Mapa - gdzie można i nie można latać modelem

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
niebochod
Elita forum...
Posty: 715
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 42 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: niebochod » 3 wrz 2015, o 00:02

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej udostępniła interaktywną mapę ilustrującą przestrzenie powietrzne w których jest zabronione lub ograniczone latanie modelami zdalnie sterowanymi, dostępną pod adresem: http://ai.pansa.pl/dron/

(Źródło: http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilot ... sterowanym)

Zawsze brakowało mi takiej mapki, gdzie można z dużą dokładnością zobaczyć gdzie zaczynają się i kończą CTRy..
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 3 wrz 2015, o 05:42

Ja bym raczej polegał na bardziej szczegółowej mapie ze wszystkimi strefami: AIP Polska - Strefy Lotnicze
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
niebochod
Elita forum...
Posty: 715
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 42 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: niebochod » 3 wrz 2015, o 21:25

Też fajna. Ale ta pierwsza to taka najprostsza wersja dla modelarzy, gdzie nie trzeba znać wysokości na których zaczynają się pozostałe strefy. W domyśle latać możemy do zasięgu wzroku, więc na przykład strefy zaczynające się od np. 2100ft (640m), już są mało interesujące dla modeli latających niżej.
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 3 wrz 2015, o 21:43

Ja mam spokój u siebie :grin2: TMA EPWA A Min:2000 ft, Max:22500 ft :thumb:

TMAEPWAA.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 3 wrz 2015, o 21:46

Artu pisze:Ja mam spokój u siebie
To jest całkowicie i zupełnie niesprawiedliwe :-P
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 3 wrz 2015, o 22:03

Grzesiu, jest to jedna, ale nie jedyna zaleta mieszkania na wsi :dance: Są też wady, ale...
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 3 wrz 2015, o 22:07

Ja tez mieszkam na "wsi" ale niestety moja "załapuje się " na strefę... :(
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 3 wrz 2015, o 22:09

Ktoś wie jak teraz nazywa się stara TSA30?

??
https://groups.google.com/forum/#!topic ... IYh7MDSQhs
Helikoptery
Awatar użytkownika
przemek
Elita forum...
Posty: 800
Rejestracja: 22-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 95 razy
Podziękowano: 90 razy

Postautor: przemek » 4 wrz 2015, o 09:40

Hmm, to ja już nie wiem. Gdzieś niedawno wyczytałem, że w strefach TMA tak czy tak potrzebna jest zgoda na latanie, teraz Artu, będący w podobnym położeniu, pisze że ma spokój.. to w końcu trzeba czy nie trzeba? :)

Ja latam w miejscu zaznaczonym chmurką (proszę o kliknięcie w obrazek):

Obrazek

Po prawej stronie widać Aeroklub Lublin Radawiec, niewielkie sportowe lotnisko nad którym latają głównie szybowce i Antek ze spadochroniarzami, w linii prostej od mojego miejsca latania jest jakieś 8 km.. Jak to w końcu jest?
Protos Mini i dlugo nic :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 wrz 2015, o 17:43

W CTRach jest potrzebna zgoda. W TMA - nie... No chyba ze zamierzasz wleciec na te 2000 co w fpvce jest bardzo realne... Ale poniewaz W OGOLE NIE WOLNO latac poza zasiegiem wzroku, to... Problem nie istnieje, bo za granice zasiegu wzroku mozna od duzej biedy uznac 500 metrow.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 22 cze 2016, o 11:36

Bardzo fajny artykuł znaleziony przez kolegę z forum PFMRC. Warty przeczytania.


http://marcindobas.mobile.fotoblogia.pl/8387,jak-latac-i-nie-pojsc-siedziec
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 22 cze 2016, o 13:48

Filmik dla nielubiejących czytać :grin2:

Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 22 cze 2016, o 23:27

Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
gcze
Elita forum...
Posty: 927
Rejestracja: 18-01-2019
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 145 razy
Podziękowano: 31 razy

Postautor: gcze » 29 sty 2019, o 14:02

Czy to specjalne traktowanie dronów poniżej 600g, dotyczy też heli poniżej 600g?
Jeśli tak to może 250 to nie jest taki głupi pomysł. 450 chyba wszystkie przekraczają 600g
XK K110 | T-REX 250 | Mini Titan | X360 | Trex 600n nadciąga| jumper T12
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 30 sty 2019, o 07:53

Te przepisy mają się zmienić, masa graniczna ma być niższa (200g?)
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 30 sty 2019, o 16:09

A możecie coś przybliżyć/sprecyzować?
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 30 sty 2019, o 17:23

ULC na fejsbukowej stronie coś opowiadał o konieczności rejestracji maszyn i zmniejszeniu tego limitu. Tam szukaj/pytaj
Awatar użytkownika
gcze
Elita forum...
Posty: 927
Rejestracja: 18-01-2019
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 145 razy
Podziękowano: 31 razy

Postautor: gcze » 30 sty 2019, o 18:39

Takie może są przyszłościowe plany, natomiast przepisy które teraz wchodzą są mniej restrykcyjne niż były. Pojawiła się kategoria do 5kg, gdzie uprawnienia będą o wiele tańsze bo nie będą potrzebne badania lekarskie, nie będzie potrzebny specjalny egzaminator, ani ubezpieczenie. Żadnych limitów teraz chyba nie zmieniają.


Co dadzą użytkownikom dronów nowe przepisy?
• pozwolą na wykonywanie niskich lotów BVLOS i lotów automatycznych bez konieczności wydzielania specjalnych stref,
• umożliwią wykonywanie lotów FPV,
• wyłączą obowiązek posiadania badań lotniczo-lekarskich i zdawania egzaminów państwowych dla operatorów BSP poniżej 5 kg używanych w lotach VLOS,
• obniżą minimalny wiek operatorów BSP konieczny do uzyskania świadectwa kwalifikacji UAVO,
• wprowadzą szereg mniejszych zmian mających uprościć użytkowanie BSP.
XK K110 | T-REX 250 | Mini Titan | X360 | Trex 600n nadciąga| jumper T12

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości