Co dziś zrobiłeś ze swoją (nie tylko) latającą maszyną

Na każdy temat. Byle kulturalnie...
Regulamin forum
Jakiekolwiek wulgaryzmy, obrażanie innych użytkowników i wszelkie inne działania sprzeczne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi będę automatycznie eliminować posty, wątki a nawet autora.
Awatar użytkownika
Bartekgazior
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Warszawa- Bielany
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: Bartekgazior » 25 cze 2017, o 23:28

Uhu Por jest niezły, to trzeba przyznać. Depron klei wyśmienicie. Przy większych projektach warto kupić po prostu klej budowlany do styropianu. W markecie kupiłem kiedyś puchę kleju Soudal i starcza na długo. Co prawda jest gęstszy niż Por ale też dobrze trzyma. To jest po prostu klej kontaktowy typu butapren, tyle że na innym rozpuszczalniku, który nie rozpuszcza styropianu. Warto zmatować powierzchnię depronu czy innej pianki drobnym papierem ściernym, klej lepiej trzyma.
Ja z kolei w ostatnich dniach wróciłem do wikolu, hehe. Dobry jest ten niemiecki w tubce z dziubkiem firmy Pattex. Co ciekawe, wikol klei też styropian po zmatowaniu, ale ja aktualnie używam go do paneli podłogowych ;-) kończę sztukowanie uszu do skrzydła w szybolu.
Pozdrawiam, Bartek
Raptor 50 Titan FBL, HK 450 Pro FBL. Samoloty nitro i elektro.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 25 cze 2017, o 23:57

Różne taśmy i gąbki samoprzylepne, zwłaszcza te klejące "na zawsze" przy zachowaniu czystości, zwykle też bazują na lepidłach polimerowych - to samo, co Uhuporek. Jeżeli w złączeniu nie pozostała woda/wilgoć (no bo któż by suszył klejone graty np. opalarką :masakra:), gaz lub jakiś smalec z paluchów (ekstrakcyjną się nie chciało przemyć...) to adhezja jest naprawdę silna, można uzyskać tak znaczny procent aktywnej adhezyjnie powierzchni (20% i więcej), że o rozerwaniu złączenia mowy nie ma.
Uhuporek nie klei niektórych tworzyw, np. polietylenu i teflonu. Do nich są specjalne kleje, drogie dość :wow2:
Dla wyobrażenia sił przyczepności adhezyjnej podszepnę nieśmiało, że pociągi jeżdżą jakoś... Dwanaście małych pólek styku kół lokomotywy z szynami, każde o powierzchni około 1 cm kw. wystarcza do przeniesienia często wielkich sił trakcyjnych. Przy suchych i czystych (a właśnie ;) ) szynach dochodzi niekiedy do rozerwania sprzęgów składu, gdy mechanik zbyt finezyjnie odkręci katarynę... to jest, pardon, nastawnik jazdy :D
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 cze 2017, o 00:42

Nooo ale jak pasta BHP mazniesz szyny pod gorke to pociagi problem maja...
:)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 cze 2017, o 00:50

A swoja droga to xhyba tarcie a nie adhezja... Nie wiem na ile to jedno i to samo bo obydwa zjawiska bazuja na przyciaganiu miedzyczasteczkowym (przy zalozeniu ze mowimy o tarciu statycznym) ale istota tych zjawisk jest... Troche rozna.
O adhezji moznaby mowic gdyby lokomotywe przyklejona do tych szyn mozna bylo odwrocic do gory nogami i ona by tak na tych szynach wisiala...
... A wiadomo ze wisiec nie bedzie.
Wiec w tym wypadku adhezja znikalaby gdyby tylko zabrac sile ktora gwarantuje docisk (tu grawitacje).
Więc teraz jestem juz prawie pewny ze to nie adhezja.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 26 cze 2017, o 11:11

Adhezja jak najbardziej. Właśnie znaczny nacisk koła na szynę ją wywołuje - odkształcenie w granicach sprężystości materiałów (a niekiedy poza te granice) i zbliżenie cząsteczek na tyle, że zaczynają oddziaływać siły międzycząsteczkowe jak w litym materiale. Tarcie ma tam niewielki udział, nie raz widywało się nawet parowozy buksujące zestawem napędowym po zerwaniu adhezji właśnie.
W wielu książkach/podręcznikach możesz przeczytać dużo ciekawych rzeczy o napędzie adhezyjnym w transporcie szynowym (to powszechnie używana nazwa), w odróżnieniu od np. napędu sprzęgniętego - zębatego lub linowego (np. kolejka na Gubałówkę ;) ).
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
ocean_wro
Elita forum...
Posty: 1453
Rejestracja: 28-12-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 31 razy
Podziękowano: 71 razy

Postautor: ocean_wro » 26 cze 2017, o 12:01

o w mordę
całe życie tkwiłem w przekonaniu, że tarcie jest tym, co napędza pojazd kołowy. W samochodach chyba (ejjj, już nic człowiek nie może być pewien) to jednak tarcie (opona-asfalt), ale że w kolejnictwie nie ??? Sprawdziłem co wuj mówi i fakt: adhezja.
o w mordę
Protos Mini 6S brain
Extra 300S Multiplex
DJI Mavic Pro
Quad 250 FPV naze32
RealFlight G6.5
Spektrum DX9
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 cze 2017, o 12:16

Az przestudiowalem wiki no i wychodzi, ze ... OK, masz Pan Panie Krecik racje.
Co prawda slowo "adhezja" wystepuje tylko w jednym miejscu, tak zupelnie niechcacy w definicji tarcia, na dodatek akurat tocznego (a nie statycznego)...

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne

A ani tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_%C5%9Blizgowe
ani tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_spoczynkowe

slowo adhezja nie wystepuje, co wiecej:
Tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Adhezja
nie wystepuje slowo tarcie ;) ....

... ale generalnie chodzi o to samo: powierzchniowe oddzialywania miedzyczasteczkowe.
Wiec skoro w kolejarstwie sie takiego okreslenia uzywa to pewnie tak jest jak mowisz.

Natomiast nie zgodze sie z tym ze tarcie ma tam niewielkie znaczenia.
No nie.
Bo to jedno i to samo zjawisko.
W momencie zerwania adhezji tarcie statyczne staje sie tarciem slizgowym. Jego sila jest mniejsza - wiadomo... no i szereg innych konsekwencji.
Ale ono JEST. I MUSI BYC!
A opisywany przeze mnie przyklad dywersji na kolejach (stosowany uwaga uwaga przez partyzantow na pociagi szwabow w czasie WW2) jest ... no wiadomo czym.
mozna i tawotem posmarowac szyny - jasne ze tak, tez bedzie kaszana.
tyle ze pasta BHP byla tania i latwo dostepna.

Z reszta czasem wystarczy deszcz i nie raz tramwaj nie ma jak wyhamowac i wjedzie w cos malego na skrzyzowaniu :D

Bo nie ma tarcia... albo jest za slabe.

Bez niego to tylko kolej zębata albo linowa - jak sam wspomniales wczesniej.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 26 cze 2017, o 15:42

aikus pisze:Natomiast nie zgodze sie z tym ze tarcie ma tam niewielkie znaczenia.
No nie.
Bo to jedno i to samo zjawisko.

Nie, to są dwa odmienne zjawiska.
Współczynnik tarcia suchego stal twarda/stal twarda jest na tyle niski. że na samym tarciu pociąg mógłby wcale nie ruszyć z miejsca. Mieliśmy w kraju uznanych w świecie specjalistów od transportu szynowego (prof. Jaworski), poza krajem też było kilku orłów w temacie (Parodi). Jeżeli kogoś to interesuje, to mogę polecić niemalże każdą książkę z lat 1920 - 1985 o tych sprawach. Nowsze pozycje też, ale... to już nie to samo, skrócone i okrojone z ciekawych szczegółów wydania tych starych. Podręczniki szkolne tej branży też trzymały wysoki poziom.
ocean_wro pisze: W samochodach chyba (ejjj, już nic człowiek nie może być pewien) to jednak tarcie (opona-asfalt)

Tak, wydarzenia pod oponą samochodu z adhezją mało mają wspólnego. Ale tam też jest bardzo ciekawie...
Wybaczcie, ale nie mogę tego tu nie napisać: za niedostatki wiedzy i opartych o nią wyobrażeń o tym, co dzieje się w tym miejscu można zapłacić najwyższą cenę. To dzieje się od dawna codziennie na drogach i dziać się będzie niestety nadal.

Tocząca się po twardej nawierzchni opona matrycuje ją, czyli odwzorowuje mikronierówności swoim odkształceniem sprężystym. Wszyscy wiemy, jak wygląda z bliska asfalt drogi - mnóstwo w nim mniejszych i większych dołków i dziurek, takich od ułamka mm do kilku-kilkunastu milimetrów średnicy i głębokości. Toczący się bieżnik obciążonej opony wgniata się w te dziurki i dołki na pewną niewielką głębokość, co daje w efekcie przyczepność. Proste i niby oczywiste...

A co będzie, jeżeli te dziurki i dołki będą wypełnione wodą ?

A co na asfalcie, który ma tylko te bardzo małe dziurki a większych wcale ? Albo tylko bardzo płytkie ? Albo wszystkie zaklejone parafiną i innymi mazidłami ?

Guma też coś waży i ma jakieś tam wewnętrzne tarcie odkształcania, a więc prędkość matrycowania nie jest nieograniczona. Co będzie, jeżeli będziemy oczekiwać cudownego zaniku tych własności gumy myśląc, że przy 200 km/h mamy taką samą przyczepność, jak przy 50-ciu ?

Najlepiej jest, gdy matrycowanie zachodzi mniej więcej jednakowo na całej szerokości bieżnika. Tak może być tylko wówczas, gdy naciski jednostkowe też będą jednakowe na całej szerokości bieżnika. A uzyskać to można przez dopilnowanie, żeby ciśnienie w oponie było właściwe dla jej obciążenia i temperatury. Ilu z Nas to robi ? Tak z grubsza to może i ktoś tam sprawdzi raz na ruski miesiąc butem, czy twarda ta kicha czy nie... I wizualnie częściej - pod warunkiem, że w ogóle go to (czy też ją to...) obchodzi. Ma jechać i tyle, tyle spraw dzisiaj a wieczorem w trasę jeszcze :masakra: ...
Szerokości i przyczepności życzę wszystkim :)
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 cze 2017, o 15:56

omcKrecik pisze:[...]
Nie, to są dwa odmienne zjawiska.



Nienawidze Cie!
;)
:nw:


omcKrecik pisze:[...]
Guma też coś waży i ma jakieś tam wewnętrzne tarcie odkształcania, a więc prędkość matrycowania nie jest nieograniczona. Co będzie, jeżeli będziemy oczekiwać cudownego zaniku tych własności gumy myśląc, że przy 200 km/h mamy taką samą przyczepność, jak przy 50-ciu ?


Jak to co? Bedizemy jechac "szybko i / ale bezpiecznie" :evil:


omcKrecik pisze:Szerokości i przyczepności życzę wszystkim :)

:thumb:
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 26 cze 2017, o 16:01

aikus pisze:Nienawidze Cie!

No i jak tu nie lubić @Aikusa :D
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 26 cze 2017, o 16:55

No jo, a tak się robi combo tarcia z adhezją :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 cze 2017, o 17:27

omcKrecik pisze:
aikus pisze:Nienawidze Cie!

No i jak tu nie lubić @Aikusa :D


"Ja jestem częścią owej siły, której władza pragnie zawsze czynić zło, a dobro sprowadza."
...
No dobra to mam do Ciebie pytanie z innej beczki.
Wiem, ze temat jest szerszy, ale chodzi mi o mozliwie najprostszy przewodnik, ale jednoczesnie jakis taki w miare ogolny.
Chodzi o to jak sie dobiera wartosci bezpiecznikow do ukladow elektrycznych.
W sensie, ze np. jak wiem, ze uklad bedzie pobieral 5A to bezpiecznik dobieram jaki? Bardziej 6A czy bardziej 10A czy bardziej 20A?
I czy jesli jest np. tak, ze prad chwilowy to 20A a nominalny ciagly to 5A, to wtedy bezpiecznik szybki 25A i zwloczny 6A... to ma sens?
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 26 cze 2017, o 21:05

Aikus przestań bawić sie prądem...
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 cze 2017, o 21:12

Oj nie ucz ksiedza dzieci robic!
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 26 cze 2017, o 23:50

aikus pisze:Chodzi o to jak sie dobiera wartosci bezpiecznikow do ukladow elektrycznych.

To jest bardzo sensowne pytanie, bo sprawa wcale nie jest prosta.
Należy uwzględnić takie okoliczności:
- wymagany najwyższy prąd ciągły/chwilowy gwarantowanego NIEZADZIAŁANIA (nieprzepalenia) bezpiecznika i straty napięcia oraz termiczne w tych stanach, jak również - UWAGA - trwałość gwarantowaną bezpiecznika w tym stanie. Bezpiecznik pracujący bliżej swojej wartości znamionowej z czasem potrzebuje coraz mniejszego prądu do stopienia, co wynika głównie ze stopniowego utleniania, które postępuje szybciej w podwyższonej temperaturze. Najwyższej jakości wkładki są na to wyjątkowo odporne... Już widać, że fjus fjusowi nierówny ;) , choćby wyglądał podobnie...
- najniższe natężenie prądu, przy którym bezpiecznik ma prawo zadziałać i nie będzie to stanem nieprzewidzianym czy też nieprawidłowym, ale ma prawo też i nie zadziałać lub zadziałać po nieokreślonym czasie
- najniższe natężenie prądu, przy którym bezpiecznik na pewno się stopi po określonym czasie. Tu występuje kilka wartości prądów i czasów, z ewentualnym podziałem na początkowy stan bezpiecznika - zimny był, czy pod prądem jakimś tam ?

Wiemy, że powszechnie stosowane do dziś wkładki WTA 20x5mm w szkle lub ceramice występują w wykonaniiu "F" (fast - szybki) lub "T" - zwłoczny. Wkładki F mają większe straty własne dla tego samego prądu, co wkładki T.
Uwzględniwszy powyższe można zadowalająco dobrze dobrać właściwy bezpiecznik do danego obwodu...
Prawda, że dla nie-specjalisty nie wszystko musi być już jasne ? Nawet po kilkugodzinnej lekturze kart katalogowych wyrobów kilku znanych firm...
Robię tak, że po zgrubnym określeniu typu i wartości wkładki sprawdzam eksperymentalnie, czy spełnia swoje zadanie w oczekiwany sposób. Niestety, to kosztuje. Ale zwykle duuużo taniej, niż skutki niezadziałania bezpiecznika na czas :masakra:
Jest tez mniej wku...jące niż permanentne nieuzasadnione przepalanie jakiegoś schowanego na ten przykład głęboko pod maską autka złośliwego robaczka :dk: :wall2:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 27 cze 2017, o 00:09

Artja pisze:No jo, a tak się robi combo tarcia z adhezją :)

:vhappy:
Doskonały przykład nagłej zmiany tarcia suchego w płynne na medium mazistym, a następnie w mieszane :lol:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 27 cze 2017, o 10:26

omcKrecik pisze:To jest bardzo sensowne pytanie, bo sprawa wcale nie jest prosta.


No jo...
Tyle ze dalej nic nie wiem.
Chyba tak juz musi byc...
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 27 cze 2017, o 11:28

To przeczytaj jeszcze raz i napisz, czego nie rozumiesz. Nie licz w tym temacie na łatwiznę, jeżeli podasz wszystkie parametry obwodu, który chcesz zabezpieczyć to podam Ci konkretnie jaki bezpiecznik trzeba tam włożyć jako pierwszy do sprawdzenia.
Potrzebne rozpoznane/założone parametry obwodu zawierają się w tych trzech podstawowych punktach, które opisałem.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 27 cze 2017, o 13:03

No wiec mowie - tak ma byc ;)
Spoko.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 28 cze 2017, o 08:56

:cry: ...
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...

Wróć do „Brudnopis”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości