Łopatki ogonowe

Na każdy temat. Byle kulturalnie...
Regulamin forum
Jakiekolwiek wulgaryzmy, obrażanie innych użytkowników i wszelkie inne działania sprzeczne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi będę automatycznie eliminować posty, wątki a nawet autora.
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 18 gru 2022, o 21:26

Zastanawiam się w jakim celu jest tyle, a pewnie nawet więcej rozmiarów łopatek ogonowych. 92, 95, 96mm. Bez względu na rozmiar łopat głównych i tak wybieram największe jakie się zmieszczą do danej klasy i nie będą kolidować z głównymi. Waga w tym wypadku raczej nie ma znaczenia, wiadomo, że kilka mm większe będą lepiej trzymać ogon. Na przykładzie łopatek ze zdjęcia... czy można wybrać "za duze" łopatki ogonowe jeżeli przyjmiemy zasadę, że kupujemy je odpowiednio do klasy helika i nie kolidują z łopatami głównymi?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 19 gru 2022, o 08:34

Mozesz przypadkiem kupic takie, ktore nie zmieszcza sie w okucia :) np RT ma takie do klasy 380 jak dobrze kojarze. Roznica 1mm i juz sie nie mieszcza w niektore okucia.
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 gru 2022, o 10:44

...przyjmując, że grubość przy okuciu również jest taka sama i że wszystkie pasują.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 19 gru 2022, o 11:22

Ogon kręci się ~4x szybciej niż wirnik główny. Opory aerodynamiczne rosną do kwadratu prędkości. Jak dajesz za długie łopatki kręcąc normalne/wysokie obroty to marnujesz kupę energii - krócej latasz, zamulasz napęd i utrudniasz sobie autosy.
No i ryzykujesz rycie o trawę.
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 gru 2022, o 12:14

Ok, czyli straty energii... zamiast latac powiedzmy ~4min czas skróci się do 3:45? Myślę że nie więcej. Zamulam napęd? Przecież fbl/gyro dobiera sobie optymalny kąt "stabilizacji" ogona, więc przy dłuższych łopatkach po prostu się mniej wychylą niż przy krótszych. W tym przypadku energia się raczej rownoważy. Przy autorotacji zgodzę się, że za duże łopatki mogą mieć znaczenie. Jeżeli chodzi o rycie o trawę, to najlepiej startować/lądować z asfaltu :D ale jak będą 1-2mm krótsze, nie ma gwarancji, że również nie zahaczysz o trawę. Wydaje mi się, że dalej na plus wychodzą dłuższe. Oczywiście, jeżeli potrafisz ustawić ogon na beton, na krótszych łopatkach to zakładanie dłuższych "bo tak" nie ma sensu. Ja w przypadku rexa 550 od zawsze miałem z tym problem. Mniejszy-wiekszy ale był.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 825
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 19 gru 2022, o 12:41

Bo klient lubi mieć wybór, a producent może się pochwalić grubszym katalogiem.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 gru 2022, o 12:46

kudzu pisze:Bo klient lubi mieć wybór, a producent może się pochwalić grubszym katalogiem.

O tym nie pomyślałem, ale może być to trafny argument :D :thumb:
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 19 gru 2022, o 13:16

kudzu pisze:Bo klient lubi mieć wybór, a producent może się pochwalić grubszym katalogiem.


Nie ma jednego właściwego rozmiaru dla danego rozmiaru, a nawet dla konkretnej konstrukcji.

Clad pisze:Ja w przypadku rexa 550 od zawsze miałem z tym problem. Mniejszy-wiekszy ale był.


A jednak standardowi użytkownicy latają 550tkami z 80mm, max 90mm na ogonie. Zapewne robisz coś nie tak.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 825
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 140 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kudzu » 19 gru 2022, o 14:19

mwx pisze:Nie ma jednego właściwego rozmiaru dla danego rozmiaru, a nawet dla konkretnej konstrukcji.

Bo ja patrzę oczami amatora i z tego punktu widzenia różnica 2% w długości łopatki ogonowej wydaje się żartem.
Ale może rzeczywiście na pewnym poziome umiejętności takie różnice mają znaczenie - jestem w stanie w to uwierzyć.

A być może to jest jak ze słyszeniem różnicy w graniu sprzętu audio zasilanego kablem 99,997 a 99,998% miedzi.

Tak czy siak - lepiej mieć wybór niż go nie mieć. A jeśli dla kogoś nie ma różnicy czy weźmie 92 czy 93 mm, to jest w doskonałej sytuacji, bo jak w sklepie skończą się jedne, to weźmie te drugie. A nóż wtedy poczuje różnicę i będzie miał satysfakcję z wysokiego poziomu umięjętności
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 19 gru 2022, o 15:09

Każdy dodatkowy mm promienia musisz pomnożyć przez 2π.
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 19 gru 2022, o 15:15

mwx pisze:Ogon kręci się ~4x szybciej niż wirnik główny. Opory aerodynamiczne rosną do kwadratu prędkości. Jak dajesz za długie łopatki kręcąc normalne/wysokie obroty to marnujesz kupę energii - krócej latasz, zamulasz napęd i utrudniasz sobie autosy.
No i ryzykujesz rycie o trawę.


Wiecej niz lopatkami za dlugimi o 2mm zepsujesz zbyt mocnym naciagiem paska albo za ciasnym spasowaniem przekladni pionion-kolo glowne ;) Sprawdzone osobiscie. Wg mnie lepiej dac dluzsze niz dac za krotkie. Zwlaszcza jak lubisz niskie obroty albo latanie bigair dupaaa do przodu
Awatar użytkownika
msheli
Elita forum...
Posty: 1491
Rejestracja: 16-05-2015
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Podziękował: 110 razy
Podziękowano: 73 razy

Postautor: msheli » 19 gru 2022, o 16:49

Carson pisze:Mozesz przypadkiem kupic takie, ktore nie zmieszcza sie w okucia :) np RT ma takie do klasy 380 jak dobrze kojarze. Roznica 1mm i juz sie nie mieszcza w niektore okucia.


RT71mm, one pasują do każdej 380tki, tylko nie mieszczą się do alu okuć od xlpower, do tych plastikowych wchodziły bez problemu.
XLPower 550 / Goosky S2

Moje loty....
https://www.youtube.com/@wojciechdum75/videos

Wróć do „Brudnopis”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości

cron