Strona 1 z 4

Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 19 sie 2014, o 09:28
autor: Luki35
Obrazek

Zakładam ten temat, by na swoim przykładzie wypunktować problemy, z jakimi borykałem się przez rok czasu ( tyle mniej więcej czasu , jestem „szczęśliwym” posiadaczem helikoptera – Blade 300x ). Do rzeczy…

1) Mimo, że producent gwarantuje pewne ustawienia fabryczne – zawsze sprawdź wszystko przed startem. Nie zawsze jest tak, jak podaje manual. Czasem zamiast medium, masz w zamian pro – co utrudnia debiutantom.
2) Upewnij się, że dokręciłeś wszystkie śrubki, zwłaszcza, gdy coś naprawiasz/wymieniasz.
3) Uwaga na pasek ogonowy – lubi się czasem skręcić w ósemkę – wówczas wirnik ogonowy kręci w drugą mańkę.
4) Serwa podłącz do dedykowanych im gniazd w odbiorniku. Źle podłączone, zdecydowanie utrudniają współpracę pilota z modelem.
5) Mocowania łopat wirnika głównego zamontuj tak, by docelowo śrubka łącząca łopatę , była skierowana łbem do góry – raz – łatwiej się skręca, dwa – łopaty pracują odpowiednio (chodzi o kąty), i model nie wbija się w glebę podczas startu.
6) Co masz zrobić dziś – zrób jutro, szczególnie gdy na dworzu ciemno, wieje, a z Ciebie cienias.
7) Utrudnij opcje w symulatorze. Przyjemne loty laika w wirtualnym świecie, zagwarantują pewne krecisko w realu.
8) Przed startem sprawdź zachowanie się mechanizmów modelu. Jeśli któreś z serw, nawet minimalnie przeskakuje lub jego praca budzi minimalne zastrzeżenia – wróć do chałupy.
9) Kontroluj czas lotu. Możesz nie zdążyć potem wylądować. Mimo ,że słychać złowrogi dźwięk i spadek mocy helika, z wyższych partii sprowadzić maszynę jest nierealne – przynajmniej dla laika.
10) Krzywego wału sam nie wyprostujesz – no way.
11) Blok głowicy osadź właściwie na wał. Sprawdź, czy śrubka mocująca wchodzi w otwór w wale, czy może przechodzi nad wałem…
12) Sprawdź/zmierz/strzel fotkę popychaczom serw i fbl. Bidny manual nie podaje później takich szczegółów. Ogólnie rób fotki podczas naprawy – pomaga potem.
13) Lotnisko wybieraj spore. No chyba ,że chcesz tylko powisieć. W innym przypadku, pobliskie drzewka , generować będą dodatkową siłę przyciągania – szczególnie Twojego modelu.
14) Nie bierz ze sobą na lotnisko małych dzieci, szczególnie tych kompletnie niezainteresowanych helikopterem – wku….ją niemiłosiernie.
15) Najszybciej dochodzi do uszkodzenia (mowa o delikatnych krecikach): mocowania łopat wirnika głównego (pęka plastik albo stalowe kulki wyskakują z gwintu), plastikowej zębatki odbiorczej, pęka/krzywi się wał główny, krzywi się szpindel, szybko pęka mocowanie statecznika poziomego – warto w aluminium zainwestować, niszczy się ta sama zębatka w serwach – na 4 uszkodzenia – tylko zęby jednej zębatki szlag trafił. Aha, konstrukcja lubi pęknąć – warto przyjrzeć się dokładnie – nie od razu widać.
16) Bierz przykład/słuchaj bardziej doświadczonych pilotów – mimo pozornej szydery, wiedzą z czym to się je.
17) Po zmianie serw na innego producenta, ZAWSZE sprawdź zachowanie się modelu (tarczy, ogona) na ruchy drążków w apce! Czasem trzeba zmienić reversy!
18) Co jakiś czas w słabszych modelach, warto zwrócić uwagę na śrubki mocujące wał główny do konstrukcji helika. Śrubki na skutek przeciążeń(oraz wiadomo po kretach, lubią sie krzywić i pękać - co wiadomo , jak może sie skończyć. Zalecam okresowo przeglądać stan śrubek ( zwłaszcza tych z cienkich stopów!) .
19) Uwaga na przewody wszelakie, zwłaszcza kabli regla i pakietu. Czasem się zdarza, że źle ułożone pod kabinką, dotykają zębatki odbiorczej, co nie jest korzystne i dla zębatki, i stanu izolacji samych przewodów elektrycznych.
20) Łopaty montuj tak, żeby atakowały powietrze swoją grubszą częścią.
Obrazek
21) Antenki w odbiorniku, to też ważny element, zwłaszcza w modelarstwie RC :) Uszkodzone antenki (oderwane) mogą powodować (i w końcu spowodują) problemy z łącznością.
Obrazek
Problemy z łącznością na polu :

22) Uwaga na reset ustawień nadajnika! Mi sie dzis zdarzyło. Prawdopodobnie podczas wyboru pod symkowy model,gdy ładowało ustawiena, zanim skonczylo,przelaczylem suwak na off. To spowodowalo reset. Dobrze,ze przed startem zauwazylem,ze cos jest nie tak...

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 19 sie 2014, o 09:50
autor: shacker
Luki35 pisze:16) Bierz przykład/słuchaj bardziej doświadczonych pilotów – mimo pozornej szydery, wiedzą z czym to się je.


:grin2:

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 19 sie 2014, o 10:03
autor: Luki35
Obrazek

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 19 sie 2014, o 10:31
autor: Don Mirson
0. Zanim wypakujesz nową zabawke z pudełka, pooglądaj w internatach wypadki ludzi z RC. Te wypadki też nie były planowane. Warto mieć to na uwadze...

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 sie 2014, o 23:17
autor: valoos
Punkt 7 to rozwinięcie znanej życiowe frazy: "im trudnij będziesz miał przy początkach tym łatwiej jak już się nauczysz"...
Ogólnie gratuluje bardzo trafnie sformułowanych spostrzeżeń.

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 13 wrz 2014, o 10:40
autor: Luki35
Dodanu pkt 17) :)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 29 wrz 2014, o 11:41
autor: Luki35
Dodano pkt. 18)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 29 wrz 2014, o 13:34
autor: wojtekr
Dodał bym klejenie śrub tam gdzie o nich mowa.

I check liste przed startem:

ruchy drążków i reakcję modeluodelu oraz reakcję tarczy i ogona na przechylanie (dwa razy Beast zaskoczył mnie niemiłosiernie)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 29 wrz 2014, o 14:50
autor: Don Mirson
A ja podklejam temat. Niech wisi na górze :)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 14:29
autor: Artja
Dodałbym jeszcze, aby upewnić się co najmniej raz, którym modelem chcemy lecieć jeśli mamy system RC bez funkcji "model match" ;-)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 14:49
autor: lin3e
Jeśli wokół nas znajdują się wysokie zboża, trawy i inne badyle to używaj pipczyka :)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 15:13
autor: Don Mirson
... bo będziesz musiał potem użyć hexy kolegi... ;)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 15:16
autor: Artja
kiedy wokół chaszczy kupa, to i hex'ie zmięknie ... ...lupa ;-)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 15:34
autor: donia
Ja bym dodał odtłuszczenie gwintów wewnętrznych przed klejeniem śrub.
Ja po alignie, gdzie nie użyłem ani razu spirytusu w 450 i 550 (nic się nie odkręciło) żyłem w błogiej nieświadomości, do momentu jakby mi sie X3 omal nie rozprysnęło z powodu jak sie okazało bardzo tłustych gwintów w szpindlu.. W Goblinie już wymoczyłem co sie dało w spitytusie :)).

pzdrv,

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 16:17
autor: PiotrS
da się ten spirytus jakoś odzyskać :D ?

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 16:25
autor: Artu
Lepiej użyć miodowego... odtłuści i sklei, czyli 2in1 :vhappy:

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 16:55
autor: PiotrS
z tym miodowym, to nowi użytkownicy mogą nie czaić :nono:

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 16:57
autor: Luki35
lin3e pisze:Jeśli wokół nas znajdują się wysokie zboża, trawy i inne badyle to używaj pipczyka :)


Czego? :)

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 17:01
autor: Artu
PiotrS pisze:z tym miodowym, to nowi użytkownicy mogą nie czaić :nono:

Niechaj się doszkolą :rotfl2:

Luki35 pisze:
lin3e pisze:Jeśli wokół nas znajdują się wysokie zboża, trawy i inne badyle to używaj pipczyka :)


Czego? :)

Na przykład tego :grin2:

Re: Błędy laika, czyli na co uważać ;-)

: 30 wrz 2014, o 18:18
autor: wojtekr
mnie kiedyś "uratowały" głośne serwa 450 :)