Artja pisze: Nad nim już tam pewnie ze trzy geostacjonarne wiszą i cykaja foty 24/24.
omcKrecik pisze:Pieseł w avatarze wygląda z okna beemki 750iLA V12
Lukasz R. 15 lat temu
Obejrzalem wszystkie posty i nie znalazlem wyjasnienia! Po co tyle pisac
kiedy i tak nic z tego nie wynika?
Nikt np. nie wspomnial, ze sprawa dotyczy wylacznie silnika czterosuwowego.
Przyczyna nieparzystosci jest prosta. Wykorbienie walu w silniku gwiazdowym
(pojedyncza gwiazda) jest jedno. Wszystkie korbowody sa podlaczone do niego,
a scislej, jeden korbowod glowny, a pozostale korbowody (poboczne) do tego
glownego. Z tego wynika, ze chwila najwiekszego zblizenia tloka do denka
cylindra (glowicy) nastepuje kolejno w cylindrach 1,2,3 itd. Poniewaz jednak
silnik jest 4-suwowy, lepiej jest kiedy zaplon nastepuje w co drugim
cylindrze, podczas gdy w tych "pomiedzy zaplonami" konczy sie faza wydechu i
rozpoczyna napelnianie. Wtedy mamy np. taka kolejnosc wybuchow:
1-3-5-7-9-2-4-6-8-1
Wtedy wybuchy nastepuja w jednakowych odstepach czasu, a dzieki temu rozklad
momentu obrotowego w czasie jest najkorzystniejszy z punktu widzenia
wywolywania drgan skretnych silnika. Jak sobie wyobrazic to samo w silniku
parzystocylindrowym? mamy np. 6 cylindrow, wiec wtedy bysmy mieli:
1-3-5-6-2-4-1
Czyli, wybuchy pomiedzy 5 i 6 nastapilyby dwa razy szybciej po sobie, a
pomiedzy 4 i 1 - poltora raza wolniej. Taki silnik charakteryzowalby sie
duzymi drganiami, wplywajacymi ujemnie na rownomiernosc jego pracy, trwalosc
silnika i platowca.
Oczywiscie silniki gwiazdowe dwusuwowe moga miec dowlna liczbe cylindrow, bo
kolejnosc pracy jest wtedy zawsze taka, np.
1-2-3-4-5-6-1
Mam nadzieje ze nie zanudzilem, wystarczy troszke wyobrazni.
£ukasz Rydzewski
mwx pisze:Ja chyba postawiłbym na pompę łopatkową na wale, z tyłu.
mwx pisze:Taka mini gwiazdka z 7 powiedzmy 2.5-4ccm... cudo
Wróć do „Szybowce i motoszybowce”
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość