Pingwin na 2 silniki

Nie masz pomysłu gdzie pogadać o swoim samolocie? Pisz tu. Wojtek posprząta...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 20 lut 2017, o 07:51

Ok, czyli reasumując, plan jest taki: powiększamy SK, doktoryzujemy się w programowaniu potków i przełączników DX8 i lecimy. Nie przejmujemy się, bo w razie co, nasączamy truchło miodowym i podrzucamy Mirkowi, a za tydzień kupujemy na giełdzie pięknie oklejony i wyszpachlowany modelik. Ciekawe ile będzie miał silników, i z której strony kadłuba...
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 20 lut 2017, o 08:08

Artja, ja bym zaczął od obcinania sikników stopniowo, bo może się okazać, ze samolot lata ok. Zawsze możesz wyłączyć drugi i soboe wylądować jak szybowcem, jeżeli Ci sie uda.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 20 lut 2017, o 08:20

Artja pisze:@Aikus, dokładnie tak. Z tym, że te dwie rzeczy nie muszą być implementowane jednocześnie. Jest intuicyjnie wyczuwalne, że mix z SK poprawi sterowność, podobnie jak różnicowe wychylenia lotek i na bank będę to wprowadzał.
Odcięcie silników w sposób jaki proponuje Krecik, rozumiem jako "miękkie" wyłączenie. Z tej propozycji interesowałyby mnie więc tylko skrajne i środkowe położenia potencjometru. Jest to jedna z przyczyn, dla których rozwiązanie to jest funkcjonalnie gorsze niż 3-pozycyjny przełącznik, bo w emocjach trudniej będzie trafić w środek potencjometru niż zrobić klik przełącznikiem.

Artja, możesz zrobić tak, że zmieniasz proporcje pokrętłem a na pstryku masz nadpisane po równo w takiej zależności, że pstryk po włączeniu nadpisuje wartości pokrętła.
Wtedy mógłbyś gmerać potencjometrem do woli a w razie czego szybkim pstrykiem wszystko przywrócić do stanu pierwotnego.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 20 lut 2017, o 12:52

Kowal pisze:Artja, pamiętaj, że nie możesz chorągiewkować śmigła..


Już wiem ! Musisz zainwestować w śmigła ze zmiennym skokiem xD
Awatar użytkownika
Mati
Elita forum...
Posty: 720
Rejestracja: 24-05-2015
Lokalizacja: UK
Podziękował: 205 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Mati » 20 lut 2017, o 13:14

A nie da się tak, że jeden silnik na aux2, drugi na aux 3, a na knefelku miksy do trzeciego kanału?
Poz 1 ch3 -->Aux2 100%
Poz 2 ch3 -->Aux2 i Aux 3 po 100%
Poz 3 ch3 -->Aux3 100%
Wybaczcie jeśli to głupie i zahacza o brednie. Da się tak?
"Chwyciło i nie puszcza...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 20 lut 2017, o 13:24

Nie no dokladnie tak sie da, to jedna z opcji, tyle ze ja zamiast ch3 uzylbym poprostu polozenia drazka, czy tam kanalu wirtualnego czy jakkolwiek ti sie w danej apce nazywa - zeby nie tracic jednego z cennych kanalow RC.
I wtedy CH3 moze byc ZAMIAST jednego z tych AUXow.

Czyli
Poz1 vch1 > ch3 100%
poz2 vch1 > ch3 i Aux1 po 100%
poz3 vch1 > Aux1 100%.


Bo jesli sie zrobi tak jak Ty mowisz, to kanal3, ktory jest kanalem rc jest tracony, co oczywiscie nie jest zbronia, ale kanal zawsze moze sie przydac.
Awatar użytkownika
Mati
Elita forum...
Posty: 720
Rejestracja: 24-05-2015
Lokalizacja: UK
Podziękował: 205 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Mati » 20 lut 2017, o 13:40

Czyli ok - nie wziąłem pod uwagę, że można wyłączyć kanał (3) throttle i dalej korzystać z położenia drążka. Dlatego kombinowałem z dwoma auxami.
W takim razie w czym problem? Po co kombinować z potencjometrami i dlaczego nie zastosować recepty Artji z początku wątku? O ile dobrze pamiętam przepis na przełączanie poszczególnych silników był dokładnie taki jak Twój Aikus (chyba, że coś źle pamiętam). :dk:
"Chwyciło i nie puszcza...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 20 lut 2017, o 13:44

Problem jest chyba w tym ze nikt czegos takiego nie robil nigdy w Spektrumie.
Awatar użytkownika
Mati
Elita forum...
Posty: 720
Rejestracja: 24-05-2015
Lokalizacja: UK
Podziękował: 205 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Mati » 20 lut 2017, o 13:54

No tak. Nigdy bym nie przypuszczał, że DX8 może nie potrafić czegoś takiego. :)
Dzięki za wyjaśnienia. :)
"Chwyciło i nie puszcza...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 20 lut 2017, o 15:48

Po robocie potestuję wariant z mikserami na dwa cut off, i drugi z potencjometrem na gazie. Mam pewien pomysł ale niepokoi mnie adnotacja w manualu Spektruma, że kanał wynikowy miksera nie może być źródłem sygnału (master) dla innego miksera. Się zobaczy...

@Mati, DX8 nie potrafi wielu prostych rzeczy, a przykładowo najprostszą z nich jest mapowanie kanałów na wyjściu PPM lub zmiana ich kolejności :gas:
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 20 lut 2017, o 15:50

Mati pisze:No tak. Nigdy bym nie przypuszczał, że DX8 może nie potrafić czegoś takiego. :)
Dzięki za wyjaśnienia. :)

Też bym nie przypuszczał. To potrafiły bez problemu radia przed 20 laty - np. MPX Commander 1020, 1030, wczesne Graupnery, Sanwy i Futaby...
@Artja, mogę Ci pożyczyć któryś z tych wynalazków z odbiornikiem. Ile kanałów potrzebujesz ?
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 20 lut 2017, o 18:29

Odcięcie silników na chama na dwóch cut-off jest zadaniem trywialnym, kalkulator Bolek by to potrafił. Zacząłem się więc pochylać nad potencjometrem, gdy mój wzrok padł na rozkablowanego gassera i doznałem olśnienia... Czemu nie wykorzystać trybu helikopterowego? Są tam dwie krzywe w trzech trybach lotu, nic nie trzeba miksować ani świrować. Moja wyobraźnia już klaska jajcami żeby się za to zabrać. Wymaga to trochę przeróbek w stacji przekaźnikowej eleresa, ale to tylko kilka kabelków i parę zmian w konfiguracji przełączników Flight Mode i Gyro które dotychczas sterowały trybami lotu APM...

@Krecik, dzięki za ofretę :nw: , ale to się musi udać środkami własnymi ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 20 lut 2017, o 18:34

Mi też poklaskała, jak pomyślałem o V-tailu...
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 20 lut 2017, o 19:43

Aaa bo tryb helikopterowy z tarcza 90* to wlasnie bardzo fajny tryb samolotowy z usterzeniem klasycznym.
Jedno czego NIE MOZNA w trybie helikopterowym to wlasnie rozne samolotowe dziwne dziwactwa typu V-tail, delta (sterolotki) gotowe miksy klap do SW, i tak dalej.
Ale tutaj takich cudow nie ma wiec - fajny pomysl!!
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 20 lut 2017, o 19:59

Wy lubicie sobie życie komplikować. Zwykła petarda załatwia sprawę utraty silnika. Coś jak z "rzuceniem" na głęboką wodę.....
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 20 lut 2017, o 20:39

Kowal pisze:Wy lubicie sobie życie komplikować. Zwykła petarda załatwia sprawę utraty silnika. Coś jak z "rzuceniem" na głęboką wodę.....

No właśnie chyba to za łatwe... W braku specjalisty-pirotechnika łatwo przedawkować trotyl, nie daj Boże w pobliżu brzozy :masakra: . I co wtedy ? Przecież nawet wytłumaczyć nie dadzą :wall2:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 20 lut 2017, o 20:40

Niby tak, a w sumie to przecież można wystartować od razu bez jednego śmigła, bo bez dwóch to tylko Mirek potrafi.
Generalnie tryb helikopterowy załatwia sprawę dowolnych operacji na dwóch silnikach. Sprawdziłem jeszcze w trybie samolotowym, nie udało mi się ustawić tego na jednym przełączniku. W DX8 zużyłem 3 miksery, jeden kanał, dwa przełączniki i potencjometr, może się komuś przyda:
(# - kanał; LR - low rate; HR - high rate; O - offset; SW - switch)
podłączenia:
silnik A - #3 (THR)
silnik B - #AUX3

mix1: THR->#AUX3; LR:100%; HR:100% O:100%; SW: ON
mix2: KNB->#AUX3; LR:-100%; HR:100% O:-100%; SW: Rud D/R
mix3: KNB->THR; LR:-100%; HR:100% O:-100%; SW: Ail D/R

Włączenie któregoś z przełączników (Ail/Rud) D/R pozwala płynnie potencjometrem zredukować obroty z aktualnej pozycji drążka gazu do zera na wybranym silniku. Włączenie obydwu przełączników oczywiście zredukuje gaz na obu silnikach równocześnie. Hold działa tylko na #3, dodatkowym mixem można mieć też hold na drugim silniku, ale to zbędne do potrzeb testów. Krótko mówiąc temat załatwiony i czeka na oblot :)

PS
Na Regułach było już wszystko, łącznie z pirotechniką. I brzoza też była, a teraz jest w awatarze u kolegi Lin3e :)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 20 lut 2017, o 20:58

Znaczy się, że rozwinąłeś koncepcję przez połączenie obydwu możliwości ? :approve:
Sprawdzałeś już "na żywym" ?

P.S. : Śmiałych Kolegów mamy...
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 20 lut 2017, o 21:01

a revers będzie?
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 20 lut 2017, o 21:24

Będzie jak porozbijacie swoje jeździdełka i ESC trafią na giełdę :)
Pozdrawiam,
Jacek

Wróć do „Trenery, parkflajery i inne...”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości