Przewinięcie silnika do 450tki

Jak nie podepniesz to nie zaiskrzy.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 2 lis 2014, o 22:34

Trzeba to było kiedyś zrobić po raz pierwszy. Od pewnego czasu na ścianie kurzy mi się odchudzony ALZRC Devil 450/480 bez napędu.
Bez napędu ponieważ potrzebuję silnik na 4s.
Zbędny silnik jaki posiadałem to MSH/Scorpion 2221 2000kv dostosowany do 4s do mini protosa. Prawidłowe kv na 4s dla T-Rex'o podobnych helików to około 2700kv. Posiadany Scorpion jest w układzie delta z 7 zwojami na ząbku, przy 6 zwojach mamy ok 2500kv (za mało) a przy 5 zwojach mamy 3000kv (trochę dużo) ale wydaje mi się że przy zębatkach 11T/121T powinno być OK.

Pierwszy problem to to że jest inna ośka (ta do mini nie pasuje do t-rexa) ale to nie duży problem bo ośkę można wymienić ponieważ praktycznie większość silników do 450 ma teraz ośki 4mm (cześć wewnętrzna w silniku) i taką skądś miałem.

Drugi problem to ściągniecie stojana z aluminiowej części (nie wiem jak się nazywa), tu użyłem podkładek i 4 śrub które wkręcałem w otwory mocujące silnik.

Trzeci problem to to że silnik był wprost zabity uzwojeniem i jeszcze zaklajstrowany jakąś emalią więc trzeba było się namęczyć aby wyciągnąć całe uzwojenie.
Takie napchanie drutu skutkuje tym ze jest kiepski przepływ powietrza i silnik się grzeje.
Przy wyciąganiu uzwojenia troszkę uszkodziłem lakier zabezpieczający emalię uzwojenia przed zadrapaniem zębami więc musiałem pouzupełniać ubtyki. Zrobiłęm to distalem classic.

I tak wygląda gotowy do nawinięcia zestaw:
Obrazek

No to zaczynamy
Jak nawijałem jakiś drut to pozostałe dwa zabezpieczałem termokurczem aby się nie obskrobały.
Obrazek

I prawie gotowy
Obrazek

Od tylca
Obrazek

Chwila zastanowienia które pary skręcić :-)
Obrazek

Nałożenie termokurczek, i nabicie aluminioweej części w imadle.
Obrazek

Zalutowałem końcówki i można by było złożyć silnik ale postanowiłem jescze zmienić łożyska. Zastanawiam się też czy by na końcach jakimś lakierem zabezpieczyć aby drut nie pracował. Niestety nie mam żadnego wysokotemperaturowego - może jakieś sugestie ?

Śmieszne jest to że nawijanie tego silnika trwało ok. godziny, rozebranie silnika i wydłubanie starego uzwojenia ze trzy. :-)

CDN
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 9 lis 2014, o 20:15

Ni lipa, wg danych scorpiona przy 5 zawojach na ząb w układzie delta powinno wyjść 3000kv.
Mnie wyszło 3700kv więc cała robota na marne. :hammer:
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 24 lis 2014, o 23:50

Podejście nr2
6 zwojów i drut 0,9mm zamiast 0,8
Zrobiło się ciasno, nawijanie trwało 2x dłużej.

Obrazek

Obrazek
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 25 lis 2014, o 16:32

Przed złożeniem stwierdziłem że zastąpię tylne łożysko na większe.
Pomysł zaczerpnięty z nowocześniejszych silników.
Tam łożysko nie siedzi w gnieździe w tulei na którą jest nabity stojan lecz jest osadzone bezpośrednio w stojanie.

Standardowo jest łożysko 4x8x3, po modyfikacji jest 4x9x4.
Obrazek

Tuleja z gniazdem
Obrazek

Większe łożysko ma średnicę tulei. Modyfikacja polega na obcięciu tulei. Wmoim przypadku trzeba było obciąć 4mm.
Oczywiście przed modyfikacją warto sprawdzić czy wymiary się zgadzają i czy do stojana będzie pasować jakieś łożysko.
Obrazek

Nabity stojan z większym łożyskiem. Łożysko w stojanie siedziało bez luzu ale też nie ciasno więc dałem odrobinkę zielonego kleju
Obrazek

Założyłem rotor i przeprowadziłem testy.
Silnik ma 3070 kv, co przy zębatce 11T/121T powinno mi zapewnić governorowane 3300 rpm na wirniku więc planowany model ważący ok 900g powinien szaleć na łopatach 360mm.

Zaeksperymentowałem też z zabezpieczeniem uzwojenia aby nie pracowało. Zauważyłem że wymieszana żywica dwuskładnikowa rozpuszcza się izopropanolu. Robi się rzadka i znakomicie penetruje stykające się uzwojenie. Rzadka konsystencja powoduje też że nie zostanie gruba warstwa lecz tylko cieniutka powłoka więc przepływające powietrze będzie lepiej chłodzić uzwojenie.
Alkohol po pewnym czasie paruje a żywica się wiąże. Schnięcie trwa znacznie dłużej ale można je przyśpieszyć wygrzewając silnik opalarką. Żywica też jest odporna na temperatury (nie poddaje się temperaturze ponadnormatywnie rozgrzanemu grotowi lutownicy).
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe

Wróć do „Silniki elektryczne i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron