PIGUŁKA - tu czytaj i pytaj jeśli jesteś nowy :)

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 25 sty 2016, o 12:42

Tak, ale silnik prądu stałego ma to do siebie że czym ma niższe obroty tym moment obrotowy jest większy, no i oczywiście prąd też.
Ta charakterystyka nie jest liniowa, jeśli będziemy latać na 50% maksymalnych obrotów silnika zwiększenie zębatki na wiekszą nic nam nie da, a może pogorszyć wyniki. Ale wróć uwagę że w helikopterach pracujemy przy obrotach 80..90% maksymalnych.

Dobrym odwzorowaniem tu będzie praca przy 100% prędkości obrotowej silnika.
Przy 100% obrotów maksymalnych mamy na silniku 10 000obr/min, przełożenie 10 (10T/100T) i 1000obr/min na wirniku (powiedzmy bez łopat), moment obrotowy wynosi 0 (zero), bo to są maksymalne obroty wynikające z KV * U(V), tzn jak damy tyci mini obciążenie w postaci momentu obrotowego to obroty zawsze spadną. Przyjmijmy że nie tyci tylko o spory moment obrotowy X, przyjmijmy że przy nim obroty spadną np 10%, z 1000 do 900obr/min bo przy 900obr min silnik ma taki moment obrotowy aby zrównoważyć nasze obciążenie.
Teraz jeśli zwiększymy atak z 10T na 11T to maksymalne obroty na wirniku to 1100obr /min, jeśli przyłożymy to samo obciążenie to obroty spadną o 10% powiększone o zmianę przełożenia czyli powiedzmy 11% czyli z 1100 do 979 Obr / min.

Czyli przy zębatce 11T na wirniku mamy nasz moment obrotowy X występuje przy 979 obr/min
a przy zębatce 10Tna wirniku mamy nasz moment obrotowy X występuje przy 900 obr/min

Czyli jak latamy na governorze np na 950 obrotach/min i pierdolniemy po kątach co wygeneruje nam moment obciążeniowy X to przy 10T obroty spadną do 900 a w przypadku 11T obroty utrzymają się na zadanym poziomie 950.

Żeby nie było, większa zębatka, to większy maksymalny moment obrotowy na wirniku, większy prąd, większa moc, czyli jak przegniemy to albo silnik się spali albo mogą pakiety nie wydolić albo coś innego pierdolnie czego wszystkiego doznałem :twisted:
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 25 sty 2016, o 13:12

noo... czyli dobrze rozumiem że opłaca się dobierać od najmniejszej zebatki atakującej - w sensie takim że silniki jednego producenta masz o teoretycznie tych samych parametrach dla KV 450 / 495 / 500 / 520
- więc jeśli się składają zaplanowane obroty przy dajmy na to 500kV na najmniejszym pinionie np. 10 to jesli przełżeniowo było by to samo przy 450kV i pinionie np. 12, to zawsze wyjdzie to gorzej dla prądów / pakietów.
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 25 sty 2016, o 13:30

No wlasnie nie. Zebatke atakujaca nalezy wybrac OPTYMALNA. Zeby wykorzystac dostepna moc a jednoczesnie niczego nie przeciązyc.
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 25 sty 2016, o 14:18

co do zasady tak - mi chodzi o prosta rzecz ze jesli masz do wyboru dla dokładnie takiego samego przełozenia / obrotów - dwa różne silniki o takiej samej mocy ale różnym kV - to korzystniej jest wybrac ten o większym ...
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 25 sty 2016, o 14:36

Nnnnooo... ale tez do pewnego momentu... bo potem dochodza problemy innej natury.
Np. w T-rexach 450, atak 11T to juz bylo ekstremum, szybko wyjadaly sie zebatki atakujace. Rozumiesz im mniejsza zebatka tym tez dwa kola gorzej wspolpracuja pomijaajc zwykla matematyke, ze jednostkowo wiecej razy pojedynczy zab bedzie uzyty:)
W Protosach im mniejsza zebatka atakujaca tym szybciej... Tez tym szybciej bedize sie konczyla i na przyklad do Protosa 500, zeby wydluzyc lopaty lepiej jest obnizyc kV silnika (przewijajac go) niz zakladac mniejsza zebatke.
Mniejsza zebatka oznacza wieksze sily na pasku, wieksze sily przypadajace na pojedynczy zab i mniej zebow do scierania.

Tak ze generalnie konstruktorzy budujac i wymyslajac te nasze modele tak czy siak naprawde odwalili kawal dobrej roboty a My tutaj sobie cos tam zmieniamy dopasowujemy pod siebie, chwalac sie ze "oto poprawilismy" ... a tak naprawde to tylko kosmetyka jest...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 25 sty 2016, o 14:47

MASA pisze:noo... czyli dobrze rozumiem że opłaca się dobierać od najmniejszej zebatki atakującej - w sensie takim że silniki jednego producenta masz o teoretycznie tych samych parametrach dla KV 450 / 495 / 500 / 520
- więc jeśli się składają zaplanowane obroty przy dajmy na to 500kV na najmniejszym pinionie np. 10 to jesli przełżeniowo było by to samo przy 450kV i pinionie np. 12, to zawsze wyjdzie to gorzej dla prądów / pakietów.

Wyjdzie podobnie.

Silnik 500kv i zębatka 11 będzie działał tak samo jak silnik 550kv i zębatka 10T, te sam prądy, ta sama charakterystyka momentu obrotowego.

Dopiero
silnik 500kv i zębatka 12 lub silnik 550kv i zębatka 11T da większego powera i większa eksploatację pakietu.

Tak samo silnik 600kv i pakiet 10s 6000mAh da ten sam efekt co silnik 500kv i pakiet 12s5000mAh

MASA pisze:co do zasady tak - mi chodzi o prosta rzecz ze jesli masz do wyboru dla dokładnie takiego samego przełozenia / obrotów - dwa różne silniki o takiej samej mocy ale różnym kV - to korzystniej jest wybrac ten o większym ...

Zalętą mniejszej zębatki i wyzszego kv jest to ze silnik się kręci szybciej i lepiej się chłodzi. Poza tym z mocą podawaną przez producenta tez jest losowo, raz im wyjdzie tak, inny raz inaczej, na sronie scorpiona nawet podawane konfiguracje i liczba zwoi na zębach często jest błędna. Niektórzy twierdzą że inna konfiguracja wpływa na moc ale za bardzo mi się nie chce wierzyć.
Nizsze kv i większy atak powoduje mniejsze zużywanie się koła głównego, mniejsze ryzyko wyrwania zębów w pasku więc duze kv i maly atak nie zawsze jest korzystny.
Ostatnio zmieniony 25 sty 2016, o 15:12 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 25 sty 2016, o 14:51

aikus pisze:Nnnnooo... ale tez do pewnego momentu... bo potem dochodza problemy innej natury.
Np. w T-rexach 450, atak 11T to juz bylo ekstremum, szybko wyjadaly sie zebatki atakujace. Rozumiesz im mniejsza zebatka tym tez dwa kola gorzej wspolpracuja pomijaajc zwykla matematyke, ze jednostkowo wiecej razy pojedynczy zab bedzie uzyty:)
W Protosach im mniejsza zebatka atakujaca tym szybciej... Tez tym szybciej bedize sie konczyla i na przyklad do Protosa 500, zeby wydluzyc lopaty lepiej jest obnizyc kV silnika (przewijajac go) niz zakladac mniejsza zebatke.
Mniejsza zebatka oznacza wieksze sily na pasku, wieksze sily przypadajace na pojedynczy zab i mniej zebow do scierania.

Tak ze generalnie konstruktorzy budujac i wymyslajac te nasze modele tak czy siak naprawde odwalili kawal dobrej roboty a My tutaj sobie cos tam zmieniamy dopasowujemy pod siebie, chwalac sie ze "oto poprawilismy" ... a tak naprawde to tylko kosmetyka jest...

ok ... jestem właśnie przed skombinowaniem silnika do mojego 770 - wydaje mi się ze jedynym elementem który potencjalnie ucierpi na większych obrotach będzie pasek / który i tak trzeba kontrolować
próbuję dociec co jest korzystniejsze pod kątem pradów... no chyba że się dowiem że na pinonie 19T pasek sie zużywa 4 x szybciej niż na 22T. Tak czy owak sprowadza się to do pytania który układ jest korzystniejszy - a więc jeśli układ wieksze KV / mniejszy pinion - będzie korzystniejszy ze względu np. na skoki prądu pod obciązeniami - to jeśli mogę wybrać taki ...............
Ostatnio zmieniony 25 sty 2016, o 14:58 przez MASA, łącznie zmieniany 2 razy.
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 25 sty 2016, o 14:54

Kenobi36 pisze:
MASA pisze:noo... czyli dobrze rozumiem że opłaca się dobierać od najmniejszej zebatki atakującej - w sensie takim że silniki jednego producenta masz o teoretycznie tych samych parametrach dla KV 450 / 495 / 500 / 520
- więc jeśli się składają zaplanowane obroty przy dajmy na to 500kV na najmniejszym pinionie np. 10 to jesli przełżeniowo było by to samo przy 450kV i pinionie np. 12, to zawsze wyjdzie to gorzej dla prądów / pakietów.

Wyjdzie podobnie.

Silnik 500kv i zębatka 11 będzie działał tak samo jak silnik 550kv i zębatka 10T, te sam prądy, ta sama charakterystyka momentu obrotowego.

Dopiero
silnik 500kv i zębatka 12 lub silnik 550kv i zębatka 11T da większego powera i większa eksploatację pakietu.

Tak samo silnik 600kv i pakiet 10s 6000mAh da ten sam efekt co silnik 500kv i pakiet 12s5000mAh


Zastanawiam się między 505kV / 18T a 455kV / 21T na 14S
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 25 sty 2016, o 15:26

Te same warunki co 505kv 18t będą przy 455kv i 20t

Ostatnio z Danielem dyskutowaliśmy o przesycaniu się stali w zębach, i tak się zastanawiając silnik który kręci się wolniej z wyższym momentem obrotowym będzie bardziej nasycał stal niż silnik kręcący się szybciej.

Mimo wszystko przy 14s i tak najrozsądniejszym wyborem by był silnik 455kv.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 25 sty 2016, o 15:29

na czym polega przesycenie stali?
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 25 sty 2016, o 15:35

To ze pole magnetyczne nie rosnie mimo mimo rosnacego pradu, pojawiają się duże straty a regiel potrafi stracić synchronizację.
Mam tak w moim dogfighterze, silnik od heli klasy 500 a ja w niego pakuję ponad 3000W :D
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 25 sty 2016, o 15:40

Kenobi36 pisze:Te same warunki co 505kv 18t będą przy 455kv i 20t

Ostatnio z Danielem dyskutowaliśmy o przesycaniu się stali w zębach, i tak się zastanawiając silnik który kręci się wolniej z wyższym momentem obrotowym będzie bardziej nasycał stal niż silnik kręcący się szybciej.

Mimo wszystko przy 14s i tak najrozsądniejszym wyborem by był silnik 455kv.


Rozumime że robienie "customowego" silnika żeby mieć jakieś konkretne Kv i unikać przesycania stali - mija się z celem bo wchodzimy w nanotechnologie na kowadle...
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 25 sty 2016, o 15:45

Myślę że nie ma sensu bo dostępne kv sa w optymalnym zakresie.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kadzio
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 3
Rejestracja: 12-03-2016
Lokalizacja: Gdańsk

Postautor: Kadzio » 13 mar 2016, o 14:09

Witam
Na wstępie przeproszę za to że jestem Laikiem :( nie latałem dobrych kilka lat. Powrót nie jest taki prosty jak myślałem, wypadłem z obiegu jak były dosłownie 3 rodzaje silników 2 typy regli do 450, a do samolotów robiło się silniki z napędów cd :roll: no i wcześniej siedziałem głównie w modelach kołowych szczotkowych. Myślałem że kupię serwa, kupię silnik i będzie git. Ilość dostępnych elementów i ich parametrów przytłoczyła mnie.

Obecnie posiadam chyba pierwszą wersje t-rexa 450 w wersji full plastik łącznie z łopatami oraz Coptera X 450 gdzie chciałbym zamontować głowicę DFC



1. Serwa
Zamówiłem po 4 sztuki Tower Pro SG92S i MG90S na zębatkach nylonowych i metalowych Na start powinny mi wystarczyć, później KST pewnie. Na ogon pewnie coś lepszego zaraz będę musiał dokupić ?


2. Kolejny ciężki dla mnie temat to BEC. Większość wbudowanych to 5 V ale wiadomo serwa są szybsze i mocniejsze na 6V
-wbudowany czy nie
-stałe 5V
-czy możliwość ustawienia 5V lub 6V


3. Regiel dylemat nr 3
Ceny 50A wahają się od 10 do 40 $ parametry no dla mnie niemal te same, poza tym, że droższe obsługują silniki o jakiś niesamowitych prędkościach obrotowych
Wstępnie wybór pada na coś takiego
http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Ori ... fc04503657

50A bo chyba mieć lekki zapas kosztem ~8 gram niż na styk ?
Regiel obsługuje pakiety 2-4S Chciałbym latać na 3s więc z tego co rozumiem powinno być ok ?


4. Silnik ... Tutaj głupieje czytam czytam i czytam i dalej mam wielki dylemat.
Docelowo mam zamiar latać agresywniej.
Zależy mi na dość dużej mocy aby akrobacje nie sprawiały wielkich problemów no i można było się wzbić w powietrze razem z kamerką.
Obecnie mam ~6 letni regiel 35A i silnik no name


5. Żyroskop 3 osiowy FBL
Moja aparatura to Flysky i6 odbiornik FS-iA6B z telemetrią i wyjściem I-BUS
Chciałbym wpakować w heli KBAR K8 i satelitkę albo połączyć gyro z odbiornikiem jednym kablem czy to nie jest możliwe w moim przypadku ? i muszę ciągnąć kable od odbiornika




Większość sprzętu przyleci do mnie pewnie z chin ze względu na często chore krajowe ceny i brak pośpiechu w składaniu heli więc linki do ebajów aliexpresów no i przede wszystkim cenne rady mile widziane :D

Jeszcze raz przepraszam za mój nieogar ale naprawdę już nie ogarniam tych nowości i gubię się ...
Ostatnio zmieniony 13 mar 2016, o 16:20 przez Kadzio, łącznie zmieniany 1 raz.
T-rex 450 Copter x dwa nieloty :)
Pozdrawiam Piotr
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 13 mar 2016, o 14:59

Ad1. Ja bym bral 4x kst215

Ad2. Szukaj ręki HV. Beca dodatkowego q tej klasie bym sobue darowal. Wydaje mi sie ze yep40A będzie wystarczajacy w pelni i w dibrej cenie

Ad3. Yep40A

Ad5. A nie lepiei zyx s2? Tanio, prosto, przyjemnie...
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 13 mar 2016, o 15:12

miruuu pisze:Ad1. Ja bym bral 4x kst215

Ad2. Szukaj ręki HV. Beca dodatkowego q tej klasie bym sobue darowal. Wydaje mi sie ze yep40A będzie wystarczajacy w pelni i w dibrej cenie

Ad3. Yep40A

Ad5. A nie lepiei zyx s2? Tanio, prosto, przyjemnie...

1. Albo tgy 306
2. Albo HW 50A, ale yep40 tez dobry i do 450 spokojnie starczy.
5. Też do FBL polecam zyx chyba ze masz troszkie więcej pieniądzów to bierej Braina
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 13 mar 2016, o 15:40

1. Przy tej samej cenie za TGY306 brał bym KST215
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kadzio
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 3
Rejestracja: 12-03-2016
Lokalizacja: Gdańsk

Postautor: Kadzio » 13 mar 2016, o 17:46

Ad1. KST 215 MG kupię na 100% ale to kwestia czasu i zaliczenia kilku kretów podczas nauki na obecnych tanioszkach
Pytanie tylko czy moje serwa wyrobią na ogonie podczas nauki i przez chwilę na głowicy DFC

Ad2. załatwione

Ad3. rozumiem że HW 50 to ten http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... A_BEC.html
nie Hobbywing skywalker 50A za 13$ ?
Technologia zmienia się a ja nie ogarniam z regla wychodzą 4 kable jeden to RPM ?? i jeszcze jakieś gniazdo dodatkowe ?


Ad5.
Dobra szukam w takim razie ZYX-S2 jak polecacie chociaż Kabar klon który jest śmiesznie tani (100 zł) zbija sporo pozytywnych opinii i wydaje się prostszy w ustawieniu

Dopytam jeszcze o głowicę DFC
Rozumiem że do ramy Coptera x mogę spokojnie wcisnąć głowicę DFC od tarota 450 razem z wałem i chyba nawet bez wymiany tarczy sterującej
T-rex 450 Copter x dwa nieloty :)
Pozdrawiam Piotr
Lasiek
Domownik forum...
Posty: 295
Rejestracja: 07-04-2015
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Lasiek » 13 mar 2016, o 19:16

chcesz k bar kup kst jak koledzy doradzają ja próbowałem tańsze serwa z tym systemem i helik pływa na cyklice bo serwa nie nadążają za zyrem.serwa dobre po Krecie wymienisz zwykle zebatke a nie całe serwo. agresywne jak chcesz to yep 45a i silnik na 6 s koniecznie. 3s baterie to w lato może latają teraz ni hu hu. na hk teraz nie ma 6 s silników kupiłem od dominatora ostatnio i lata dobrze niestety 200 pln trzeba wywalić. z hk za 120 pln kupisz s3 bodajże jak będzie dostępny. no i do 450 dłuższe łopatki na ogon od dominatora bo w lejkach lubi puścić szczególnie jak plozami do siebie robisz przeciwnie do wskazówek zegara lejek
pozdrawiam Bartek

heliki : G 380 k bar, G 570 k bar, G 500 k bar, G 700 kbar, G 700 brajan;
GauiX3 x2 k bar; Gaui x3 brajan, ALZRC 380 k bar, Agile 5.5 k bar
samoloty: Edge540 1,9m 35cm Edge 540 2,2m 55cm, yak 55, quantum observer FPV
dron: 250
radia: spektrum dx8 i dx6
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 13 mar 2016, o 21:24

Kadzio pisze:Dopytam jeszcze o głowicę DFC
Rozumiem że do ramy Coptera x mogę spokojnie wcisnąć głowicę DFC od tarota 450 razem z wałem i chyba nawet bez wymiany tarczy sterującej

Jakie byś te serwa nie włożył, to i tak weź pod uwagę, że głowica DFC przy krecie jest tak samo brutalna dla wszystkich serw.
Pozdrawiam,
Jacek

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

cron