Strona 2 z 4

Re: Żyrko HK401 - ustawienia do 450

: 16 lip 2010, o 22:02
autor: miszcz_waw
Qugar_ pisze:Wedle danych producenta...


Moja sztuka ma empirycznie sprawdzone faktyczne/fizyczne 3600KV co dla pełnego pakietu daje nieco ponad 2800RPM (sprawdzane tachometrem). Latając z governorem dla zapewnienia takiej prędkości ustawiłem 95% krzywej ale to już inaczej się liczy.

Re: Żyrko HK401 - ustawienia do 450

: 16 lip 2010, o 22:08
autor: Qugar_
miszcz_waw pisze:
Moja sztuka ma empirycznie sprawdzone faktyczne/fizyczne 3600KV

Czym sprawdzałeś,
jeżeli można wiedzieć.
Mam ten sam silnik

Re: Żyrko HK401 - ustawienia do 450

: 16 lip 2010, o 22:14
autor: tomek68
miszcz_waw pisze: Latając z governorem dla zapewnienia takiej prędkości ustawiłem 95% krzywej ale to już inaczej się liczy.

To jak niby gov miał działać na 95% towej krzywej :dk:

Re: Żyrko HK401 - ustawienia do 450

: 16 lip 2010, o 22:16
autor: Ramotny
tomek68 pisze:
miszcz_waw pisze: Latając z governorem dla zapewnienia takiej prędkości ustawiłem 95% krzywej ale to już inaczej się liczy.

To jak niby gov miał działać na 95% towej krzywej :dk:

Podobno dobrym GOVom wystarczy 5% marginesu

Re: Żyrko HK401 - ustawienia do 450

: 16 lip 2010, o 22:17
autor: tomek68
5% :rotfl:

Re: Żyrko HK401 - ustawienia do 450

: 17 lip 2010, o 07:25
autor: miszcz_waw
Qugar_ pisze:Czym sprawdzałeś

Tachometrem sprawdzałem obroty i z tego policzyłem KV.

tomek68 pisze: To jak niby gov miał działać na 95% towej krzywej :dk:

Tak. Krzywa gazu w formie prostej na 95%. Wiem ze to sporo ale... prędzej czy później zmienię zębatkę na 12T to będzie miał więcej marginesu.

Swoja droga mały OT się zrobił.

Gyro - HK 401

: 20 lis 2013, o 13:11
autor: bejo
Jakieś cztery miesiące temu na sąsiednim forum Ep Heli okazyjnie kupiłem używanego heli HK 450 GT CCPM. Ma on zamontowane żyro HK 401 B , które to obsługuje serwo Henge MD 922.

Na początku miałem problem z tym żyrem. Podczas rozkręcania wirnika od wibracji heli żyro zaczynało po prostu wariować ! Albo ogon zaczynał mocno rybkować, albo heli kręcić bączka w lewą stronę.

Nie sposób było to zlikwidować! Nie pomagało kręcenie pokrętłem czułości żyroskopu w apce. Gdy zwiększałem czułość to jeszcze bardziej zaczynało trzepać ogonem. Gdy zmniejszałem to z kolei heli zaczynał coraz szybciej kręcić bączka.

Pomógł prosty patent jednego z kolegów z forum. Kazał rozkręcić obudowę żyra ( jak się okazało płytka elektroniki w tej obudowie jest zamocowana luźno i dostaje wibracji) i włożyć pomiędzy dolną płytkę a dwie boczne jeden albo półtora płatka do demakijażu twarzy.

Ja włożyłem kawałek twardszej gąbki. Tak aby nieco wystawała ponad boczne płytki. Następnie docisnąłem tą gąbkę obudową żyra i skręciłem śrubkami. Co to dało ? Całkiem inaczej zachowuje się żyro!
Podczas zwiększania czułości ogon nie rybkuje jak wcześniej.

Tylko w zależności czy zmniejszam , bądź zwiększam czułość obraca się w lewo albo prawo. Nie ma już tego szybkiego trzepania ogona jak migała dioda w żyroskopie. Podczas startu jest jakieś pół obrotu heli w lewo. Potem żyro zaczyna trzymać kierunek.


Dlatego chcę się podzielić tym " patentem " z innymi modelarzami, którzy posiadają te żyro i mają podobny problem jak ja.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 20 lis 2013, o 22:16
autor: Intruz
Ja już to kiedyś gdzieśśś czytałem. hmm

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 05:55
autor: Artu

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 08:39
autor: Wiktor
Tylko w zależności czy zmniejszam , bądź zwiększam czułość obraca się w lewo albo prawo. Nie ma już tego szybkiego trzepania ogona jak migała dioda w żyroskopie. Podczas startu jest jakieś pół obrotu heli w lewo. Potem żyro zaczyna trzymać kierunek.

to albo helik szybko rozkręca wirnik a ze słabo się trzyma podłoża to się obraca lub po zalogowaniu przestawiasz helika i próbuje wrócić do pierwotnego połozenia.
pytanie
czy jak zmieniasz tryb z hh na rate występuje u Ciebie ruch orczyka?

ps
z tego co rzucilo mi się w ślepia to hk401 chyba jest w dwóch wersjach piezo/mems

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 09:12
autor: bejo
Ja mam tą wersję piezo. Jakoś te płytki musiały wpadać w jakiś rezonans. Skoro włożenie pomiędzy płytki kawałka gąbki pomogło. Teraz gdy zwiększam obroty wirnika żyro cały czas trzyma ogon. Już po oderwaniu od ziemi heli robi tylko jakieś pół obrotu w lewo. Wyrównuję to drążkiem i potem jest już wszystko O.K.

Wcześniej albo mocno szarpało ogonem, albo heli kręcił bączka w lewo. Nawet jak mi się udało zejść z czułością że to trzepanie w miarę ustawało ,to musiałem sporo zjechać trymerem aby heli przestał się obracać w lewo.

Jak mówię ,mnie to pomogło! Może komuś w przyszłości coś podobnego się przytrafić. Więc może spróbować z tą gąbką. Nie wiem czy aby to żyro ( HK 401B ) nie jest klonem żyra Futaby ? Jak tam są zabezpieczone płytki elektroniki przed wszelkimi drganiami?

Z tym podłożem . Specjalnie ustawiałem heli na śliskim podłożu ( cerata ) aby obserwować zachowanie ogona heli. Jak już wspomniałem , miałem problem z żyrem. Muszę wykorzystać jeszcze jeden patent. Kupić i zamontować statecznik pionowy od 500-tki.

Obecnie gdy statecznik pionowy dotyka podłoża końcówki łopat wirnika są zaledwie 7mm od ziemi. Gdy stoi równo na płozach jest to 20mm.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 10:09
autor: Artja
bejo pisze: Muszę wykorzystać jeszcze jeden patent. Kupić i zamontować statecznik pionowy od 500-tki.
Obecnie gdy statecznik pionowy dotyka podłoża końcówki łopat wirnika są zaledwie 7mm od ziemi. Gdy stoi równo na płozach jest to 20mm.


Bejo nie rób tego. Wyprodukujesz ostrogę która w pewnych warunkach może zablokuje helika przy starcie i maszyna na ziemi zrobi flipa przez ogon. Już lepiej podnieść podwozie podkładkami w miejscu mocowania do ramy lub choćby klockiem pod płozami.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 10:21
autor: Wiktor
lub załóż podwozie od 500

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 10:34
autor: bejo
Widziałem na zdjęciach i filmach jak niektórzy przedłużali stateczniki pionowe w swoich 450-tkach. Ale jeśli mówisz że zamiast polepszyć , tylko mogę pogorszyć sprawę. Nie skorzystam z tego patentu.

Tak przy okazji . Możecie mi powiedzieć jak się sprawuje ( może ktoś takowe posiada ) plastikowe podwozie do 450-tki ? Plastikowe w sensie cały odlew z plastiku wraz z płozami. Płozy aluminiowe są z cieniutkiej rurki aluminiowej. Więc bardzo są podatne na wszelkie uszkodzenia. Bardzo trzeba uważać na jakim podłożu się ląduje. Wystarczy mały kamyczek aby uszkodzić takie płozy.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 10:56
autor: super_mario2
A ja bym nie kombinował, tylko założył żyro GA-250
11 USD na HK - a technologicznie przepaść. Szczególnie do wersji piezo.
W Polsce pewnie da się kupić za +/- 50 zł.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 11:07
autor: bejo
Na razie wszystko jest w porządku. :thumb: Jak coś w przyszłosci będzie nie tak , pomyśli się o czymś lepszym. hmm

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 13:36
autor: Artja
bejo pisze:Możecie mi powiedzieć jak się sprawuje ( może ktoś takowe posiada ) plastikowe podwozie do 450-tki ?


Plastikowe monolityczne jest OK, to nie tyle płozy takie czy inne, lecz golenie podwozia są ważne. Po jakimś czasie nabiera się już wprawy w lądowaniu i podwozie jest bezpieczne, a przy krecie to już bywa różnie. Osobiście wolę żeby się złamało absorbując energię uderzenia niż żeby przekazało siły dalej na ramę. Kolega na lotnisku używa do 450'tki podwozia z jakiegoś belta czy eskaya, nie wiem dokładnie, w każdym razie można je skręcać i wyginać w dowolną stronę.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 21 lis 2013, o 13:49
autor: Gmeracz
Dokładnie, potwierdzam. Gdy uczyłem się autosów 450-tką połamałem trochę płóz (tez w całości odlewanych), a później w moim Gaui 500 te skręcane były wyjątkowo słabe użyłem z czasem trochę mocniejszego od jakiejś 550-tki, ale tylko dlatego że oryginalne pałąki były wybitnie za słabe.
Za to rama nigdy nie ucierpiała przy krecie gdy się łamały.

Inna sprawa że słabość podwozia wymusza delikatne lądowanie, ale jakiś nigdy nie widziałem uszkodzeń rurek przez kamyczki itp.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 25 lis 2013, o 14:49
autor: Ramotny
Bardzo dobre jest podwozie od Protosa - bardzo elastyczne i wytrzymałe.

Re: "Patent "na żyro HK 401 B ?

: 25 lis 2013, o 15:29
autor: Don Mirson
To na prawdę Ty? :banana: