Na ile podgrzewanie elementów stalowych jest bezpieczne

Na każdy temat. Byle kulturalnie...
Regulamin forum
Jakiekolwiek wulgaryzmy, obrażanie innych użytkowników i wszelkie inne działania sprzeczne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi będę automatycznie eliminować posty, wątki a nawet autora.
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 cze 2019, o 09:22

Wczoraj za nic nie byłem w stanie odkręcić śruby w szpindlu.
Podgrzałem go i śrubę na tyle mocno, że locktite się spalił. Nie ogniem, ale dym szedł i i to co zostało się wykruszyło.
Bieżnia łożyska oporowego jakby kolor zmieniła.

Na ile takie mocne podgrzanie może osłabić szpindel i śrubę?
Element odpowiedzialny, bo do łopat 560 mm.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
gcze
Elita forum...
Posty: 927
Rejestracja: 18-01-2019
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 145 razy
Podziękowano: 31 razy

Postautor: gcze » 12 cze 2019, o 09:32

Jeśli cokolwiek metalowego tam zmieniło kolor to raczej kibel. Odpuściłeś wszystko elegancko i teraz to plastelina, ja bym nie ryzykował, szczególnie w takim miejscu.
XK K110 | T-REX 250 | Mini Titan | X360 | Trex 600n nadciąga| jumper T12
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 cze 2019, o 15:56

A anoda zmieniła kolor? Czym to grzałeś?
Helikoptery
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 cze 2019, o 15:58

jaka anoda?
małym palniczkiem
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 cze 2019, o 16:24

Istnieje coś takiego jak temperatura krytyczna stali która określa próg temperatury przy której stał zaczyna tracić właściwości nominalne. W praktyce używam tego do analizy konstrukcji w warunkach pożaru i pracy w środowisku wysokich temperatur. Dla stali zwykłych węglowych w profilach które są wytężone około 75-80% nośności to jest około 520-550 stopni. W miarę zmniejszania wytezenia wartość ta rośnie mniej więcej logarytmicznie nawet do 900stopni przy wytezeniu 20-25%. Taki szpindelek szacuje że te 500stopni powinien wytrzymać. Srubka do wymiany, nie ma się co doktoryzowac. Jak chcesz to mogę wsadzić do maszyny wytrzymałościowej i będziesz wiedział na przyszłość :)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 cze 2019, o 17:06

Myślałem, że grzałeś z hubem
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 cze 2019, o 17:13

Gdyby grzal z hubem problem byłby mniejszy bo działałby radiator, a tak to szpindel na dumperach ma izolacje. W sumie ciekawe w jakim stanie są te dumpery
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 cze 2019, o 17:21

To wyjaśnię.
Grzałem obie śruby szpindla. Jedną z umiarem, gdy jeszcze były okucia, go bałem się o smar w łożyskach, ale przy drugiej nie zauważyłem, że tak szybko się nagrzało. I przy drugiej to bardziej szpindel niż śrubę, bo miałem dostęp.

Jeżeli badanie nic Ciebie nie kosztuje, to możemy ten szpindel rozerwać z ciekawości.
Akurat mam zapasowy.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 cze 2019, o 17:30

Mogę rozerwać. Śrubki nie ma co badać, wiadomo że trzasnie wcześniej. Generalnie nawet nie trzeba rozgrywać, to się da spokojnie policzyć i raczej wyjdzie wynik nośności dużo większy niż siła odśrodkowa od lopat. Najsłabsze miejsce to trzpień śruby i tylko z tego powodu miałbym obawy. Szpindel masz drazony w rurke czy pełny?
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 cze 2019, o 19:50

Artja pisze:Gdyby grzal z hubem problem byłby mniejszy bo działałby radiator, a tak to szpindel na dumperach ma izolacje. W sumie ciekawe w jakim stanie są te dumpery
Najlepiej jakby grzal w locie. Wtedy by od razu chłodziło.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 cze 2019, o 20:51

Może wystarczyłoby rozkręcić na ziemi i biegać z palnikiem dookoła helika. Kręcenie helikiem trzymanym za wirnik i grzanym wydaje się być mało efektywne
Pozdrawiam,
Jacek

Wróć do „Brudnopis”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości