Zasilanie serwa 9254 z LiFE

Żyroskopy, governory, bece, flymentory i inne...
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 3 lut 2019, o 11:37

Koledzy, taki problem.
Mam parę serw Futaby S9254, na ogon. Są genialne, tylko mało użyteczne bo potrzebują 4,8 V. W dzisiejszych czasach to anachronizm.
W nowym projekcie szukam jakiegoś rozwiązania z zejściem napięcia z LiFE, czyli pewnie co najmniej 6,6 na 4,8. StepDown odpada.
Nawet na 2-ch diodach przycina za mało. Z pomiarów wychodzi, że na 2-ch diodach zejdzie najwyżej 1 V.

Macie jakieś pomysły lub doświadczenie, co można by zrobić ??
Wiem, kupić inne serwo, ale trochę szkoda mi jak patrzę na rdzewiejące Futaby :-)
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 3 lut 2019, o 11:50

Podłączyć przez BEC lub regulator, przetwornice? Ta futaba chodziła u mnie na ogonie przez step down 2x dioda przy zasilaniu reszty awioniki 6,5V. Masa dodatkowego beca w heliku który ma na ogonie s9254 nie ma większego znaczenia ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 3 lut 2019, o 12:39

No własnie taka przetwornica, ale tylko na jedno serwo byłaby idealnym rozwiązaniem. Mam Castla , takiego małego, idealna przetwornica, tylko trzeba by robić gimnastykę z kablem sygnałowym.
Można by też poeksperymentować na 3 diody. Zależy mi aby reszta chodziła na te 6,6.

EDIT. Coś takiego znalazłem. To może zadziałać.
https://hobbyking.com/en_us/voltage-boo ... 5-15v.html
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 3 lut 2019, o 15:08

Piszesz, że przetwornica odpada, a potem sam ją sobie proponujesz ?
W te 3A to nie bardzo wierzę, na indukcyjności 10 nH (taka cewka tam siedzi na płytce, oznaczenie : "100") trudno taki prąd uzyskać... A 95% sprawności to już zupełnie niewiarygodne...
Jeżeli jednak te parametry są bliskie prawdy, to będzie to działać. Gdybyś kupował tego "boostera", to weż i dla mnie do prób ze dwie sztuki :nw:
Gabarytowo większą, ale o prawdziwie deklarowanych parametrach przetwornicę z regulacją napięcia mogę Ci zrobić w godzinkę.
Innym sposobem jest obcięcie dysponowanego napięcia diodą Zenera mocy lub prościutkim stabilizatorem na jednym tranzystorze (+ jeden opornik i jedna dioda Zenera małej mocy - tyle tego). Takie cuś też mogę Ci zmajstrować na szybkensa.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Sulim
Stały bywalec...
Posty: 191
Rejestracja: 28-07-2015
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Sulim » 3 lut 2019, o 16:40

omcKrecik pisze:Piszesz, że przetwornica odpada, a potem sam ją sobie proponujesz ?


Gdzie tak napisałem ?? Że StepDown ?? To proste badziewie na diodach, więc trudno to nazwać przetwornicą.
Ale dzięki. Na szybkensa możesz narysować schemat, zrobię sam.
Jeśli będzie zamówienie, to wezmę 2, spoko.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 lut 2019, o 18:00

U mnie chodziło to serwo przez BEC'a 5V - to chyba najprostsze rozwiązanie.
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 3 lut 2019, o 18:30

Sulim pisze: StepDown odpada.

Ponieważ standardowy, ale nie badziewny step-down nie robi problemów z zejściem z 6,6 na 4,8V - nie powiązałem logicznie tego z poprzednim zdaniem.
Jakimi tranzystorami mocy n-p-n (albo lepiej darlingtonami) dysponujesz ? Zenerkę 5V6 i jakiś opornik, którego R= deltaV / 10 mA znajdziesz w szufladzie ? DeltaV to różnica napięć przed i za tym układem stabilizującym, np. jeżeli na wejściu masz 6,6V a chcesz mieć na wyjściu 4,8V to deltaV = 1,8 V. Te 10 mA to bezpieczny prąd Zenerki, nie grożący kłopotami (najlepszy sposób na zapewnienie sobie problemów z diodami Zenera to prądowe głodzenie ich), więc byłoby R = 1,8 / 0,01 = 180 omów. Moc minimalna tego rezystora 1,8 x 0,01 = 0,018 W, czyli może być nawet najmniejszy SMD. Na wyjściu uzyskasz napięcie Zenera minus spadek na złączu B-E tranzystora.
Schemat ;) : są cztery punkty połączeń:
1- Kolektor tranzystora + lewa opornika = wejście zasilania
2- baza tranzystora + prawa opornika + katoda Zenera
3- emiter tranzystora = wyjście
4- anoda Zenera + masa wej. = masa wyj.

Tyle tych cudów techniki :)
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 3 lut 2019, o 18:48

BEC 3/5A HobbyWinga kosztuje 11.5PLN

To chyba zamyka dyskusję.

Screenshot_2019-02-03-18-49-19.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 3 lut 2019, o 18:51

Nie. To step-down i ze sporym spadkiem wej/wyj., ponad 2V.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 lut 2019, o 22:17

[quote="mwx"To chyba zamyka dyskusję[/quote]

ten, albo podobny ale tak, zamyka temat

Ten HW jest ok, niezłe są też HK liniowe bo mają nisko napięciowy reset.
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 3 lut 2019, o 23:21

wojtekr pisze: HK liniowe bo mają nisko napięciowy reset.

hmm :dk:
A może o offset Ci chodziło ?
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 4 lut 2019, o 00:00

nie, chodziło mi o to, ze jak obciążasz tego HK to reset czyli wyłączenie jako spadek poniżej funkcjonalnego napięcia następuje bardzo nisko a powrót jest już po niewielkim spadku obciążenia a impulsowy wymaga spadku obciążenia prawie do zera aby powrócić z napięciem.
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 lut 2019, o 00:24

3/5A dla jednego starego serwa to chyba na tyle dużo, że nie ma się co martwić o przeciążenie BECa

W takim jednym Goblinie Nitro ten BEC będzie zasilał szybkie serwo od gazu, które nie lubi napięcia 2S ;)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 4 lut 2019, o 00:32

HW nie ma ani 3A ani 5A, może poza krótkimi pikami a poza tym szybkie serwo gazu nie ma sensu w nitro. Wystarczy jakiekolwiek nawet najwolniejsze bo reakcja silnika jest i tak rząd wolniejsza niż serwa.
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 lut 2019, o 00:41

Te 6V będzie potrzebne jeszcze do czegoś innego w tym miejscu, więc lżejsze i szybsze serwo na gazie to tak bardziej przy okazji i żeby nie przytył.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 4 lut 2019, o 00:46

nie no ok, chodzi mi tylko o zasadę, szybkie serwo działa dokładnie tak samo jak wolne serwo. Czyli działa ok :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 4 lut 2019, o 04:45

wojtekr pisze: szybkie serwo działa dokładnie tak samo jak wolne serwo.

Hmmm... hmm
No niezupełnie - działa szybciej. Przy porównywalnych momentach wyjściowych osiąga się to w oczywisty sposób: zmniejszając długość przewodów czynnych wirnika silnika, czyli zmniejszając liczbę zwojów w jego cewkach (przewody czynne wirnika [ściślej: twornika] to te odcinki uzwojenia, w których indukuje się siła elektromotoryczna wzbudzana ruchem tych przewodów w polu magnetycznego obwodu wzbudzenia, tu pochodzącym od magnesów stałych).
Skutkuje to - prócz zwiększenia jego prędkości obrotowej - zmniejszeniem rezystancji i impedancji uzwojenia silnika, a to - większym poborem prądu i większą stromością zbocza narastania tego prądu przy załączeniu zasilania. W rezultacie szybkie serwo potrzebuje wydolniejszego żródła zasilania, by pokazać co potrafi. Sądzę, że ten BEC HW wystarczy do sytego wykarmienia S9254, mimo że tak jak pisze Wojtek - 5A to raczej nie wydoli, a przy ciągłym 3A chyba nawali w... koszulkę :lol:

Reakcja dobrze ustawionego silnika spalinowego nie jest o rząd wielkości wolniejsza niż przeciętnego serwa, to oznaczałoby zwłokę około 1,5 sekundy... (0,15 sec/90* to już w miarę żwawe serwko). IMHO jest porównywalna z wolnym serwem, zwłaszcza w użytecznym zakresie prędkości (zwykle 7...15 tysi), więc zasadne jest tu użycie szybkiego napędu przepustnicy. Maciek słusznie czyni :thumb:
Zwłaszcza, że odpowiedż silnika momentem jest niemal natychmiastowa w odróżnieniu od przyrostu prędkości, który tutaj może wcale nie występować lub być ujemny. A stromość narastania obciążenia jest zależna właściwie tylko od szybkości serw cykliki/pitcha. Dobrze byłoby, aby silnik za tym nadążał.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 4 lut 2019, o 10:13

ok, z tym rzędem wielkości to był skrót myślowy ale dla silnika nitro nie ma znaczenia czy weźmiemy serwo szybkie 0,06 jak 9254 czy wolne na poziomie 0,1 czy 0,12. Latałem na każdym z nich i nie było różnicy
Helikoptery
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 lut 2019, o 11:33

Była taka zasada że serwo na gazie powinno być szybsze niż te na tarczy.
Ja zauważyłem różnicę w 600n gdy założyłem szybkie serwo w miejsce standardowego. DS520 dobrze się spisuje w tej roli, a mam akurat luźne.

Wróć do „Elektronika pokładowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości