Strona 12 z 12

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 19 lut 2018, o 09:50
autor: Jazz
Klapy potrafią pomóc przy lądowanie, ale potrafią też przyczynic się do katastrofy.
Ja tam zawsze testuje różne poziomy wychylenia klap w powietrzu na w miare bezpiecznej wysokości , i w niektórych modelach okazywało się że lepiej się ląduje z bardzo małym ich wychyleniem bądź wogóle bez klap.
Potestujesz, to się zorientujesz - jak używam klap przy lądowaniu to ustawiam dość duży zakres wychyleń na lotkach aby przy małej prędkości móc nadal zrobić szybciej i większą korektę.
Zasadniczo klapy = lądowanie do końca na silniku , podczas gdy bez klap można szybciej i bez ryzyka wylądować z wyłączonym silnikiem .

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 19 lut 2018, o 10:05
autor: Don Mirson
Mam dokładnie takie same spostrzeżenia z innych modeli. Dlatego na początek wszystkie wydziwnienia ustawiam delikatnie i właśnie testuję gdzieś wyżej. Dopiero później stopniowo nanoszę coraz większe wychylenia. Tutaj też tak zrobię...

Ta Cessna ma bardzo fajne właściwości nośne. Potrafi długo się przemieszczać w powietrzu. Ja bym chciał nią jednak lądować jak najbardziej na silniku (tak żeby troche realniej wyglądało lądowanie)...

A dobrze myślę, że jak daje i klapy i lotki w górę, to lotki w górę zmniejszają zadzieranie modelu i mniejsza korekta na sterze wysokości jest potrzebna?

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 20 lut 2018, o 00:45
autor: omcKrecik
Jazz pisze:Klapy potrafią pomóc przy lądowanie, ale potrafią też przyczynic się do katastrofy.
Ja tam zawsze testuje różne poziomy wychylenia klap w powietrzu na w miare bezpiecznej wysokości , i w niektórych modelach okazywało się że lepiej się ląduje z bardzo małym ich wychyleniem bądź wogóle bez klap.
Potestujesz, to się zorientujesz - jak używam klap przy lądowaniu to ustawiam dość duży zakres wychyleń na lotkach aby przy małej prędkości móc nadal zrobić szybciej i większą korektę.
Zasadniczo klapy = lądowanie do końca na silniku , podczas gdy bez klap można szybciej i bez ryzyka wylądować z wyłączonym silnikiem .

Ja również spostrzegam dokładnie to i tak właśnie. Wilga (REELY, 1330 mm WS) ląduje na prędkości bez klap bajecznie łatwo i stabilnie, z klapami ciągle są jakieś jajca. Co ciekawe - klapy na maxa 90* i trochę ponad pół gazu wydają się być najbezpieczniejsze pod warunkiem nie dotykania lotek na podejściu. Z kolei Fun Cub XL wybaczał wszystko... Do czasu :?
Zasadnicza różnica pomiędzy tymi dwoma modelami to jakość szybowania, nawet nie obciążenie pow. nośnej, które jest zbliżone. Wilga szybuje jak Mi-2 na autosie, FC jak słaby szybowiec - czyli bardzo długo i dobrze. Sądzę, że Ceśka to będzie coś pomiędzy, bliżej FC.
Z motylkiem dobrze myślisz, zazwyczaj tak jest. Chyba nawet m.in. dlatego się przyjął jako coś powszechnie znanego. Prócz tego ustatecznia samolot, ale po przegięciu pały z prędkością to już nie ma pomiłuj :wow2: , więc słusznie czyń to wysoko na początek. A tak całkiem na "dzień dobry" to posadż ją kilka/naście razy na prędkości, bez klap i zwróć uwagę na kierunek i różnicę siły wiatru wyżej/niżej. Nie licz na jego pomoc tuż nad Ziemią - tam może go nie być i zwałka na skrzydełko tuż-tuż, więc słusznie, że na silniku do końca :thumb:

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 4 kwie 2018, o 06:20
autor: Don Mirson
Ostatnio wzięło mnie na ciąg dalszy prac nad Czesią. Ma razie etap pierwszy czyli ulotnienie i sprawdzenie czy setup będzie ok.

Najpierw wymieniłem wszystkie serwa na Corony. Teoche grają same z siebie ale i tak pracują lepiej niż te wczesniejsze. Raczej wystarcza.

Ze względu na dwukrotnie mocniejszy silnik, dokonałem kilku wzmocnien w skrzydłach.
Niby nie wyginaly się jakoś mocno, ale czuje że mogłyby nie wytrzymać moich wygibasów.

Najpierw usztywnilem węglowa rurkę pakując w nią kolek obsrany uhuporem. Teraz już jest nie do wygięcia.

Obrazek

Ponieważ jednak sięga do gdzieś lekko za połowę skrzydeł, dodatkowo wzmocnilem je pretami węglowymi 1 albo 0.7mm. Po dwa na każdą strone:

Obrazek

Przejrzałem jeszcze wszystkie popychacze i ich uchwyty. Teoche poprawiłem, podkleilem.

Przy okazji też popodklejalem miejsca gdzie stary klej już nie dawał rady, założyłem osłonę silnika i pierwsze śmigło do testu rozmiaru...

Obrazek

Całość wydaje się trzymać kupy.

Niepokoi mnie jedynie lekkie przeciążenie na przód. Silnik i regiel dwa razy większy niż stockowy. Pakiet podobnie, ale ten leży już bliżej środka.

Zobaczę jak będzie w locie. Jeśli wystarczy kosmetyczna korekta na SW to zostawię (I tak nie będzie to model do akrobacji). Jeśli bardziej, trzeba będzie pokombinować.

Test naziemny wykonany. Kolejny na Palacowej :)


Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 4 kwie 2018, o 18:20
autor: dawo
Tylko gong w ścianę niepotrzebny... ehhh. Corony też mi tak grają ale w locie nie słychać ;)

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 4 kwie 2018, o 18:37
autor: Don Mirson
Jak to. Test to test. A jak wlece w ścianę? :D

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 4 kwie 2018, o 19:19
autor: aikus
:vhappy: :vhappy: :vhappy: :vhappy:

Dopiero teraz obejrzałem filmik... Miru jesteś przechh...
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 5 kwie 2018, o 00:16
autor: omcKrecik
dawo pisze:Tylko gong w ścianę niepotrzebny... ehhh. Corony też mi tak grają ale w locie nie słychać ;)

DS grają tym głośniej, im są bardziej obciążone siłą z zewnątrz. Mirek, te lotki i reszta sterów to lekko pomykają, czy sztywne jakieś takie ? Pianka z czasem robi różne niespodzianki, zawiasy tam masz jakieś ?
Jak się zapowiadają kombinacje z wyważaniem, to może zainstaluj sobie taki zaczep wzdłuż złączenia skrzydeł na górze, bardzo wygodna sprawa bo nie trzeba podpierać modelu pod skrzydła przy kontroli SC. Niski, wydłużony, od-do granicznych spodziewanych punktów SC. Najłatwiej zrobić z drutu instalacyjnego aluminiowego w cienkiej termokurczce, łatwo plamkę markerem zrobić dla pamięci, gdzie ten akurat sprawdzany SC jest. Miarka tylko za pierwszym razem albo wcale - celuj na dżwigar skrzydeł. Do tego jakiś haczyk pomiędzy paluchy a model i już. Dodatkowo służy nieżle do podwieszenia modelu pod sufitem, w piwnicy może być wygodnie. 10 minut roboty a kilka wk...urzeń unikniętych... Próbowałeś wyważyć samolot podparty pod skrzydła na wietrze ?
Taki zaczep do podwieszenia załatwia też sprawę wyważenia poprzecznego, zwykle zaniedbywanego.
To malowanie skrzydeł przy kadłubie to jakiś Twój Kolega Ci robił ? hmm

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 5 kwie 2018, o 05:31
autor: Artja
Zderzeniowe wyszły OK, o podwozie też się nie martwię, Kowal! Wsiadaj! :)

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 5 kwie 2018, o 06:08
autor: Don Mirson
Krecik, nie zrozumiałem o co chodzi z tym wyważaniem :( Ja Po prostu opieram model na dwóch palcach i widzę czy leci na przód czy na tył...

A wyważanie poprzeczne to co, czy na bok leci?

Całość malowała kuleżanka.

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 5 kwie 2018, o 16:51
autor: omcKrecik
Po prostu taki zaczep na górze kadłuba, dokładnie pośrodku i swoją długością w zakresie spodziewanego CG :
20180405_174109.jpg

20180405_174126.jpg


Jak dla mnie to duża wygoda, ułatwienie i brak ryzyka powgniatania skrzydeł przy ich podpieraniu. Jak podeprzeć bezpiecznie i dokładnie na polu ważącego 4 kg Sky Cruise 2,4 , jeżeli w dodatku trochę wieje ? Ale to ekstremalny przykład ;)
W szybowcach, które ze swej natury wymagają dokładniejszego wyważenia niż trenerki górnopłaty, sprawdza się bardzo dobrze.
Jak nie chcesz latać cały czas w kółko ;) , to samolot powinien być wyważony także poprzecznie - przy takim zawieszeniu na zaczepie skrzydła mają być poziomo. Jak nie są, kompensujesz ciężarkiem gdzieś na końcówce skrzydła.

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 5 kwie 2018, o 18:18
autor: Don Mirson
Teoretycznie Cię rozumiem. Praktycznie już nie.

Przecież ja ten haczyk będę dłużej montowal niż pisał tego posta z telefonu...

Te poprzeczne... hmm biorąc pod uwagę wszelkie nierówności tego modelu statystycznie na 50% niedowaga jednego znetuje te pierwsze. A jeśli zadziała odwrotnie to całość skoryguje jednym kliknieciem trymera. Bo jakie mogą być tam różnice w wadze?

Te wzdłużne- z całą sympatią do Ciebie :) mam wrażenie że to przewaga formy nad modelem. Jakbyś widział w jaki sposób to noszę, ostatnią rzeczą o której byś pomyślał to to, że zostanie ślad po palcu :D

Twój sposób chętnie zastosuje, ale nie w modelu, z którego serwa wyrywam nogą.....

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 5 kwie 2018, o 20:43
autor: omcKrecik
miruuu pisze:Teoretycznie Cię rozumiem.

I to w zupełności wystarczy :D
miruuu pisze: Jakbyś widział w jaki sposób to noszę [...]

To może lepiej, żebym nie widział :lol:
miruuu pisze:Twój sposób chętnie zastosuje, ale nie w modelu, z którego serwa wyrywam nogą.....

Różnice w podejściu do zabawek Krecik vrs. Miruuu są mi znane, więc asekuracyjnie delikatnie napisałem :? :
omcKrecik pisze:Jak dla mnie to duża wygoda

A może jeszcze dla kogoś ?
Niszowe, wąsko specjalistyczne pytanie z horyzontu w ciągu jednej doby przeczytało (i zainteresowało się nim !) ponad 60 osób. Niby tak sobie rozmawiamy między sobą, ale widownia spora ;) .
Jak dla mnie - super :thumb:

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 7 kwie 2018, o 08:44
autor: Don Mirson
Dzisiaj oblatalem Czesie. Lata przecudnie. A poranny brak wiatru dal jeszcze więcej radochy. Skoro się sprawdzila, będzie ciąg dalszy prac :)

Na razie przetestowalem smigla jakie mialem:
- 11x3.8: jest ok ale wygibasów nie będzie. Do latania "półmakietowego" mocy w zupełności wystarcza, ale w górę pionowo nie leci
- 11x4.7: tu już idzie w górę pionowo ale sapie i dyszy
Biorąc pod uwagę specyfikację silnika i to jak latała, będę całował w śmigło 12x5. Te 5 niewiele potrzebne, ale 12 to minimum żeby była zrywna jak lubię.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 7 kwie 2018, o 09:13
autor: aikus
To jest piękny samolot jednak... :)

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 7 kwie 2018, o 09:42
autor: Artu
W Mirka łapskach już nie długo taki będzie :grin2:

miruuu pisze:Dzisiaj oblatalem Czesie...
Taaaa, bez filmu nikomu tego nie wmówisz :rotfl2:

Re: Cessna 182 (Lanyu Hobby) - nieco większy styropian :)

: 7 kwie 2018, o 10:24
autor: Don Mirson
Filmik miał być, ale Pietrka zatrzymał poranny stolec i dotarł dopiero o 9 gdy ja już, po 3h latania, wyjeżdżałem z pola :mad2:
Ale będzie za tydzień :)

Na początku nastawiałem się, żeby ładować dwa lipolki od Trexa 470 (SLS 1450 6S) albo jeden od 500X (SLS 3000 6S), ale jeden mniejszy okazuje się wystarczający. Do takiego czesiowego pyrkania z odrobiną dynamiki pakiet wystarcza na dobre 7 minut latania, żeby skończyć powyżej 3.75. Latając bardziej jak samolot powinno wystarczyć nawet do 10min. Więc zostaje przy jednym lipolku. 7 minut to i tak dla mnie długo. Potem zaczynam się drapać... (ale przynajmniej nie wącham palcy jak Kowal).

A ładna to dopiero będzie, bo czeka ją malowanie... jak przyjdzie czas... :)