Gaui X3L

Gaui 200, Gaui 255, Gaui 425, Gaui 550, Gaui X5, Gaui X7
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 27 gru 2016, o 12:34

aikus pisze:Te 450kG rozrywajacych szpindel 500tki to pikus w porownaniu z prawdopodobienstwem trafienia w glowe, albo w oko pilota w czasie zawisu plaszczyzna rotora na wysokosci oczu.
A kto z nas inaczej sprawdza torowanie lopat? (nie pytam o to kto posiada wiedze jak mozna to inaczej zrobic, tylko kto robi to inaczej i pytanie jest retoryczne).
I tyle tytulem offtopa.
Zajrzalem i zdziwilem sie troszkie, ze oto widze instrukcje od protosa w watku o Gaui, ale - nie nie, wszystko OK, tutaj nadal chodzi o Gaui.
Wiec: W Gaui szpindle nie pekaja, lopaty w locie nie odstrzeliwują, mozna torowac przez zawis na wysokosci oczu.
Spoko!
:thumb:

Obrazek

Ja to robię za pomocą kamery. Można łatwo to zrobić w programie do obróbki video. Nakladzasz klatke z jedna lopata i druga na siebie i sprawdziwasz czy się pokrywają.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 27 gru 2016, o 12:41

Lasiek pisze:w gauce x 3 ostatnio mi szpindel wystrzelił w locie i łopata 360 weszła w zimną ziemię na 3/4 długości. Ciekawe ile w ciało chodzi


Lasiek, a co Wysoka Komisja ustaliła nt. tego incydentu lotniczego ? Jest raport ? Przytocz, jeśli możesz, bo to ważna sprawa.

kubacki pisze:W ciepłe przejdzie na wylot hehe


Na pewno :masakra:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 27 gru 2016, o 13:03

omcKrecik pisze:[...]

Sorki, że pozwolę sobie zapytać jak bezpiecznie torować łopaty, tzn. jakie sposoby są praktykowane ? Jak w Mi-2, tubusem z kartonu i kolorowymi kredkami ?


A tak, wracajac do Twojego, Krecik, pytania:
Bo kamerka kamerka - tu chodzi tylko o to, zeby nie patrzec na lopaty okiem i nie narazac sie na oberwanie wystrzelona lopata.
Szkoly sa dwie, Falenicka i Otwocka.
Pierwsza mowi, zeby pokolorowac czyms koncowke jednej lopaty (jakims permanentem na przyklad) i w ten sposob zobaczyc ktora lopata idzie wyzej a ktora nizej. Problem w tym, ze marker, poza szczegolnym przypadkiem czarnego markera na bialej lopacie jest przewaznie slabo widoczny.
W szkole otwockiej naklejamy na jedna z lopat jakis kontrastowy kawalek plastra, ale to psuje wywazenie lopat i nie jest do konca akceptowalne.

Jest jeszcze trzecia szkola, Aikusowa, jedyna sluszna.
Pomijajac starannosc regulacji glowicy w hangarze o ktorej juz wspominalem, moze sie zdarzyc tak, ze jednak na polu trzeba cos poprawic.
Wtedy trzeba zrobic tak:
1. Wiem, ze lopaty sa roztorowane, musze tylko zobaczyc jak bardzo.
2. Zaznaczyc sobie okucie na ktorym bede dokonywal regulacji (nakleic na nie plasterek, zrobic jakas ryske i slad markerem - nie wazne, bylebym mial pewnosc, ze przy kazdej probie dotykam TEGO SAMEGO okucia).
3. Skrecic (lub rozkrecic) snap na tym okuciu o jeden obrot, podniesc helika do zawisu i sprawdzic jak sie sprawy maja.
4. Jesli sie polepszylo - operacje na zaznaczonym okuciu powtorzyc. Jesli sie pogorszylo - operacje cofnac i wykonac w druga strone (znaczy sie, jesli za pierwszym razem skrecilem to teraz musze rozkrecic, a jesli rozkrecilem to skrecic).
5. Sprawdzic torowanie i w razie potrzeby - wrocic do punktu czwartego.

Sprawa troche sie komplikuje przy ilosci lopat wiekszej niz 2, ale jak dotad nigdy nie mialem takiego helikoptera, wiec nie wiem jak by sie sprawdzilo sotosowanie powyzszej metody w praktyce... W teorii wyglada, ze poprostu trzeba wykonac wiecej prob i bardziej starannie podejsc do oznaczenia i zapamietywania tego co z ktorym okuciem robimy.
Wyobrazam sobie ze jak mam trzy lopaty i trzy tory w powietrzu to moze to byc pierdolnik trudny ale mimo wszystko mozliwy do ogarniecia nawet moja metodą.
Zaczac nalezy od tego, zeby okreslic ktora lopata idzie na gorze, ktora w srodku, a ktora na dole. Dalej bedzie juz prosto. Ostatecznie trzeba oczywsicie doprowadzic do tego zeby wszystkie szly w tym samym torze.


Lasiek pisze:w gauce x 3 ostatnio mi szpindel wystrzelił w locie i łopata 360 weszła w zimną ziemię na 3/4 długości. Ciekawe ile w ciało chodzi


Jak bedziesz mial farta i trafi w kosc (czaszka, piszczel, zebro) to sie z duzym prawdopodobienstwem omsknie i odbije... Jak trafi w "miekkie" to bedzie niewesolo...

Duzo zalezy tez od klasy helika.
Lopaty 600mm nie zatrzymaja nawet kosci czaszki i o tym tez juz kiedys spolecznosc rc heli miala okazje sie przekonac... w tragicznych z resztą niestety okolicznosciach.

Tutaj rozmawiamy o Gauce X3 czyli lopatach 360 - 380mm. Ten rozmiar uchodzi jeszcze za w miare bezpieczny i IMHO slusznie. Trzebaby miec naprawde wyjatkowego pecha, zeby taka lopata wbila sie komus na sztorc w brzuch albo w oko.
Oko jest bardzo mala powierzchnia, a na brzuchu przewaznie mam jakas kurtke, bluze - zawsze to jakas ochrona, czasem lepsza czasem gorsza, ale cos jest.
A w pozostalych przypadkach skonczy sie prawdopodobnie w najgorszym razie na kilku szwach.
Tym nie mniej ryzyko powaznego czy smiertelnego zranienia jest niezerowe.
Lasiek
Domownik forum...
Posty: 295
Rejestracja: 07-04-2015
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Lasiek » 27 gru 2016, o 14:16

omcKrecik pisze:
Lasiek pisze:w gauce x 3 ostatnio mi szpindel wystrzelił w locie i łopata 360 weszła w zimną ziemię na 3/4 długości. Ciekawe ile w ciało chodzi


Lasiek, a co Wysoka Komisja ustaliła nt. tego incydentu lotniczego ? Jest raport ? Przytocz, jeśli możesz, bo to ważna sprawa.

kubacki pisze:W ciepłe przejdzie na wylot hehe


Na pewno :masakra:


Pękła śruba w w szpindlu.
pozdrawiam Bartek

heliki : G 380 k bar, G 570 k bar, G 500 k bar, G 700 kbar, G 700 brajan;
GauiX3 x2 k bar; Gaui x3 brajan, ALZRC 380 k bar, Agile 5.5 k bar
samoloty: Edge540 1,9m 35cm Edge 540 2,2m 55cm, yak 55, quantum observer FPV
dron: 250
radia: spektrum dx8 i dx6
Awatar użytkownika
Galo82
Elita forum...
Posty: 659
Rejestracja: 16-08-2016
Lokalizacja: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 15 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Galo82 » 27 gru 2016, o 14:29

O tych pękających śrubach, słyszałem że się to zdarza, ciekawe czy to się też będzie x3l tyczyć, śrubę mam grubszą bo m3x6 a nie m2,6x6, niestety upgrade dla takiego szpindla tylko do głowicy 3 łopatowej..
2 x XL Power 380 I XL Power 550 I OXY4max I OXY2 SH I
Fr-Sky X-lite Pro
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 27 gru 2016, o 14:31

Lasiek pisze:[...]

Pękła śruba w w szpindlu.


... i to jest cos co mi sie NIGDY nie zdarzylo, nawet na skutek kreta. Tfu tfu - odpukac.
Spotkalem sie z takim stwierdzeniem, ze sruby pekaja czesto od tego, ze sa dokrecane nadmiernym momentem i przeciazane na etapie montażu. Ale absolutnie nieczego nie oceniam ani nie przesądzam - rzucam tylko komentarz ktory moze pomoc.
Na pewno nie bez znaczenia jest fakt, ze generalnie latam na niskich obrotach. Lubie niskie obroty i przewaznie latam na najnizszych mozliwych na jakich tylko helik zachowuje sie w miare poprawnie.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 gru 2016, o 16:23

W przypadku szindla dokręcanie ma na celu tylko zlikwidowanie luzu, dokręcanie mocniej nie ma sensu w przeciwieństwie od innych połączeń śrubowych. Też słyszałem tą teorię, nie wiem czy prawdziwa ale zacząłem ją stosować, a obroty mam raczej maksymalne, na ile pakiet pozwala.

Pewnie słyszeliśmy od tej samej osoby :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 27 gru 2016, o 16:27

Ja to chyba gdzies czytalem tutaj na forum, ale nie pamietam gdzie i kto to pisal.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 27 gru 2016, o 16:58

Wiecie co... ;)
Teraz pomyślałem, że można by spróbować jakiś krok do przodu w temacie bezpieczeństwa, ale nie mam pod ręką odpowiedniego helika, żeby sobie pomierzyć i poważyć to i owo dla zdobycia pojęcia, jak daleko od zerwania łopat sobie latamy... Dokładniej to Wy latacie, bo mój helik jeszcze nie przekonwertowany na łelepśtryka hmm
Gdyby komuś chciało się zrobić coś być może pożytecznego, to potrzebowałbym takich danych :

- ile waży / ważą łopaty rozmiarów objętych wątpliwościami co do bezpieczeństwa konstrukcji ? Ostrożności - i to darmowej - nigdy dość, więc znając chińskie zwyczaje wątpliwościami owymi objąć chyba należy wszystkie eksploatowane rodzaje i rozmiary łopat. Dobrze i słusznie byłoby dla każdej z nich z grubsza wyznaczyć środek ciężkości, wyrażony np. przybliżoną jego odległością od otworu sworznia chwytu

- jaki jest promień wirowania sworznia chwytu okucia
- jaka jest najwyższa technicznie możliwa do osiągnięcia prędkość obrotowa danej łopaty w modelu, w którym jest założona
- jaka jest dla niej fabrycznie użyta śruba sworznia, a jaka szpindla (nie słyszałem o przypadku ścięcia śruby sworznia, ale to o niczym nie świadczy). Ważna jest też długość robocza gwintu śruby szpindla, tzn. głębokość, na jaką jest ona rzeczywiście wkręcona w otwór.
- większość śrub imbusowych jest wykonywana w gatunku 8.8 , ale jeżeli natraficie na inne ocechowanie, to trzeba na nie zwrócić uwagę. Sądzę, że te śruby wcale nie są ocechowane, czyli mogą być ulepione z gówna. Bo co to Chińczyka obchodzi ? Jemu w to graj, żeby kupować graty po awarii. Udowodnić potem cokolwiek - zapomnijmy, o konsekwencjach także, za wyjątkiem tych Nas dotyczących i to w pełnym wymiarze odpowiedzialności. Spróbujmy być niegłupi przed szkodą, na ile się da.

A co do torowania łopat, to moja chora wyobrażnia podsuwa mi szalone pomysły z kolorowymi LED-ami na szczytach łopat. Najmniejsze LED-ki to SMD 603, ale to aż za małe, można chyba wziąć większe 1206 (czyli 0,12 x 0,06 cala, po metrycznemu to ca. 3 x 1,5 mm). Jakie widzieliście najmniejsze baterie litowe 3V ?
Chińczyki wpychali takie coś do zapalniczek, długopisów, tandetnych ozdóbek dla panienek i gdzie się da i sprzeda.
Co powie struktura łopaty - i jakiej łopaty - na wykonanie wzdłużnego otworu np. fi 3,5 x 10 mm na szczycie ? Samym klejom to jakoś nie do końca bym tu zawierzał... Ale po wklejeniu kawałka rurki węglowej w taki otwór to chyba się nie rozlezie ?
Jakby co, to proszę mnie nie bić - samo myślenie o czymś nie jest karalne :?

EDYTKA : jako mechanik mogę potwierdzić, że mocne dokręcanie śruby szpindla tylko powiększa naprężenia rozciągające ją, więc pogarsza sprawę. Oczywiście śrubę należy zabezpieczyć przed samoodkręceniem. A dokręcić oby-oby, ciut mocniej, niż dla samego skasowania luzu.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
windcatcher
Dr Glut
Posty: 2300
Rejestracja: 10-08-2013
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 155 razy

Postautor: windcatcher » 14 mar 2017, o 15:00

Czy ma ktoś na zapasie pasek ogona do X3L i mógłby zmierzyć długość?
iX12, O210,W360,T470,GX380,D420,P425,... --> Pozdrawiam Michał
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 19 paź 2017, o 19:07

Czy mógłby jakiś posiadacz 3Xl zważyć model gotowy do lotu bez pakietu?
Awatar użytkownika
Pietrek
wcześniej: Piotr G
Posty: 970
Rejestracja: 13-07-2015
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 51 razy

Postautor: Pietrek » 19 paź 2017, o 19:36

a ja dołączając do Mirka chciałbym zapytać jeszcze o dwie rzeczy:
1. czy kabinka od X3 będzie pasowała do X3L, zakładając pakiet 1800 6S ?
2. czy części od X3 pasują do X3L? pomijam oczywiste różnice... rama
Pozdrawiam...
Piotr
--------------
nie potrafię ale spróbuję się nauczyć...
XL power 380 / XL power 550 / DX9 / Traxxas e-revo 1:16
Awatar użytkownika
msheli
Elita forum...
Posty: 1490
Rejestracja: 16-05-2015
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Podziękował: 110 razy
Podziękowano: 73 razy

Postautor: msheli » 19 paź 2017, o 19:56

kabinka nie wiem, ale części na 100% to ta sama x3 tylko z inną ramą, i jest od razu na pasek, innych różnic nie ma, @Lasiek mówił że x3l lata gorzej o pierwszej wersji może się wypowie
XLPower 550 / Goosky S2

Moje loty....
https://www.youtube.com/@wojciechdum75/videos
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 19 paź 2017, o 19:57

ale to pewnie wina obudowy belki
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
msheli
Elita forum...
Posty: 1490
Rejestracja: 16-05-2015
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Podziękował: 110 razy
Podziękowano: 73 razy

Postautor: msheli » 19 paź 2017, o 20:09

a nie można zdjąć? lasiek latał bez niej...

XLPower 550 / Goosky S2

Moje loty....
https://www.youtube.com/@wojciechdum75/videos
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 19 paź 2017, o 20:26

oczywiście, że można
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Pietrek
wcześniej: Piotr G
Posty: 970
Rejestracja: 13-07-2015
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 51 razy

Postautor: Pietrek » 19 paź 2017, o 21:52

msheli pisze:części na 100% to ta sama x3 tylko z inną ramą

Na pewno? W wątku jest coś o tym, że szpindel jednak jest inny.

Osłonę belki jak najbardziej zdjąć, dać podpory i temat załatwiony. Też słyszałem, że z tą osłoną gorzej lata.

Ale najbardziej interesuje mnie czy kabinka od X3 będzie pasować z zapiętym pakietem 1800 6S. Ma ktoś możliwość sprawdzić?
Bez kabinki kompletnie nie potrafię latać a do XL niestety samej kupić nie można tylko w komplecie z osłoną belki za "jedyne" 260 zł !!! :masakra: jak na model do tłuczenia to lipa. Na fusuno i canomod patrzyłem i też nie ma.
Pozdrawiam...
Piotr
--------------
nie potrafię ale spróbuję się nauczyć...
XL power 380 / XL power 550 / DX9 / Traxxas e-revo 1:16
Awatar użytkownika
Galo82
Elita forum...
Posty: 659
Rejestracja: 16-08-2016
Lokalizacja: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 15 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Galo82 » 20 paź 2017, o 12:34

Z pakietem 1800 mah, wchodzi ale bardzo ciasno.. łatwo o uszkodzenie kabinki

szpindel z zestawu jest inny niż standardowy (w moim kicie była śruba m3, a z tego co wiem w x3 jest m2,5), na długość szpindel jest taki sam.
2 x XL Power 380 I XL Power 550 I OXY4max I OXY2 SH I
Fr-Sky X-lite Pro
Awatar użytkownika
Pietrek
wcześniej: Piotr G
Posty: 970
Rejestracja: 13-07-2015
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 51 razy

Postautor: Pietrek » 20 paź 2017, o 19:34

Galo82 pisze:Z pakietem 1800 mah, wchodzi ale bardzo ciasno.. łatwo o uszkodzenie kabinki

Galo żeby uściślić. Piszesz o kabince od X3 zakładanej na wersję X3L ? Bo to mnie najbardziej interesuje czy w takiej konfiguracji wejdzie i to z tym pakietem.

szpindel z zestawu jest inny niż standardowy

czy to jedyna część inna niż w X3 ?
Pozdrawiam...
Piotr
--------------
nie potrafię ale spróbuję się nauczyć...
XL power 380 / XL power 550 / DX9 / Traxxas e-revo 1:16
Awatar użytkownika
Galo82
Elita forum...
Posty: 659
Rejestracja: 16-08-2016
Lokalizacja: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 15 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Galo82 » 20 paź 2017, o 19:54

O kabince x3l
2 x XL Power 380 I XL Power 550 I OXY4max I OXY2 SH I
Fr-Sky X-lite Pro

Wróć do „Gaui”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości