Przezwajanie silników by Danielus

Jak nie podepniesz to nie zaiskrzy.
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 13 gru 2014, o 10:59

Witam

W tym temacie zamieszczam wszystkie do tej pory zrealizowane i udokumentowane projekty, oraz w przyszłości będę dodawał kolejne. Niestety z większości wykonanych silników nie mam żadnych zdjęć nad czym teraz bardzo ubolewam.

Scorpion HK4020 7+8YY 850kv 1,18mm 137%

Potrzeba przerobienia tego silnika na 8s i zastosowania go w Gaui X5 spowodowała, że zacząłem się interesować przerabianiem silników. Był to bodajże drugi silnik jaki przezwoiłem,

Celem było obniżenie kv i zwiększenie powierzchni drutu w stojanie.
Konfiguracja jaką wybrałem to YY 7+8 i drut 1,18. Dało to kv na poziomie 850 i zwiększenie przekroju na poziomie 137%.

Obrazek

Obrazek

Silnik działa już ponad dwa lata w Gaui X5, najwyższy zarejestrowany pik to 150A przy zasilaniu 8s, co dało lekko ponad 4kW mocy. Silnik jest bardzo zimny, nawet w upały ciężko go rozgrzać tak żeby parzył.

Turnigy T600 5+5YY 950kv 1,25mm

Obrazek

Obrazek

Silnik pierw latał w X5 na łopatach 600mm, teraz przechodzi katusze w Goblinie 500. Zimny mocny jedyne co daje o sobie znać to cienki wał 6mm i małe łożyska. Silnik używany od około 1,5 roku bardzo intensywnie.

Scorpion 2520 5+5YY 1880kv 0,8mm 114%

Przed
Obrazek

i po
Obrazek

Silnik z zestawu Gaui X3 miał 1580kv i był bardzo gorący. Z tym kv latał dobrze do 3200 obrotów ale powyżej już słabo trzymał obroty. Oryginał miał 4,5 zwoja i był połączony w D(trójkąt). Po modyfikacji jest 5 zwojów i połączenie YY. Zastosowałem o jeden ząb mniejszą zębatkę, na dobrych pakietach ładnie trzyma 3500 na głowic. Jest wyraźnie chłodniejszy ale nadal gorący.

Align 800MX 6+7YY 500kv 1.4mm 199%

Tak wyglądało fabryczne uzwojenie

Obrazek

bardzo małe wypełnienie jedyny plus że się łatwo odwijało.

A tak wygląda tuż po uzwojeniu

Obrazek

Czas na pomiar kv

Obrazek

Wszystko w porządku więc można zabezpieczyć uzwojenie

Obrazek

Align 750MX 550kv 5+6YY 1,6mm 235%

Czas na 750MX, który napędza mojego Goblina 700. Na początek zdjęcia fabrycznego uzwojenia. Konfiguracja trójkąt, po pięć obrotów na ząb wiązką 11drutów po około 0,33mm każdy.
Ogólnie drut cienki, pomiędzy zębami hula wiatr, Scorpion i Quantum jednak znacznie bardziej upychają drut. Dla mnie plus bo nie ma żadnego problemu z odwinięciem.

Obrazek

Obrazek

Silnik skończony :D 5+6YY 1.6mm 235%

Obrazek

Chyba najambitniejszy projekt jak do tej pory. Względem oryginału 235% więcej przewodnik i najgrubszy drut jaki do tej pory przezwajałem. Waga stojana z fabrycznym uzwojeniem 216g, z moim 282g.
Jestem odrobinę rozczarowany obrotami ponieważ znalazłem informacje że w przy tej ilości zwojów i sposobie połączenia uzwojeń powinno być około 530kv. Z racji tego że jak dotąd zawsze mi się powtarzały wyniki z tego źródła nie robiłem prób i pomiarów, tylko od razu zrobiłem docelowe uzwojenie. 550kv trochę mnie zaskoczyło, ale cóż jeden ząbek na zębatce mniej i zobaczymy.

Align 500MX 1600kv 6D 1.3mm 163%

Silnik trafił do mnie ze spalonym uzwojeniem.

A tak wygląda po naprawie, rodzaj połączenia, oraz ilość zwojów bez zmian jedynie przekrój drutu został zwiększony o 63%

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Align 800MX 6+7YY 500kv 1.4mm 199%

Kolejny 800MX zszedł z linii montażowej, tym razem czerwony.

Obrazek

Obrazek

A tu próbka moich możliwości zdjęcie uzwojenia z bliska.

Obrazek

Scorpion HK4020 6+7YY 980kv 1,4mm 167%

Kolejny wzmocniony silniczek trafi do jednego z forumowiczów.

Obrazek

Scorpion HK4020 5+6YY 1140kv 1,5mm 162%

Kolejny wariant tego Scorpiona tym razem z bardziej uniwersalnym kv jak na klasę 550. Silnik będzie pracował w moim Gaui X5 z zębatką 14T.

Obrazek

Scorpion HKIII 4020 5+4YY 1090kv 1,6mm 145%

Silnik pierwotnie miał 1350kv, a jego model docelowy to Goblin 500. Zrobiłem na nim kilkanaście lotów z zębatką 17T i łopatami 550mm. Muszę przyznać że jak na seryjny silnik i duże przełożenie osiągał bardzo rozsądne temperatury, co jest sporym plusem w stosunku do starszych silników z serii HK.
Obniżyłem mu trochę kv żeby stosować większe zębatki atakujące co wpłynie korzystnie na trwałość paska.

Zdjęcie przed:

Obrazek

i po:

Obrazek

Optymalny rozmiar drutu dla tej ilości zwojów to był by 1.5mm, przy ostatnich zębach bardzo żałowałem że zdecydowałem się na 1.6mm.

Align 460MX Dominator 9D 1880kv 0.7mm 170%

Silnik trafił do mnie spalony, poza naprawą i wymianą łożysk został wzmocniony.
Jeszcze kilka słów na temat silników Aligna. Dawniej jak królowała seria M silniki tej firmy miały fatalnie pasowane wały z łożyskami. Na dzień dobry luz pomiędzy wałem i łożyskiem był na tyle duży że wał się wycierał w ekspresowym tempie. Do tego małe łożyska i cienkie wały. Po długiej przerwie przez ostatnie pół roku miałem sporo styczności z silnikami Aligna z górnej półki 800MX i 750MX, które są bardzo solidnie zrobione(grube wały duże łożyska, bardzo dobre pasowanie). Miłym zaskoczeniem był dla mnie 460MX, który mechanicznie jest zrobione bardzo dobrze. Dość duże łożyska na dole, osadzone bezpośrednio w stojanie i rewelacyjne pasowanie łożysk z wałem. Pod tym względem różnica między 450M a 460MX kolosalna.
Niestety jest też kilka minusów. Beznadziejna konfiguracja 9n6p, która jest archaizmem i która wymuszą aż 9 zwojów na ząb aby uzyskać obroty na 6s. Wał, który za każdym razem trzeba wycisnąć z obudowy, żeby rozebrać silnik niszcząc przy okazji dolne łożysko(i to dotyczy wszystkich silników Aligna). I ostatnia kwestia dotycząca 460MX to fakt że wał jest jedynie wciśnięty w obudowę i nie ma tam żadnego robaczka, który dodatkowo go blokuje.

Obrazek

I jeszcze jako ciekawostka porównanie z Xnovą 2618

Obrazek

Hyperion 4025 5+4YY 1.5mm 1170kv

Kolejny nadpalony silniczek, który dostał drugie lepsze życie :)

Obrazek

Scorpion 3014 12+12YY 0.7mm 930kv

Tym razem silnik do Goblina 380.

Obrazek

Quantum 4530 5+4YY 1.4mm 525kv

Ciekawy kształt stojana, bardzo trudny do uzwajania. Zęby szerokie, a przestrzeń pomiędzy nimi mała.

Obrazek

Quantum 4120 7+6YY 1.3mm 950kv



Obrazek
Ostatnio zmieniony 1 kwie 2016, o 22:40 przez Danielus, łącznie zmieniany 12 razy.
Awatar użytkownika
PiotrS
Lider forum...
Posty: 2339
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 94 razy
Podziękowano: 123 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 13 gru 2014, o 11:12

Dla mnie czarna magia......
D(trójkąt), YY, ilość zwojów, rozebranie silnika, połączenie przewodów....

Lata mi lecą i może się zdarzyć, że już tego nie ogarnę :-(

Ale Twoje prace wyglądają super!
Gaui X3, Oxy4, Logo 550
Awatar użytkownika
miruuu
Administrator
Posty: 15778
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Warszawa - Ursynów
Podziękował: 1460 razy
Podziękowano: 680 razy
Kontaktowanie:

Postautor: miruuu » 13 gru 2014, o 11:51

Niezle. Jak patrze na te Twoje nawijasy to az chce sie cos samemu zmajstrowac....
Pozdrawiam, Mirek

Trex 500X - trex ratio :) | Trex 470LM - cieszy... | 2x Devil X360 - tak jakoś wyszło... | Oxy 3 - nie po-byku | Oxy 2 - mały, ale wariat... | Reaktor 3D FPV - drugie życie pianki... | Lizard95 - że też mi się drona zachciało.... | Czesia - jeszcze tylko wyniosę choinkę i się za nią biorę... | LaTrax Rally - kazali mi kupić | Graupner MX-20 - działa
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5064
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 67 razy
Podziękowano: 504 razy

Postautor: Kenobi36 » 14 gru 2014, o 14:37

Align 800MX 6+7YY 495kv 1,4mm +100%

Jak przyszły nowe pakiety 60C to zrobiłem bardzo ostry lot aby zobaczyć co się da wycisnąć z fabrycznego 800MX w Goblinie 700. Mimo ze temperatura na zewnątrz była ok 10stopni silnik strasznie parzył.
Lot trwał 2:30 w pakiecie zostało poniżej 3,7V / celę co wskazywałoby na średni prąd około 100A i średnią moc ponad 4000W.
Wątpię aby fabryczny silnik przetrwał letnie upały dlatego oddałem do fachowca :-) , Daniela :-)

Z wstępnych kalkulacji na grubości drutu wyszło że jest 200% miedzi w stosunku do tego co było poprzednio.
Silnika waży teraz 550g czyli o ponad 40g więcej.
Miał wcześniej 520KV , teraz ma 495KV aby móc latać na większym kole atakującym aby odciążyć pasek napędowy.
Przy najbliższej okazji będę testował :twisted:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 15 gru 2014, o 17:16 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 2 razy.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
donia
Elita forum...
Posty: 997
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 43 razy

Postautor: donia » 14 gru 2014, o 22:14

Myślałem, że założysz xnove do g700.

~wysłano z ciapciaka~
--
donia
=Wrocław=
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5064
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 67 razy
Podziękowano: 504 razy

Postautor: Kenobi36 » 14 gru 2014, o 22:24

Nie stać mnie na taki drogi silnik.
A ten nie będzie ustępować mocą :-)
Albo inaczej, gdybym latał tylko 700 to pewnie bym wsadził XTSa.
Ale najlepiej mi sie lata Goblinem 550.
Optymalny kompromis jeśli chodzi o wielkość modelu. Nie potrzebuje tyle pakietów co 700, nie stresuje jak 700 i jest na tyle duży że go widać, i wystarczająco precyzyjny i stabilny czego nie da powiedzieć o mniejszych modelach. Uszkodzenia i koszty w razie kreta też wydają się być na rozsądnym poziomie w przeciwieństwie do kreta 700.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 18 gru 2014, o 23:08

W pierwszym poście wrzuciłem nowe fotki 800MX-a.

Biorąc pod uwagę, że 800MX już był, zakup XNOV-y był by znacznie droższy niż zmiana uzwojenia.
Pierwsze MX-y miały trochę problemów z odklejającymi się magnesami, ale ostatnio już jakoś nie słyszę, żeby się to często zdarzało. Konstrukcja silników też jest znacznie lepsza niż niż wcześniejszych Alignów. 10mm oś duże łożyska i dobre pasowanie powoduję że jest to dobra baza do dalszej pracy.

A tu jako ciekawostka fabryczne Pyro 800

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nie wiem jak Was ale mnie nie powala ;)
Awatar użytkownika
donia
Elita forum...
Posty: 997
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 43 razy

Postautor: donia » 19 gru 2014, o 05:19

Danielus, ale K36 kupił xnove, dlatego zapytałem :)

~wysłano z ciapciaka~
--
donia
=Wrocław=
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 9 sty 2015, o 22:27

Ruszyły prace nad kolejnym silnikiem, tym razem 750MX. Zdjęcia i opis wklejam do pierwszego postu.
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 6 lut 2015, o 00:49

Powyżej mały update, zdjęcia skończonego 750MX-a.

Jak ciekawostkę wrzucam wymiary stojanów poszczególnych silników Aligna, tak żeby można było je łatwo porównać do innych marek gdzie producenci w nazwie modelu zawierają te dane. Dla nieobeznanych dwie pierwsze cyfry to średnica, a dwie ostatnie to wysokość stojana w mm.

Więc tak:

700MX 4232
750MX 4237
800MX 4530
850MX 4535
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5064
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 67 razy
Podziękowano: 504 razy

Postautor: Kenobi36 » 6 lut 2015, o 08:59

Nie lepiej podawać ilość miedzi w stosunku do oryginału, przykładowo 235% zamiast +135% ? Robi lepsze wrażenie i pogląd :-)

donia pisze:Danielus, ale K36 kupił xnove, dlatego zapytałem :)

W tym momencie mój MX800 w niczym nie ustepuje xnova 4530 XTS.
No , może jedynie wyględem :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 15 lut 2015, o 16:03

W pierwszym poście dodałem kolejny silnik.
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 28 lut 2015, o 21:19

Powyżej dodany kolejny Align 800MX. Ten wyszedł mi szczególnie ładnie :D
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 30 mar 2015, o 23:18

Scorpion HK4020 w wersji na 6s dodany do pierwszego postu.
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 11 kwie 2015, o 10:50

Kolejny Scorpion HK4020 dodany.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5064
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 67 razy
Podziękowano: 504 razy

Postautor: Kenobi36 » 12 kwie 2015, o 21:32

Dziś kolega się przeleciał moim stretchowanym goblinem 500 z przwiniętym przez Ciebie Turnigy T600 i stwierdził że jeszcze tak mocnym śmigłowcem jeszcze nie latał :-)
Turnigy Heavy duty 6s5000 60C , lot 2:40 wydoił pakiet do 3.76 a silnik lekko ciepły.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 3 maja 2015, o 12:34

A tu mały pokaz możliwości Scorpiona, którego ostatnie przezwajałem.
Model Gaui X5, łopaty RJX 550mm, zasilanie 6s.


YouTube
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 13 cze 2015, o 08:48

W pierwszym poście dodany kolejny silnik tym razem Scorpion HKIII 4020
Awatar użytkownika
Leo
Domownik forum...
Posty: 362
Rejestracja: 04-10-2014
Lokalizacja: Wrocław/Gliwice
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 14 razy

Postautor: Leo » 19 cze 2015, o 10:07

Noszę się z zamiarem przewinięcia swojego HKIII 4020 pod zasilanie 12S do eRaptora, tak, aby uzyskać Kv ok. 510.
Czy dobrze rozumiem, że uzwojenie 5+6YY oznacza równoległe połączenie uzwojeń o podanych liczbach zwojów, oraz że szeregowe połączenie takich uzwojeń, czyli efektywnie konfiguracja (przykładowo) 11Y obniży Kv o połowę w stosunku do 5+6YY?

Pytanie wzięło się z chęci wykorzystania sprawdzonej już grubości drutu :)
Jak kupisz mi zapałki, to zrobię Ci helikopter...
73, SP6LEO
TT Raptor 50 E-Titan|Align TRex 450 Pro|Blade 130 X|Blade mCP X OBL|XK K120|Asssault Reaper 500
Futaba T14SG|Robbe-Futaba FX-18 V2
Kyosho PureTen EP Alpha 3|Reely P240 Hotlander|TT Naulantia|HK Bat 1
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 19 cze 2015, o 21:34

Leo pisze:Noszę się z zamiarem przewinięcia swojego HKIII 4020 pod zasilanie 12S do eRaptora, tak, aby uzyskać Kv ok. 510.
Czy dobrze rozumiem, że uzwojenie 5+6YY oznacza równoległe połączenie uzwojeń o podanych liczbach zwojów, oraz że szeregowe połączenie takich uzwojeń, czyli efektywnie konfiguracja (przykładowo) 11Y obniży Kv o połowę w stosunku do 5+6YY?

Pytanie wzięło się z chęci wykorzystania sprawdzonej już grubości drutu :)


5+6YY to dane dla starszego silnika HK4020, który mam mniej magnesów i inne materiały. Jeżeli zrobisz HKIII w Y 5+6 z tym że bez połączenia równoległego faz to uzyskasz wynik pewnie około 450.
5+6 w tym przypadku oznacza że ramiona nieparzyste mają 5 obrotów a parzyste 6.

Możesz zrobić po 5 obrotów w gwiazdę i to powinno Ci dać około 490kv, lub 5+4 co do jakieś 550kv

Wróć do „Silniki elektryczne i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość