Strona 18 z 19

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:05
autor: MacGyverek
No nie do końca. Jak dasz gaz liniowy to obroty nie będą takie same przy obciążeniu silnika. Dopiero governor to zapewnia - monitoruje obroty i steruje gazem. Tak w skrócie to wyjaśniłem...

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:14
autor: LechuW
Aha, to chyba już rozumiem. Procentowa linowa wartość gazu nie jest równoznaczna ze stałymi obrotami.
Czyli tak naprawdę governor przemawia na plus przy mocnym 3D tak?
Przy "normalnym" lataniu można się obejść.

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:20
autor: Artja
Niezupełnie bo nawet "normalne" latanie wymaga zmiany skoku i użycia cykliki. Każda taka operacja obciąża wirnik, a tym samym silnik. Jest intuicyjnie wyczuwalne, że dla różnych obciążeń potrzeba teoretycznie odpowiednio zróżnicowanej mocy tak aby zachować stałe obroty wirnika. Stała wartość krzywej gazu nie zapewnia tego w całym zakresie krzywej skoku, stąd governor który reaguje na spadek lub przyrost obrotów wywołany zmianą obciążenia i odpowiednio dozuje obroty silnika.

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:32
autor: LechuW
To w takim razie czy warto włączyć governor w 450L w stockowym reglu RCEBL45X 45A Brushless?

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:39
autor: Artja
Zawsze warto jeśli governor działa przyzwoicie, nie wiem jak to wygląda akurat w Twoim ESC. Przy kiepskim governorze lepiej pozostać przy klasycznych krzywych i nauczyć się je dopieszczać, albo zmienić ESC.

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:42
autor: wojtekr
To nie ten regiel co w nim wszyscy psioczyli na gova? :)

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:45
autor: MacGyverek
Chyba w align wszystie gov źle działają.... Ostatnio też wszyscy psioczyli że aligny padaja, a się okazało że nie do końca. Mój jednak jest dobry;) Na govie nie latalem na nim bo nie miałem takiej potrzeby przy moich umiejętnościach.

Re: T-Rex 450L

: 11 lip 2017, o 21:48
autor: LechuW
Moje umiejętności też jeszcze nie za wielkie więc sobie narazie ten temat odpuszczę. Dzięki za informacje!

Re: T-Rex 450L

: 12 lip 2017, o 00:00
autor: Don Mirson
Właśnie miałem napisać - jeśli to regiel alignowy to najlepiej nie włączać gova. Niestety więcej potrafi zepsuć niż zrobić.

Re: T-Rex 450L

: 12 lip 2017, o 06:41
autor: gumi
LechuW, powyższym twoim wpisie zawarta jest odpowiedź. Tylko, że gov robi to automatycznie, tak jak mu się to ustawi do czasu gdy nie zabraknie prądu.

Re: T-Rex 450L

: 12 lip 2017, o 07:10
autor: donia
Jeśli chodzi o regiel aligna 35A (niebieski), to po kilku próbach u nas stwierdziliśmy że gov niestety nie nadaje się do użytku.
Nie pamiętam o co dokładnie chodziło, ale dla nas było to dziwne, że Align spieprzył to w bądź co bądź bardzo dobrym reglu (jak na tamte czasy), na krzywych działa bardzo dobrze no i miał jako pierwszy sensowny soft-start.
A było to ze 3-4 lata temu.

pozdrawiam,

Re: T-Rex 450L

: 13 lip 2017, o 06:48
autor: gumi
Regulator aligna 35A ma również bardzo słaby układ BEC. Do pręta to może w 450 wystarczało do fbl już niekoniecznie. Przy wykorzystaniu gov w tym reglu trzeba obniżyć czułość żyroskopu na ogonie; a przez to powstaje "słaby ogon".

Re: T-Rex 450L

: 18 lip 2017, o 21:47
autor: MacGyverek
A ja dalej walczę z wibracjami. Od kiedy złożyłem helika latałem na podwozu z trexa 500. Ale jakoś mnie naszło, aby zamontować podwozie z 470L. Od tego momentu zacząłem widzieć wibracje przy niższych obrotach - normalnie trzepaka. Heli łapie jakąś czestotliwość rezonanową. Sprawdzilem wał główny, szpindel - wszystko proste. Wyczytałem, że warto sprawdzić wyważenie łopat - igła. Dalej wycztałem, żeby sprawdzić środek ciężkości łopat. Jest przesunięty o ok 1cm. Czy to aż tak może mieć znaczenie?? Wyrównałem COG łopat i wyważyłem. Jutro test. Troszkę mam teraz łopaty poklejone "szkotem" (taśma izolacyjna samoprzylepna). Mam nadzieję, że dobrze to wykonałem. Hmmm. Jak to nie pomoże to chyba wróce do podwozia z 500tki. Z nim wibruje na niskich obrotach na których nie latam.

Re: T-Rex 450L

: 19 lip 2017, o 06:28
autor: dismalK
LechuW pisze: i mam takie, może trywialne pytanie o governor.
Co to tak naprawdę daje? Przecież jak się lata w trybie Idle up to obroty silnika są na stałym poziomie jaki się ustawi.
Governor też ma za zadanie pilnować obrotów na stałym poziomie.


Glownym zadaniem governora jsest obliczanie w czasie rzeczywistym obciazenia jakie dziala np. na lopaty w Twoim heliku podczas tzw. pikowania (czyli raptowna zmiana kata lopat) i pobieranie przez regiel pradow szczytowych.
Jezeli wylaczysz gov to podczas zmiany katow z 5 na 12 stopni zdlawisz silnik bo bedzie on pobieral taki sam prad przy wiekszym kacie natarcia lopat, na ktore bedzie dzialac wiekszy opor powietrza.
Jezeli wlaczysz gov to w tym samym przypadku procesor w reglu obliczy to obciazenie i natychmiast poda do silnika wiekszy prad zeby silnik "nadazal" za ustawionymi przez Ciebie obrotami. Czuc wtedy, ze bez wzgledu co zrobisz z helikiem silnik utrzyma zadane obroty.
To, ze ustawiasz plaska krzywa to tylko sygnal dla regulatora na jakim zakresie gazu ma dzialac. Wyzsza plaska - wyzsze obroty i pobor pradu wyzszy.
Gov steruje tym pradem tak zeby zawsze utrzymac Twoj zakres gazu z poziomu plaskiej, ktora ustawiles.
Proponuje Ci polatac z governorem, a potem go wylaczyc - najlepsza metoda na sprawdzenie jak dziala ;)

Re: T-Rex 450L

: 19 lip 2017, o 08:53
autor: LechuW
Dzięki za dokładnie wyjaśnienie:) Zastosuję to, ale już raczej w większym modelu.

Re: T-Rex 450L

: 19 lip 2017, o 20:19
autor: MacGyverek
Ok. Oblatałem. Teraz wiem jak ważną rzeczą jest środek ciężkości łopaty w głowcach DFC. Jest dużo lepiej!! Zeal blade jak się spisują po fabryce?? Taśmy izolacyjnej sporo musiałem dorzucić...zaraz wstawie fotki....

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: T-Rex 450L

: 19 lip 2017, o 20:46
autor: dismalK
DFC zostalo stworzone do ostrego trzepania. Tym sie nie lata raczej na niskich obrotach. Glowica jest sztywna, posiada super twarde dumpery. Najmniejszy luz w na szpindlu = wibracje.
Ja w Trexie 500 latalem najnizej na okolo 2700rpm i bylo ok. Fakt - mialem lopaty Radix 430mm... chyba nie ma lepszych - zadnego wywazania. Zakladasz i latasz. Jak sprzedawalem helika to zalozylem mu Zeale... OMG. Najgorzej zainwestowane pieniadze :masakra: Ciezkie, toporne, paskudnie wykonane z nadlewami i rozmyta grafika. Helik byl na nich przymulasty i toporny jak krowa w polu.
Rozlosz lopaty i chwyc za same konce. Wyczuj czy nie masz luzow na okuciach bo jak sa to moze wina dumperow. W DFC po 20-30 lotach do wymiany. Sprobuj poluzowac lopaty zeby nie byly za mocno skrecone.

Re: T-Rex 450L

: 19 lip 2017, o 22:14
autor: Wiktor
dismalK pisze:
LechuW pisze: i mam takie, może trywialne pytanie o governor.
Co to tak naprawdę daje? Przecież jak się lata w trybie Idle up to obroty silnika są na stałym poziomie jaki się ustawi.
Governor też ma za zadanie pilnować obrotów na stałym poziomie.


Glownym zadaniem governora jsest obliczanie w czasie rzeczywistym obciazenia jakie dziala np. na lopaty w Twoim heliku podczas tzw. pikowania (czyli raptowna zmiana kata lopat) i pobieranie przez regiel pradow szczytowych.
Jezeli wylaczysz gov to podczas zmiany katow z 5 na 12 stopni zdlawisz silnik bo bedzie on pobieral taki sam prad przy wiekszym kacie natarcia lopat, na ktore bedzie dzialac wiekszy opor powietrza.
Jezeli wlaczysz gov to w tym samym przypadku procesor w reglu obliczy to obciazenie i natychmiast poda do silnika wiekszy prad zeby silnik "nadazal" za ustawionymi przez Ciebie obrotami. Czuc wtedy, ze bez wzgledu co zrobisz z helikiem silnik utrzyma zadane obroty.
To, ze ustawiasz plaska krzywa to tylko sygnal dla regulatora na jakim zakresie gazu ma dzialac. Wyzsza plaska - wyzsze obroty i pobor pradu wyzszy.
Gov steruje tym pradem tak zeby zawsze utrzymac Twoj zakres gazu z poziomu plaskiej, ktora ustawiles.
Proponuje Ci polatac z governorem, a potem go wylaczyc - najlepsza metoda na sprawdzenie jak dziala ;)

Obliczanie obciążenia?,

Re: T-Rex 450L

: 19 lip 2017, o 22:23
autor: mwx
Właśnie miałem napisać że Alignowe DFC do nauki latania to trochę masochizm.
W ogóle ta koncepcja w wykonaniu aligna jest walnięta w zalążku. Dla własnego komfortu lepiej jakbyś po pierwszym kreciku, albo nawet przed nim rozejrzał się za głowicą z klasycznie rozwiązanym sterowaniem kątami łopat - np od Tarota. Jakość zupełnie wporzo, ceną nie powala a ustawia i lata się przyjemniej niż na totalnym sztywniaku, bo nie trzeba wciąż napierdzielać >3000obr, a musza kupa na jednej łopacie nie zamienia helika od razu w szalony wibrator.

Re: T-Rex 450L

: 20 lip 2017, o 05:53
autor: dismalK
Wiktor pisze:
dismalK pisze:
LechuW pisze: i mam takie, może trywialne pytanie o governor.
Co to tak naprawdę daje? Przecież jak się lata w trybie Idle up to obroty silnika są na stałym poziomie jaki się ustawi.
Governor też ma za zadanie pilnować obrotów na stałym poziomie.


Glownym zadaniem governora jsest obliczanie w czasie rzeczywistym obciazenia jakie dziala np. na lopaty w Twoim heliku podczas tzw. pikowania (czyli raptowna zmiana kata lopat) i pobieranie przez regiel pradow szczytowych.
Jezeli wylaczysz gov to podczas zmiany katow z 5 na 12 stopni zdlawisz silnik bo bedzie on pobieral taki sam prad przy wiekszym kacie natarcia lopat, na ktore bedzie dzialac wiekszy opor powietrza.
Jezeli wlaczysz gov to w tym samym przypadku procesor w reglu obliczy to obciazenie i natychmiast poda do silnika wiekszy prad zeby silnik "nadazal" za ustawionymi przez Ciebie obrotami. Czuc wtedy, ze bez wzgledu co zrobisz z helikiem silnik utrzyma zadane obroty.
To, ze ustawiasz plaska krzywa to tylko sygnal dla regulatora na jakim zakresie gazu ma dzialac. Wyzsza plaska - wyzsze obroty i pobor pradu wyzszy.
Gov steruje tym pradem tak zeby zawsze utrzymac Twoj zakres gazu z poziomu plaskiej, ktora ustawiles.
Proponuje Ci polatac z governorem, a potem go wylaczyc - najlepsza metoda na sprawdzenie jak dziala ;)

Obliczanie obciążenia?,


Mialo byc wytlumaczone "na chlopski rozum" ;)
Silnik w trakcie zmiany katow pobiera taki sam prad ale musi wykonac wieksza prace bo zostal "obciazany" masa helikoprea, ktora prubujesz w sekunde wystrzelic na 30 metrow w gore. Normalne, ze silnik potrzebuje pobrac wtedy wiekszy prad...
Ewentualnie mozesz zaproponowac swoje tlumaczenie "na chlopski rozum" zamisat wyrywac z kontekstu kilka slow ;)