Nadajniki, odbiorniki - pytania, wybory, dyskusje...

Dział Małego Radiotelegrafisty...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3346
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 295 razy
Podziękowano: 258 razy

Postautor: Ramotny » 30 sty 2010, o 09:55

Tu opiszemy najczęściej spotykane funkcje programowe aparatur wielokanałowych.

SUBTRIM - pozycja neutralna serwa
Pomaga ustawić położenie neutralne (środkowe) serwa - szczególnie przydatne dla serw tarczy

TRAVEL ADJ. - zakres ruchu (oznaczany też EPA - End Point Adjustment)
Pozwala zmienić zakres ruchu serwa - szczególnie przydatne przy ustawianiu poziomu tarczy w całym zakresie jej ruchu

D/R (DualRate) - mnożnik
Służy do zmiany czułości serwa na ruch drążka. Dla D/R 100% ruch drążka 0-20-40-60-80-100 wywoła ruch serwa 0-20-40-60-80-100. Po włączeniu D/R np. 75% ten sam ruch drążka wywoła rych serwa 0-15-30-45-60-75.
W niektórych nadajnikach istnieje możliwość ustawienia D/R w zakresie 0-100 (czyli nie więcej niż normalni) a w niektórych ponad 100.

EXPO - nieliniowość
Służy do włączenia nieliniowości czułości serwa na ruch drążka bez zmiany całego zakresu ruchu serwa. Można zmniejszyć czułość drążka - czyli ten sam początkowy ruch drążka wywoła mniejszy ruch serwa w początkowej fazie (bliżej neutrum) ale szybszy w końcowej - nie zmieni się całkowity ruch serwa. Zwiększenie czułości spowoduje odwrotną zmianę - przy neutrum reakcje serwa będą silniejsze. W instrukcji własnego nadajnika trzeba sprawdzić który znak "+" czy "-" wzmacnia/osłabia czułość.

Obrazek

GYRO - żyro (oznaczany też GAIN - wzmocnienie)
Służy do sterowania żyroskopem - regulacji czułości i trybu pracy.

MIX - miksery (mieszacze)
Służą do wypracowywania lub modyfikacji sygnału sterującego uwzględniając wpływ innego kanału.
Przykładem jest REVO-MIX lub THRO-RUDD - mieszacz kanału sterowania ogonem (RUDD) w zależności od zmian w kanale THROTTLE (gaz).
Włączenie tego miksera powoduje że przy dodawaniu gazu nadajnik automatycznie wypracowuje sygnał do kanału RUDD (wirnik ogonowy) aby skompensować wzrost momentu obracającego model i niedopuszczenie do jego obrotu. To samo przy ujmowaniu gazu tylko w druga stronę.
Uwaga! - dotyczy wyłącznie żyroskopów pracujących w trybie RATE. Jeśli używamy żyroskopu z aktywną funkcją HeadHold (HeadLock) ten mikser należy wyłączyć.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 249
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 8 kwie 2010, o 11:04

Witajcie.

Jako chyba jeden z nielicznych posiadaczy sprzętu JR x2720 pragnę przedstawić tenże sprzęt bo moim zdaniem wart jest uwagi. Radyjko nabyłem jakiś czas temu na Allegro i z racji tego, że nie jest on zbyt popularny w Polsce - był nieprzyzwoicie tani.. :) Cena jaką zapłaciłem to niecałe 400zł.. Wielu z Was patrząc na zdjęcia dostrzeże bliźniacze podobieństwo do popularnych MX-ów, lub choćby DX7.. (Przy czym to ostatnie jest na 2,4 GHz)..

Ponieważ w zestawie był bardzo popularny odbiornik R77S, to skoncentruję się na opisaniu samego nadajnika..
Sprzęt jest 7-kanałowy, SPCM/PCM, posiada pamięć na 20 modeli i oczywiście wszelkie funkcje programowalne z poziomu nadajnika.. Można przypisywać niektóre kanały odpowiednim funkcjom. Nadajnik posiada możliwość ustawienia MODE od 1 do 4 i odbywa się to poprzez zaprogramowanie samego nadajnika i przełożenia sprężynki drążka.

Opakowanie dość skromne i takie też ma robić wrażenie.. ;)
Obrazek

Fabrycznie zestaw JR'a jest wyposażony w odbiornik (wspomniany wyżej), nadajnik, 4 serwa ES531, pakiet odbiornika, włącznik, jedną przedłużkę oraz zasilacz do ładowania akumulatorów i zestaw podstawowych narzędzi ;) Na zdjęciu nie ma niektórych opisanych wyżej przedmiotów:
Obrazek

Prawda, że prawie identyczne do MX'a..? ;) Jednak troszkę myli napis..
Obrazek

Szereg przełączników dźwigienkowych (w tym jeden z 3 położeniami) pozwalają na przypisanie wybranych funkcji z poziomu programowania nadajnika:
Obrazek

Po załączeniu nadajnika ukazują się informacje o paśmie, oraz o kanale. Nadajnik pyta nas, czy pracujemy w trybie normalnym ( czyli z nadawaniem - mówiąc w skrócie), czy w trybie pozwalającym na podłączenie do symulatora (nie pracuje wtedy moduł nadawczy):
Obrazek

Gdy wybierzemy tryb pracy nadajnika ukazują się nam informacje (wcześniej zaprogramowane) o wybranym typie modelu, numerze, aktualnym stanie akumulatorów (graficznie i opisowo w Voltach), używanym kanale, częstotliwości w MHz, oraz całkowitym czasie pracy nadajnika. Oczywiście mamy na bieżąco podgląd stanu trymerów ("kliki"):
Obrazek

Na tym zdjęciu widzimy poszczególne poziomy programowania i ustawień nadajnika. Wchodzimy w główne menu bardzo prosto i możemy tego dokonać w każdym dowolnym momencie, nawet w trakcie pracy nadajnika:
Obrazek

..tutaj ciąg dalszy ustawień:
Obrazek

Widok na tylną część nadajnika pozwala na całkowite pozbycie się wątpliwości.. To synteza..! :) Nie potrzebujemy więc uciążliwych kwarców i możemy sobie sami wybrać dowolny kanał który nam pasuje.. zakres wyboru kanałów jest dość duży i w pełni wystarczający nawet jak jest tłoczno na lotnisku.. ;)
Obrazek

Po odkręceniu tylnej części obudowy nadajnika przekonujemy się, że można łatwo nasz nadajnik przerobić na 2,4GHz wymieniając moduł nadawczy i antenę.. Są możliwości i są koledzy z forum którzy to potrafią.. ;)
Obrazek

Tradycyjna już chyba, ale jakże wygodna metoda zmiany gazu z prawego na lewy drążek i odwrotnie stosowana w radiach JR/Graupner:
Obrazek


Podsumowując:

- Jest to bardzo fajne radio, o dość ciekawych możliwościach za bardzo nieduże pieniądze. Moduł syntezy jest wielkim plusem tego zestawu (zarówno nadajnik jak i odbiornik). Plusem jest też prostota programowania oraz bardzo intuicyjne menu. Ten sprzęt praktycznie posłuży nam przez lata.. Jego 7 kanałów obsłuży każdy model śmigłowca, a możliwość miksowania znajdzie zastosowanie w modelach samolotów "delta" oraz makiet, gdzie potrzeba obsługiwać dodatkowe czynności. Śmiało możemy teraz inwestować w modele, gdyż posiadając taki nadajnik możemy zaprogramować ich w pamięci do 20 sztuk.. ;) O zastosowaniu i możliwościach radia dokładnie mówi instrukcja. Niestety tylko w języku Angielskim.. Wadą tegoż sprzętu jest to, że nie da się niestety kasować w sposób szybki i prosty licznika czasu lotu.. Robi się to z poziomu menu głównego.

Pozdrawiam wszystkich a zainteresowanych odsyłam do Admina - któremu prześlę instrukcję w PDF'ie do tego radia..
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 500
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Luke Skywalker » 8 kwie 2010, o 12:07

Cześć!

Wygląda jak połączenie MX12 i wyświetlacza / menu z DX7 (DSX7). Obudowa identyczna jak w MX-ie.
Faktycznie sprytne radio i łatwe przejście na 2,4. Aż się prosi o zrobienie ładnej hybrydy wykorzystując np. "hack-module" Assana, którego montaż jest dziecinnie prosty. Do tego przełącznik 2,4 / 35 MHz i mamy radio do lotów dalekich, np FPV na 35 MHz oraz do śmigania helikiem na 2,4.

Luke

PS.: Za śliczne sprawozdanie Bartek otrzymuje punkt :mrgreen:
Lama 2V3
Outrage 550 ("Stock version")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2092
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 11 kwie 2010, o 00:11

Obrazek

1. PODŁĄCZANIE APARATURY.

Prawie w każdym obecnie sprzedawanym modelu sposób podłączenia jest identyczny dla wielu typów aparatur. Wtyczki serw powinny być wpięte do odbiornika czarnym (czasem brązowym) przewodem na zewnątrz, żółtym (czasem białym) przewodem do środka. Ponieważ praktycznie wszyscy stosują żyroskopy, schemat dotyczy takiego podłączenia.
Standardowo używamy minimum 6 kanałów, dodatkowe mogą posłużyć do omówionych poniżej czynności:

...Kanał.....Element sterujący........Obsługiwana czynność
===============================================================
1...........prawe serwo tarczy......pochylanie tarczy w prawo/lewo
2...........tylne serwo tarczy.......pochylanie tarczy do przodu/tyłu
3...........regulator..................zmiana obrotów silnika
4...........żyroskop (3 żyły).........sterowanie serwem ogonowym w lewo/prawo
5...........żyroskop (1-żyła).........sterowanie czułością żyroskopu
6...........lewe serwo tarczy........pochylanie tarczy w lewo/prawo
===============================================================
7...........np. zewnętrzny UBEC....zasilanie odbiornika i serw poza regulatorem
8 i więcej.............................podwozie, światła, pirotechnika itd.[/list]

Jeżeli nasz żyroskop pracuje w trybie HH, mamy dwie możliwości podłączenia i późniejszego sterowania:

    1. Wtyczka 1-żyłowa wpięta żyłą do środka (+) = sterowanie czułością żyra tylko z aparatury.
    2. Wtyczka 1-żyłowa wpięta żyłą na zewnątrz (-) = sterowanie czułością tylko za pomocą potencjometru żyroskopu.

W aparaturach 6-cio kanałowych można podłączyć UBEC tzw. przewodem "Y" z dowolnym serwem innego kanału. Wtyczkę tego rozgałęźnika wpinamy za miast serwa, do końcówek podpinamy serwo i wtyczkę UBEC-a. Przewód ten to nic innego jak dwa gniazdka przedłużacza do serw zlutowane równolegle. UBEC dostarcza tylko napięcia (+ oraz -) i nie ingeruje w środkową żyłę sygnału sterowania serwem. Przewody te są ogólnie dostępne w sklepach. Można też go wykonać z powodzeniem samemu z dwóch krótkich przedłużaczy do przewodów serw.

Obrazek

Kolejne punkty przedstawią sposób ustawienia nadajnika. Są zgrupowane w podstawowe, niezbędne oraz zaawansowane, jako uzupełnienie i wykorzystanie prawie w pełni zaawansowanych funkcji oprogramowania. Jest to też przykład łączenia kilku funkcji do wykonania jednej zamierzonej przez pilota.

Do obsługi używamy tzw. Dial 'n Key, czyli pokrętła do ruchu góra-dół (Up, Dn), a także kliknięcia nim do zatwierdzenia (Enter):

Obrazek Obrazek Obrazek

Będziemy programować funkcje przełączników z lewej strony (A, B, E), oraz z prawej (pokrętło VR, G). Osobiście używam jeszcze prawego małego przełącznika "D", którego funkcję opiszę na końcu.

    Lewy górny przycisk służy do wyboru menu. Jedno kliknięcie - menu podstawowe (M1), drugie - zaawansowane (M2).
    Lewy dolny przycisk służy co wycofania się o jeden poziom wstecz (ESC).
    Prawe przyciski przewijają menu ekran góra-dół (PgUp, PgDn), a na głównym ekranie pozwalają ustawiać zegar czasu lotu i czasu działania nadajnika.

Kursorem ekranowym jest migający trójkąt. W nawiasach podałem skróty używane w opisie poniżej.


2. PODSTAWOWE USTAWIENIA NADAJNIKA.
Czynności niezbędne do uruchomienia i prawidłowej regulacji modelu przed lotem.

2.1. WYBÓR NOWEJ PAMIĘCI MODELU:

Obrazek Obrazek Obrazek

Wybieramy M1, (Up, Dn) MODEL (Enter). (Up, Dn) numer pamięci (Enter). Potwierdzamy (Enter).
Po przejściu (Up, Dn) na nazwę możemy zmienić ją na własną. Wracamy do M1 (ESC).


2.2. WYBÓR TYPU TARCZY STERUJĄCEJ:

Obrazek Obrazek Obrazek
Jeżeli jesteśmy w M1 szukamy (Up, Dn) PARAMETR (Enter). Dla najbardziej popularnej tarczy 120 stopni wybieramy HR3. Pozostałe sprawdź w instrukcji (lub tu: viewtopic.php?f=67&t=151&start=0).

Przechodzimy (Up, Dn) do drugiego ekranu i ustawiamy przypisanie kanałów do przełączników.
    E to 3-pozycyjny przełącznik używany do zmiany trybów lotu i krzywych gazu oraz kątów natarcia: Normal/Idle 1/Idle 2.
    B służy do przełączania żyroskopu pomiędzy trybami RATE i HH.


2.3. USTAWIENIE PRAWIDŁOWYCH REWERSÓW POSZCZEGÓLNYCH SERW:

Podłączamy do odbiornika serwa tarczy, żyroskop z podpiętym serwem ogonowym oraz zasilanie (najlepiej bateria 4,8V dołączana do apki. Proponuję nie podłączać w tej chwili relera i silnika).

Obrazek Obrazek

Będąc w M1 szukamy (Up, Dn) REVERSE (Enter). Poruszając prawym drążkiem sprawdzamy działanie każdego serwa z osobna. W przypadku odwrotnego kierunku działania wybieramy kanał (PgUp, PgDn) i zmieniamy rewers (Up, Dn).
Lewym drążkiem sprawdzamy ruch serwa ogonowego. W pozycji LEWO serwo standardowo przesuwa popychacz do tyłu, w stronę ogona.


2.4. USTAWIENIE LIMITÓW RUCHU SERW:

Jeżeli któreś z serw ma inny zakres ruchu niż jest to wymagane, możemy ten zakres zmienić.

Obrazek Obrazek

W M1 szukamy (Up, Dn) E.POINT (Enter). Wybierając kanał (PgUp, PgDn) ustalamy skrajną pozycję orczyka serwa. Zmianę wartości lewo-prawo wykonujemy wychylając drążek danego serwa.


2.5. PRECYZYJNE POZYCJONOWANIE ORCZYKÓW SERW:

W celu regulacji zerowego położenia orczyka serwa możemy wykorzystać tą funkcję. Jednak służy ona tylko do niewielkich korekt. Wprawdzie zakres regulacji jest duży, ale w skrajnych przypadkach może to doprowadzić do próby działania serwa poza fizycznym zakresem ruchu.

Obrazek Obrazek Obrazek

W menu M1 szukamy (Up, Dn) SUB-TRIM (Enter). Wybierając kanał (PgUp, PgDn) ustalamy precyzyjną pozycję orczyka serwa.


2.6. USTALENIE PRAWIDŁOWYCH REWERSÓW POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI TARCZY:

Po ustawieniu rewersów pojedynczych serw może się zdarzyć, że serwa pracują zespołowo w sposób prawidłowy, ale w przeciwnym kierunku.
Występują trzy kombinacje ruchu serw przy tarczy sterowanej 3-ma serwami:
    Zmiana obrotów min-maks. - wszystkie serwa góra-dół
    Zakręt w lewo-prawo - prawe serwo do góry, lewe na dół lub odwrotnie
    Pochylenie przód-tył - tylne serwo góra-dół

Jeżeli któraś z funkcji działa odwrotnie wykonujemy rewers całej funkcji, nie zmieniamy rewersu poszczególnych serw (to już wcześniej ustawiliśmy):

Obrazek Obrazek

W menu M1 szukamy (Up, Dn) SWASH (Enter). Wybierając funkcję (PgUp, PgDn) ustalamy wartością procentową KIERUNEK DZIAŁANIA FUNKCJI, czyli rewers wszystkich serw danej funkcji jednocześnie:

    AIL - Aileron, czyli przechylanie lewo-prawo
    ELE - Elevator, czyli pochylanie przód-tył
    PIT - Pitch, czyli obroty silnika min.-maks.


2.7. AKTYWACJA PRZEŁĄCZNIKIEM "B" TRYBU RATE/HH ŻYROSKOPU:

Obrazek Obrazek Obrazek

W menu M2 szukamy (Up, Dn) GYRO (Enter). Na drugiej stronie tego menu (PgUp, PgDn) aktywujemy GYRO, zmieniamy przełącznik z "E" na "B" i zmieniamy MODE na "GY".
Po przejściu do pierwszej strony będziemy mogli w przyszłości ustalić czułość żyroskopu dla poszczególnych trybów lotu (po ich aktywacji - patrz funkcje zaawansowane).

Po wykonaniu powyższych ustawień model jest gotowy do pierwszych prób w locie na poziomie podstawowym.



3. ZAAWANSOWANE USTAWIENIA NADAJNIKA.

Są to funkcje uzupełniające dla podstawowych, a także bardzo praktyczne i wygodne w codziennym użyciu.


3.1. USTAWIENIE ODLICZANIA CZASU LOTU (STOPER):


Obrazek Obrazek

    TIME = czas odliczania zegara na ekranie głównym,
    MODE = DOWN - odliczanie malejące, UP - odliczanie rosnące. Po upływie zadanego czasu odzywa się sygnał dźwiękowy, zegar kontynuuje odliczanie.
    SW = przełącznik uruchamiający odliczanie.

TRICK - Jeżeli ustawimy SW=3, zegar zostanie uruchomiony automatycznie po przekroczeniu 50% drążka gazu. Bardzo wygodne i nie wymaga pamiętania o włączeniu/wyłączeniu zegara.

ZEROWANIE ZEGARA - na ekranie głównym użyj PgDn, PgUp, następnie kliknij kółkiem aby wyzerować zegar. W ten sam sposób możemy wyzerować zegar główny czasu pracy nadajnika. Na fabrycznej baterii wynosi on ok. 5:30..4:30 godz.
Są dostępne dedykowane akku typu LiPo, które zwiększają znacznie czas pracy 2..4 krotnie i można je ładować ładowarką do akku LiPo pakietów. Nie wymaga to
czekania 16 godzin na pełne naładowanie standardowych akku. Z moich doświadczeń wynika, że średnio eksploatowane akku zaczynają tracić swoją sprawność po roku. Skraca się czas ich działania ok. 1 godz.


3.2. AKTYWOWANIE BLOKADY SILNIKA ELEKTRYCZNEGO (TRYB AUTOROTACJI):

Podczas wszystkich czynności serwisowych i regulacyjnych, podłączaniu akumulatorów przed lotem, przenoszeniu modelu na start, powrotu ze startu itp. dla własnego bezpieczeństwa zaleca się używać tej funkcji. Poza tymi sytuacjami jest to standardowa funkcja wyłączania silnika podczas lądowania autorotacyjnego.

Obrazek Obrazek

Po zmianie pozycji TH-HOLD na:
    OFF zostanie aktywowany prawy przełącznik G (wersje 7C, 7CH) lub na
    ON zostanie aktywowany przełącznik E (wersjaa 7CA).

Pozostałe opcje służą do:
    POS - kalibracja pozycji serwa gazu (istotne dla wersji spalinowych do kalibracji wolnych obrotów).
    R-OF - kalibracja pozycji serwa ogonowego (tylko w trybie żyroskopu RATE. Nie używać w trybie HH!!!).


3.3. MODYFIKACJA KRZYWYCH GAZU I KĄTA NATARCIA ŁOPAT:

Krzywe gazu to wartości procentowe zmiany przesuwu tarczy (i jednoczesnej zmiany obrotów silnika poprzez regulator) w stosunku do położenia lewego drążka gazu (MODE 2). Oznacza to, że latając w różnych sytuacjach, lub stylem latania możemy zmieniać dynamikę lotu poprzez zmianę tych wartości jednorazowo (zmieniając bieżące wartości - np. tryb NORMAL) lub przełączając się w locie na inny zestaw ustawień (tryby Normal/Idle 1/Idle 2).

Standardowo pilot ma do dyspozycji trzy pakiety ustawień:
    1 - NORMAL służy do uruchomienia silnika, rozkręcenia, startu i zawisu
    2 - IDLE 1 służy do lotów postępowych, lotów sportowych oraz dla programu F3C (ogólnie to zestaw figur typu pętla, beczka, zawroty, przewroty oraz loty statyczne od-do)
    3 - IDLE 2 używany jest przez pilotów akrobacyjnych do wykonywania różnorodnych dynamicznych figur (tzw. 3D).

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Ustawiamy wartości poszczególnych punktów krzywej.

TRICK - po wprowadzeniu pkt 1 i 3 ustaw się na wartości dla pkt 2 i przytrzymaj kółko na 0,5 sek.
Program sam wyliczy pośrednią wartość.
Na drugim ekranie opcji możemy aktywować poszczególne tryby ustawień. Nie musisz aktywować obydwu od razu.

Obrazek Obrazek Obrazek

Analogicznie postępujemy z krzywymi kątów łopat wykorzystują nakładany na łopaty kątomierz. Po ustawieniu na przyrządzie żądanego kąta, zmieniamy wartość krzywej aż wyrównamy poziomą krawędź kątomierza z wypoziomowanym prętem flybara:

Obrazek Obrazek Obrazek


3.4. ZMIKSOWANIE (zmiana działania) KANAŁU "5" - przełącznik "E" Z PRZEŁĄCZNIKIEM CZUŁOŚCI ŻYROSKOPU "B"

Ponieważ wcześniej zmieniliśmy ustawienie reakcji na lewy trójpozycyjny przełącznik "E" do zmiany trybu n/1/2 i będzie nam się to kłócić z planowanym użyciem przełącznika "B", możemy zmiksować jego przełączanie z funkcją przełączania żyra pomiędzy GATE i HH.

Obrazek

Jest to typowy przykład użycia mikserów do zmiany założonych czy przypisanych wcześniej funkcji poszczególnych przełączników. To, że wcześniej z ustawień wynika, iż dany przełącznik będzie używał tej, a nie innej funkcji nie oznacza, że tak musi być.
Ja chciałem pozostać (może z przyzwyczajenia) przy przełączniku "B", bo jest dłuższy i łatwiej go wyczuć i sprawdzić przy starcie, jaki jest status żyroskopu. Do siebie - RATE, od siebie - HH.

    MASTER - kanał (funkcja) przejmujący kontrolę
    SLAVE - kanał (funkcja) przejęta przez MASTER
    SW - przełącznik wykonujący tą funkcję

Inaczej mówiąc, jeżeli chcemy wykonać jakąś funkcję/czynność, a przypisanie na stałe do konkretnych przełączników nam to uniemożliwia, możemy "przejąć kontrolę" nad tym ustawiając MIX, który jest zawsze nadrzędny nad pierwotną funkcją drążka/przełącznika.
===

Oczywiście ten tutorial nie wyczerpuje wszystkich możliwości oprogramowania aparatury. Część druga jest bardziej propozycją wykorzystania, niż dokładnym instruktażem.
Mam jednak nadzieję, że ten tutorial pomoże osobie rozpoczynającej swoją przygodę z modelami helików w szybszym i bezstresowym poznaniu niezbędnych ustawień, aby uruchomić i ulotnić naszą ulubioną "zabawkę".

Powodzenia i wysokich lotów :)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 500
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Luke Skywalker » 11 kwie 2010, o 21:14

Przygotowanie profi. Gratulacje.

Ł.
Lama 2V3
Outrage 550 ("Stock version")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3346
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 295 razy
Podziękowano: 258 razy

Postautor: Ramotny » 18 maja 2010, o 15:26

Ja AR6xxx ja podłączam tak (dla tarczy CCPM 120 - czyli najpopularniejszej):
BATT - BEC jeśli jest
THRO - ESC (regulator)
AILE - prawe serwo tarczy
ELEV - przednie/tylne serwo tarczy
RUDD - żyroskop
GEAR - sterowanie żyroskopu
AUX - lewe serwo tarczy (w niektórych nadajnikach drugi czy też raczej trzeci kanał tarczy nazywa się PITCH)

Przy czym AILE i AUX (prawe i lewe serwo tarczy) mogą być zamienione.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Beier
Stały bywalec...
Posty: 124
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Beier » 28 sie 2010, o 13:29

JR PROPO wypuściło nową wersję GSR260Z. Model nosi nazwę GSR260Z SPORTS. Z widocznych zmian wymienić można modyfikacje płóz dzięki czemu model jest niższy o 23,2cm a węższy o 17cm. Poprzednia wersja pełniła rolę FPV i przystosowana była do podnoszenia ładunków do o masie 4-5kg. Podwozie było wysokie, tak aby móc podwiesić aparat fotograficzny lub kamerę. Do wersji SPORTS przewidziane są łopaty 810mm w miejsce 800mm. Zmieniono także przełożenia z 8:1:5.18 na 6.77:1:5.18. Masa modelu zmniejszyła się z 7,8kg do 7,15kg. Patrząc na sylwetkę pierwsze co przychodzi do głowy to że model idealnie nadawałby się do F3C! Niestety muszę was zmartwić - GSR260Z SPORTS jest za ciężki o 650g oraz ma silnik o 1cm2 pojemności skokowej za duży w stosunku do limitów FAI :(

Oto zdjęcia nowego dziecka JR:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tutaj dla przypomnienia poprzednik:
Obrazek

Więcej informacji na stronie producenta JR PROPO.
T-Rex 700 Nitro LE
DX7
Awatar użytkownika
radios24
Elita forum...
Posty: 561
Rejestracja: 14-05-2010
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: radios24 » 29 sie 2010, o 11:54

Niedawno ukazane zostały zdjęcia nowego radia, a raczej pudła od apki firmy JR. Dzisiaj już widać jak to będzie wyglądać.
Oto nowy JR PROPO XG7 z telemetrią
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
COMPASS CHRONOS | FORZA 450EX
Xnova Motors team | MS Composit team
http://www.yellowhammer.pl

Paweł Trznade
redb
Stały bywalec...
Posty: 111
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy
Kontaktowanie:

Postautor: redb » 12 wrz 2010, o 22:41

Witajcie.

Zgodnie z tym co pisaliście w wątku o porządku na mostku, pozbyłem się satelitki. Przeorganizowałem trochę elektronikę i podłączyłem dla ostatnich testów "na pająka". Pojawił się problem, ponieważ mój odbiornik (RD 721) odmawia współpracy, kiedy nie ma podłączonej satelity. Próbowałem go ponownie zbindować bez niej i operacja kończy się poprawnie ale helik w dalszym ciągu nie reaguje na wychylenia drągów. Zachowuję się przy tym odmiennie do stanu "nie zbindowania" gdyż serwa ustawiają się w neutrum a gyro wraz serwem działa poprawnie. Przeczytałem w jednym z wątków, że AR6200 można zbindować bez satelity i działa ale jako ParkFly. Czyżby mój odbiornik nie chciał działać w ogóle bez satelity? W takim razie po co mu antena wystająca z obudowy?
Nieświadomy swojej niewiedzy.
-----------------------------------
PinID:4522
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 625
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 12 wrz 2010, o 22:58

Spektrumowy 6200 działa bez satelitki, ale z tego co wiem to seria 7000 już nie. To zależy od modelu - jeżeli u Ciebie po ponownym zbindowaniu nie działa, to śmiem twierdzić bez grzebania po necie, że ten typ tak ma (tzn. musisz mieć podłączoną satelitkę) i już (szczególnie, że ten Twoj RD 721 to jakby odpowiednik serii 7000 Spektruma...)
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 249
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 24 wrz 2010, o 07:00

Witajcie.

Rozpiera mnie chęć podzielenia się moją niekłamaną radością z zakupu nadajnika jak w temacie.. Ale do rzeczy:
- Trzy dni temu straciłem swój nadajnik.. Moje modele pozostały niczym sierotki.. Bez opieki.. Załamałem się troszkę, ale podświadomie gdzieś tam czaił się pomysł zakupu nadajnika z większymi możliwościami. Ta nieszczęśliwa sytuacja tylko przyspieszyła decyzję.. Ale.. Zbliża się sobota, niedziela a ja nie mam radyjka (!). To praktycznie graniczy z cudem znaleźć "dziewiątkę" JR'a na naszym rynku a latać trza.. Pożaliłem się LUKE'owi co się stało.. A ten - niczym rozpędzony pociąg wpadł w temat mojego nieszczęścia. Oczywiście zaraz posypały się linki do różnych możliwych opcji.. Pojawiła się nawet Aurora 9 na którą mam uczulenie.. ;)
No i po niespełna godzinnym poszukiwaniu Luke znalazł cudo.. :) Szybki telefon, pewne ustalenia i słyszę od Łukasza, że nadajnik może być na drugi dzień.. :lol: Taka informacja lekko mnie rozbawiła, bo sklep w którym Luke znalazł radyjko jest w Anglii a jak wiadomo Polskie przesyłki - te priorytetowe - idą nieraz 3 dni.. :lol: No cóż.. Kuszony ciekawością i może troszkę nadzieją, poprosiłem kolegę Łukasza o zanabycie tegoż radyjka.. Oczywiście któż by brał poważnie zapewnienia że przesyłka dojdzie w praktycznie jeden dzień.. Uznałem, że mój dobry kolega chce mnie pocieszć, napełnić optymizmem.. Minęło kilkadziesiąt minut - dzwoni Łukasz.. "zajrzyj na skrzynkę.. Masz tam informację.." Czytając - dobrze że siedziałem.. "data złożenia zamówienia -22.09.2010. Doręczenie gwarantowane na 23.09.2010 :o Łukasz zamówił mi sprzęt, zapłacił za niego i przesyłkę informując mnie jednocześnie ile mnie to będzie kosztowało.. Do dziś jestem szczerze zdziwiony, że można było tak szybko załatwić sprawę.. Trzeba tylko mieć dobrych kolegów którzy pomogą.. Można by się rozwodzić nad tematem dłuugo.. Ale myślę, że moją radość dostatecznie przelałem i na Was ;)
Chciałbym serdecznie podziękować za pomoc koledze Łukaszowi (Luke Skywalker) - bez jego pomocy - radia bym tak szybko nie miał.. I to jakiego radia..!
Dziękuję też Gmeraczowi - który był wtajemniczony przez Łukasza - i w razie czego wiem, że można było na niego liczyć w przypadku odbioru sprzętu i dalszej wysyłki do Polski..

Sklep który podziałał równie szybko jak Łukasz znajduje się w Anglii: Nie będę robił teraz reklamy który to - bo nie wiem czy można mi.. Moderator zadecyduje..

A oto mój nowy nabytek:
Obrazek

Nadajnik przyszedł z tym:
Obrazek

A to jedyne ślady wskazujące że był eksploatowany.. Żadnych innych śladów nie ma.. Nawet patrzyłem przez lupę, czy było radio odkręcane :) .. Żadnych śladów..
Obrazek

Nadajnik jest wyposażony w pakiet Li-Pol 2200mAh, a więc kolejny bonus :)

A tutaj maszyna która czekała na takie radyjko.. Właśnie na "dziewiątkę".. ;)
Obrazek


Pozdrawiam wszystkich..
Awatar użytkownika
Luke Skywalker
Administrator
Posty: 500
Rejestracja: 21-02-2010
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Luke Skywalker » 24 wrz 2010, o 07:18

No powiem, że dawno takiego peanu na swoją cześć nie czytałem. Bartek przesadza: byłem w tym sklepie zarejestrowany, było radio, którego szukał - no to kliknąłem parę razy - wsio :mrgreen: Super, że się udało szybko załatwić sprawę.

Oczywiście, że można na naszym forum mówić o sklepach: już drugi raz w mojej karierze sklep
http://www.fast-lad.co.uk
stanął na wysokości zadania bijąc ABSOLUTNY REKORD w czasie dostawy. Otóż zamówienie dla Bartka klikałem we środę 22 września o godzinie 15, a radio dotarło na miejsce we czwartek 23 września około godziny 14 !!!

:shock: :shock:

Można? Można...

Bartek, gotuj wodę na kawę w sobotę :thumb:

Zdrówka!
Luke

PS.: Napiszę krótki post na ten temat w dziale angielskojęzycznym oraz puszczę maila do Fast-Ladu z linkiem. Ciekawe, czy - i jak - zareagują :dk:
Lama 2V3
Outrage 550 ("Stock version")
JR DSX7

Drodzy Forumowicze! Ortografia nie gryzie!
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2092
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 24 wrz 2010, o 17:48

Bartoszko pisze:Nadajnik jest wyposażony w pakiet Li-Pol 2200mAh, a więc kolejny bonus :)

Bartek, gratuluję nowego nabytku. Każdy z nas zna ten dreszczyk emocji, kiedy odpala nowe radyjko. Potem pieści, pucuje, pakuje do walizeczki... :rotfl:
Ja też używam Li-Po i moja Futaba pracuje zamiast 5 godz więcej niż dwukrotnie dłużej.

Fajnie że Luke mógł ci to tak szybko załatwić. Chyba jednak doooobrze go przeleciałeś :P
Sam niejednokrotnie korzystałem z Fast-Lad (slangowo - szybkie chłopaki) Performance, dziś klikam - jutro mam. Szczególnie przydatne po krecie.

A tak swoją drogą - no ciekawy będzie ten modelik ze sterowanym ciągiem... ;)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 736
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 49 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: karol » 24 wrz 2010, o 17:54

Tez czasami kupuje w Fas-lad. Sklep ma duzo i zawsze na stanie. Tylko ma to odzwierciedlenie w cenie. To ze cena wyzsza to nie jest taki problem, ale do IE ma strasznie drogie przesylki ok 6 funtow :( Juz wole heliguy, oni maja ceny przesylek tansze.
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 249
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 24 wrz 2010, o 20:41

Witajcie.

Niestey zdarzyło się tak, że po montażu modułu Corony nadajnik przestał żyć.. Luke zna całą historię.. Nadmieniam, że nie jestem laikiem jeśli chodzi o elektronikę a podłączenie modułu nie jest wyzwaniem.. A wyglądało to mniej więcej tak:
- Po montażu wspomnianego w tytule zestawu 2,4GHz w nadajniku, miałem dwa zakresy.. 2,4GHz i 35MHz.. Oczywiście przełączanie między zakresami realizowane było przy wyłączonym nadajniku.. Po około godzinie i chyba czwartym wyłączeniu i włączeniu nadajnika, zauważyłem, że wskaźnik napięcia zaczyna pokazywać dziwne odczyty.. Za chwilę zgasła dioda od modułu i okazało się, że nadajnik już nie działa.. No cóż.. Rozebrałem go i oglądam z zacięciem.. Czuć zapach spalenizny.. No to po sprzęcie.. Podejrzenie padło na Chiński przełącznik suwakowy.. A więc w kosz.. uznałem, że radio padło na amen.. Dziś mając do dyspozycji odrobinkę czasu, wymieniłem upalony tranzystor spełniający zadanie bramki wyjścia do modułu w.cz. Chwilka pracy, i.. Działa.. No to pomyślałem - jest ok. Pora wymienić włącznik na konkretny.. i tak się stało.. Znów chwila pracy i dwa moduły siedzą w nadajniku.. załączam - i to samo się dzieje co za pierwszym razem.. Wariuje wskaźnik napięcia.. Nauczony już poprzednim zdarzeniem - wyłączyłem szybko nadajnik.. Postanowiłem sprawdzić samą Coronę.. Odłączyłem moduł 35MHz i pozostawiłem tylko 2,4GHz.. No i wydało się.. Moduł Corona 2,4GHz okazał się przyczyną uszkodzenia nadajnia! Drążę dalej.. Jest! Znalazłem przyczynę! Moduły Corona posiadają aluminiową blaszkę z opisem. Znajduje się ona pod bezbarwną koszulką termokurczliwą.. Owa blaszka była przyczyną zwarcia.. Dziś moje zdanie na temat Corony jest nie do zacytowania z racji szacunku do forumowiczów.. Niniejsyzm opisem OSTRZEGAM potencjalnych nabywców modułu Corona 2,4GHz, DSSS(V2).. Nie musi, ale może być źle.. Moim modułem Corony natychmiast zagrałem w kosza.. Po wcześniejszym podzieleniu na dwie części - rzecz jasna..
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2092
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 24 wrz 2010, o 20:50

Bartek, na zlocie na górze Żar jeden z modelarzy ubił wielgachny model szybowca z tym systemem. Model był tak duży, że połowa mnie by do kabiny wlazła (a wiesz, że nie jestem orzeszkiem), a zostały z niego... 1,5 skrzydła. W pewnej chwili nadajnik przestał mu po prostu działać. Nie przełączył się na 35 tylko zdechł.
No nie wiem, ale dla mnie jeden dobry system to lepiej niż dwa tak różne. To dobrze że jesteś uparty i znalazłeś przyczynę. Trochę mi to przypomina ostatnie doniesienia z firmy Castle Creation, która wypuściła packi do modyfikowania swoich reglerów. Też było to związane ze zwarciami...
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
private9
Stały bywalec...
Posty: 224
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: private9 » 26 wrz 2010, o 06:31

I dlatego nie ma co oszczędzać na elektronice tylko kupować znane i sprawdzone marki.
Pozdrawiam,
Arek.
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 249
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 26 wrz 2010, o 12:55

...amen..
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3346
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 295 razy
Podziękowano: 258 razy

Postautor: Ramotny » 26 wrz 2010, o 20:57

private9 pisze:I dlatego nie ma co oszczędzać na elektronice tylko kupować znane i sprawdzone marki.

A Castle to nie jest znana marka?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Global Mod
Posty: 2092
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UK - West Sussex
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 201 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 26 wrz 2010, o 21:21

wielkim tez się zdarzają wpadki. Powszechnie znana firma produkująca dyski twarde wypuściła dużą serię wadliwych HDD, które padały jak głupie. Inna, motoryzacyjna miała poważny problem z blokującym się pedałem gazu... Można tak długo.

Wydaje mi się, że bardziej przydatne jest zdroworozsądkowe rozumowanie. Jeżeli decyduję się na system 2,4 GHz to wierzę w niezawodność np. FASST-a. To po cholerę mi dodatkowo 35? Szczególnie, że przy przełączaniu nie mamy pewności, że akurat dany kanał nie jest właśnie użytkowany. No i znacznie to komplikuje elektronikę, przez to potencjalną awaryjność.
Na mój nos to już jest przekombinowanie.

Powiem tak - na pokazach były dwie grupy akro, w powietrzu na raz po 12-14 cennych modeli. Latali tylko na 2,4. Amen :thumb:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo

Wróć do „Aparatury i odbiorniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

cron