Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 5 wrz 2010, o 15:24

Szczerze to dla mnie wielka lipa. Autor ma złudną satysfakcję, że znalazł tani sposób porównywalny do trójnoga.
Wielka lipa, bo w czasie kiedy gość gadał o trytce ja bym już ustawił całą tarczę przyrządem. I nie tylko 50% gazu, ale - co nie mniej istotne - cały Travel Adjust serw. Jeżeli tego nie zrobisz to model np. zwala się na boki na plecach...

Poziomicę na tarczy też przerabiałem - przy modelu były jeszcze dwie żeby wypoziomować dokładnie.
A po sprawdzeniu trójnogiem i tak poprawiałem. Nie wspomnę już o czasie.
No i jeszcze jedno - im mniejszy model tym większe znaczenie mają minimalne zmiany regulacji. Jeżeli mam model za kilkaset funtów to nie będę się wydurniał z oszczędzaniem na przyrząd za 10 i ryzykował złej regulacji albo się wściekał w locie, bo ciągle coś nie wychodzi. No i trójnóg daje mi powtarzalność pomiarów.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 5 wrz 2010, o 19:00

Gmeracz pisze:Każdy ma instrukcje ze schematami głowic, więc wiemy że do okucia od strony głowicy wchodzi jedno łożysko kulkowe, a na końcu szpindla od strony łopaty drugie. W środku okucia są podkładki i łożysko oporowe, więc całość siedzi w okuciu skręcona ciasno szpindlem.


Jakoś tak to napisałeś, że można zrozumieć, że jest łożysko kulkowe, potem oporowe (z bieżniami) a na końcu znowu kulkowe i śrubą wszystko do szpindla przykręcone. :dk:
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 6 wrz 2010, o 18:05

redb pisze:jest łożysko kulkowe, potem oporowe (z bieżniami) a na końcu znowu kulkowe i śrubą wszystko do szpindla przykręcone. :dk:

Dokładnie, a może coś źle napisałem?
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 wrz 2010, o 18:17

Gmeracz pisze:
redb pisze:jest łożysko kulkowe, potem oporowe (z bieżniami) a na końcu znowu kulkowe i śrubą wszystko do szpindla przykręcone. :dk:

Dokładnie, a może coś źle napisałem?

Kulkowe - żebro okucia - kulkowe - podkładka - oporowe - podkładka - śruba
Tak przynajmniej jest u mnie
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 6 wrz 2010, o 18:40

Obrazek

każdy manual wyjaśnia to bardzo dobrze... ;)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 6 wrz 2010, o 19:44

U mnie jest prawie tak jak na powyższym rysunku. Prawie, bo między łożysko kulkowe i bieżnię nie wchodzi przekładka dlatego bardzo się zdziwiłem jak przeczytałem o tym łożysku kulkowym na końcu. W sumie widziałem na oczy tylko belta więc nie zdziwiłbym się jakby istniała taka konstrukcja ale na siły odśrodkowe lepsze jest to łożysko z dwiema bieżniami niż kulkowe chyba, że się mylę.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 wrz 2010, o 19:47

redb pisze:na siły odśrodkowe lepsze jest to łożysko z dwiema bieżniami niż kulkowe chyba, że się mylę.
oba rodzaje łożysk mają dwie bieżnie: i łożyska promieniowe i oporowe. Tyle że w promieniowych mają one inny kształt i średnicę a w oporowych takie same (oczywiście jest wiele rodzajów łożysk kulkowych które są szczególnym przypadkiem ł. tocznych)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 6 wrz 2010, o 20:11

Ano właśnie, wychodzi brak wprawy w posługiwaniu się prastarym językiem inżynierów :). Oczywiście masz rację, mówiąc o kulkowym, myślałem o oporowym zapominając, że promieniowe oczywiście też jest kulkowe.

Jak teraz się nad tym zastanowię, to pewnie Gmeraczowi też chodziło o to samo, tzn. mówiąc, że na końcu jest łożysko kulkowe, myślał o oporowym bo jakoś łatwiej sobie wyobrazić, że ono jest kulkowe, bo kulki widać jak na dłoni ;).

Kolejne 2 pojęcia do słownika: łożysko oporowe i łożysko promieniowe :D

Wtedy wszyscy będziemy rozumieć o czym piszemy :)

Dziękuję Ramotny za sprostowanie i pozdrawiam.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 6 wrz 2010, o 20:30

redb pisze:Ano właśnie, wychodzi brak wprawy w posługiwaniu się prastarym językiem inżynierów :). Oczywiście masz rację, mówiąc o kulkowym, myślałem o oporowym zapominając, że promieniowe oczywiście też jest kulkowe.

Jak teraz się nad tym zastanowię, to pewnie Gmeraczowi też chodziło o to samo, tzn. mówiąc, że na końcu jest łożysko kulkowe, myślał o oporowym bo jakoś łatwiej sobie wyobrazić, że ono jest kulkowe, bo kulki widać jak na dłoni ;).

Kolejne 2 pojęcia do słownika: łożysko oporowe i łożysko promieniowe :D

Wtedy wszyscy będziemy rozumieć o czym piszemy :)

Dziękuję Ramotny za sprostowanie i pozdrawiam.

Niestety część producentów żeby obniżyć koszty rezygnuje w niektórych miejscach z łożysk oporowych: podparcie wału głównego, łopatki ogonowe itp itd - stąd częsta konfuzja bo "na zdrowy rozum" widać że siły działają "w poprzek" łożyska promieniowego a nie ma oporowego. Stąd nieporozumienia. Np w wielołopatowych głowicach z HK w ogóle nie ma łożysk oporowych - wychodzą z założenia że w makietach wirniki wolniej się obracają a na dodatek że mniej się lata.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 8 wrz 2010, o 14:23

Się qrde czepiacie... :nw:

Chodzi o fakt, że wszystkie łożyska są skręcone szpindlem i nic się tam nie rusza. Bo o to chodziło w wątku.
Żebym to miał tylko takie problemy z modelem... Nawet gdybym nie latał to i tak trzeba wszystko rozbierać co jakiś czas. Ta cholerna sól żre wszystko.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 8 wrz 2010, o 14:29

Gmeracz pisze:Ta cholerna sól żre wszystko.


Jaka sól?
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 8 wrz 2010, o 14:41

redb pisze:
Gmeracz pisze:Ta cholerna sól żre wszystko.


Jaka sól?


Mieszkam nad Kanałem La Manche, a latam w odległości 500 m od brzegu. W powietrzu jest sól, która ładnie podżera części. Nawet głowica po rozkręceniu ma ślady rdzy. Ostatnio myślałem, że mi się oporowe rozlatują, takie brudne były. Na szczęście daje się to oczyścić. O śrubach już nie wspomnę. Stąd u mnie potrzeba częstszego smarowania wszystkiego.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 wrz 2010, o 14:43

Gmeracz pisze:Chodzi o fakt, że wszystkie łożyska są skręcone szpindlem i nic się tam nie rusza. Bo o to chodziło w wątku.
z całym szacunkiem: to po co jest ta większa dziura? Dlaczego? Z punktu widzenia produkcji to utrudnienie bo są dwa różne detale w zestawie na dodatek łatwe do pomylenia więc jakiś powód jest. Jaki? Pliz...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 953
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 130 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 8 wrz 2010, o 19:11

Ramotny
pisał to Tomek, pisałem to ja... pliz.....
by nie tarło
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 wrz 2010, o 20:53

Wiktor pisze:Ramotny
pisał to Tomek, pisałem to ja... pliz.....
by nie tarło

Nie do końca rozumiem (pytam na 100% serio) - skoro tam nic się nie rusza to jak moze trzeć. Obie bieżnie tarłyby więc obie powinny mieć większą średnicę... wytłumaczcie mi to jak krowie na miedzy.. pliz (to nie jest podpucha...)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
tomek68
Domownik forum...
Posty: 339
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Drogheda
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy

Postautor: tomek68 » 8 wrz 2010, o 21:41

No to może tak. Zewnętrzny pierścień łożyska oporowego nawet w przypadku gdy nie jest ciasno spasowany z wałem poprzecznym (szpindlem) NIE OBRACA SIĘ-względem tegoż wału. ( uniemożliwia to siła odśrodkowa czy dośrodkowa jak by ją zwał).

A że okucie obraca się na wale poprzecznym niezbędny jest większy otwór w wewnętrznej bieżni łożyska oporowego,ponieważ ta wewnętrzna bieżnia obraca się razem z okuciem.

poddaje się jaśniej już nie potrafię
Heli pilots live in a world full of vibration
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 9 wrz 2010, o 11:52

Gmeracz pisze:
redb pisze:jest łożysko kulkowe, potem oporowe (z bieżniami) a na końcu znowu kulkowe i śrubą wszystko do szpindla przykręcone. :dk:

Dokładnie, a może coś źle napisałem?


Do tej pory sądziłem, że właśnie źle napisałeś ale zajrzałem do manuala 425 i wychodzi na to, że miałeś rację. Widać są różnice między modelami również w tej konstrukcji i wygląda to tak

belt -> łożysko promieniowe, okucie, łożysko promieniowe, większa bieżnia, łożysko oporowe, mniejsza bieżnia, podkładka, śruba
425 -> łożysko promieniowe, okucie, większa bieżnia, łożysko oporowe, mniejsza bieżnia, podkładka, łożysko promieniowe, podkładka, śruba

Przy tym drugim układzie wychodzi, że teoria Ramotnego się nie sprawdza za to słuszne jest jego pytanie, dlaczego jedna bieżnia ma większy otwór a druga mniejszy. Zaraz tomek68 mnie przeklnie bo pisał już to kilka razy ale .....

... przy pierwszej konstrukcji jego teoria może się sprawdzić bo mniejsza bieżnia przyciśnięta siłą odśrodkową do śruby z podkładką jest elementem nieruchomym i w okuciu pracuje łożysko oporowe wraz z większą bieżnią. Faktycznie wtedy większy otwór się sprawdza bo nie trze o szpindel podczas ruchów obrotowych ale teoria ta nie ma uzasadnienia w przypadku GAUI 425, gdzie szpindel wychodzi po za mniejszą bieżnię i obraca się w łożysku promieniowym. Zapewne wtedy szpindel, dobrze spasowany z mniejszą bieżnią, trze o nią.

No i kto teraz wyjaśni jakie jest znaczenie rozmiaru bieżni?
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
tomek68
Domownik forum...
Posty: 339
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Drogheda
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy

Postautor: tomek68 » 9 wrz 2010, o 19:08

W GAUI 425 nic nie trze .Pierścień łożyska oporowego z mniejszą bieżnią) opiera się poprzez podkładkę o pierscień wewnetrzny łozyska promieniowego. A pierścien ten nie obraca się na wale . Czyli również nie obraca się pierścień z mniejszym otworem łożyska oporowego. Zwróć uwagę na magiczne literki opisujące pierścienie łożyska oporowego w manualu GAUI 425 -S i L

Co tu jeszcze wyjaśniać,układ łożysk inny reguły takie same.

Ale po co ja to pisze,zaraz ktos znowu bedzie szukał dziury w całym :rotfl:
Heli pilots live in a world full of vibration
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 9 wrz 2010, o 20:54

Już rozumiem, błędnie założyłem, że szpindel się obraca a tak nie jest :hammer:. Szpindel jest nieruchomy (w sensie ruchu obrotowego) dlatego spasowana bieżnia nie trze. Za to obraca się (wraz z okuciem) łożysko oporowe i większa bieżnia i stąd jej większy otwór, żeby nie było zbędnego tarcia. :banana:

To teraz już wiem dlaczego w rejdżu po źle założonych bieżniach były większe opory w okuciach.

O to mi chodziło zakładając ten wątek ... dzięki serdecznie wszystkim za wyjaśnienia.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 953
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 130 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 10 wrz 2010, o 04:21

łooo
jednak cza mówić dokładnie bo inaczej afera :o

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości