LiPo - pomiary

Pakiety, lipo guardy i inne akcesoria dla naszych baterii...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 11 lip 2011, o 23:16

W jaki sposób mierzy się pojemność pakietu?
Ładowarka pokazuje ile naładowałem w aktualnym cyklu, ale jaka jest całkowita pojemność pakietu już chyba nie?
Czy mierzy się od określonego napięcia do full?

Z górki dziękuję za podpowiedź.
Piotr
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 12 lip 2011, o 12:23

Ładowarka pokazuje tylko ile zużyła na naładowanie pakietu. Jeżeli używasz programu balansującego zużycie będzie większe.
Wartość orientacyjna to 90% pojemności. W miarę zużycia (albo ostrej eksploatacji) ilość zużyta rośnie i może przekraczać pojemność pakietu. To normalne.
Poza tym pakiety trzymane długo naładowane tracą więcej nominalnej pojemności i po kilkudziesięciu lotach biorą mniej niż za młodu.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 13 lip 2011, o 14:07

W sumie to nie wiem tego co chciałem wiedzieć.
Jeżeli pakiet ma pojemność 2200 mAh to jak sprawdzić, że faktycznie jest 2200, a nie np. 1300 ?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 13 lip 2011, o 14:34

Lepiej nie sprawdzaj bo możesz pakiet zniszczyć rozładowując go zbyt głęboko. Aby długo Ci służył staraj się nie schodzić z napięciem na celach poniżej 3,5-3,7V. Miej na względzie że pod obciążeniem napięcie jest sporo niższe i jeśli po locie masz powiedzmy 3,6V to w locie cela zapewne miała w okolicach 3V. Poniżej 3V na celę robi się dla pakietu niebezpiecznie - lipole potrzebują pewnego napięcia aby chemia w nich zawarta się nie popsuła bo jak to zrobi to taka cela jest kaput. 3,7V na celę odpowiada rozładowaniu do mniej więcej 80% pojemności niedużo więc czasu lotu możesz zyskać latając dalej a łatwo przegiąć i uszkodzić pakiet. Te 80% pojemności nominalnej niektórzy nazywają użytkowymi i ich staraj się trzymać. Jak masz pakiet 2200mAh to rozładowuj go do 3,7V na celę lub tak aby w ładowaniu właziło około 2000mAh. Zależy to też od marki pakietu, tanie z ebay mają te 2200 na papierze tylko i jak pociągniesz z nich 2000mAh to może być po nim, Turnigy natomiast często są niedoszacowane i w nowy pakiet rozładowany do magicznych 3,7V na celę może przyjąć nawet i 2200mAh.
Piotrek
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 13 lip 2011, o 14:37

Dzięki wielkie
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 14 lip 2011, o 08:38

Jeżeli rozładujesz pakiet ładowarką, małym prądem i z podłączeniem do balansera, to nic mu się nie stanie.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 29 wrz 2014, o 21:49

Przyjęło się mówić, że im lepszy pakiet, wyższe C, tym niższa rezystancja wewnętrzna jego cel.
Natomiast moje Turnigy 2200 3S 40C po ok. 100 cykli mają rezystancję ok. 3 mili Ohm na celę, a prawie nowe Gens Ace 1450 6S 45C mają ok. 6 mili Ohm na celę. Podobnie nieco starsze Revolectrix'y.
To, że Gensy są lepsze od Turnigy jest chyba jasne, ale dlaczego mają wyższą rezystancję?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 29 wrz 2014, o 22:09

Pytanie na ile ten "pomiar" jest dokladny...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 29 wrz 2014, o 22:11

Mierzę tą samą ładowarką PowerLab 6 przy ładowaniu prądem 1C.
Wyniki dość powtarzalne.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
shacker
Elita forum...
Posty: 578
Rejestracja: 28-01-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 25 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: shacker » 30 wrz 2014, o 07:28

Maksymalny prąd pakietu to pojemność * C. Dla Turnigy będzie to teoretycznie 88 A, a dla Gens Ace 65,25 A. Czyli Turnigy powinien mieć mniejszą rezystancję wewnętrzną by to osiągnąć bez znacznego spadku napięcia.

Patrząc jeszcze inaczej - jedna cela ma około 1 mOhm. Pakiet 3S wyszedł 3 mOhm, pakiet 6S 6 mOhm. Też wygląda sensownie.
DEVO 8S @ ALZRC 450 Pro V2 FBL (ZYX) / T-rex 600 Pro (MSH Brain)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 30 wrz 2014, o 07:51

shacker pisze:Pakiet 3S wyszedł 3 mOhm, pakiet 6S 6 mOhm. Też wygląda sensownie.
Piotr napisał że 3 wzgl 6 to na celę a nie pakiet...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
shacker
Elita forum...
Posty: 578
Rejestracja: 28-01-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 25 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: shacker » 30 wrz 2014, o 07:59

Ramotny pisze:
shacker pisze:Pakiet 3S wyszedł 3 mOhm, pakiet 6S 6 mOhm. Też wygląda sensownie.
Piotr napisał że 3 wzgl 6 to na celę a nie pakiet...


aaa no to nie doczytałem. :hammer:
DEVO 8S @ ALZRC 450 Pro V2 FBL (ZYX) / T-rex 600 Pro (MSH Brain)
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 30 wrz 2014, o 08:15

Sądzę, że PowerLab to bardzo dobra ładowarka, ale wieczorem zweryfikuję pomiar na iChargerze, tylko muszę doszukać, jak w nim odnaleźć pomiar oporności cel.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
piotr0777
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 20
Rejestracja: 27-09-2014
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: piotr0777 » 30 wrz 2014, o 08:44

Z tego co zauważyłem to im pakiet o większej pojemności tym ma mniejszą rezystancję wewnętrzną, a np. malutkie pakiety typu 500mah mają bardzo dużą rezystancję wewnętrzną nawet będąc nowe. Poza tym słaszałem (ale jeszcze tego nie sprawdzałem), że Gensy mają większą rezystancję wewnętrzną jak są zupełnie nowe, a dopiero po kilku cyklach ta rezystancja spada.

Dobrą metodą jest napisać markerem na pakiecie jak pakiet jest nowy (albo dopiero po kilku cyklach) rezystancję wewnętrzną każdej celi i wtedy w miarę używania możemy obserwować jak pakiet się starzeje.
T-Rex 600 Pro DFC | T-Rex 450 Sport V2 | Spektrum DX8
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 30 wrz 2014, o 18:16

No więc sprawdziłem rezystancję iChargerem 106 i wyniki są inne.
ICharger pokazuje zdecydowanie wyższą rezystancję od tego co wskazuje PowerLab.

Przy stosunkowo nowym pakiecie Gens Ace 1450 6S 45C Powerlab pokazuje 6 mili Ohm, iCharger 11 mili Ohm na celę.
Nie mam w tej chwili Turnigy o których wcześniej wspominałem, ale mam jakieś stare Zippy, które ma o połowę niższą rezystancję niż GA.

Coś mi tu nie gra.

Jeżeli pozwolisz Piotrek, to jak się spotkamy na Pałacowej podepnę swoje pakiety pod Twoje cudeńko.
Z tego co mówiłeś, to Twoje GA mają ok. 3 mili Ohm na celę, prawda?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
piotr0777
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 20
Rejestracja: 27-09-2014
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: piotr0777 » 1 paź 2014, o 08:14

Spoko, potestujemy i zobaczymy co wyjdzie na mojej ładowarce. Z tego co pamiętam to rezystancja w moich GA wynosiła mniej niż 2 mili Ohm na celę.
T-Rex 600 Pro DFC | T-Rex 450 Sport V2 | Spektrum DX8
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 1 paź 2014, o 08:26

Piotr, nadal ładujesz swoje pakiety prądem 3C i to zaraz po locie (gorące)?
Ile już mają cykli?
Są jakieś objawy zużycia?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
valoos
Domownik forum...
Posty: 404
Rejestracja: 17-05-2011
Lokalizacja: Łopuchowo / Poznań
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: valoos » 1 paź 2014, o 10:10

Tak sobie kombinuję, że rezystancja wewnętrzna nie będzie dobrym wskaźnikiem do porównywania pomiędzy różnymi pakietami.
Wiadomo, w miarę starzenia się pakietu "spoczynkowa" rezystancja wewnętrzna będzie rosnąć - będzie dawała nam wtedy pojęcie o tym jak szybko pakiet się starzeje. Bezpośrednim miernikiem wydajności pakietu (jego "mocy"), będzie to jak rezystancja wewnętrzna zmienia się w warunkach silnego obciążenia. Duże prądy powodują wzrost temperatury (znany dobrze objaw grzania się pakietów) - czystość składników użytych do budowy pakietu i jakość jego wykonania będzie się bezpośrednio przekładała na to jak znosi wysokie temperatury, a co za tym idzie jaki będzie mocarny.
Wzrost temperatury powoduje wzrost rezystancji (w większości przewodników) - moim zdaniem główne to zjawisko należy uwzględniać.
Dlatego proponuję przeprowadzić pomiary w kontrolowanych warunkach. Najpierw, np. w temperaturze pokojowej, a potem w temperaturze o 10, może 20 stopni wyższej i porównać co wyszło.
Co jest nie zapisane zmierza do nieistnienia...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 1 paź 2014, o 20:29

Większość pakietów które testowałem na początku miały wyższą rezystancję wewnętrzną i z czasem ona spadała, tak jakby pakiet się musiał dotrzeć :-)
Rezystancja wew. niestety nie jest idealnym wskaźnikiem jakości pakietów ale daje jakiś pogląd.
Niestety ładowarka mierzy rezystancję bardzo małymi prądami a w realnym locie gdzie bardzo duży prąd jest pobierany w sposób ciągły niekoniecznie musi mieć to odzwierciedlenie.
W przypadku pakietów wyższa temperatura to niższa rezystancja wew. pakietów, bo reakcje chemiczne zachodzą wydajniej.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
piotr0777
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 20
Rejestracja: 27-09-2014
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: piotr0777 » 2 paź 2014, o 09:27

PiotrS pisze:Piotr, nadal ładujesz swoje pakiety prądem 3C i to zaraz po locie (gorące)?
Ile już mają cykli?
Są jakieś objawy zużycia?


Pakiety mają już ponad 60 cykli. Zawsze ładuje prądem 3C od razu po locie, z tym że nigdy po locie nie są one gorące, powiedziałbym że są lekko ciepłe. Na razie nie zauważyłem żadnych śladów zużycia, tzn. cały czas jest dużo mocy, cele nie rozjeżdżają się i szybko się balansują. Być może pakiety po locie są teraz trochę bardziej ciepłe niż po locie kiedyś, ale różnica jest minimalna. No i oczywiście na razie zero puchnięcia.
T-Rex 600 Pro DFC | T-Rex 450 Sport V2 | Spektrum DX8

Wróć do „Pakiety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości