PIGUŁKA - tu czytaj i pytaj jeśli jesteś nowy :)

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
pirzol
Domownik forum...
Posty: 279
Rejestracja: 12-07-2011
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: pirzol » 22 mar 2012, o 10:48

coś jeszcze w temacie wibracji...

http://www.vibrationmounts.com/Store.as ... ducts1.htm



i taki mały żarcik :D
pzdr
P
---------
www.fpvdrones.pl
Quadro KFC32 + FPV - nooo tym sie LATA ! :D

Gaui 425->550 FPV - Historia gimbala
KDS450S (V) FPV - waleczne początki
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 30 mar 2012, o 09:11

Dla jednych oczywista oczywistość, dla innych nie :)

robopuff
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 1
Rejestracja: 22-10-2012
Lokalizacja: Kraków
Podziękowano: 2 razy
Kontaktowanie:

Postautor: robopuff » 22 paź 2012, o 18:03

KDS Innova 450

KDS 450QS
KDS 450SD/BD/FBL

Przeniesione - THX
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 29 sty 2013, o 15:10

Trzy magiczne słowa, które dla jednych stanowią podstawę sterowania modelem rc, dla innych z kolei mogłyby nie istnieć. Dla tych, którzy nie mieli okazji poznać tych funkcji postaram się po krótce opisać do czego służą oraz jak ich używać. Kojarzę, że gdzieś już coś było, lecz nie pamiętam w jakim zakresie. Jeśli się powtórzyłem, dajcie znać – wywalimy to w cholere :)


END POINT

Umożliwia regulacje maksymalnych wychyleń serwa i stanowi nadrzędną funkcję w stosunku do pozostałych. Wysokość tego parametru z reguły ustalana jest na takim poziomie, przy którym model pracuje większość czasu. Jednocześnie stanowi ograniczenie pracy orczyka do poziomu, przy którym nie koliduje on z innymi elementami modelu oraz nie powoduje niepożądanych efektów (zbyt mocne wychylenie serwa odpowiadającego za ruch steru kierunku mogłoby przykładowo spowodować naruszenie konstrukcji jego zawiasów). Dość często w aparaturach jego zakres przekracza 100% sięgając 120%. W niektórych aparaturach możemy spotkać się z innym nazwenictwem, na przykład w Spectrum DX6i znajdziemy jako Travel Adjustment.

Jak to działa? Jeżeli End Point ustalimy na poziomie:
- 100%: pełny ruch drążka spowoduje wychylenie serwa w 100% jego zakresu,
- 70%: pełny ruch drążka spowoduje wychylenie serwa w 70% jego zakresu, i tak dalej.
Uproszczając, dzięki tej funkcji możemy używać pełnego zakresu drążka poruszając serwem wyłącznie w zakresie dla nas pożądanym.

Obrazek


DUAL RATE (D/R)

Zasada działania D/R zbliżona jest do End Point. Pełni jednak względem niego funkcję podrzędną. Moim zdaniem główną istotą D/R jest możliwość jego wykorzystania wyłącznie „na żądanie”, za pomocą przełącznika. Jak to działa? Jeśli ustawimy D/R na 100% oznacza to, że maksymalne wychylenie drążka spowoduje maksymalne wychylenie serwa. Gdy D/R ustawimy na 50%, pełne wychylenie drążka spowoduje wychylenie serwa do 50% jego zakresu... Należy tu podkreślić, że jako zakres podstawowy przyjęty jest ten, który został ustawiony za pomocą funkcji End Point. Jezeli zatem End Point będzie ustawiony na poziomie 70% i jednocześnie ustawimy D/R na poziomie 50%, przy pełnym wychyleniu drążka, serwo wykona ruch 25% rzeczywistego zakresu.

Zmiana czułości drążków jest przydatna w wielu sytuacjach, umożliwia na przykład:
- zmniejszenie czułości kierownicy przy bardzo szybkiej jeździe po prostej modelem auta,
- ustawienie „awaryjne” przy oblocie nowego modelu (na wszelki wypadek, gdyby wstępne ustawienia sterów okazały się zbyt mocne),
- ustawienia dla konkretnej fazy lotu (zawis/akrobacja w helikopterach, start/lądowanie w samolotach).

Obrazek

Obrazek


EXPO

Umożliwia ustawienie nieliniowego ruchu serwa względem ruchu drążka. Ustawienie wartości ujemnych powoduje, że początkowo ruch drążka powoduje niewielki ruch serwa a dalsze przesuwanie powoduje, że ruch serwa jest coraz szybszy. Wartości dodatnie wywołują odwrotny efekt. Przesuwając drążek początkowo czułość serwa jest wysoka, następnie słabnie coraz bardziej. W niektórych aparaturach wartości ujemne i dodatnie mogą działać w odwrotny sposób (np. Spektrum).

Funkcja ta ma wiele zastosowań. Przykładowo, ustawienie expo na poziomie -30% dla serw odpowiadających za lotki i stery ułatwia wykonywanie delikatnych manewrów przy większym ruchu drążka (co ułatwia wykonanie bardziej precyzyjnego lotu), jednocześnie zachowując większy niż proporcjonalny „zapas” zakresu pracy serwa. Analogicznie będzie działać ustawienie ujemnego expo dla kierownicy auta. Spowoduje lepszą kontrolę przy bardzo szybkiej jeździe (ponieważ pierwsza połowa ruchu kierownicą odpowiadać będzie za stosunkowo niewielki skręt kół), dając jednocześnie możliwość wykonywania mocnych skrętów w razie potrzeby (korzystając z pełnego zakresu drążka, który umożliwi wykorzystanie 100% zakresu serwa).

Poniższe wykresy mają charakter poglądowy krzywe odzwierciedlają wyłącznie kształ. Wartości nie były kalkulowane.

Obrazek

Obrazek

Poniszy wykres przedstawia przykładowe wykorzystanie wszystkich trzech funkcji jednocześnie.
End Point: 70% - obniża zakres pracy serwa do 70%
Dual Rate: 50% - obniża zakres pracy serwa do 50% wartości End Point, czyli 35%
Expo: -30% - wprowadza nieliniowość pracy serwa w relacji z ruchem drążka.

Zatem, przesuwając drążek z równą prędkością od początku do końca jego zakresu spowodujemy, że serwo początkowo poruszać się będzie powoli przyspieszając coraz bardziej do momentu gdy osiągnie 35% wartości swojego zakresu pracy.

Obrazek

Wszelkie uwagi mile widziane :)
Ostatnio zmieniony 31 sty 2013, o 00:49 przez Don Mirson, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 2 lip 2013, o 13:59

Poniżej wrzucam trochę podstawowych informacji dla początkujących kolegów. Wszystko napisane na przykładzie samolotu, mam jednak nadzieje, że komuś pomoże...


Budowa modelu samolotu rodzi wiele pytań, zwłaszcza u osób, które wcześniej nie miały do czynienia z modelarstwem RC. Istotną rolę odgrywa prawidłowy dobór elektroniki. Z jednej strony zależy nam na uzyskaniu możliwie najlepszych osiągów, z drugiej strony ograniczeni jesteśmy wagą końcową modelu. Chcąc efektywnie wykorzystać ograniczone w ramach danego modelu możliwości elektroniki, ważny jest jej dobór umożliwiający optymalną współpracę poszczególnych komponentów.

W dalszej części opiszę jak wygodnie skompletować niezbędną elektronikę. Świadomie pominę temat silników szczotkowych oraz pakietów nimh ze względu na ich przestarzałość i coraz mniejszą efektywność w stosunku do silników trójfazowych oraz pakietów li-po, które obecnie cieszą się największą popularnością. Opis rozpocznę od silnika. W dalszej części przedstawię po krótce charakterystykę regulatorów oraz opiszę w kilku zdaniach podstawowe parametry pakietów. Artykuł kieruje przede wszystkim do początkujących modelarzy. Chciałbym w tym miejscu zaznaczyć, że cechy omawianej elektroniki zostaną mocno uproszczone a niektóre pominięte, koncentrując się jedynie na tym, co pomoże nam szybko i sprawnie dokonać wyboru przy budowie pierwszych modeli.


SILNIK
ObrazekDobór elektroniki warto rozpocząć od silnika, gdyż parametry regulatora i pakietu stanowić będą pochodną jego charakterystyki. Zanim przejdziemy do kryteriów wyboru, chciałbym krótko przestawić podstawowe parametry silnika, mające istotne znaczenie przy jego wyborze. Pobór prądu przez silnik zależny jest między innymi od grubości drutu, jakim jest nawinięty. Im drut jest grubszy, tym więcej prądu przez niego przepłynie nie rozgrzewając silnika. Przekroczenie bezpiecznego poziomu prądu prowadzić będzie do wzrostu temperatury silnika i w dalszym etapie przepalenia się drutu. Z tego powodu chwilowe przekroczenie bezpiecznych granic możliwości silnika z reguły nie bywa groźne, pod warunkiem że będzie miał szanse na wystygnięcia przed kolejną dawką nadmiarowego prądu.

Moc, z jaką pracuje silnik, zależna jest od dwóch parametrów, napięcia oraz natężenia prądu, który zostaje mu dostarczony. Jeżeli dostarczymy prąd o napięciu 11,1V (pakiet 3S) i natężeniu 18A otrzymamy moc w wysokości 199,8 Wat (11,1V x 18A). Chcąc uzyskać możliwie największą moc dla danego modelu, ograniczeni będziemy przede wszystkim wagą i rozmiarem silnika, regulatora oraz pakietu. W zależności od specyfiki samolotu istotna będzie prędkość silnika określana ilością obrotów w określonym czasie (kv) oraz wytwarzany przed niego ciąg. Choć jego specyfika będzie różna dla poszczególnych modeli, można w uproszczeniu założyć, że prędkość obrotów silnika i jego ciąg wzajemnie się wypełniają a ich kombinacja będzie miała kluczowe znaczenie dla charakterystyki lotu.

Zatem, przed wyborem silnika, warto zastanowić się w jaki sposób model będzie używany. Przykładowo, jeżeli budujemy model akrobacyjny (z założenia dla powolnych i precyzyjnych lotów), istotne będzie dla nas, aby ciąg silnika zdecydowanie przekraczał wagę modelu, dzięki czemu będziemy w stanie wykonywać różnego rodzaju akrobacje. W tym przypadku swoją funkcję najlepiej spełni silnik o stosunkowo niskim kv lecz mocnym ciągu. Umożliwi on szybkie przyspieszenia, pionowy lot bez konieczności rozpędzania modelu itp. W sytuacji, gdy przygotowujemy model, który z założenia ma bić rekordy prędkości, ciąg silnika nie będzie miał tak dużego znaczenia. W tym przypadku wybierzemy silnik szybkoobrotowy (wysokie kv), który będzie nabierał prędkości znacznie wolniej, lecz docelowo rozpędzi model znacznie mocniej.

Powyżej przedstawiłem dwie skrajne sytuacje. Z reguły parametry naszych silników cechuje kompromis pomiędzy prędkością a ciągiem. Choć przy pierwszych modelach będziecie się pewnie sugerować parametrami przedstawianymi przez producentów samolotów oraz opiniami kolegów modelarzy, z czasem nabierzecie wprawy i dobór silnika będzie zależeć wyłącznie od waszych indywidualnych potrzeb.


REGULATOR OBROTÓW
ObrazekPrzy wyborze regulatora obrotów decydującym czynnikiem jest maksymalna (zdrowa) wartość natężenia prądu pobieranego przez silnik. Teoretycznie powinien wystarczyć regulator o natężeniu odpowiadającemu silnikowi. Aby jednak uniknąć ryzyka przegrzania regulatora (zwłaszcza, gdy nie zostało mu zapewnione odpowiednie chłodzenie), warto wybrać regulator o większym natężeniu niż wymagane jest przez silnik.

Regulator o większych możliwościach niż silnik nie stanowi zagrożenia dla pozostałej elektroniki, ponieważ nie dostarczy większej ilości prądu niż silnik będzie w stanie przyjąć. Podłączenie mniejszego regulatora spowoduje, że moc silnika nie zostanie wykorzystana w pełnym zakresie (regulator ograniczy wartość natężenia przekazywanego do silnika). Powstanie również ryzyko uszkodzenia regulatora na skutek przegrzania (ze względu na ciągłą pracę na granicy własnych możliwości).

Przy wyborze regulatora istotna będzie również jego waga (pomijając wyjątki, można przyjąć uproszczone założenie, że wraz z jego możliwościami będzie rosła jego waga) oraz możliwość ustawień poszczególnych parametrów. W praktyce dobrze jest dobrać regulator o natężeniu około 10-20% wyższym niż silnik. Wybór mocniejszego co prawda nie spowoduje żadnych zagrożeń dla całego układu, zwiększy jednak wagę całego modelu nie niosąc żadnych dodatkowych korzyści. Regulator oczywiście powinien pracować z pakietami o określonym napięciu. Z tym jednak nie będzie problemu, ponieważ producenci zawsze tą informację podają.


BATERIA (PAKIET LI-PO)
ObrazekDokonując wyboru pakietu istotne będą trzy parametry określające jego charakterystykę:

Napięcie pakietu zależne jest od ilości cel, z których się składa. Jedna cela to 3,7V. Ilość cel oznaczana jest parametrem S. Zatem pakiet:
- 1S = 3,7V
- 2S = 7,4V
- 3S = 11,1V itd.

Pojemność mierzona jest w mAh. Podana wielkość przedstawia przez ile godzin pakiet może dostarczać prąd o natężeniu 1000mA (1A) lub odwrotnie, z jakim natężeniem może być rozładowywany aby prądu wystarczyło na jedną godzinę. Zatem, bateria o pojemności 3000mAh wystarczy by dostarczać prąd o natężeniu:
- 1A przez 3 godziny
- 2A przez 1,5 godziny
- 5A przez 36 minut
- 10A przez 18 minut
- 20A przez 9 minut
- 30A przez 6 minut itd.
Powyższe przykłady, nie uwzględniając innych czynników wpływających za zużycie energii, stanowią jedynie uproszczenie obrazujące znaczenie podanej na pakietach pojemności.

Przedstawione wyliczenie ma oczywiście charakter teoretyczny, gdyż wysokość natężenia prądu uzyskiwanego z pakietu jest ograniczona. Każda bateria posiada parametr C określający maksymalne natężenie, z jakim można ją rozładowywać aby zachować bezpieczeństwo oraz chronić pakiet przed przedwczesnym zużyciem a nawet zupełnym uszkodzeniem. Jak rozumieć podaną przez producenta wartość C? Jeżeli przykładowo parametr ten wynosi 10, oznacza to, że pakiet można rozładowywać dziesięciokrotnie wyższym natężeniem niż wynosi jego pojemność. Zatem:
- pakiet o parametrach 1000mAh 1C rozładowuje się maksymalnym natężeniem 1A w ciągu 1h,
- pakiet o parametrach 1000mAh 10C rozładowuje się maksymalnym natężeniem w ciągu 1h/10 (czyli 6 minut). Oznacza to, że maksymalne natężenie prądu rozładowania przewidziane dla pakietu wynosi 10A,
- pakiet o parametrach 2000mAh 15C może zostać rozładowany prądem o natężeniu maksymalnym 30A w czasie 4 minut. Im natężenie będzie niższe, tym dłużej pakiet będzie w stanie dostarczać prąd.
Warto również zaznaczyć, że w pakietach istotnie różni się parametr C odpowiadający za prąd ładowania i rozładowania. Prąd ładowania w pakietach ma zdecydowanie niższą wartość. Wiele osób, mając na uwadze dłuższą żywotność pakietów, ładuje prądem nie przekraczającym 1C. W ostatnich latach pojawiają się pakiety o coraz większym prądzie ładowania, co jednocześnie skraca czas potrzebny na wykonanie tej czynności.



Powyższe parametry mają kluczowe znaczenie z punktu widzenia efektywnego działania całego napędu. Wybór odpowiedniego pakietu będzie jednak ograniczony swoim rozmiarem oraz wagą. Już na etapie budowy modelu warto wziąć ten aspekt pod uwagę planując miejsce baterii o odpowiednim rozmiarze oraz w określonym miejscu umożliwiającym uzyskanie prawidłowego środka ciężkości. Waga pakietu również odegra kluczową rolę dla charakterystyki lotu. Przekroczenie pewnego poziomu obciążenia samolotu może negatywnie wpłynąć na jego właściwości lotne. O ile to możliwe, warto rozplanować rozłożenie elektroniki w taki sposób, by pakiet znajdował się dokładnie w środku ciężkości modelu. Dzięki temu będziemy mogli używać pakietów o różnej wadze (w pewnych rozsądnych granicach) nie zmieniając istotnie zachowania samolotu.

Podsumowując, dobór wyposażenia warto rozpocząć od silnika, uwzględniając jego moc, prędkość obrotów oraz wagę. W drugiej kolejności warto dopasować regulator umożliwiający dostarczenie prądu o natężeniu nie niższym od poziomu wymaganego przez silnik. Ponieważ regulator nie przekroczy natężenia, do którego jest ograniczony, nie istnieje ryzyko wynikające z podłączenia pakietu o zbyt wysokim parametrze C. Warto zatem dobrać takie źródło energii, które w pełni zaspokoi zapotrzebowanie regulatora. Im mocniejszy pakiet (wyższe C) tym lepiej, ponieważ będzie pracował na niższym poziomie swoich możliwości. Powinno to pozytywnie wpłynąć na jego żywotność. Z drugiej jednak strony pakiety o podwyższonym parametrze C, charakteryzują się również większą wagą. Zatem dokonując wyboru warto zwrócić uwagę na oba aspekty jednocześnie.
Awatar użytkownika
Luki35
Elita forum...
Posty: 731
Rejestracja: 12-08-2013
Lokalizacja: Świnoujście
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 18 razy

Postautor: Luki35 » 10 wrz 2013, o 12:23

Witam w żłobku ponownie. Mam pytanie, jako ,że na forum jest wiele tematów traktujących o różnych dziedzinach modelarstwa RC, a mnie by chodziło o tzw. pigułę (nie mylić z pigułką, gdyż chcę posiąść dużo wiedzy teoretycznej, np. z 1 źródła, a nie po łebkach ) .

Przeglądając neta coś takiego znalazłem:

http://www.rc-airplane-world.com/beginners-guide-to-flying-rc-helicopters.html

Przepraszam, jeśli było to już poruszane na forum (pewnie nie raz), ale czy:
1) Dobra to pozycja?
2) Tak - Czy jest dostępna w Polsce/ma ktoś na zbyciu?
3) Nie - Coś innego w zamian najlepiej po polsku (i w .pdf-ie :roll: )

Sorki za zamieszanie :D
E-Sky Hunter, Blade 300 X

http://www.rcauto.pl/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=36487 - mój profil na RCAUTO
Awatar użytkownika
shacker
Elita forum...
Posty: 578
Rejestracja: 28-01-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 25 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: shacker » 10 wrz 2013, o 12:35

A jak stoisz z angielskim?

Od podstaw książkę masz np. tutaj za darmo - bardzo jasna i przystępna http://www.knowledgelabs.com/RadioContr ... er/Primer/

Tu jest dużo info http://www.swashplate.co.uk/ehbg-v18/ehbg_index.html

Tu trochę http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/ ... pter_guide
DEVO 8S @ ALZRC 450 Pro V2 FBL (ZYX) / T-rex 600 Pro (MSH Brain)
Awatar użytkownika
lethe
Elita forum...
Posty: 551
Rejestracja: 05-10-2012
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 91 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: lethe » 10 wrz 2013, o 12:51

Mi bardzo pomogły dwie pozycje jeśli chodzi o teorię:

1: http://www.rchelicopterfun.com/ - cała witryna
2: http://www.faa.gov/regulations_policies ... _handbook/ - odnosi się do pełnowymiarowych śmigłowców ale wiele informacji się pokrywa a w tym opracowaniu jest to bardzo przystępnie przedstawione
Experience is something you obtain only after you need it.
This isn't 3D, I am just trying to land.
Awatar użytkownika
Luki35
Elita forum...
Posty: 731
Rejestracja: 12-08-2013
Lokalizacja: Świnoujście
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 18 razy

Postautor: Luki35 » 10 wrz 2013, o 12:55

Dzięki!

Ta od lethe witryna, to w sumie to opracowanie od nich. Tu jest dostępne online, ale by to ściągnąć trzeba zabulić:

http://pl.scribd.com/doc/150618258/The- ... elicopters

Odsyłacze sa do rchelicopterfun

Ps. A coś w naszym języku w pigule?
E-Sky Hunter, Blade 300 X

http://www.rcauto.pl/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=36487 - mój profil na RCAUTO
Awatar użytkownika
Neomutant
Elita forum...
Posty: 670
Rejestracja: 12-01-2013
Podziękował: 28 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: Neomutant » 10 wrz 2013, o 16:25

Polecam tez to Video

Filmy II i III przedstawiają opis mechaniki działania sił w hekilach przedstawione na w wideo znacznie zwolnionym tępię

Seria I II i III Helicopter Physics Series

Awatar użytkownika
Luki35
Elita forum...
Posty: 731
Rejestracja: 12-08-2013
Lokalizacja: Świnoujście
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 18 razy

Postautor: Luki35 » 11 wrz 2013, o 06:49

Dzięki!

Jeszcze może jakieś polskie opracowania...

Edyta: Znalazłem na takim fajnym portalu :grin2: parę podstawowych informacji dla laików, wrzucę w tym temacie odsyłacze:

http://www.heli-team.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=240&Itemid=154
http://www.heli-team.pl/index.php?option=com_content&view=category&id=62&Itemid=155
E-Sky Hunter, Blade 300 X

http://www.rcauto.pl/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=36487 - mój profil na RCAUTO
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 15 wrz 2013, o 00:22

Dodam tylko, że w wieku którego jeszcze nie osiągnęliście w najśmielszych marzeniach nauczyłem się w końcu angielskiego i nie ma to jak rozumieć, o czy ludzie śpiewają i o czym ludzie piszą...
Sytuacja w PL powoduje, że się to z zawsze ważniejszych powodów ciągle odkłada w nieskończoność, ale obecnie mamy nawet translatory on-line i tłumacze powszechnie dostępne.
Więc polecam panowie, bo wkrótce bez anglika żadnej porządnej pracy nie znajdziecie...
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Luki35
Elita forum...
Posty: 731
Rejestracja: 12-08-2013
Lokalizacja: Świnoujście
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 18 razy

Postautor: Luki35 » 16 wrz 2013, o 06:48

Gmeracz pisze:Dodam tylko, że w wieku którego jeszcze nie osiągnęliście ...


Z awka wgląda ,że ok 40 wiosen (+-4), więc nie przesadzałbym... :D

Ale co do anglika - potwierdzam - przydaje się
E-Sky Hunter, Blade 300 X

http://www.rcauto.pl/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=36487 - mój profil na RCAUTO
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 19 wrz 2013, o 11:01

Awatar użytkownika
pivvo
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 13
Rejestracja: 12-03-2014
Podziękował: 1 raz

Postautor: pivvo » 19 mar 2014, o 15:23

Witam jestem nowicjuszem, kupiłem V911 do nauki gdzie jest aparatura czerto kanałowa, docelowo marzy mi się 450-tka, a po przeczytaniu części postów piszecie że do obsługi 450-tki potrzebna jest aparatura sześcio kanałowa, nasuwa mi się pytanie co obsługują pozostałe dwa kanały?
Czy na cztero kanałowej nie nauczę się latać?
Pozdrawiam Piotr
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 19 mar 2014, o 15:30

Żyroskop. ;) Latanie helikiem 6 Ch to inna para kaloszy. :mrgreen: 4Ch też pewnych odruchów się nauczysz.
Awatar użytkownika
pivvo
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 13
Rejestracja: 12-03-2014
Podziękował: 1 raz

Postautor: pivvo » 19 mar 2014, o 17:31

Oki możesz trochę szerzej, co prawda nie miałem aparatury 6-cio kanałowej w ręce, ale z obrazka widzę że ma się do dyspozycji dwa jostyki czyli cztery kanały, (manewrowe) a jak się steruje żyroskopem? on; off; :?:
Druga sprawa ten żyroskop się programuje?
Darować sobie tego V911 i wziąć takie maleństwo ale 6-cio kanałowe ?
Pozdrawiam Piotr
Awatar użytkownika
shacker
Elita forum...
Posty: 578
Rejestracja: 28-01-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 25 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: shacker » 19 mar 2014, o 17:42

Do 6-kanałowca nie ma co podchodzić bez treningu na symulatorze - najlepiej Phoenix.

Dodatkowe kanały są związane ze sterowaniem zmiennym kątem łopat (wg krzywej w radiu) oraz czułością żyroskopu. Mimo, że drążki są dwa, to lewy (mode 2) obsługuje trzy funkcje - ogon, gaz (wg krzywej) i skok ogólny łopat (wg krzywej).
DEVO 8S @ ALZRC 450 Pro V2 FBL (ZYX) / T-rex 600 Pro (MSH Brain)
Awatar użytkownika
super_mario2
Elita forum...
Posty: 980
Rejestracja: 05-02-2011
Lokalizacja: Halinów
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 44 razy
Kontaktowanie:

Postautor: super_mario2 » 19 mar 2014, o 17:46

Sterujesz proporcjonalnie czułością żyroskopu.
Pozdrawiam Mariusz
Goblin 700, T-Rex 450 PRO V2 3GX, 600 ESP BeastX
E-flite MSR, FPVRaptor
Spektrum DX8, Phoenix RC
Awatar użytkownika
bejo
Elita forum...
Posty: 1280
Rejestracja: 09-06-2013
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 39 razy

Postautor: bejo » 19 mar 2014, o 18:00

Jeśli nigdy nie miałeś do czynienia z helikami ,to helik mikrus 6Ch byłby za trudny na początek dla Ciebie. Jeśli chodzi o różnice pomiędzy helikiem 4 CH a 6 CH to są one spore.

Generalnie do sterowania helikiem zarówno 4CH jak i 6 CH potrzeba tylko cztery kanały. Jak już wspomniałem kanał 5 i 6 odpowiada za żyro.

Apka 4Ch ma tylko dwa drążki . Najprostsza apka 6CH ( np. stockowa helika FBL 100 ) ma dodatkowo dwa przełączniki . Jeden do wyłączania silnika i drugi do zmiany skoku łopat i krzywej gazu (TH.HOLD i IDLE )

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: mwx i 1 gość