F-14 EDF

I inne wydziwaczenia...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 25 lip 2011, o 07:16

Witam wszystkich.

Mam nadzieję, że Ramotny nie obrazi się, że rozpocząłem wątek o F-14 ;) ale nie mogąc się doczekać kolejnych relacji z budowy jego egzemplarza - postanowiłem przejąć sprawę w swoje łapki :)


Mój F-14 "przyszedł" z Niemiec. Czas jaki realizowano moje zamówienie to 3 dni robocze :)
Model przychodzi w skromnym, pozbawionym wszelkich ozdób kartonie:

Obrazek

Doskonałe zabezpieczenie w postaci styropianowego kontenera kryje w sobie wszystkie (prawie) detale do dudowy modelu. Tak. Do budowy - gdyż jak widać nie jest to zestaw "wyjmij z pudła i biegnij na pole go rozbić". Trzeba troszkę czasu poświęcić.. Wspominając o "prawie" wszystkich detalach - miałem na myśli brakujące elementy w zestawie. To jest niestety bolączka F-14 z Hobby King. Nie jest to jednak upierdliwe. Ale o tym później. Teraz kilka zdjęć zawartości zestawu:

Obrazek


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A teraz brakujące elementy:

Obrazek

Dramatu z tymi brakami nie ma.. Każdy modelarz poradzi sobie z dorobieniem samych sworzni (duralowe baryłki), a bez kołpaków też da się latać ;) Widziałem na zagranicznych forach, że brak kołpaków - w niczym nie przeszkadza..

Oczywiście do zestawu dołączona jest cała masa uzbrojenia.. (Zdjęcia później). Uzbrojenie schowane jest w dolnej części styropianowego kontenera.. (od drugiej strony, przykryte jest styropianową plytką). tak więc trzeba zawsze dokładnie przeszukać pudła, bo kryją w sobie "podwójne dno"..! ;)

Do mojego F-14 zamówiłem już pozostałe wyposażenie, czyli:

1. Chowane podwozie (micro pneumatic retract - bo tylko takie się mieści :evil: )
2. Silniki 3900KV (zalecają niby 4800 do 5000KV, ale sprawdzę jak sobie radzą te "ołówki"
3. Regulatory 50A H-King
4. Odbiornik Orange 9ch
5. Serwa do sterów 9g Turnigy (i klap - bo zamierzam wykonać zamiast lotek klapy aby zmniejszyć prędkość podejścia do lądowania. Jako aktywne sterowanie - będą sterolotki.)
6. Serwo do składania skrzydeł (turnigy MG)
7. Dwa pakiety (jeden już mam) 2650mAh, 3S (nano Tech) - od kolegi Grzegorza ;)

W tym egzemplarzu będą dwa niezależne źródła prądu do każdego silnika z osobna..

CDN..
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 25 lip 2011, o 12:51

Rozumiem, że malowanie zrobisz jak w TOP GUN ?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 25 lip 2011, o 13:39

To się zobaczy.. ;) Jeśli para z kotła nie zejdzie i będą chęci - to czemu nie.. :)
Awatar użytkownika
maxnet
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 22
Rejestracja: 13-03-2011
Lokalizacja: Kielce
Podziękował: 6 razy
Podziękowano: 4 razy
Kontaktowanie:

Postautor: maxnet » 25 lip 2011, o 13:57

Bartek, to kiedy oblot robimy?
Masz już wszystkie graty do niego?
Ładować już baterię w kamerze? :D
Pozdrawiam
Mariusz Kielce
sp7udb
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 25 lip 2011, o 15:17

Czekam na dostawę, ale paczka jeszcze nie wyszła z Chin :)
Awatar użytkownika
maxnet
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 22
Rejestracja: 13-03-2011
Lokalizacja: Kielce
Podziękował: 6 razy
Podziękowano: 4 razy
Kontaktowanie:

Postautor: maxnet » 25 lip 2011, o 15:49

Rozumiem, to podobnie jak mój Pitts ;)
Chociaż jak patrzyłem przed chwilą to podobno już wysłany, ale status się jak na razie nie pokazuje na HK Post.
Pozdrawiam
Mariusz Kielce
sp7udb
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 25 lip 2011, o 15:50

maxnet pisze:Rozumiem, to podobnie jak mój Pitts ;)
Chociaż jak patrzyłem przed chwilą to podobno już wysłany,
"wysłany" w rozumieniu HK to "przekazany do wysłania" - wysyłka może potrwać 2-3 dni (tj z działu wysyłek na pocztę)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
maxnet
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 22
Rejestracja: 13-03-2011
Lokalizacja: Kielce
Podziękował: 6 razy
Podziękowano: 4 razy
Kontaktowanie:

Postautor: maxnet » 25 lip 2011, o 16:14

Pewnie tak jest.
Podjeżdża TIR z poczty i ładują go przesyłkami a nie będą z jedną moją lecieć na pocztę ;)
Pozdrawiam
Mariusz Kielce
sp7udb
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 28 lip 2011, o 06:10

Ponieważ pogoda od kilku dni sprzyja jedynie spożywaniu piwa lub pracy w "modelarni", postanowiłem wykorzystać drugą opcję i zabrałem się za składanie F-14. Oczywiście czekając na wyposażenie do tego modelu nie można było pozwolić sobie na jakiś poważny skok naprzód, ale jednak kilka detali dało się zrobić. Oto efekt na dzień dzisiejszy:

W pierwszej kolejności należy dopasować do siebie elementy kadłuba. W tym celu należy usunąć wszystkie nadlewy technologiczne:

Obrazek

Z nudów i dla lepszego efektu postanowiłem poprawić linie łączenia blach pisakiem do płyt CD. Oczywiście nie wszystkie linie były w ten sposób potrakrowane, gdyż nadmiar ich - popsuje efekt:

Obrazek

Następny etap jaki sobie wyznaczyłem - to wykonanie dźwigarów skrzydeł. W kolejności wykoania:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Gotowy dźwigar wlejamy w miejsce do tego celu przeznaczone w skrzydle. Do wklejenia używamy poXipolu bezbarwnego:

Obrazek

Obrazek

Ostatnim - końcowym etapem jest wklejenie wzmocnień w miejscu obrotu skrzydeł. Ja celowo jeszcze nie wkleiłem, gdyż u mnie jeszcze będą przechodzić przewody serw do klap:

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Wczoraj przyszło zamówione na Allegro serwo TowerPro MG995 o bardzo dużej sile 12kg (tak jak zaleca producent). Serwo zostało zamontowane i pasuje idealnie bez żadnych nawet najmniejszych przeróbek. Na zdjęciu drugim widać potężny dźwigar wykonany bardzo solidnie:

Obrazek

Obrazek

Jak skrzydła - to i stateczniki.. Na poniższych fotkach widać sposób wykonania dźwigara (drucianego). Sposób montażu stateczników poziomych do kadłuba jest prosty a jednocześnie pewny i mocny. Dźwigary są jednocześnie osią obrotu stateczników:

Obrazek

Element główny mocowania stateczników wklejamy na poXipol.. (mnie jeszcze zostało troszkę Chińskiego odpowiednika poXipol'u, więc go używam):


Obrazek

Obrazek

Wreszczie przyszła kolej na podwozie.. Bardzo mnie ciekawił sposób amortyzacji więc przystąpiłem do składania.. I tu niestety pierwsza tandeta. Plastikowe "wózki" przy modelu o wadze około 1300g (tak podaje producent), sprężyny które nie są zabezpieczone niczym i w nażdej chwili mogą się uwolnić. Jedyny "konkretny" element podwozia - to sama goleń.. Jak widać raczej się nie podda.. (jak Radziecki żołnierz):


Obrazek


Obrazek

Obrazek


C D N ...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 29 lip 2011, o 10:51

Bartoszko pisze:Do wklejenia używamy poXipolu bezbarwnego:
dlaczego akurat Poxipolu?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 29 lip 2011, o 15:28

Poxipol szybko wiąże i jest dość płynny a więc wchodzi we wszystkie zakamarki. Poza tym nie żre styropianu i jest bezbarwny. Fajny był ten Chiński klej dwuskładnikowy, ale już mi się skończył..
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 1 sie 2011, o 08:01

Czas na kolejne fotki z budowy. Prace posuwają się do przodu ale za chwilkę utkną z powodu braku silników.. Z tego co mi wiadomo, paczka z serwami i z pneumatyczną mechanizacją składania podwozia jest już w Kielcach. Wieczorkiem wrzucę zdjęcia tego cuda..


Ponieważ dysze wylotowe w kolorze białym nie zabardzo pasują do "odrzutowca" - zostały pomalowane. Teraz moim zdaniem jest zancznie lepiej:

Obrazek

Obrazek


Kolejnym etapem było dopasowanie wlotów powietrza:

Obrazek

Obrazek

Obrazek



.. I jako ciekawostka: - Uzbrojenie i dodatkowe zbiorniki paliwa :) Są także w zestawie wnęki podwozia :)
(Wszystko znajduje się w drugim dnie pudła)


Obrazek


Wczoraj dotarło podwozie i serwa a więc prace troszkę drgnęły. Oto efekty:

Tak wygląda cały komplet podwozia pneumatycznego. Wykonany jest solidnie, jednak nie bardzo jeszcze wiem jakie załadować ciśnienie do butli:

Obrazek

Całość nie jest ciężka. Zaledwie 90 gram..

Obrazek

Po nacieszeniu oka wyglądem części składowych, przystąpiłem do montażu tedo cuda. Na pierwszy ogień poszło podwozie główne. Wśród zawartych w zestawie modelu laserowo wyciętych sklejkowych elementów znajdziemy płyty montażowe naszych serw do podwozia. Przykleja się je na styk:

Obrazek

Po wyschnięciu żywicy (bo praktycznie wszystko kleję poxipolem) możemy przykręcić mechanizm. Wkręty stanowią zawartość kompletu podwozia pneumatycznego:


Obrazek

Aby przewód pneumatyczny za bardzo nie przeszkadzał, należy wypuścić go pod sklejką:

Obrazek

Teraz możemy zająć się podwoziem przednim. W tym celu odszukamy wśród elementów sklejkowych, wycięte laserowo kwadraciki około 5x5mm w liczbie 6 sztuk. nateży wkleić owe kwadraciki w widoczne na zdjęciu niżej miejsca do tego przeznaczone. Wklejamy po 2 sztuki na prawą i lewą stronę z przodu. Z tyłu wklejamy po jednym kwadracie:

Obrazek


Obrazek


Przyszła wrescie pora na wykonanie instalacji pneumatycznej. Ogólny schemat widoczny jest na zdjęciu poniżej. Przy montażu instalacji należy zwrócić uwagę, aby nie uszkodzić króćców od przewodów, gdyż mają zaledwie 1 do 1,5mm średnicy a przewód pneumatyczny jest dość twardy.

Obrazek

Obrazek

Pora na kolejne fotki i kilka słów :)

Wreszcie doczekałem się przesyłki z częściami. Niestety silniki które zamówiłem (3860Kv) okazały się za słabe a więc musiałem zamówić znów.. :evil: Tym razem zamówiłem kompletne napędy Tower Pro 2409H-7T (5300Kv) w Polsce.

A oto co będzie zabudowane na samolocie:

- Regulatory H-King 50A /2 szt.
- Serwa Turnigy / 4 szt. (na zdjęciu z przedłużonymi przewodami)
- Odbiornik Orange 9ch

Obrazek

Serwa już zamontowane. Pora na regulatory. Oczywiście przewody zasilające bedą polutowane 2w1.

Obrazek

Po wstępnym montażu okazało się, że regulatory są za wysokie.. jak widać - kondensatory są temu winne ;)
Trzeba było dokonać niewielkiej przeróbki aby połówki kadłuba do siebie pasowały:

Obrazek

Prosty sposób - wyciąć miejsce przeznaczone na regulatory:

Obrazek

Po "operacji" otrzymujemy taki otwór:

Obrazek

Teraz regulatory pasują idealnie. Poprawi się także chłodzenie regulatorów:

Obrazek

Jak tyko dotrą napedy, dokończę budowę kadłuba. Niestety - aby skleić połówki kadłuba trzeba najpierw zainstalować całe wyposażenie i napędy.. Póki co - nie bedę się bawił w wycianie gondol silnikowych w celu łatwiejszego dostępu.. Wytnę dopiero jak sytuacja na mnie wymusi to działanie ;)

Być może jutro zabiorę się za skrzydła. tam także będzie co robić, gdyż jak pisałem wcześniej będzie "mechanizacja" skrzydeł, czyli klapy..

C.D.N.
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 2 wrz 2011, o 06:39

Hej.

Prace lekko drgnęły pomimo totalnego braku czasu. Oto kolejna porcja zdjęć.


Po dość długim poszukiwaniu silników do F-14, ostatecznie wybór padł na E-Max'y. Są to bardzo dobre silniki o doskonałych parametrach. Silniki kupiłem w Polskim sklepie. I tu z pomocą przyszedł Pan Robert Oset ze sklepu Perfect Hobby. Pan Robert specjalnie na zamówienie ściągnął mi dwa silniki w trybie ekspresowym a do tego dostałem poważny upust..!
Dziękuję Panie Robercie. :)

Obrazek

Obrazek

Jak widać - silnik pasuje idealnie. jakby do tego modelu ;)

Obrazek

Niestety nie mam zdjęć z samego montażu napędów. Mogę jednak zapewnić, że motuje się je bez problemowo. Oczywiście turbinki zostały wyważone statycznie przed montażem. W napędach nic nie ociera - turbinka pasuje idealnie.
Poniżej zdjęcie przedstawia połówkę kadłuba z zamontowanymi napędami, oraz docelowe ułożenie elektroniki.
Obrazek

na zdjęciu widoczny dostęp do elektroniki po zdjęciu kabiny. Widzimy zawór do nabijania powietrza do podwozia, oraz odbiornik "orange" 6ch służący jedynie do prób silników i serw. Docelowo odbiornik będzie zamieniony na 9ch.
Obrazek

Teraz przyszła kolej na najtrudniejszy etap budowy. Skleienie dwóch połówek kadłuba tak, aby wszystkie przylegające elementy były ładnie sklejone. Samego procesu klejenia niestety nie uwieczniłem na foto, gdyż zabrakłoby czasu (ze względu na czas wiązania kleju), oraz rąk :) Przyszłym budowniczym tego modelu polecam żywicę 15 minutową.
Przed nałożeniem kleju należało złożyć połówki kadłuba razem i rozeznać się - gdzie wewnątrz wypadają miejsca styku aby nałożyć klej. Kadłub jest dość skomplikowany.
Po nałożeniu kleju, trzeba położyć kadłub do pudła (tam są porobione wytłoczki umożliwiające rozłożenie masy na cały kadłub), położyć gąbkę około 2cm i przycisnąć całość książkami. Wtedy ładnie się schodzą połówki i klejenie wyjdzie dobrze.
Oto finalny etap tej operacji:
Obrazek

Obrazek


Jak tylko zamontuję podwozie, to pomierzę ciąg statyczny turbin z silnikami E-Max.
Muszę przyznać, że napędy niesamowicie się kręcą.. :) Jeden gwizd! No i według mojej oceny "na oko" jest dość mocy, aby dźwignąć ważący około 1380g model. Wrzuciłem wszystkie części, gotowy kadłub i baterię na wagę i odczyt był właśnie 1380g..

Wróć do „Delty, skrzydła, jety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

cron