Gaui 425

Gaui 200, Gaui 255, Gaui 425, Gaui 550, Gaui X5, Gaui X7
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 7 kwie 2020, o 06:34

Ja latałem na 10,5 bez problemu jak zaczynałem ale 8 stopni to faktycznie trochę mało. Ustaw sobie max +11° na początek i dobierz tak zębatkę atakującą, żeby maksymalne obroty wirnik osiągał przy 75-80% throtle. Pozostała część zostaje na governor dla thro ustawionych w idlach np na 70%. Z tego co piszesz, mam wrażenie ze latasz w normalu na kątach takich jak opisałeś powyżej. Nie rób tego ;) lataj na idlach na stałych obrotach. W obliczeniach możesz się wspomóc tym http://www.myrclog.com/ecalc/
Ostatnio zmieniony 7 kwie 2020, o 07:07 przez Clad, łącznie zmieniany 1 raz.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 7 kwie 2020, o 06:56

@miruuu
Muszę przyznać, że nie rozumiem. ;) Kminię już jakiś czas, gdzie popełniłem błąd w poście i chyba mówimy nie o tych samych kątach. Mnie chodziło o kąty natarcia łopat głównych. W manualu do gałki jest napisane, że dla trybu normal mają być -3, 3, 8 i tak je ustawiłem.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 7 kwie 2020, o 07:46

Podeslij no skan/zdjecie tego manuala :D Na tych 3 stopniach to chyba nawet emeryckiego zawisu nie zrobisz, chyba ze bedziesz poziomego tictoka robil (8 stopni na cyklice)
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 7 kwie 2020, o 08:12

‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 7 kwie 2020, o 08:30

8 stopni dla normala - to w sumie może i ma sens - tak latają prawdziwe helikoptery.
Ale spośród nas nikt tak nie lata.
Nikt nie lata w normalu, a jak lata, to nie będzie latał ;)

Nie ustawiaj normala... lataj od początku na idlach - naprawdę tak jest najlepiej.
Akurat to jest ten jeden z nielicznych przypadków, gdzie warto spalić etap nauki ;)
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 7 kwie 2020, o 09:07

No i syćko jasne. Górny wiersz to ustawienia kątów dla trybu "normal", ale nawet ja dałbym tu więcej, niż 8*. Dolny wiersz to "prawilny" tryb "idle". Te kąty łopat odnoszą się do stopnia wychylenia drążka skoku ogólnego (pitch) i z grubsza (szczególnie dla "normala") przekładają się na krzywą skoku ogólnego (pitch curve). Ta krzywa dla trybu "idle" jest linią prostą 0-50-100, co w praktyce przekłada się właśnie na te -12 - 0 - +12 stopni. Ale... mamy jeszcze krzywą gazu (throttle curve), która określa, jak zmieniają się obroty silnika wraz ze zmianą położenia lewego drążka. No i tu pojawia się problem, bo:
- helikoptery, nawet te duże, latają z założenia z (prawie) stałą prędkością obrotową silnika, za co odpowiada albo łapa pilota, albo układ zwany governorem, który pilnuje, aby te obroty po rozkręceniu się silnika i wirnika były względnie stałe
- w naszych modelach jest tak samo - w ESC też jest governor (wtedy krzywa gazu jest poziomą prostą na poziomie np. 70%) i to on dba o to, aby dodać nieco gazu przy dużym obciążeniu, albo, gdy w regulatorze brak takiej funkcji, to krzywa gazu dla dużych kątów (czyli dla 0 i 100) jest trochę podbita do góry (tak o 5%) względem położenia środkowego (zerowych kątów łopat), tyle że...
- tryb "normal" zakłada, że ustawienie drążka gazu/skoku ogólnego do oporu w dół wyłącza silnik i ustawia niewielkie ujemne kąty łopat. Nawet według mnie jest to bez sensu. Jeśli już koniecznie na początek nie chcesz latać z pełnym zakresem kątów na łopatach, to ustaw je jak dla "normala" (i zero drążka niech będzie "zerem" dla łopat), ale silnik niech trzyma stałe obroty ustawione "pułapem" krzywej gazu, choć... lepiej uczyć się od razu "po bożemu". Anyway - krzywa gazu w heliku ustawiona po samolotowemu na 0 - 50 -100 to zdecydowanie nie to (jest potrzebna jedynie do ustawienia zakresu gazu w torze radiowym i do kalibracji zakresu gazu w ESC).

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 7 kwie 2020, o 13:06

aikus pisze:Nikt nie lata w normalu, a jak lata, to nie będzie latał ;)

Nie ustawiaj normala... lataj od początku na idlach - naprawdę tak jest najlepiej.
Akurat to jest ten jeden z nielicznych przypadków, gdzie warto spalić etap nauki ;)


Ja latałem dosyć długo na "normalu" i również jak większość, polecam latać na idlach, ale normala mam cały czas ustawionego. Dlaczego? Ponieważ oprócz holda, jest to dla mnie dodatkowe zabezpieczenie, a drugą sprawa to lądowanie. Wiem, że większość z Was ląduje na holdzie, ale do tego trzeba mieć w miarę równe lotnisko. Spróbujcie wylądować na hołdzie na "zaoranym polu". Oczywiście przesadzam, ale latam na łąkach gdzie jest czasem bardzo nierówno i przy holdzie jest duża szansa wywrotki helika, a tak, na normalu łagodnie zmniejszam obroty i w razie czego mogę jeszcze podnieść helika i wylądować metr obok. Przy holdzie już tak nie zrobisz, bo nie zdążysz spowrotem rozkręcić wirnika. Po za tym, jeżeli ktoś nigdy nie latał, nie wie, czy helik jest dobrze ustawiony i musi do nauki zawisu zakładać pampersa, to nie wyobrażam sobie, żeby startował z idla.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 7 kwie 2020, o 13:32

Może to i racja, aczkolwiek co do tego lądowania na holdzie to muszę powiedzieć, że wcale nie jest to taki najlepszy zwyczaj.
Po dwóch sezonach lądowania na holdzie nagle zorientowałem się, że praktycznie nie umiem lądować inaczej, a lądowanie na holdzie w porywistym wietrze jest niebezpieczne... i zacząłem z powrotem uczyć się normalnego helikopterowego lądowania na zapalonym silnik i gasić silnik dopiero po posadzeniu maszyny na ziemi, cały czas kontrolując sytuację drążkiem.
To tylko z pozoru jest trudniejsze niż lądowanie na holdzie... wszystko jest trudne czego się nie umie, a to akurat umieć warto.
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2201
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 7 kwie 2020, o 14:02

Mialem to samo napisac :) Przy ladowaniu na holdzie nie masz praktycznie miejsca na poprawki (malymi maszynami). Jak ladujesz na krzywym terenie - wystarczy kepa trawy pod jedna ploza i mozna sie przewalic. Ja wole ladowac na idlu - najnizszym. Na wietrze jest lepiej i mozna maszyne docisnac do gleby zeby sie nie przewalila, na ktorys bok.
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 7 kwie 2020, o 14:05

Aikus, ale kąty masz cały czas ustawione jak do idla, w pełnym zakresie i po wylądowaniu (kąty łopat +/- 0* - brak noszenia) gasisz silnik holdem, czy tak? Pytam, bo ja właśnie staram się tak latać, jak na razie Miniak cały, ale ciągle się boję, ze w razie jakiegoś "W" zadziałają odruchy z mikrusa (z którymi latając V-cosiem też walczę) i lewy drążek szybkim ruchem pójdzie do oporu w dół, a potem będzie "kaboom" i znowu model do roboty ;). BTW - w moim wydaniu lądowanie na holdzie wymaga naprawdę równego terenu - Miniak z pinionem bez OWB dość szybko traci obroty :-).

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 7 kwie 2020, o 14:32

Tak, dokładnie, jak już nie mam normala, to kąty w każdym trybie lotu mam ustawione symetrycznie i tak samo, a silnik gaszę po wylądowaniu holdem.
Niestety, właśnie ten odruch drążka w dół to jest jeden z najpoważniejszych argumentów przeciwko czemuś takiemu jak Normal.
Drugi - równie ważny, to ten, że jak tylko zaczynasz latać jakiekolwiek 3D, prędzej czy później spróbujesz je zrobić w normalu, co skończy się - wiadomo jak.
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 7 kwie 2020, o 17:46

Wielkie dzięki za rady. Postaram sie w takim razie uczyć zawisów w idlu. Czy moglibyście jeszcze poradzić jak jak ustawić przejście z normala na idle? Rozumiem, że w drugą stronę nie jest to potrzebne bo da się usiąść w idlu i zgasić silnik ale co ze startem? Jak przeprowadzic rozruch, żeby nie było szarpnięć?
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 7 kwie 2020, o 18:19

Softstart w reglu - w dzisiejszych czasach bez tego ani rusz...
... ale jak chcesz po staremu - no to musisz mieć normala i wtedy:

Nor:
Pith -3 -3 0 5 10 - stopnie oczywiście.
thr -100 0 0 20 70 - te dwa górne punkty strzelam tak na pałę.

Id1:
Pith -10 -5 0 5 10
thr 70 20 0 20 70


Pomiędzy idlem a normalem przełączasz w zawisie, rzecz jasna na brzuchu i nie ma żadnego szarpnięcia, nic.
generalnie pomiędzy idlem1 a normalem (jeśli nie chcesz mieć żadnego szarpnięcia) to górna część krzywych musi być identyczna i tyle.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 7 kwie 2020, o 18:21

Aha i jeszcze jedno: napisałem, że jak nie ma softstartu to musi być normal co nie do końca jest prawdą.
Istnieją apki (na pewno graupner, ale pewnie inne też) które mają płynne odcięcie gazu.
Ja tego uzywam jako dodatkowego zabezpieczenia przed niekontrolowanym odpaleniem silnika (holda łatwo niechcący odkliknąć, przekręcić kurek już trudniej).
Ale można tego użyć tego jako softstartu...
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 7 kwie 2020, o 21:18

Ja mam ustawione tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kąty łopat (pitch curve) w normalu mam ustawione na około -4° przy wartości 30%, 0° przy 50% i 12° przy 100%.

Obroty (throtle curve) od zera do 50% ustawione liniowo i od 50% do 100% wychylenia drążka już tak zostaje bo takie obroty procentowo (50%) również mam ustawione na idle1.


Obrazek

Obrazek

Po wyżej 50% drążka mój normal niczym się nie różni od idle1, dlatego przy przełączaniu po miedzy normal/idle1 nie ma żadnego szarpniecia nawet przy regulatorze, w którym średnio działa płynne przejście.

Uczenie się zawisu przy takim normalu niczym się nie różni od uczenia się na idlu, z tym że w panice jak dasz szybko drążek "gazu" w dół przy normalu to może jakoś jeszcze z tego wyjdziesz, a przy idlu to tak samo jak byś dał na maxa w góre z tym że podłoże jest twardsze... ;)
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 7 kwie 2020, o 22:22

Dzięki Panowie. Poustawiam odpowiednio gałkę i zobaczymy co z tego będzie.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 7 kwie 2020, o 22:26

No tylko pytanie clad, ... Ty masz Governor, nie? Bo taka płaska krzywa gazu w użytecznym zakresie to do governora.
jeśli redb nie ma governora (a brak softstartu w reglu pozwala sądzić, że na pewno nie ma) to płaska krzywa gazu nie jest najlepszym pomysłem...
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 7 kwie 2020, o 22:52

Governora nie mam ale softstart jest nawet w 2 wersjach, normalny i super slow. Przyznam że nigdy nie rozumiałem po co on jest skoro i tak silnik rozpędzamy drągiem ale powoli zaczynam zlepiać te kawałki układanki.
Dziś się okazało, że się nie przyłożyłem do składaniam modelu i się porozkręcał, więc muszę go jeszcze raz rozłożyć i poskładać na klej :masakra:
Dajcie proszę jeszcze znać co z tym loggerem. Używacie/nie używacie? Jeśli używacie to jaki?
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 7 kwie 2020, o 23:58

aikus pisze:No tylko pytanie clad, ... Ty masz Governor, nie? Bo taka płaska krzywa gazu w użytecznym zakresie to do governora.
jeśli redb nie ma governora (a brak softstartu w reglu pozwala sądzić, że na pewno nie ma) to płaska krzywa gazu nie jest najlepszym pomysłem...

Gov mam z regla ustawiony razem z Soft startem. Z tym, że nie wiem czy on działa przy wartości 50% throtle. Spotkałem się kiedyś z opinią, że governor działa "użytecznie" dopiero od chyba 70% throtle.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 8 kwie 2020, o 06:22

Bzdrura. Tak bylo tylko w jednym reglu turnugy (K-Force) i nie od 70 tylko od 60. Wczesniej sie po prostu nie zalaczal .
To co dla governora jest problemem to za duzy poziom gazu a nie za maly. Gov musi miec zapas mocy, zeby miec czego dolozyc.
Jak mu ustawisz powiedzmy gaz na 95% to zostawiasz mu tylko 5% do dyspozycji a to moze byc za malo...

Wróć do „Gaui”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron