Strona 2 z 2

Re: Smary i oleje

: 17 sty 2018, o 18:58
autor: aikus
Oj tam czepiasz się, każdy ma prawo mieć swoje fetysze
:swir:

Re: Smary i oleje

: 17 sty 2018, o 22:37
autor: Don Mirson
Fakt. Kowal dla przykładu smaruje tylko kaloryfer a pasek zawsze ma luźny.

Re: Smary i oleje

: 17 sty 2018, o 23:01
autor: aikus
Luźny pasek dobry jest - skraca czas dostępu i ułatwia aplikacje....

Re: Smary i oleje

: 17 sty 2018, o 23:01
autor: aikus
....

Re: Smary i oleje

: 17 sty 2018, o 23:02
autor: aikus
Napisałem to, czy tylko pomylałem....?

:masakra:


Napisałem....

Re: Smary i oleje

: 18 sty 2018, o 08:07
autor: gumi
Myślę, więc jestem - powiedział mądry filozof.

Re: Smary i oleje

: 11 lut 2018, o 13:36
autor: angry trex
Maniek pisze:...Instrukcje producentów zalecają smarowanie OWB, łożysk oporowych i wałków. Często spotkałem się z wpisami o smarowaniu pasków.
Im więcej czytam na ten temat tym większy mętlik mam w głowie. Czego wy używacie? (nazwy konkretnych produktów będą mile widziane).


W Swarzędzkim Leroju masz duży wybór różnych smarowideł. Ja stosuje ten po prawej PTFE:
Obrazek
Pozostawia warstwę teflonu która przywiera bardzo dobrze do powierzchni na wałkach gł i ogonowym. Praktycznie nic się do wałków nie klei a poślizg jest dobry.
OWB, łożyska oporowe, snapy - wiadomo dobry silikon.

Na paskach obecnie nie latam to się nie wypowiem, natomiast pamiętam dokładnie rozmowę z przed lat z jednym mądrym modelarzem, a mawiał:
" widziałeś kiedyś w jakichś urządzeniach nasmarowany pasek, albo rozrząd w samochodzie na paku ?"

Re: Smary i oleje

: 11 lut 2018, o 16:28
autor: aikus
Żeby powiedzieć wszystko to trzeba dodać, że takie paski i owszem, istnieją. Pływają całe w oleju jak większość przekładni zębatych (bo istnieją i przekładnie zębate, których się nie smaruje, jak np. większość przekładni w naszych helikach, ale to też nie jest reguła, bo np. Kasama ma skrzynkę ogonową szczelnie zamkniętą i wypełnioną olejem).
Wracając do pasków - istnieją paski które muszą być smarowane.
Ponoć.
Nigdy takiego paska nie widziałem, ale dyskusja o smarowaniu pasków na forum przewija się nie pierwszy raz i Ci co widzieli / znają takie przekładnie - mówili o tym.
Natomiast faktem pozostaje, że paski w naszych helikach NIE SĄ przystosowane do smarowania.

Drugim faktem jest, ze posmarowanie przekładni która z założenia smarowania nie wymaga - raczej jej nie zabije, jeśli skróci żywotność to nieznacznie i skutki tego smarowania sa bardzo mocno uzależnione od wielu czynników takich jak rodzaj użytego smarniwa, warunki pracy i tak dalej.
Brak smarowania w przekładni która smarowania wymaga to wyrok śmierci dla takiej przekładni w bardzo krótkim czasie.

Re: Smary i oleje

: 11 lut 2018, o 16:55
autor: angry trex
aikus pisze:Żeby powiedzieć wszystko to trzeba dodać, że takie paski i owszem, istnieją. Pływają całe w oleju .....


Prawdę mówiąc ciężko mi jest sobie wyobrazić taką przekładnie i jej zastosowanie.
Może faktycznie takie rozwiązania istnieją i z ciekawości bym zobaczył, serio.

EDIT: Odnośnie jeszcze smarowania przekładni kątowych na ogonie w rexach, jednak niektórzy to robią:


Re: Smary i oleje

: 11 lut 2018, o 21:08
autor: aikus
... no może słusznie, gość sprawia wrażenie, że wie co mówi.
Co do smarowania ślizgaczy na wałku ogona i tarczy na wale to sam o tym pisałem w poście na poprzedniej stronie.
No a zębatki ... cóż... Ich trwałość mimo wszystko i tak najbardziej jest ograniczona kretami, więc...
;)

(ale opcja godna rozważenia)

Re: Smary i oleje

: 14 maja 2018, o 18:12
autor: dismalK
Panowie i Panie - jak wygląda temat smarowania łożysk w silnikach Scorpion? Ktoś smaruje, ktoś nie smarował? Trzeba czy nie trzeba?

Re: Smary i oleje

: 14 maja 2018, o 18:50
autor: aikus
Zdania są mocno podzielone w samej doktrynie - niestety:)
Z jednej strony Scorpion sprzedaje oleje do łożysk w swoich silnikach, z drugiej strony montuje tam łożyska bezobsługowe.
Łożysko obustronnie kryte, z założenia powinno być szczelne i nasmarowanie fabrycznie raz na całe swoje życie.
... tylko po co w takim razie ten olej... ?
Ja podchodzę do sprawy tak: W plecaku ze szpejami lotniskowymi mam strzykawkę z olejem silnikowym 15W40.
Raz na jakiś czas puszczam kilka kropli oleju na elementy helika które należy smarować i puszczam kilka kropel na łożyska w silniku.
Jeśli rzeczywiście są szczelne to ich nie zabiję - po prostu moje smarowanie nic nie da.
Jeśli nie są szczelne, albo swoją szczelność już straciły - to przedłużę ich żywotność.

Swoją drogą, po zajeżdżeniu oryginalnych łożysk scorpiona, założyłem najtańsze po 2,50 z allegro.
Wytrzymały 600 lotów i wcale nie były w złym stanie jak je rozbierałem. Były po prostu głośne, ale luzów nie miały jakichś masakrycznych.
Zakładając je, zarzekałem się, że to tylko na chwilę - aż przyjdą docelowe łożyska EZO.
No ale ... EZO nie doczekały sie wymiany, bo tych po 2,50 kupiłem wtedy więcej, i teraz znowu założyłem właśnie je.
Narazie zrobiłem około 50 lotów i jest cisza.
Smarowanie - co 10 - 20 lotów - jak mi się przypomni.

Re: Smary i oleje

: 14 maja 2018, o 20:31
autor: dismalK
Z tym co piszesz o łożyskach zamknietych to racja. Mają one w sobie fabryczny smar i nie wymagają kompletnie żadnej ingerencji do końca swoich dni. Czemu w takim razie HK namawia wprost do smarowania (głośno myślę)?
Może chodzi o fakt, że skorpionki potrafią się rozgrzać do zajebistych temeperatur, a wtedy nie trudno o sukcesywne wypalanie smaru, który się w nich znajduje...
Mój silnik ma za sobą heh.. może 5 lotów, ale wiadomo - lepiej spytać teraz niż po 500 lotach ;)

Gdzie ewentualnie w PL można zamówić ten ich magiczny olej do łożysk?

Re: Smary i oleje - ogólnie

: 14 lis 2020, o 21:00
autor: Artz
Odkopię ten ważny temat.

Wyżej piszecie o smarowaniu kulek snapów, sam o tym myślałem ale obawiałem się że smarnięta kulka zmniejszy opory stawiane snapowi, ale ułatwi też mu wypadnięcie. Skoro jednak zalecacie to trzeba tak robić.
Wszystkie kulki należy nasmarować?

Re: Smary i oleje - ogólnie

: 14 lis 2020, o 21:04
autor: Carson
Ja nie smaruje, czasami stosuje patent samochodziarzy czyli nakladam na kulke lub wew bieznie snapa grafit z ołówka.

Re: Smary i oleje - ogólnie

: 14 lis 2020, o 22:15
autor: mwx
DryFluid. Każdy mokry przyspieszy zużycie bo przylepi się kurz i zrobi pastę polerską.
Dlatego snapy w nitro szybko wysiadają mimo ciągłego smarowania.

Re: Smary i oleje - ogólnie

: 15 lis 2020, o 13:11
autor: Carson
A to nie mozna zastosowac jakichs oslon jak na przegubach w polosiach samochodowych? :)

Re: Smary i oleje - ogólnie

: 15 lis 2020, o 14:57
autor: mwx
Już chyba dyskutowaliśmy na ten temat.
Stopień komplikacji niewspółmierny do zysków/oszczędności. Niestety nie mogę latać nitro tak dużo jakbym chciał więc i tak starczą na długo. Raz na te 2-3 sezony wymienić kilka snapów to nie problem.