Postautor: Piotr_T » 7 kwie 2020, o 09:07
No i syćko jasne. Górny wiersz to ustawienia kątów dla trybu "normal", ale nawet ja dałbym tu więcej, niż 8*. Dolny wiersz to "prawilny" tryb "idle". Te kąty łopat odnoszą się do stopnia wychylenia drążka skoku ogólnego (pitch) i z grubsza (szczególnie dla "normala") przekładają się na krzywą skoku ogólnego (pitch curve). Ta krzywa dla trybu "idle" jest linią prostą 0-50-100, co w praktyce przekłada się właśnie na te -12 - 0 - +12 stopni. Ale... mamy jeszcze krzywą gazu (throttle curve), która określa, jak zmieniają się obroty silnika wraz ze zmianą położenia lewego drążka. No i tu pojawia się problem, bo:
- helikoptery, nawet te duże, latają z założenia z (prawie) stałą prędkością obrotową silnika, za co odpowiada albo łapa pilota, albo układ zwany governorem, który pilnuje, aby te obroty po rozkręceniu się silnika i wirnika były względnie stałe
- w naszych modelach jest tak samo - w ESC też jest governor (wtedy krzywa gazu jest poziomą prostą na poziomie np. 70%) i to on dba o to, aby dodać nieco gazu przy dużym obciążeniu, albo, gdy w regulatorze brak takiej funkcji, to krzywa gazu dla dużych kątów (czyli dla 0 i 100) jest trochę podbita do góry (tak o 5%) względem położenia środkowego (zerowych kątów łopat), tyle że...
- tryb "normal" zakłada, że ustawienie drążka gazu/skoku ogólnego do oporu w dół wyłącza silnik i ustawia niewielkie ujemne kąty łopat. Nawet według mnie jest to bez sensu. Jeśli już koniecznie na początek nie chcesz latać z pełnym zakresem kątów na łopatach, to ustaw je jak dla "normala" (i zero drążka niech będzie "zerem" dla łopat), ale silnik niech trzyma stałe obroty ustawione "pułapem" krzywej gazu, choć... lepiej uczyć się od razu "po bożemu". Anyway - krzywa gazu w heliku ustawiona po samolotowemu na 0 - 50 -100 to zdecydowanie nie to (jest potrzebna jedynie do ustawienia zakresu gazu w torze radiowym i do kalibracji zakresu gazu w ESC).
Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X