawdę macie wątpliwości, to chętnie w wolnych chwilach opisałbym podstawy, które zapamiętałem ze szkół, a które tutaj stanowią fundament wszystkich zjawisk.
Ale po pierwsze - nie mam teraz pojęcia jakim cudem bym uwierzył, że nie robicie mnie w wała... A po drugie - trzeba by było robić to krok po kroku, żeby każdy etap tego "cudu" wszyscy chętni mieli czas przetrawić/dopytać/zrozumieć/zapamiętać-na-krok-kolejny...
To tak, jak było z rozwiązywaniem zadań - jeśli wszystkie wzory mieliśmy w jednym palcu, to od razu, już w trakcie czytania treści zadania, wiedzieliśmy jaka ta treść będzie dalej i na bieżąco przychodziło nam do głowy kilka wręcz metod rozwiązania całości. Na końcu czytania wybieraliśmy najszybszą, bo zadania jeszcze np. dwa, więc za to jedno byśmy dostali lachę i tyle.

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości