Li-ion w rowerze

Pakiety, lipo guardy i inne akcesoria dla naszych baterii...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 19:19

Kupiłem rower elektryczny zasilany pakietem Li-ion i po przeczytaniu instrukcji stwierdziłem, że nic nie wiem.

Producent zaleca przechowywanie w pełni naładowanego, przez dłuższy okres nieużywanego pakietu. Zaleca też doładowywanie w tym czasie do pełna co 2 miesiące.
Zaleca też ładowanie dopiero po pełnym rozładowaniu - system odcina przy ok. 3,2 V na celę.
Mi to wygląda na chęć sprzedania kolejnego pakietu po całkiem niedługim okresie użytkowania. Czy się mylę? Może tak gdzieś jest ukryty sens?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 12 wrz 2018, o 19:39

Albo komuś się popierd... pozajączkowało z PbS-em, albo słusznie podejrzewasz ściemę marketingową. Obstawiam to drugie.
Da się zobaczyć, jak te ogniwka Li-ion wyglądają naprawdę ? Nawet aku litowe z ciekłym elektrolitem zaleca się przechowywać w STORAGE MODE i dość niskiej temperaturze.
Przeciętnej jakości Li-ion same zjeżdżają do 3,84...3,86 V/cela po dłuższym czasie, te najlepsze (dawniejsze brandowane LG, Sony, Sanyo, Panasonic, także Varta; o SAFT-ach nie wspomnę -to najwyższa półka aku) trzymały na teście 7 lat z 4,15 na 4,09 V/cela. Nic im zauważalnie nie ubyło przez ten czas.
Może masz jakieś kosmiczne akumulatory nowe generacji ? Coś podali odnośnie żywotności (cycle life)? Da się wybadać gęstość energii ? Coś jeszcze wiadomo o tych aku ?
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 wrz 2018, o 19:51

A oba rowery ładujesz pojedynczo czy równolegle? :D
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 12 wrz 2018, o 20:09

A skąd wiesz, że mam dwa w gotowości ? :o hmm
Pojedynczo.

Wiem, wiem... może to nie do mnie było ;)
Ale mogło, pasowałoby do niedawnej wiadomej "dyskusji" chipsowej u sąsiadów :lol:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 20:16

Albo tak jak pakiety od Phantom i innych - sam przechodzi w storage - tylko nie wiem po co doładowywać.

Z drugiej strony w laptopach Liion (18650) są cały czas full i działają latami.
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 20:17

Aaa i 3.2 na cele to bardzo wysoko - dobre Liion maja 2.5V na celę
Helikoptery
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 20:26

No bo Mirek wie, że kupiłem dwa ;)
Też ładuję pojedynczo.

Nie wiadomo jakie tam są cele poza tym, że LG. Na razie nie chcę rozkręcać, bo jest plomba. Próbowałem z nimi (Ecobike) na ten temat dyskutować, ale grochem o ścianę. Obrazili się i przestali na maile odpisywać.
Trochę mnie to irytuje, bo kilkanaście tysi u nich zostawiłem, a dość łatwo strzelili focha.

Podobno Pakiety balansują się tylko po pełnym naładowaniu, przez 4h od zakończenia, ale pewności na razie nie mam, a chętnie nie ładowałbym do pełna.

Wojtek, Lipo też do 3,0V możesz zejść, ale raczej tego nie robisz?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 20:43

Lipo To co innego - tu producent podaje 2.5V na cele (napięcie pracy)- mam liion w jednym modelu i tak latam.
Helikoptery
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 20:47

Ja na razie schodzę do 3,6-3,7 i ładuję.
Za mało jeszcze wiem :(
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 20:48

Tu masz pierwsza lepszą notę:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 20:49

Oczywiście musisz trzymać się zaleceń producenta a nie wiadomo co oni tam wsadzili ale seryjne, normalne Liion 18650 mają właśnie 4.2 do 2.5V
Helikoptery
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 20:52

No, ale powtórzę się.
Revolectrix pisze, że Lipo możesz rozładowywać do 3.0 i nikt z nas tego raczej nie robi, bo żywotność mocno spada i pakiet się grzeje.
Tu masz katalogowo 2,5, ale to nie znaczy, że to jest dla ogniwa bardzo zdrowe.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 21:00

Różnica polega na tym, że to są rozwiązania przemysłowe (zobacz na prądy rozładowania i ładowania) a lipo to jakiś wyczyn, zwłaszcza w naszym wykonaniu. Po drugie jak założysz telemetrię to zobaczysz jak zbliżasz się do 3.0V na cele pod obciążeniem więc nie prawda, że latasz do 3.7 - dla pakietu nie ma znaczenia, że ma 3.7 jak wylądujesz.

Wiem, że ostrożnie obchodzisz się z pakietami ale w zastosowaniach nie hobbystycznych te parametry są określone i dają (w miarę) określoną żywotność - jak nie rozładowujesz jak przewidział producent to rozumiem, czemu potrzebujesz dwa rowery aby dojechać na pałacową i wrócić :)

A jak używasz laptopa, nerwowo ładujesz jak masz 60% czy jedziesz do zera i czekasz jak się sam wyłączy? A tam są najprawdopodobniej te same ogniwa tylko laptop ma pewnie 4S2P a rower 10S8P - czy jakoś tak
Helikoptery
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 21:11

co ciekawe w rowerze napięcie pod obciążeniem niewiele spada w stosunku do spoczynku (ciągnie do 10A), chyba, że miernik w panelu nie mierzy dokładnie

a w laptopie akurat baterię zajeżdżam w rok :( nie chciałbym tak zrobić w rowerze, bo to się mało opłaca wtedy ;)
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 12 wrz 2018, o 21:15

PiotrS pisze:No, ale powtórzę się.
Revolectrix pisze, że Lipo możesz rozładowywać do 3.0 i nikt z nas tego raczej nie robi, bo żywotność mocno spada i pakiet się grzeje.
Tu masz katalogowo 2,5, ale to nie znaczy, że to jest dla ogniwa bardzo zdrowe.

Otóż to właśnie.
Cycle life podawane jest - o ile w ogóle jest podawane - dla 80% DOD (Deep Off Discharge). 3,0 V na dole (pod obciążeniem, zwykle specyfikowanym na 0,5C) i 4,15V na górze.
Ponadto przy wysysaniu energii pomiędzy 3,0V a 2,5V jest jej może ze 3%, do 5% w porywach...
Piotrek - słusznie czynisz z tym napięciem, możesz śmiało do 3,6 - ale od 3,75 w dół nie pobieraj już dużego prądu, bo mniej więcej od tego momentu dynamiczna oporność wewnętrzna zaczyna dość stromo rosnąć, wydziela się degenerujące ciepło na katodach (na anodach i tuż przy nich też). To właśnie skraca życie ogniwku, miejscowe (tzn. na polach o powierzchni mikrometrów kw.) chwilowe wysokie temperatury powodują nadtopienia, te nieaktywne już pólka potem się rozrastają i koniec jest bliski.
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 21:19

Miód na me serce lejesz.
Znaczy, że nie taki głupi jestem jeszcze ;)
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 12 wrz 2018, o 21:39

Eeee, zastanówcie się jaką to ma moc i jakie to są pakiety i wtedy Wam wyjdzie napięcie, pobór prądu (per ogniwo) etc. U nas są pakiety 1P a tam pewnie z 10P czy coś.

Poza tym jak jest tam dobry układ odcinający to sam zabezpieczy przed zejściem (pod obciążeniem)
Helikoptery
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 12 wrz 2018, o 21:44

Jak rzeczywiście pobiera tylko 10A, to raczej nie 10P. Zarobek na bateriach da się wydoić znaczny...
Piotrek, jakie ten wehikuł ma osiągi - przyspieszenie, zdolność pokonywania wzniesień, prędkość max., zasięg ? Ile waży pi razy oko ta bateria ?
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 12 wrz 2018, o 22:03

Ostatnio nabyłem MLP eRower taki do jeżdżenia po mieście. Ładowarkę ma toto 29V 1,9A więc pakiet raczej nie jest 10S - 8S max 9S.
Z tego co wiem to w środku siedzą najzwyklejsze 18650. Nawet nie wiem jaki to ma silnik - chyba 250W. Ciągnie w każdym razie jak smok (przy HI).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3786
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 12 wrz 2018, o 22:09

Sam rower waży ok 23-24 kg.
Rozpędza się do 35 km, a w praktyce dziś jechałem 38 km/h, mój syn 40 km/h.
Podobno bez pedałowania 35 km/h ale nie próbowałem.
Silnik ma 350 W, więc przy napięciu 36-42V te 10A nie powinno być przekraczane.

Pakiet waży 3,1 kg. Pojemność 13 Ah. Ładuje się do 41,5V, więc 10S.
W trybie power (najmocniejszym) 25 km/h osiąga w 7 sekund.
XLPower i Protos rc-heli.pl

Wróć do „Pakiety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości