Extra 300S (Multiplex)

Kolejne piankoloty... ale nie tylko...
Awatar użytkownika
ocean_wro
Elita forum...
Posty: 1453
Rejestracja: 28-12-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 31 razy
Podziękowano: 71 razy

Postautor: ocean_wro » 21 lip 2016, o 17:29

Heja

Panowie samolociarze krótkie i konkretne pytanie. Mam tylko lotki (prawie na całek krawędzi spływu) więc zaprogramowałem opcję FLAPERON w DX9. Do tego spoko podmiksowywuje się położenie ELEV i jest ok. Tylko czytam na forach i połowa ludzi mówi klapolotki w górę, a połowa w dół. Każdy ma argumenty i u każdego działa (tak piszą )
Założenie - pomoc w lądowaniu. Ma to spowolnić model i pozwolić delikatnie wylądować.
Nie chodzi mi więc o teoretyzowanie, a o to jak u kogo są te klapoloty ustawione : góra czy dół i jaki kąt ?

Plisssssss :-)

*tapatalk*
Protos Mini 6S brain
Extra 300S Multiplex
DJI Mavic Pro
Quad 250 FPV naze32
RealFlight G6.5
Spektrum DX9
Awatar użytkownika
Peper
Stały bywalec...
Posty: 114
Rejestracja: 09-10-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękowano: 5 razy

Postautor: Peper » 21 lip 2016, o 17:38

Jeśli chcesz zrobić typowe klapy to lotki w dół, jakieś 5-10 stopni.
Zwiększa to siłę nośna - model może lecieć wolniej.

Jest jeszcze butterfly gdzie jeśli masz 4 lotki na skrzydło 2 kierujesz do góry i 2 w dół otrzymując coś w rodzaju nożyc.
Wtedy działa to jak hamulec aerodynamiczny jeśli nie ma się dedykowanego hamulca najczęściej w szybowcach.

Do klapolotek stosuje się jeszcze kompensację na sterze wysokości, w momencie opuszczenia lotek wysokość powinna pójść 2-5 stopni w górę, jak do wznoszenia, ustawia się to metodą prób i błędów.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 lip 2016, o 17:44

Lotki w górę dają możliwość obniżenia kąta natarcia na końcówce skrzydła, co pozwala genralnie podchodzić na większych kątach natarcia, czyli wolniej. Ty masz na całym skrzydle. Więc u Ciebie to nie zadziała tak jak chcesz. "Przyspieszy" to twoj profil. Są samoloty i szybowce, gdzie wychyla się klapy do góry, żeby lecieć szybciej.

Klapy w dół zwiekszają siłę nośną, ale zmniejszają krytyczny kąt natarcia. Wywalaj powoli w dół, zobacz co się dzieje, pamiętaj że skuteczność lotek będzie mniejsza. W ogóle jaki masz model? Znając życie, to nie są Ci potrzebne.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Kula
Elita forum...
Posty: 1468
Rejestracja: 04-01-2013
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Podziękował: 55 razy
Podziękowano: 148 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Kula » 21 lip 2016, o 17:44

W górę. Jak masz klapy i lotki to klapy w dół a lotki sluzą do sterowania. Lotki krawędziowe raczej wychyla się w górę bo to bardzo ustatecznia model na dużych kątach natarcia i mimo niewielkiego spadku sily nośnej pozwala podchodzić do lądowania na większych kątach. Wypadkowo działa skuteczniej i jest przede wszystkim bezpieczniejsze.

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
"Każden jeden musi se czasem polatać..." (Złomek-Auta)

Graupner HOTT
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 lip 2016, o 17:46

Ale on ma na całej długości. Przyspieszy to profil, bo zmieni profil całego skrzydła.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
ocean_wro
Elita forum...
Posty: 1453
Rejestracja: 28-12-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 31 razy
Podziękowano: 71 razy

Postautor: ocean_wro » 21 lip 2016, o 17:53

Mam tylko lotki. Model extra 300s 1.2m pianka od multiplexa.
Oj przyda mu się zmniejszenie prędkości lądowania. Zacząłem od asfaltu.

Zdjęcie modelu i filmik z nie udanego lądowania poniżej

Obrazek

https://youtu.be/ALjZi75Sjgk

Czyli konkluzja jak dla mnie co - lotki delikatnie w dół, a ruder delikatnie w drugą mańkę tak ???

*tapatalk*
Protos Mini 6S brain
Extra 300S Multiplex
DJI Mavic Pro
Quad 250 FPV naze32
RealFlight G6.5
Spektrum DX9
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 lip 2016, o 17:55

Olej klapy. Podejdz na większych kątach i silniku. To raczej nie ma powalającego obciążenia powierzchni. Podchodzisz na delikatnie zaciągniętej wysokości i gaziku. Najpierw pićwicz sobie wysoko, zobaczysz jak się na gazie przeciąga itd. I tyle.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 lip 2016, o 17:56

ocean_wro pisze:Czyli konkluzja jak dla mnie co - lotki delikatnie w dół, a ruder delikatnie w drugą mańkę tak ???

*tapatalk*


Ogarnij najpierw czy chcesz wychylać rudder i po co i co to w ogóle jest.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
ocean_wro
Elita forum...
Posty: 1453
Rejestracja: 28-12-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 31 razy
Podziękowano: 71 razy

Postautor: ocean_wro » 21 lip 2016, o 18:00

Na symku potrafię nim niemal w miejscu lądować, ale jak wczoraj w realu celowałem w asfalt to było nieco odmiennie :-)
Wiem o czym Kowal mówisz. Jak się wytresuje to będę pewnie tak latał tylko teraz wszystko robie zbyt nerwowo stąd pomysł na klapy. Spróbuję w locie jak się ma delikatne wychylenie obydwu lotek w dół. Mam na pstryczku ustawione dwa zakresy takiego wychyłu wraz z kontrreakcją steru wysokości. Jak sprawdzę to dam znać w tym wątku


*tapatalk*
Protos Mini 6S brain
Extra 300S Multiplex
DJI Mavic Pro
Quad 250 FPV naze32
RealFlight G6.5
Spektrum DX9
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 lip 2016, o 18:10

Zrób to z delayem. pamiętaj, że z klapami kadłub będzie bardziej pochylony w dół, niż bez nich, żebyś się nie zdziwił.p, bo wielu ludzi chce utrzymać takie same parametry z klapami i bez, co kończy się przeciągnięciem i glebą. Miłej zabawy, pokaż filmy :-D
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Kula
Elita forum...
Posty: 1468
Rejestracja: 04-01-2013
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Podziękował: 55 razy
Podziękowano: 148 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Kula » 21 lip 2016, o 18:32

Kowal pisze:Ale on ma na całej długości. Przyspieszy to profil, bo zmieni profil całego skrzydła.

Dobra, tylko przy okazji zwiększy podatność na przyciągnięcie końcówki płata i model może się zwalić na skrzydło przy podejściu.

Ale dopiero teraz pokazujesz że to akrobat mpx. W tym przypadku można zaryzykować lotki lekko w dół (tak z 5 stopni) bo on ma bardzo bezpieczny profil
"Każden jeden musi se czasem polatać..." (Złomek-Auta)

Graupner HOTT
Lasiek
Domownik forum...
Posty: 295
Rejestracja: 07-04-2015
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Lasiek » 21 lip 2016, o 18:33

Z tym modelem uważaj ma tendencje do przeciagania i prędkość podchodzenia ma dość sporą. Mialem go i często podwozie gubilem. A jak go przyciąga ciężko go odzyskać.
pozdrawiam Bartek

heliki : G 380 k bar, G 570 k bar, G 500 k bar, G 700 kbar, G 700 brajan;
GauiX3 x2 k bar; Gaui x3 brajan, ALZRC 380 k bar, Agile 5.5 k bar
samoloty: Edge540 1,9m 35cm Edge 540 2,2m 55cm, yak 55, quantum observer FPV
dron: 250
radia: spektrum dx8 i dx6
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 21 lip 2016, o 19:43

Nie ogarniam tych wszystkich teorii ale mi klapolotki (w dół) nawet w kombatach dodawały funu i spowalniały model przy lądowaniu lub takim tam z dupy powolnym lataniu.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 22 lip 2016, o 02:47

Kula pisze:
Kowal pisze:Ale on ma na całej długości. Przyspieszy to profil, bo zmieni profil całego skrzydła.

Dobra, tylko przy okazji zwiększy podatność na przyciągnięcie końcówki płata i model może się zwalić na skrzydło przy podejściu


Oczywiście, że tak. Bo zmniejszysz wysklepienie profilu, zrobi się cieńszy. Ja bym olał tych kretynów co gadają o jakimś wysklepieniu profilu, kątach itp. Najłatwiej, to nauczyć się latać bez tego :-p.

miruuu pisze:Nie ogarniam tych wszystkich teorii ale mi klapolotki (w dół) nawet w kombatach dodawały


Mirek, pamiętasz? Jak mi się Młoda urodziła, to opróżniliśmy u mnie w chałupie butelczynę, okrągłą. I właśnie o okrągłe chodzi. Włóż w zlewie piłeczkę pingpongową pod strumień wody albo umieść ją w strumieniu powietrza z suszarki. A tak btw. z butelką można powtórzyć pod koniec miesiąca :-D.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 22 lip 2016, o 07:20

Z twojego postu zrozumialem tylko ostatnie zdanie.

I chyba wystarczy.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 22 lip 2016, o 09:25

IMHO, tak z doswiadczenia, klapy moglbys dorobic gdybys przecial te lotki gdzies tak w 1/3 dlugosci (liczac od kadluba). Dorobil do tych czescioddzielne serwa i wtedy to co masz blizej kadluba - wychylasz w dol i masz klapy.
Jak kiedys w modelu ktory mial tylko lotki, zrobilem klapolotki, to po wysunieniu ich w dol, model byl cholernie niestateczny i nic dziwnego - wysuniecie obydwu lotek w dol, stoi w dokladnej sprzecznosci z idea wychylenia roznicowego lotek.
Ergo, przy wysunietych lotkach obudwu w dol, kiedy chce pochylic model np. w lewo, on faktycznie pochyla sie w lewo, ale skrecac chce w prawo. Dramat. Nie dalo sie latac.
Co innego przy wysunieciu ich w gore.

TEraz wlasnie zbieram doswiadczenia z dokladnie ta sama materia w Ventoo (ktory co prawda jest szybowcem, ale zasady sa podobne).
I jest doklanie tak jak mowi Kowal: wysuniecie obudwu lotek w gore (czyli zrobienie tak zwanych spojlerow - Kowal nie bij), powoduje generalnie, ze samolot przyspiesza, i zaczyna bardziej stromo schodzic, ale moge zaciagnac SW bardzo mocno i wtedy leci poziomo na bardzo duzym kącie natarcia i co najwazniejsze - CALY CZAS JEST CALKOWICIE STEROWNY.

Wychylac obydwu lotek w dol - tym razem nawet nie juz probowalem, bo wiem, ze to bez sensu.

EDIT: A co do latania ze znajomoscia teorii i bez, to u mnie bylo tak, ze uczylem sie latac i poznawalem teorie... Jednoczesnie. Z reszta nadal tak jest. Przewaznie teorie pokrywa sie z praktyka, a jesli nie, to oznacza tylko tyle, ze czegos tam z teorii nie wiem, albo nie rozumiem dostatecznie dokladnie.
Nie mowie, ze to dobra metoda podejscia do tematu, nie mowie, ze zla, poprostu mowie jak ja to robie.
Awatar użytkownika
ocean_wro
Elita forum...
Posty: 1453
Rejestracja: 28-12-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 31 razy
Podziękowano: 71 razy

Postautor: ocean_wro » 22 lip 2016, o 09:31

No
Czyli tak jak się obawiałem. Dwie teorie i każdy ma wytłumaczenie swojej.
A w takim razie zrobię na pstryczku tak: 0 bez klapolotek, 1 lechuśko w dół, 2 lechuśko w górę. Nie będę ustawiał kompensacji elev bo chcę zobaczyć jak to to się zachowa. Oczywiście gdzieś wyżej bo efekt w tej chwili jest dla mnie niepewny.

*tapatalk*
Protos Mini 6S brain
Extra 300S Multiplex
DJI Mavic Pro
Quad 250 FPV naze32
RealFlight G6.5
Spektrum DX9
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 22 lip 2016, o 09:43

IMHO w gore mozesz smialo troche mocniej, bo z modelem nie stanie sie nic co by bylo kompletnie nieprzewidywalne. W dol - rzeczywisice jak mowi Kula - ostroznie i delikatnie.
I tak jak mowisz - wysoko. W raczie czego odpstrykniesz i spokojnie sie ogarniesz.
Mozesz tez (jesli mozesz - nie wiem jak to tam w Spektrum ale pewnie sie da) zrobic tak, zeby na pstryczku zrobic w ogole zalaczenie klap, a jakims kurkiem regulowac ile tego ma byc i w ktora strone. Wtedy w czasie jednego lotu mozesz sprawdzic czy i ile i w ktora strone chcesz to miec wychylone, a potem ustawisz na stale.
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 22 lip 2016, o 09:46

Wystarczy na potencjometrze ustawić +100/0/-100 i dać expo na na przykład 30%.
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 22 lip 2016, o 09:50

Ale jak na samym potencjometrze ustawi to ciezko mu bedzie szybko awaryjnie wrocic do neutrum. A tak - odpstrykuje pstryczka i ma bez klap.

Wróć do „Akrobaty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

cron