Uzupełniając temat o naprawie regulatorów.
W pierwszej kolejności powiedzmy sobie o wyprowadzeniach na płytce bo to się nam przyda w dalszej części artykułu. Od spodu płytki ka na zdjęciu można zobaczyć oznaczenia
piny.png
G – GND (masa) minus
5 – 5V z BEC
B – Battery (napięcie pakietu +12v)
T – wejście sygnału sterowania silnika ogonowego
MRX – Wejście sygnału sterowania silnika głównego
MTX - ???? nie wiem ale panuje na nim napięcie 3.3v
Kiedy znamy już opis wyprowadzeń przejdźmy do regulatorów. Podzieliłem płytkę na 2 bloki, silnik główny (czerwony) i ogonowy (zielony).
bloki.png
1. Regulator głównego silnika. Sercem jest procesor STM32F051K6U6 z boku mamy piny do programowania STLinkiem, steruje on układem (nazwijmy to zwrotnic) FD6288Q które z kolei sterują odpowiednimi mosfetami w falowniku.
2. Regulator ogonowego silnika. Sercem jest procesor EFM8BB10F8G firmy Silicon Labs, steruje on układem (nazwijmy to zwrotnic) FD6288Q które z kolei sterują odpowiednimi mosfetami w falowniku.
W rozmowie Paweł przekazał mi że niektóre regulatory zaczynały ciszej odgrywać swoja melodyjkę silnikiem podczas logowania. Odpowiedzialne za to okazały się właśnie owe zwrotnice które ulegały zwarciu przez co regulator traci synchronizacje (mosfety są dobre lecz nie mają sterowania).
Regulatory jakie otrzymałem do naprawy było to 6 sztuk wersji V2, jedna sztuka V3 oraz jedna sztuka V4. Pierwsze pomiary i odseparowałem regulatory z popalonymi falownikami (głównym bądź ogonowym), od regulatorów z dobrymi układami a jak się później okazało popalonymi bramkami.
Nie będę tu wchodził w szczegóły ile układów wymieniłem ale było tego troszkę. Niestety 2 regulatory V2 okazały się za bardzo spalone (mosfety, zwrotnice, procesory) przez co poszły całkowicie do utylizacji.
Naprawionych zostało w sumie 5 regulatorów gdyż otrzymana sztuka V4 okazała się sprawna, nic jej nie dolega.
Pora zatem na testy. I tu wielkie zdziwienie, wszystkie regulatory V2 oraz V3 nie działa silnik ogonowy po podłączeniu do kontrolera OMP M2 V2.
Podłączam regulator V4 silnik działa.
Film z testu regla V2
Postanowiłem więc do wejścia
T podać zwykły sygnał PWM z normalnego odbiornika i…. zobaczcie sami.
W ten sam sposób podałem sygnał z odbiornika na wejście
MRX.
Sprawdziłem w ten sposób wszystkie regulatory V2 oraz V3 w każdym ESC silnika ogonowego i głównego działa prawidłowo. Dlaczego więc brak komunikacji kontrolera z regulatorem ogonowym.
Postanowiłem sprawdzić sygnały PWM kontrolera Ompa. Napisałem prosty program pomiarowy na arduino i sprawdzam (wpięty regulator v4). Dodaje gazu oba silniki się kręcą i robię pomiary.
Na pinie
MRX owszem występuje PWM w moim przypadku wartość 1520, lecz na pinie
T pomiar wykazuje 2 eeeeee to nie PWM a silnik się kręci i normalnie reaguje na drążek ruder
. Wtedy nasza rozmowa dała mi do myślenia. Paweł posiada kontroler z pierwszej wersji OMP który nie ma na swojej obudowie diodek konfiguracyjnych.
Wygląda na to ze pierwsze wersje kontrolerów OMP (v1) miały inny sygnał wyjściowy na regulator niż wersja V2, przez co nowszy kontroler może nie obsługiwać starszych regulatorów. Natomiast nowe regulatory mają obsługę wsteczną kontrolerów V1 jak i nowych V2.
Czy ta teoria się sprawdzi dowiem się jak kolega odbierze regulatory i przetestuje je ze swoim kontrolerem.
Naprawione regulatory:
regle.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
T-Rex 550X BEASTX-Pro // Align TB40 <-zastanawiam się nad nim // Spektrum DX9 Black