OMP M2 V2 naprawa ESC

Czyli po prostu Ompy...
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 10 paź 2021, o 20:43

No i mój OMP V2 wrócił już jakiś czas temu z serwisu jednego ze sklepów gdzie jak wiecie nie uznali mi gwarancji.
Niestety anulowali moje zamówienie na części zapasowe w sklepie (BEZ PODANIA OFICJALNEJ PRZYCZYNY).
Zatem postanowiłem sprawdzić co dokładnie się uszkodziło i naprawić uszkodzony model w miarę możliwości.

A więc zaczynamy.
Podłączyłem silnik ogonowy pod główny regulator i na ustawionej normalnej krzywej pracuje prawidłowo zatem uszkodzeniu uległ ESC.
No to rozbieram moduł skoro i tak nie mam na niego już gwarancji.
W środku mamy 2 płytki na jednej procesor główny, układ odbiornika oraz 6-osiowy żyroskop.
Na drugiej zaś układ jakiegoś mixera wraz z 2 regulatorami głównym i ogonowym.

reg1.png


Odczytanie części pozwala ustalić co zamontowali w regulatorze
silnik główny 6x TPHR8504PL N-CH 40V 150A SOP-8 oraz silnik ogonowy 6x TPN2R703NL N-CH 30V 45A 8-TSON

reg2.png


Jak dobrze się przyjrzeć można zauważyć przy jednym z układów lekkie okopcenie (tak ten u samej góry). Jego pomiar wykazał zwarcie, natomiast układ od spodu płytki miał bardzo niski pomiar więc też uległ przysmażeniu. Podsumowując padła 1 z 3 faz falownika silnika ogonowego.
Uszkodzone układy zostały zdemontowane a w ich miejsce poszły nowe układy o nawet lepszych parametrach (nowe fabrycznie montowane układy mam już w drodze zarówno do głównego jak i ogonowego ESC)

reg3.png

reg4.png


ESC Po naprawie
reg5.png


Film z testu.


Jak widać ESC został przywrócony do żywych i polata jeszcze dłuuugo.
Zatem jeśli ktoś by miał problem z uszkodzonym ESC oferuję każdemu pomoc w naprawie niezależnie od pochodzenia modelu.
Na pewno nikomu nie odmówię pomocy tak jak mi odmówiono.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7207
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 620 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 11 paź 2021, o 08:16

a jaką dajesz gwarancję na naprawy? hmm

:rotfl:
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 11 paź 2021, o 09:02

No niestety nie bedzie w stanie ocenic prawdomownosci reklamujacego na podstawie ilosci zamowionych zapasowych gratow :rotfl: Fajnie, ze udalo sie naprawic ESC i wzmocnic parametry :thumb:

Moze warto upchnac jakis maly radiator na wymienione uklady? No chyba, ze (alu?) obudowa gorna jest tak wyprofilowana ze dotyka ukladow po zmontowaniu i odprowadza cieplo.
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 11 paź 2021, o 09:16

mwx pisze:a jaką dajesz gwarancję na naprawy? hmm

Do kreta :dance:

Carson pisze:No niestety nie bedzie w stanie ocenic prawdomownosci reklamujacego na podstawie ilosci zamowionych zapasowych gratow :rotfl: Fajnie, ze udalo sie naprawic ESC i wzmocnic parametry :thumb:

Moze warto upchnac jakis maly radiator na wymienione uklady? No chyba, ze (alu?) obudowa gorna jest tak wyprofilowana ze dotyka ukladow po zmontowaniu i odprowadza cieplo.


Wzmocnić mogę poprzez zastosowanie układów np 80A będzie troszkę mocniejszy ale niestety przy krecie gdzie idą duże prądy może też dojść do ich spalenia.
Co do odprowadzania ciepła na dole obudowy jest chyba termopad ale górne układy nie są niczym zabezpieczone i wydzielane ciepło idzie w powietrze. Tak więc tylko połowa ESC ma jakiekolwiek delikatne zabezpieczenie.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2021, o 09:21 przez oki188, łącznie zmieniany 1 raz.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2912
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 11 paź 2021, o 09:18

No pięknie, myślę, że za jakiś czas zgłoszę się po pomoc :)

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2912
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 11 paź 2021, o 15:04

Jak dobrze, że nie wyrzucam do kosza elektrośmieci . 6 sztuk to wersje 2, na których omp nigdy nie puszczał ogona (w przeciwieństwie do późniejszych wersji). Obrazek

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
kubacki
Lider forum...
Posty: 2058
Rejestracja: 28-12-2015
Lokalizacja: Będzin
Podziękował: 114 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: kubacki » 11 paź 2021, o 15:41

O urwał mać ,ile ty tego spaliłeś :wow2:
Goosky S2 Legend
XL Protos 380 V2
Spektrum NX10
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2912
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 11 paź 2021, o 15:54

Dużo? Przecież to normalne, że regulatory się palą. Się lata, się palą .

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 11 paź 2021, o 16:03

Już naprawa ugadana jak dojdą zdam relację z naprawy jako uzupełnienie tematu naprawy ESC w OMP.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7207
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 620 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 13 paź 2021, o 00:12

Naprawa naprawą, a może by zrobić coś żeby to jednak się nie paliło, skoro producent nie umie?

Nie można tam jakichś lepszych mosfetów dać, albo lepszego chłodzenia?
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 13 paź 2021, o 01:00

Lepiej niech się palą mosfety niż ma się spalić połowa ścieżek na płytce regulatora, taki regulator może już być nie do naprawy. Na jednym z obrazka można zobaczyć że spalony układ głównego silnika tak się rozgrzał że doszło do jego przemieszczenia, czyli złapał chwilowo powyżej 320stopni. Jak wspomniałem można dać mocniejsze układy ale nie podniesie to dużo wydajności ESC. W typowych regulatorach wydajność jest zwiększana poprzez równoległe łączenie kolejnych mosfetów. Rezystancja złącza spada i regulator potrafi wytrzymać mocniejszy strzał w razie zwarcia. Tu mamy tylko 6 układów na silnik czyli absolutne minimum do prawidłowego działania falownika jak by było np. 12 na silnik bo to regulator na pewno więcej by zniósł. Niestety wymiary PCB nie pozwaliły konstruktorom na wzmocnienie regulatorów.
Co do chłodzenia przyjmijmy że dolne przez termopad odprowadzają ciepło do alu obudowy. Problem pojawia się z górnymi które nie są niczym zabezpieczone. Nad nimi w bliskiej odległości jest PCB kontrolera jest tam troszkę miejsca (pomiędzy płytkami) na mały radiator ale jego odczepienie mogło by spowodować zwarcie i spalić cały kontroler.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 13 paź 2021, o 11:51

pkali pisze:Jak dobrze, że nie wyrzucam do kosza elektrośmieci . 6 sztuk to wersje 2, na których omp nigdy nie puszczał ogona (w przeciwieństwie do późniejszych wersji).

Łooo... Panie... ciekawe hobby :mrgreen:
A swoją drogą jest to wystarczający dowód, że problem rzeczywiście występuje, chyba że latasz jak Tarek i z tej przyczyny wykańczasz regle.
Mój ESC na razie żyje i mam nadzieję, że jeszcze pożyje. A tak BTW - nic nie słychać o spalonych Logo 200. Wiem, kwestia liczebności i popularności wynikająca z ceny, ale może Niemce rzeczywiście coś tu poprawiły. Szwabski regiel kosztuje 75 EUR a nie 119 zł, choć... wygląda tak samo :-).
https://shop.mikado-heli.de/k_mikado_e/ ... 38_b_0.JPG

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 13 paź 2021, o 12:22

No poprawily :D ...cenę
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 13 paź 2021, o 13:00

Tu mieli łatwiej bo nie musieli logo przemalowywać :)
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2912
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 13 paź 2021, o 15:22

Musieli dolutować kilka kabelków, a to tanie nie jest ;)

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 14 paź 2021, o 14:15

Uzupełniając temat o naprawie regulatorów.
W pierwszej kolejności powiedzmy sobie o wyprowadzeniach na płytce bo to się nam przyda w dalszej części artykułu. Od spodu płytki ka na zdjęciu można zobaczyć oznaczenia

piny.png


G – GND (masa) minus
5 – 5V z BEC
B – Battery (napięcie pakietu +12v)
T – wejście sygnału sterowania silnika ogonowego
MRX – Wejście sygnału sterowania silnika głównego
MTX - ???? nie wiem ale panuje na nim napięcie 3.3v

Kiedy znamy już opis wyprowadzeń przejdźmy do regulatorów. Podzieliłem płytkę na 2 bloki, silnik główny (czerwony) i ogonowy (zielony).

bloki.png

1. Regulator głównego silnika. Sercem jest procesor STM32F051K6U6 z boku mamy piny do programowania STLinkiem, steruje on układem (nazwijmy to zwrotnic) FD6288Q które z kolei sterują odpowiednimi mosfetami w falowniku.
2. Regulator ogonowego silnika. Sercem jest procesor EFM8BB10F8G firmy Silicon Labs, steruje on układem (nazwijmy to zwrotnic) FD6288Q które z kolei sterują odpowiednimi mosfetami w falowniku.

W rozmowie Paweł przekazał mi że niektóre regulatory zaczynały ciszej odgrywać swoja melodyjkę silnikiem podczas logowania. Odpowiedzialne za to okazały się właśnie owe zwrotnice które ulegały zwarciu przez co regulator traci synchronizacje (mosfety są dobre lecz nie mają sterowania).
Regulatory jakie otrzymałem do naprawy było to 6 sztuk wersji V2, jedna sztuka V3 oraz jedna sztuka V4. Pierwsze pomiary i odseparowałem regulatory z popalonymi falownikami (głównym bądź ogonowym), od regulatorów z dobrymi układami a jak się później okazało popalonymi bramkami.
Nie będę tu wchodził w szczegóły ile układów wymieniłem ale było tego troszkę. Niestety 2 regulatory V2 okazały się za bardzo spalone (mosfety, zwrotnice, procesory) przez co poszły całkowicie do utylizacji.
Naprawionych zostało w sumie 5 regulatorów gdyż otrzymana sztuka V4 okazała się sprawna, nic jej nie dolega.

Pora zatem na testy. I tu wielkie zdziwienie, wszystkie regulatory V2 oraz V3 nie działa silnik ogonowy po podłączeniu do kontrolera OMP M2 V2. :shock:
Podłączam regulator V4 silnik działa. :o
Film z testu regla V2


Postanowiłem więc do wejścia T podać zwykły sygnał PWM z normalnego odbiornika i…. zobaczcie sami.


W ten sam sposób podałem sygnał z odbiornika na wejście MRX.


Sprawdziłem w ten sposób wszystkie regulatory V2 oraz V3 w każdym ESC silnika ogonowego i głównego działa prawidłowo. Dlaczego więc brak komunikacji kontrolera z regulatorem ogonowym. hmm
:idea: Postanowiłem sprawdzić sygnały PWM kontrolera Ompa. Napisałem prosty program pomiarowy na arduino i sprawdzam (wpięty regulator v4). Dodaje gazu oba silniki się kręcą i robię pomiary.
Na pinie MRX owszem występuje PWM w moim przypadku wartość 1520, lecz na pinie T pomiar wykazuje 2 eeeeee to nie PWM a silnik się kręci i normalnie reaguje na drążek ruder hmm . Wtedy nasza rozmowa dała mi do myślenia. Paweł posiada kontroler z pierwszej wersji OMP który nie ma na swojej obudowie diodek konfiguracyjnych.
Wygląda na to ze pierwsze wersje kontrolerów OMP (v1) miały inny sygnał wyjściowy na regulator niż wersja V2, przez co nowszy kontroler może nie obsługiwać starszych regulatorów. Natomiast nowe regulatory mają obsługę wsteczną kontrolerów V1 jak i nowych V2.
Czy ta teoria się sprawdzi dowiem się jak kolega odbierze regulatory i przetestuje je ze swoim kontrolerem.

Naprawione regulatory:
regle.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
TomRar
Elita forum...
Posty: 681
Rejestracja: 17-07-2015
Lokalizacja: Tarnów
Podziękował: 39 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: TomRar » 14 paź 2021, o 17:56

Majstersztyk :approve: :approve:
Ewidentnie umiesz w elektronikę. Super wiadomość, że jest ktoś kto ogarnia temat ompów :piwo2:
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7207
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 620 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 14 paź 2021, o 20:52

oki188 pisze:Na pinie MRX owszem występuje PWM w moim przypadku wartość 1520, lecz na pinie T pomiar wykazuje 2 eeeeee to nie PWM


Oneshot, multishot albo może nawet dshot :dk:

Nowsze BlHeli (firmware ESC) obsługują coraz szybsze protokoły, łącznie z cyfrowymi (dshot) zachowując wsteczną kompatybilność, aż do zabytkowego PWMa.

Kilku kolesi wykorzystało to żeby zbudować Ompa sterowanego w całości Brainem - nie wiem czy zauważyliście że ostatnio w którymś updacie została rozbudowana obsługa wirnika ogonowego napędzanego osobnym silnikiem. Niestety wciąż sterowany przestarzałym PWMem 50Hz - na developera są wywierane naciski żeby trochę uaktualnić ten temat ale kto wie kiedy się złamie.

Ja bym te ESC spróbował podpiąć pod BlHeli suite - ciekawe czy zagadają.
Awatar użytkownika
oki188
Elita forum...
Posty: 658
Rejestracja: 24-02-2010
Lokalizacja: Gliwice/Biłgoraj
Podziękował: 22 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: oki188 » 15 paź 2021, o 07:19

mwx pisze:Oneshot, multishot albo może nawet dshot :dk:


Dokładnie o tych pierwszych protokołach myślałem. Nowsze regle na pewno mają BlHeli słychać to po dźwiękach które wydają dlatego są kompatybilne wstecz.

mwx pisze:Ja bym te ESC spróbował podpiąć pod BlHeli suite - ciekawe czy zagadają.


Spróbowałem ale tylko pod przejściówkę USB/Com (tak podłączam swoje regle na Atmedze) i nie zagadało. Pewnie trzeba by przez jakiś FC a na pokładzie mam tylko stare CC3D z archaicznym procesorem STM32F1 z dawnych lat.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2912
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 15 paź 2021, o 07:44

Jeszcze jeden temat do rozkminy. Czy standardowy fbl da się połączyć z dwoma esc, odrębnymi dla silniczka ogonowego i głównego. Stosując np. 25 i 10A, helik dużo by nie przytył, a pozbylibyśmy się tego niedopracowanego badziewia.

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1

Wróć do „Ohio Model Planes”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość