ESC/BEC - kabelkologia w 12S

Żyroskopy, governory, bece, flymentory i inne...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 22 lis 2016, o 23:52

taka pewnie jest geneza latania z pakietem zamiast BEC'a ale jednak weź pod uwagę jak zawodna jest nasza elektronika.

Regle się palą, FLB'e tracą ustawienia, silniki synchronizację etc - A ile razy zepsuł Ci się pakiet podczas lotu?

Raz mi się wylutował pakiet i tylko dzięki pakietowi awioniki jakoś ogarnąłem. Drugi raz mi wypadł (wiem nei powinien ale wypadł) - tam nie miałem pakietu awioniki :(

Ja to Kowal napisał: Jeden lubi ogórki a drugi ogrodnika córki- ja wolę pakiety w dużych modelach.
Helikoptery
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 23 lis 2016, o 00:04

No co do awaryjności - to nie ma dyskusji, można w kółko się próbować przeskakiwać ale prawda jest taka że w tym starym calibrze mi się bec / power bank właśnie rozleciał od drgań

ale co do wykorzystania HV w serwach albo wygody podłączania, hmm
i jeszcze jest czynnik ludzki - a mój jest wyjątkowo tragiczny bo dwa razy w spalinie wystartowałem na nienaładowanym pakiecie a raz zapomniałem w ogóle pakietów na lotnisko, a jeszcze innym razem podłączyłem 3S zamiast 2S....
więc z miłą chęcią omijam ten problem w elektrykach

Teraz, w dwóch modelach tak mam, że bec jest za pierwszym pakietem - podłączam i jest awionika i można zalogować odbiornik - potem na helipadzie dopiero zapinam drugą wtyczkę
Jeszcze nie miałem żadnego problemu z brakiem prądu
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
angry trex
Elita forum...
Posty: 563
Rejestracja: 24-05-2016
Lokalizacja: Swaj - beverly hills Poznania
Podziękował: 7 razy
Podziękowano: 28 razy

Postautor: angry trex » 23 lis 2016, o 10:02

Cóż, jak zwykle brak jednego słusznego rozwiązania, są wady i zalety stosowanego w danym momencie.
Osobiście nigdy mi się nie przepalił ani BEC ani ESC, więc nie mam powodu do nadmiernego strachu o ich stosowanie.
Lecz zastanawiam się jakie rozwiązanie zastosowałbym w dużym (czyt. 700+) modelu,
a chodzi mi taki cały czas po głowie.

Co do prądów z awioniki faktycznie, odpuszczam upieranie się że to ma wpływ na rozładownie pakietu głównego.
Pozdrawiam, Sławol

Urodzony by latać...
zmuszony do pracy.

.................................
Likwidacja hobby
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 lis 2016, o 10:37

Moim zdaniem im większy model tym bardzie do glosu dochodzą rozwiązania pewniejsze (pakiet- z ryzykiem zapomnienia) zamiast wygodniejszych (dodatkowa elektronika z ryzykiem zwalenia)
Helikoptery
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 23 lis 2016, o 13:16

do momentu kiedy mnie zawiedzie bec - będę twierdził że rezygnacja z wygody to nieuzasadniony konserwatyzm (neofobizm) - mimo ze można powiedzieć że sam pakiet i jego podłączenie to dodatkowe zbędne elementy

albo jak ktoś woli strach mitry przed margaryną ...
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
zborecque
Elita forum...
Posty: 1496
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 27 lis 2016, o 18:59

Chyba jednak zdecyduję się na plan z BEC-em (jakoś nie chce mi się przerabiać teraz pod zasilanie pakietem, a z obserwacji wątku i innych podobnych wychodzę jednak z założenia, że dyskusja pakiet vs BEC to trochę jak dyskusja o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą); mam BEC 40A RJXa, do tej pory nie miałem z BECami większych problemów, oprócz zjaranego Castla (który był kupiony używany, i słyszy się zresztą o nim opinie jako "jarający się") i jednego Sunrisa, który mi lekko nawalił (uszkodzony układzik, wystawiłem go jako uszkodzonego na giełdzie, może ktoś się zainteresuje i go spróbuje naprawić). Ewentualnie docelowo pewnie jakieś dodatkowe zabezpieczenie w postaci załączanego awaryjnie dodatkowego zasilania.

W każdym razie przymierzam się do zrobienia zasilania porządnie od zera + nowe złącza w pakietach, reglu i BEC-u na wzór tego schematu:

bedzie3.jpg


Tutaj pytanko jakich użyć złączek? Teraz używałem tych czerwonych bananków 4mm:

Obrazek

i szczerze mówiąc nie byłem zadowolony; niewygodne, niszczą się, upalają się (chociaż tu akurat antispark pomoże nieco), trudne w lutowaniu i rozlutowywaniu itp. XT-60 używam od 5 sezonów od czasów Belta i nigdy jeszcze mnie nie zawiodły (z wyjątkiem sytuacji gdy z mojej winy puścił lut czy coś; ale same z siebie nigdy jeszcze nic nie odwaliły). Dlatego myślę o XT-90. Antispark we wtyczce mnie nie interesuje za bardzo, bo będę używał tego z ESC. Jeśli będzie występowało iskrzenie przy podłączaniu również samego zmostkowanego BEC-a to tutaj najwyżej zastosuję jedną wtyczkę z antisparkiem. W każdym razie interesuje mnie Wasza opinia nt. wtyczek. Chciałbym napisać, że cena nie gra roli, ale jeśli wtyczka miałaby kosztować np. 30 zł za sztukę to trochę wyjdzie drogo, biorąc pod uwagę, że potrzebuję dwie do heli, dwie do przejściówek do ładowania, ze sześć-osiem do pakietów plus kilka na zapas :D

No i czego użyć to wpięcia ostatniego pakietu do ESC (4)? W ogóle ten mój schemat ma sens, czy można to jeszcze uprościć nieco?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 27 lis 2016, o 19:22

Wiesz ja mam BECa CC20A w 570 i 770 i się nie zjarał żaden :D jeszcze / a w 770 na pewno nie ma lekko... w 570 zjarałem z mojej winy jak wcześniej pisałem ale to już osobna historia

A do jakiego modelu to będziesz miał / w sensie jakie tam prądy lecą ... ?
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
zborecque
Elita forum...
Posty: 1496
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 27 lis 2016, o 19:38

do GAUI X7, nie wiem szczerze mówiąc jakie prądy :) nigdy nie mierzyłem. Jest na 12S
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 27 lis 2016, o 20:33

ale esc jakie tam masz 120 ? 160 ?
zresztą chodzi mi o to; że może się warto szarpnąć na wtyczki typu Supra - sa kurewsko drogie w porównaniu do innych, mi zajęło rok dojście do momentu w którym po nie sięgnąłem - warto i tyle
wydaje mi się ze supra D5 wystarcza do 10-12AWG
(według mojej skromnej opinii - teraz będę to zawsze pisał)
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 lis 2016, o 22:06

U nas chyba wszyscy latają na HXT 6mm (poza jadeną osobą z chyba suprami?)
Helikoptery
Awatar użytkownika
zborecque
Elita forum...
Posty: 1496
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 8 gru 2016, o 14:24

Kurde, zapomniałem o tym temacie :) A planuję na dniach zasiąść do X7 i chcę zamówić jakieś konektory. Mam ESC 160A.
Tak, używam do takich właśnie bananków w obudowach, ale nie wiedziałem, że nazywają się HXT. Mam co prawda wersję 4 mm a nie 6 mm. Ale te 6mm z tego co widzę będą miały te same mankamenty co 4 mm.

Do tej pory byłem najbliżej XT90, chociaż nie mam z nimi żadnego doświadczenia. Supry wyglądają OK, ale ze zdjęć to przypominają bardziej już te HXT. Ktoś w ogóle używa XT90, może coś o nich dobrego/złego napisać?

A, i czego użyć w miejsce złączki nr 4 na ostatnim schemacie? Czy może w ogóle zrobić sobie tam taki mały switch?
Coś np. tego typu:

Obrazek

Mały do antisparka, a duży odpala regiel? Oczywiście nie mam na myśli tego konkretnego przełącznika (bo widać na oko, że będzie za słaby dla 160A ESC), ale coś tego typu po prostu?
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 8 gru 2016, o 17:14

Supry maja Klik / i nie używasz siły przy ich zapięciu tak jak w klasycznych bananach lub goldach / ale swoje kosztują co jest mankamentem
Tylko z wyglądu przypominają zwykłe banany - jak ktoś na lotnisku ma to zobacz - są nie do porównania

Nie czaję czegoś - jeśli masz anty spark w esc to po co Ci jeszcze jeden ?
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
zborecque
Elita forum...
Posty: 1496
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 8 gru 2016, o 18:01

Nie, nie mówię, że jeszcze jeden. Na początku myślałem, żeby w ogóle wtyczkę zrobić z antysparkiem - żeby dodatkowo zabezpieczyć jeszcze BEC. Ale jak zrobię wariant z mostkiem - BEC na pakiet 1, a ESC na oba - to iskrzenie nie będzie aż tak kłopotliwe (podobne jak w X5 - tam podpinam tylko jeden pakiet 6S).

Dlatego zostaję przy tym istniejącym antisparku na ESC. Ale to i tak wymaga 4 wtyczek: po jednej na pakiety, jedna antisparkowa i ostatnia - zamykająca cały obwód PO załączeniu antisparka. Pomysł z przełącznikiem wpadł mi niedawno - ale nie upieram się, chociaż możnaby taki mały switch zrobić na samego antisparka. Załączasz - zapinasz pakiet - wyłączasz. :D Mniej kabli na wierzchu widać.

A co do Supr - jasne, wyglądają spoko, ale szczerze mówiąc nie widziałem ich na żywo nigdy, a XT-90 gdzieniegdzie się przewinęło. Poza tym, oprócz Ciebie (za co Ci dziękuję) tak naprawdę nikt nic o nich nie pisze... a chętnie pobazowałbym na kilku opiniach zanim podejmę decyzję. Supry wydają się dodatkowo mniejsze i bardziej takie... eleganckie...
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 8 gru 2016, o 18:48

elegancja to rzecz - drugorzędna, mi się najbardziej podoba że mają klik i z nimi nie walczysz a po czasie nie dają efektu pamięci tzn. że po czasie się nie luzują
dla mnie to dość wartościowa cecha jeden jedyny raz kiedy wylutował mi się wtyczka to właśnie od golda który miał tak małe pole styku że się rozgrzał aż do wytopienia...

Co do kabli jeśli ma być dodatkowy anty-spark to najlepiej (X-mass) właśnie go zrobić na mostku albo na plusie przed ostatnia wtyczka wtedy zapinasz go ostatniego po zapięciu drugiej wtyczki
chociaż jeśli jest na esc to osobiście nie widzę potrzeby głównie dla tego że będziesz miał tylko dwie wtyczki zamiast jeszcze trzeciej
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
zborecque
Elita forum...
Posty: 1496
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 8 gru 2016, o 18:55

Co do złączek - z każdym Twoim postem coraz bardziej się do nich przekonuję. Wiesz, w XT-90 nie mam absolutnie NIC, potrzebuję skompletować wtyczkologię do jednego tylko modelu, a biorąc pod uwagę konieczność przejściówek chociażby do ładowarek - to nie boję się np. sytuacji gdy będę chciał pakiet z X7 oblecieć w X5 czy coś...

Ale nie mogę dojść za bardzo o co Ci chodzi z tym anty-sparkiem na mostku. Uważasz, że ten mój schemat można jeszcze uprościć? A możesz to rozrysować jakoś schematycznie? Bo wydaje mi się, że MUSISZ zapiąć anty-sparka ZANIM zapniesz cały obwód (2x6S) na ESC - a potem go odpinasz. A sam anty-spark musi załączyć chwilowo pełne 12S, więc muszą być NAJPIERW podpięte oba pakiety 6S, potem anty-spark i na końcu pełne zamknięcie obwodu (równolegle do anty-sparka).
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
Leo
Domownik forum...
Posty: 391
Rejestracja: 04-10-2014
Lokalizacja: Wrocław/Gliwice
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Leo » 8 gru 2016, o 19:10

Ja kiedyś używałem XT90 w Raptorze i były spoko. Natomiast dostosowałem się do wrocławskiego standardu i przeszedłem na EC5.
XT90 są o tyle spoko, że mają wersję S która ma wbudowany anti-spark we wtyczkę akumulatora. Co opędziłoby anti-spark i na ESC i na BEC. Właśnie dlatego zastanawiam się nad powrotem do nich w Raptorze (bo w 600-ce na 12S dadzą radę z palcem w nosie):
Obrazek

Natomiast do 700ty mogą być minimalnie za słabe. @amaterek kiedyś na nich latał, ale też dostosował się do standardu wrocławskiego EC5 :)
@amaterek, wypowiesz się? Bo chyba raz się taka parka rozlutowała, ale to samo zdarzało się we Wrocławiu i z EC5, nawet częściej ze względu na większą liczbę użytkowników.
Jak do 700 to może XT150?
Są dosyć fajnie konfigurowalne i daje się nimi sensownie opędzić pakiety "2x6S" :)

Co do anty-sparka na mostku, iskra z 6S nie będzie tak duża jak z 12S, więc nie widzę sensu przejmowania się tym. Czyli najpierw antispark przy ESC rozpięty, podpinasz oba pakiety, zwierasz antispark na ESC i lecisz.
Co do przełączników zaś, darowałbym sobie, to dodatkowy potencjalny punkt awarii. Zwłaszcza przy takich prądach jak z ESC - no po prostu nie ma siły. Tu jedynym sensownym przełącznikiem jest złącze prądowe, które możesz zewrzeć odpowiednio zalutowaną wtyczką. Ale to moim zdaniem ma sens tylko w makietach.
Co do antisparka ESC - moja propozycja jest taka jak w ESC Hobbywinga:
Obrazek
Jak kupisz mi zapałki, to zrobię Ci helikopter...
73, SP6LEO
TT Raptor 50 E-Titan|Align TRex 450 Pro|Blade 130 X|Blade mCP X OBL|XK K120|Asssault Reaper 500
Futaba T14SG|Robbe-Futaba FX-18 V2
Kyosho PureTen EP Alpha 3|Reely P240 Hotlander|TT Naulantia|HK Bat 1
Awatar użytkownika
zborecque
Elita forum...
Posty: 1496
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 8 gru 2016, o 20:30

Wiesz co, te XT90 z wbudowanym antisparkiem są fajnie, ale ciągle mnie zastanawia, czemu to akurat do pakietu jest wtyczka z antisparkiem a nie do ESC?

Wolałbym kupić jedną z antisparkiem do ESC, a potem do pakietów itp. kupować zwykłe, tańsze przecież. Po co mi antispark w każdym kolejnym pakiecie, jak wszystkie pakiety są do jednego modelu przeznaczone :)

Patent z HW jest do zaimportowania, ale tu też nie do końca kumam: wtyczka jest zorganizowana tak, że antispark i full power są zapinane jednocześnie? A to nie jest czasem tak, że po zwarciu antisparka trzeba zaczekać 1-2 sekundy przed podpięciem całości?

Wysłane z tapatalk. Android forever.
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 8 gru 2016, o 22:18

zborecque pisze:Wolałbym kupić jedną z antisparkiem do ESC, a potem do pakietów itp. kupować zwykłe, tańsze przecież.


pewne dlatego :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 9 gru 2016, o 03:56

Z tym XT90 z AS to jest nadgłupota niestety
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 9 gru 2016, o 06:01

Czemu ?
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe

Wróć do „Elektronika pokładowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości