Przezwajanie silników by Danielus

Jak nie podepniesz to nie zaiskrzy.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 7 lis 2015, o 22:38

ale setne części milimetra to raczej nie "strata na izolacji - która jest raczej duża" - może pisz trochę precyzyjniej?
Helikoptery
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 7 lis 2015, o 23:49

wojtekr pisze:ale setne części milimetra to raczej nie "strata na izolacji - która jest raczej duża" - może pisz trochę precyzyjniej?

Co mam napisać jaśniej - masz w nawiasie dopisane w poście który cytujesz - może czytaj dokładniej
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 8 lis 2015, o 00:20

Piszesz, ze strata na izolacji jest raczej duża a potem zgadzasz się ze mną, że raczej mała. To jaka jest?
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 8 lis 2015, o 01:32

Gajos pisze:W Xnovamotors nie widzę, ale w Scorpionie pierwsze z brzegu trzy widzę nawinięte wiązką...
Dobra, "rupta co kceta", w sumie mam to hen... Sorki, już się nie wtrącam.


Nie chwalą się bo nie mają czym
A scorpion czy xnova
Proszę
4530 wiązką sprawnoiaść 92% moc 5000/10000W
http://www.xnovamotors.com/xnova-motors-4530/
4530 jednym drutem, sprawność 94% moc 5600/11000W, plus wyższa odporność uzwojenia na temperaturę.
http://www.xnovamotors.com/xnova-motors-xts-4530/
Ten sam ale lepsze osiągiosiągi, a że trudniej się nawija to i cena wyższa.

Jestem pewien że gdyby się dało nawinąć lepiej wiązką tak aby silnik miał lepsze paramaetry niż nawinięty jednym grubym drutem to te firmy , oraz tuningowcy by tak robili. Niestety nikt tak nie robi jeśli celem są możliwie najlepsze parametry.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 8 lis 2015, o 01:37

Jak stryjenka uważa.
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 8 lis 2015, o 20:59

Wiązka ma z reguły 15-30 cienkich drutów. Nie da się jej kontrolować tak, żeby każdy drut był jednakowo naprężony i żeby szły równolegle nie zamieniając się miejscami. To właśnie na tych zmianach pozycji drutu w wiązce traci się najwięcej. Druga sprawa to lakier elektroizolacyjny, którego jest więcej w silniku nawiniętym wiązką. Koniec i kropka. Nie znam przypadku kiedy komuś udało się uzyskać lepszy przekrój wiązką.
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 27 lis 2015, o 10:38

Silnik Scorpion 2580Kv do miniaka (pod 3S) dostarczylem do kolegi celem przewinięcia pod niższe kv - pod 4S.
Zobaczymy jakie dokładnie będzie, ale licze na około 2100 kv
Czekam niecierpliwie na wykonanie i fotki nowego serducha do miniaka :-)
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 1 kwie 2016, o 22:43

Dawno tu nie zaglądałem, a w tym czasie silników przewinęło się przez moje ręce bardzo dużo. Postaram się kilka ciekawszych dodać do pierwszego postu. A póki co aktualizacja o dwa Quantumy:

4530
4120
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 maja 2016, o 17:04

Ponieważ ostatnio odebrałem mój silnik po przewinięciu to opisze wrażenia. Porównywałem go do Xnovy 1200 (nie XTS) - oba silniki są w Goblinach 500, latałem głównie na pakietach TGY 4000HD i 4000Graphene

Oba mają znaczny nadmiar mocy, przy porównywalnych obrotach (ale ustawianych na słuch- więc mogą być pewne różnice) i tych samych ustawieniach governora Quantum jest bardziej ekonomiczny.
Nie znam się na tym tak bardzo ale zakładam, że wynika to z mniejszej mocy silnika i ze zmniejszonego poboru mocy w pikach.

Danielus mierzyłeś lub liczyłeś moc?

Tak czy inaczej rozwiązanie bardzo fajne, ten przewinięty silnik jest super i nie grzeje się jak oryginalny Quantum więc polecam. Nie wiem tylko jak z trwałością samego Quantuma ale to czas pokaże.

To co jeszcze zrobię niebawem to porównanie obu modeli przy naprawdę wysokich i identycznych obrotach, trzeba będzie co prawda zejść z czasem pewnie do 1:30 (:)) ale zobaczymy jak wtedy będą się zachowywały: zużycie, temperatura, moc etc.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 3 maja 2016, o 17:40

wojtekr pisze:Ponieważ ostatnio odebrałem mój silnik po przewinięciu to opisze wrażenia. Porównywałem go do Xnovy 1200 (nie XTS) - oba silniki są w Goblinach 500, latałem głównie na pakietach TGY 4000HD i 4000Graphene

Oba mają znaczny nadmiar mocy, przy porównywalnych obrotach (ale ustawianych na słuch- więc mogą być pewne różnice) i tych samych ustawieniach governora Quantum jest bardziej ekonomiczny.
Nie znam się na tym tak bardzo ale zakładam, że wynika to z mniejszej mocy silnika i ze zmniejszonego poboru mocy w pikach.

Danielus mierzyłeś lub liczyłeś moc?

Tak czy inaczej rozwiązanie bardzo fajne, ten przewinięty silnik jest super i nie grzeje się jak oryginalny Quantum więc polecam. Nie wiem tylko jak z trwałością samego Quantuma ale to czas pokaże.

To co jeszcze zrobię niebawem to porównanie obu modeli przy naprawdę wysokich i identycznych obrotach, trzeba będzie co prawda zejść z czasem pewnie do 1:30 (:)) ale zobaczymy jak wtedy będą się zachowywały: zużycie, temperatura, moc etc.



O trwałość bym się nie obawiał. Jedyny element podlegający zużyciu przy normalnej eksploatacji to łożyska. Na szczęście Quantum daje wał 8mm i duże łożyska tak jak Scorpion i Xnova, także możesz spać spokojnie.

Myślę że z tym uzwojeniem, Quantum może być mocniejszy od Xnovy nie XTS, a ekonomia wynika z niskiej rezystancji uzwojenia.

Kształt zębów w Quantumie jest dość nietypowy jak na ten wymiar silnika. Są szerokie, długie i mają kształt litery T bez zaokrągleń.

Obrazek

Co do silnika Wojtka to wygląda to tak:

Quantum 4120 5+5YY 1,45mm 1250kv

Obrazek


Dziś zakończyłem kolejny bardzo ciekawy projekt. Tym razem silnik MSH 4530(czyli Xnova 4530)

Zaczęło się tak.

Obrazek

Po usunięciu starego uzwojenia można zobaczyć kształt stojana.

Obrazek

Wydaje mi się że jest dokładanie taki sam jak w Quantumie 4530. Bardzo masywne i szerokie zęby i niewiele miejsca na drut.

MSH 4530 5+4YY 1,5mm 520kv +153%

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Uzyskałem rewelacyjny przyrost przekroju w stosunku do oryginalnego uzwojenia. Przestrzeń między zębami wykorzystana do granic możliwości.

A na koniec :)

Obrazek
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 8 kwie 2017, o 12:08

Tym razem czworaczki.

Turnigy Multistar 4220 660kv 15Y 0,7mm

Cel zabawy zmiana kv z 3s na 4s. Fabryczne kv 880, zmierzone 930. Po zabiego 660kv. Przy okazji przekrój drutu wzrósł o około 40%, a ilość powietrza wokół widać na zdjęciach.

Obrazek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 8 kwie 2017, o 12:11

Oooo, moje silniczki :-) , :-( w zasadzie to od pewnego czasu nie moje ;-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 8 kwie 2017, o 15:39

A obecny wlasciciel juz klaszcze jajcami zeby to oblatac ;)
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 9 kwie 2017, o 07:08

Elegancka robota Danielusa :nw: Potworki już w domciu... Kolo wykastrowany wcześniej do 3S odzyskał jedno jajco żeby mieć 4S, więc chętnych do klaskania jest więcej ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
gorn_deron
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 5
Rejestracja: 29-08-2017
Lokalizacja: Monachium
Podziękował: 4 razy

Postautor: gorn_deron » 29 sie 2017, o 11:32

Witam, nigdy nie brałem pod uwagę przewajania samemu silnika bezszczotkowego, do czasu kiedy okazało się, że konieczna jest dla mojego projektu redukcja KV i wtedy trafilem na na ten wątek. Jestem pod wrażem prac Danielusa :thumb: . uzwojenia wyglądają ślicznie!
Mam silnik SK3 6374 196KV 14T (14N12P dLRK DELTA). Silnik nawinięty wiązka 15x0,4mm. Niestety, ponieważ uzwojenie zostało fabrycznie "zaklejone", nie udało mi się przy jego usuwaniu policzyć, ile naprawde było zwoi. Teraż moim problemem jest fakt, że nie jestem w stanie zmieścić nowego drutu.
Czy ktoś z Was spotkał sie z tym, żeby liczba zwoi określona literką T w opisie silnika nie pokrywała sie z faktyczną ilosćia zwoi na pojedynczym zębie? Z góry dziękuje!
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 29 sie 2017, o 14:28

Niestety producenci albo się często mylą bo przepisują dane z innych silników albo chcą utrudnić życie nawijaczom :-)
Najlepiej nawiń cienkim drutem (chodzi o to żeby było łatwo) a następnie zmierz kv.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 29 sie 2017, o 23:36

Tak, kolega dobrze radzi - nawiń prowizoryczne uzwojenie pomiarowo - rozpoznawcze, może być niedbale. Dla wygody cienkim drutem, ale nie cieniej niż 10% docelowego przekroju poprzecznego przewodu. Więc tu pasowałoby podwójnym fi 0,35 na przykład lub pojedynczy fi 0,5. Nie może być za cienko, bo prąd biegu jałowego odłoży zbyt duży spadek napięcia na rezystancji przewodu i wynik będzie obarczony błędem - tym większym im większa ta rezystancja.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Danielus
Stały bywalec...
Posty: 179
Rejestracja: 08-10-2014
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 42 razy

Postautor: Danielus » 30 sie 2017, o 22:31

Zwykle ilości zwojów podane przez producenta nijak się mają do realiów.

Inna sprawa że 14T może oznaczać 14 zwojów na przestrzeń między zębami, czyli na ząb przypada po 7 zwojów.

Jeżeli silnik posiada parzystą ilość zębów można nawinąć połowę. Wtedy silnik ma 2x większe obroty niż przy uzwojeniy całości. Oszczędzi Ci to czasu przy robieniu uzwojenia próbnego.
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 30 sie 2017, o 23:20

gorn_deron pisze: Niestety, ponieważ uzwojenie zostało fabrycznie "zaklejone", nie udało mi się przy jego usuwaniu policzyć, ile naprawde było zwoi.

A kierunki nawijania poszczególnych cewek rozpoznałeś i zapamiętałeś/zapisałeś ? Tu nie może być błędu :wow2:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
gorn_deron
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 5
Rejestracja: 29-08-2017
Lokalizacja: Monachium
Podziękował: 4 razy

Postautor: gorn_deron » 31 sie 2017, o 08:27

Dziękuję Panowie, przyznam, że nie spodziewałem sie tak szybkiej odpowiedzi.

Kenobi36 pisze:
Najlepiej nawiń cienkim drutem (chodzi o to żeby było łatwo) a następnie zmierz kv.

Już zacząłem nawijać wiazką 9x0,4mm i zmiesciłem 18 zwoi, co daje zalednie 162 żyły w porównianiu do podanych 210 żył (14T przy wiązce 15x0,4mm).
Dwie Fazy skonczone. Palce bolą...

Danielus pisze:
Inna sprawa że 14T może oznaczać 14 zwojów na przestrzeń między zębami, czyli na ząb przypada po 7 zwojów.

To wydaje mi sie prawdopodobne.

Tak wyglądało originalne uzwojenie:
Obrazek

A tak po jego usunięciu:
Obrazek
Obrazek

Na szybko rozrysowałem ulożenie żył dla różnych grubości drutu (0,4 0,75 0,9):
Obrazek
Obrazek

I jak widać na tym obrazku, producent nawinal prawdopodobnie połowę z 14 zwoi, tak jak napisał Danielus
Obrazek

omcKrecik pisze:
A kierunki nawijania poszczególnych cewek rozpoznałeś i zapamiętałeś/zapisałeś ? Tu nie może być błędu :wow2:

Nie zapisałem, ale wcześniej sprawdziłem, że to jest schemat dLRK. Przy 14N12P nie ma zbyt wiele sensownych możliwości inaczej nawijac prawda?

Dzięki jeszcze raz za pomoc!

Wróć do „Silniki elektryczne i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość