Słowniczek pojęć

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 12:33

UWAGA! Słowniczek powstaje wspólnymi siłami, i jest w rozwoju CAŁY CZAS!!!
Proszę śmiało sugerować poprawki, nowe hasła i tak dalej.


AUTOLEVEL - pierwotna wersja procedury ratunkowej, polegająca wyłącznie na ustawieniu modelu w pozycji poziomej, płozami do dołu.

BAILOUT - funkcja regulatora umożliwiająca szybkie uruchomienie silnika (z pominięciem softstartu, a ściślej z softstartem, ale dużo szybszym niż normalnie). Przydatne w przypadku kiedy chcemy przerwać ćwiczebny manewr autorotacji - nie kończyć jej lądowaniem.

BEC Battery Elimination Cirtuit - układ elektroniczny pozwalający na zasilanie awioniki modelu zdalnie sterowanego z głównego pakietu prądowego. Głowny pakiet prądowy ma przeważnie napięcie wyższe niż potrzebne do awioniki, BEC

BLDC - Wychodzi na to, że to po prostu BrushLess DC, czyli Silnik Bezszczotkowy Prądu Stałego

BLS - skrót od Brushless - oznaczenie serwomechanizmów zbudowanych w oparciu o silniki bezszczotkowe.

C - parametr pakietu określający TEORETYCZNY dopuszczalny prąd rozładowywania pakietu. Jeśli pakiet ma pojemność 1000mAh i oznaczenie 25C - teoretycznie można ten pakiet rozładowywać maksymalnym prądem 25A.

CA - Cyjak, cyjanoakryl, cyjaczek, kropelka, super glue - klej cyjanoakrylowy. W modelarstwie są stosowane różne jego odmiany, gęsty, średni, rzadki... a tak naprawdę wszystko to jedno gówno ;)

CUT OFF - patrz: odcięcie

CZUŁOŚĆ / GAIN - podstawowy parametr pracy żyroskopu. zbyt mała czułość spowoduje słabe trzymanie przez żyroskop zadanej pozycji. Zbyt duża czułość spowoduje wzbudzenie się układu, oscylacje.

DAMPER / DAMPENER tulejki gumowe lub plastikowe utrzymujące szpindel w HUBie głowicy. Im twardszy materiał tym agresywniejsze i dynamiczniejsze zachowanie modelu.

DFC ang. skrót Direct coś tam ;) rodzaj głowicy FBL w której popychacze tarcza - okucia są zamontowane na przegubie obrotowym przy okuciach i na przegubie kulowym na tarczy, i stanowią jednocześnie zabieraki tarczy. W głowicy nie DFC, popychacze są zamontowane na przegubach kulowych po obydwu stronach, ruch obroowy górnej części tarczy jest wymuszany przez oddzielne zabieraki.

DR / DUAL RATGE - ograniczenie maksymalnych wychyleń sterów.

ESC, inaczej Regiel, regulator - z ang. Electronic Speed Controler - układ elektroniczny umozliwiające zasilanie trójfazowych silników prądu przemiennego za pomocą prądu stałego z pakietu, oraz umożliwiające regulację mocy, obrotów. Czasami ma wbudowane funkcje dodatkowe, np. hamulec, governor, soft-start, odcięcie, BEC...

EXPO - skrót od Exponential - nadanie kształtu krzywym sterów (tam też są krzywe, choć rzadko je widać ;) ), umożliwiające np. wprowadzenie bardzo łagodnych reakcji na ster w okolicach neutrum (patrz: neutrum) a agresywniejsze przy wyższych wychyleniach.

FBL skrót od FlybarLess, czyli bez flybara. Układ elektronicznej stabilizacji helikoptera pozwalający na wyeliminowanie z jego konstrukcji flybara

FLYBAR - lub potocznie pręt - układ mechaniczny składający się z pręta z odważnikami i / lub łopatkami sterującymi, mikserów dołączonych do sterowanie skokiem okresowym łopat. Pręt jest umieszczony w wirniku głównym, lekko poniżęj lub powyżej płaszczyzny wirnika i w stosunku do wirnika jest obrócony typowo o 90*, mniej typowo o 25*.
Układ ten ułatwia sterowanie i poprawia w znacznym stopniu stabilnośc helikoptera w osi poprzecznej i wzdłużnej.
Znany też z niektórych helikopterów w skali 1:1.
Obecnie praktycznie całkowicie wyparty przez układy FBL
Latanie helikopterem bez pręta i bez układu FBL, jest możliwe, ale bardzo trudne i bardzo nieprzyjemne.

FREEWHEELING - Kiedyś mi się wydawało, że wiem co to jest, potem się dowidziałem co to naprawdę jest, ale już zapomniałem. Generalnie fukncja w reglu która poprawia pracę silnika, optymalizuje, mniej strat idzie w ciepło - coś takiego.

GAIN - patrz: czułość

GOV - w skrócie Governor

GOVERNOR: Układ utrzymujący stałe, zadane obroty silnika niezależnie od obciążenia (oczywiście w granicach dopuszczalnej mocy silnika/regla/pakietu). Można latać "na krzywych" albo "na governorze".

HEAD HOLD / HEAD LOCK / (AVCS?) : Tryb pracy żyroskopu, głównie ogonowego w helikopterze (ale nie tylko - można go spotkać również w samolotach i to na każdej osi, np. w Żyroskopie Dualsky FC135.
Polega on na tym, że żyroskop "pamięta" zadaną pozycję w danej osi i jeśli jakiś czynnik zewnętrzny (np. podmuch wiatru) tę pozycję zmieni, żyroskop będzie w miarę możliwości i praw fizyki starał się do tej pozycji powrócić.
Innym trybem pracy żyroskopu jest tryb Rate, gdzie żyroskop tylko stara się kompensować bieżące odchylenia czynnikami zewnętrznymi, ale jeśli do odchylenia już dojdzie - nie kompensuje go samoczynnie, nie "pamięta" zadanej pozycji.


HV - High Voltage, w elektrotechnice termin oznaczający napięcia powyżej 1kV, jednak w modelarstwie, jest to pojęcie dość śliskie, to znaczy nadal oznacza napięcie relatywnie wysokie, ale:
- w przypadku elementów awioniki (serwa, FBL, odbiornik, BEC) oznacza napięcia wyższe niż standardowe 5V (może to być nawet 5,5V, ale może to być też 8,4V - z wyższym się chyba jeszcze nie spotkałem.
- w przypadku regla / silnika, oznacza napięcie powyżej 25V, typowo, powyżej 6s Li-Po, czyli np. 12S, czyli około 50V.

IC - Internal Combustion - napęd dla tych, którzy muszą w ten sposób leczyć kompleksy swojej męskości, inaczej napęd spalinowy :>

IDLE UP / LATANIE W IDLU: w skrócie idle: tryb lotu helikoptera, w którym gaz (ergo moc silnika nie jest uzależniona wprost od położenia drążka gazu-skoku (to jeden drążek), co umożliwia lot odwrócony.

KRZYWA GAZU: W przypadku latania bez governora, konieczne jest powiązanie sterowania mocą z drążkiem gazu/skoku poprzez krzywe. W "Normalu" krzywa ma mniej więcej kształt " / ", w "Idlu"krzywa ma kształt " V " (czasami bardziej " U "). Istnieją krzywe trzypunktowe, pięciopunktowe, siedmiopunktowe - im więcej punktów tym dokładniejszy kształt krzywej można nadać.
W przypadku latania z governorem, krzywa jest płaska i ma zawsze kształt "---"

KRZYWA SKOKU - analogicznie do krzywej gazu - wykres, który wiąże skok łopat głównych wirnika z położeniem drążka gazu/skoku. W znakomitej większości przypadków krzywa skoku to " / " (od -100 do +100 ).
Czasami do krzywej skoku stosuje się expo (patrz: Expo). które zmienia jej kształt w okolicach środka.
Wyjątkiem jest tryb normal w którym krzywa poniżej zera schodzi tylko o kilka stopni na minus.

KRET - faza lotu nie uwzględniająca przeszkód terenowych z terenem włącznie (artja), ja bym dodał: końcowy, zwykle nie planowany etap lotu w którym wysokość jest ujemna, próba lotu poniżej poziomu gruntu. Tak serio - po prostu rozbicie modelu.

KV parametr silnika elektrycznego, odnoszony głownie do silników bezszczotkowych. Parametr ten określa prędkość obrotową jaką uzyska silnik bez obciążenia. Przykładowo, jeśli silnik ma parametr 1000kV, to oznacza, że zasilany napięciem 1V bez obciążenia osiągnie 1000 obrotów na minutę.

LOT ODWRÓCONY: Kontrolowany i sterowny lot w pozycji "na plecach", płozami do góry.

MOMENT REAKCYJNY (nie mylić z moment erekcyjny) moment pochodzący od obracającego się elementu statku powietrznego, działający na statek i skierowany przeciwnie do kierunku obrotu tego elementu. Przykładowo, jeśli śmigło w samolocie kręci się w prawo, to od śmigła na samolot działa moment chcący obrócić ten samolot w lewo. Wynika to wprost z Trzeciej Zasady Dynamiki Newtona.

NITRO - potocznie nitrometan, lub paliwo nitro, czyli paliwo (głownie modelarskie) składające się z alkoholu metylowego, nitrometanu i oleju.

NORMAL: tryb lotu helikoptera, w którym w dolnym położeniu drążka gazu/skoku silnik jest wyłączony (względnie pracuje na biegu jałowym w przypadku silnika spalinowego).

ODCIĘCIE/ CUT OFF - funkcja regla mająca na celu ochrone pakietu przed nadmiernym rozładowaniem, które niszczy pakiet. Odcięcie może byc twarde (tzw. hard cutoff) gdzie po osiągnięciu progu napięcia silnik jest wyłączany całkowicie, lub miękkie, gdzie następuje redukcja mocy, pozwalająca na dolecenie do lotniska i bezpieczne wylądowanie. w najprostszej formie sprowadza się zatem do przetwornicy step-down.

OWB - ang. One Way Bearing - Łożysko jednokierunkowe - nazwa łożyska które umożliwia obracanie się elementu łożyskowanego tylko w jednym kierunku, stosowana najczęściej pomiędzy zębatką główną a wałem głównym. W razie awarii silnika- umożliwia lądowanie autorotacyjne.

PAKIET / LIPO: skrót od pakiet akumulatorów, bateria.

PREKOMPENSACJA - wstępne korygowanie nagłego wzrostu momentu reakcyjnego na skutek zmiany kątów skoku okresowego i/lub okresowego. Ustawiany w układzie FBL parametr, który pomaga utrzymać zadaną pozycję ogona przy większych obciążeniach związanych z gwałtownymi manewrami.

PULLEY - rolka w przekładni pasowej. Czasem mylnie określana pinionem, żeby zaznaczyć że to zębata rolka napędowa montowana na wale silnika.

PINION - mała zębatka atakująca w przekładni zębatej. Najczęściej tak skrótowo określamy zębatkę na wale silnika

RATIO - ang. przełożenie. W kontekście helikopterów najczęściej mówi się o przełożeniu z wirnika głównego na ogonowy.
Przykładowo: ratio 4,3 oznacza, że na jeden obrót wirnika głównego przypada 4,3 obrotu wirnika ogonowego.
Jest to średnie ratio
Ratio rzędu 5 to wysokie ratio
Ratio rzędu 3 to niskie ratio.
Wysokie ratio stosuje się do latania na niskich obrotach (inaczej low-rpm), wysokie ratio - przeciwnie - do latania na wysokich obrotach.
Ratio jest uzależnione od konstrukcji helikoptera. Jego zmiana wymaga zmian konstrukcyjnych, czasami bardzo trudnych.

RESCUE - rozbudowana wersja procedury ratunkowej popularnego systemu FBL "Brain", pomagająca ratować model w sytuacjach niebezpiecznych.
Procedura Rescue najpierw zabiera sterowanie z rąk pilota.
Następnie w zależności od położenia modelu w przestrzeni, procedura Rescue, najpierw dodaje kątów odpowiednio ujemnych (na plecach) lub dodatnich (na brzuchu), po czym uruchamia funkcję "autolevel" i stopniowo oddaje sterowanie w ręce pilota.

RX - odbiornik, względnie pin wejściowy w układzie elektronicznym

S, P - S - parametr określający liczbę cel pakietu połączonych szeregowo. P - określa liczbę cel pakietu połączonych równolegle. Przykładowo oznaczenie 3s2p1000mAh, oznacza pakiet składający się z 6 cel 1000mAh, gdzie trzy cele są połączone szeregowo i drugie trzy szeregowo, a te dwa szeregi połączone są równolegle. Uzyskujemy w ten sposób pakiet (w przypadku li-po) o napięciu znamionowym 11,4V i pojemności 2000mAh.

SERVO - element elektromechaniczny, umożliwiający precyzyjne poruszanie mechanizmami modelu, np. powierzchniami sterowymi, tarczą sterującą itp. Zasilany napięciem awioniki, sterowany przy pomocy sygnału PWM.

SKOK OGÓLNY - kąt zaklinowania łopaty wirnika głównego sterowany przy pomocy drążka skoku. Ten kąt nie zmienia się w zależności od położenia kątowego łopaty na tarczy wirnika.

SKOK OKRESOWY - kąt zaklinowania łopaty wirnika głównego sterowany przy pomocy drążka sterowego. Ten kąt zmienia się w zależności od położenia kątowego łopaty na tarczy wirnika i umożliwia sterowanie pochylaniem i przechylaniem modelu w osiach poziomych.

SNAP - zewnętrzna na ogół plastikowa, część przegubu kulowego, zakładana na kulkę, na ogół stalową.

SOFT-START - funkcja regulatora, pozwalająca na łagodny start silnika, bez brzydkich nienaturalnych szarpnięć. Krytycznie ważna w helikopterach.

SPINDLE / SZPINDEL - po polsku wał poprzeczny - element głowicy helikoptera trzymający łopaty i umożliwiający ich obracanie się w osi będącej średnicą wirnika, co umożliwia zmianę skoku ogólnego i okresowego.

TELEMETRIA - kanał zwrotny w transmisji RC, czyli w tej sytuacji odbiornik jest nadajnikiem, a nadajnik odbiornikiem. działa to w tym samym czasie co nadawanie sygnału RC, umożliwia przesyłanie do nadajnika rozmaitych informacji o tym co się dzieje w modelu, np. napięcie na awionice, napięcie na pakiecie, temperatura silnika, wysokość, siła sygnału i tak dalej.

TIMER - funkcja aparatury ułatwiająca kontrolowanie czasu lotu. Po upływie zaprogramowanego czasu lotu, z aparatury rozbrzmiewa alarm, który informuje o kończącym się paliwie (względnie prądzie w pakietach).

TRYMER - funkcja modelu latającego analogiczna w skutkach działania do prawdziwych samolotów (helikopterów chyba też, aczkolwiek nie wiem czy w helikopterach są trymery i jak działają). Różnica polega na zasadzie działania.
W samolotach trymer to mała klapka na końcu powierzchni sterowej. Jej wychylenie np. w górę, powoduje wychylenie powierzchni sterowej siłami aerodynamicznymi w dół.
W modelach samolotów trymer to po prostu elektroniczne przestawienie powierzchni sterowej, tak aby samolot leciał przy puszczonych drążkach tak jak tego oczekujemy.
Cel stosowania jest zawsze taki sam: wygoda pilota. Nie jest dobrze, aby pilot chcąc lecieć prosto i poziomo musiał np cały czas pchać albo ciągnąć drążek sterowy.
Helikopterów z układami FBL nie trymuje się.
Jeśli helikopter z układem FBL "ściąga" w którąś stronę, oznacza to błędy w setupie, niedokładność ustawienia tarczy sterującej, złe wyważenie, czyli usterki które trzeba poprawić na ziemi.

TX - nadajnik, względnie pin wyjściowy w układzie elektronicznym

ŻYRO / GYRO żyroskop - element elektroniczny pomagający w utrzymaniu poprawnego sterowania statkiem powietrznym, pełniący rolę stabilizatora, działający na zasadzie ujemnego sprzężenia zwrotnego.
Ostatnio zmieniony 19 lip 2019, o 21:35 przez aikus, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 19 lip 2019, o 12:40

dorzuć: pinion, fbl, gov, esc, nitro, IC, spindle/szpindel, pulley, damper/dampener, czułość/gain, kv, bls, bldc, HV, C, S, snap, serwo, Rx, Tx, telemetria, owb, prekompensacja, moment reakcyjny, żyro, rescue, autolevel, bailout, timer, trymer, dfc, CA
Ostatnio zmieniony 19 lip 2019, o 14:32 przez mwx, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 lip 2019, o 12:56

Oooo to to to to to aikus super zaczęty temat a Maciek dobrze podpowiada :thumb: :approve:
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 13:42

spoko, piszcie, będę miał czas to będę dorzucał.

Na koniec mirek weźmie wszystko skasuje i gra.
;)
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 19 lip 2019, o 14:08

Już mogę kasować? Czy jeszcze czegos brakuje?
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 14:42

Jeszcze czekaj. Odleje się i zaraz wróce.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 19 lip 2019, o 15:32

Nie ma fotki, nie ma odlania.
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 19 lip 2019, o 15:55

Bldc to ja wiem tyle, że tak naprawdę to jest oznaczenie naszych silników bezszczotkowych.
Na rcclubie jest o tym wątek mogę poszukać linkacza

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 16:00

Fotka była wczoraj.
dzisiaj skończyłem.
Możesz kasować ;)

Chyba, że chcesz, żebym jeszcze alfabetycznie to ... ten...


Aha, nie do wszystkiego jestem pewien, że dobrze napisałem.
Feel free to poprawiać mnie.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 19 lip 2019, o 17:12

Kret - faza lotu nie uwzględniająca przeszkód terenowych z terenem włącznie?
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
SeKLeS
Lider forum...
Posty: 1860
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Riom (Francja)
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 135 razy

Postautor: SeKLeS » 19 lip 2019, o 17:24

Jeszcze freewheeling brakuje. To je takie coś z ustawień esc ;)

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
Za co krzywo patrzy na mnie kobieta:
ReX 500EFL 3GX vel ŚPIOCH
Protos Mini vel... Miniak?
Protos Pincet
Extra 260 PA vel WiDmO
Reactor vel Papierzak
F16 - w budowie
Aurora 9
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 18:28

dobra, miru, możesz kasować.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 19 lip 2019, o 19:06

Oyebany! Wykazuje, ale może dopisz na początku hołdem że jak czegoś nie ma żeby dopisywać. Bo przyjdzie nowy, zobaczy czysty wątek i nie będzie miał śmiałości go zaśmiecać...
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 lip 2019, o 19:13

:approve: :approve: :approve: :approve: :approve:
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 21:06

To było zrobione w ramach przedurlopowego trzymania rąk pod dupą (żeby nic nie spieprzyc na odchodne:))
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 19 lip 2019, o 21:31

Fajne dla nowych. Tylko jak tu nowych zagościć. Jak się już ktoś pojawi to szybko rezygnuje.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
Osa
Elita forum...
Posty: 903
Rejestracja: 18-01-2014
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Podziękował: 27 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: Osa » 19 lip 2019, o 21:52

MacGyverek pisze:Fajne dla nowych. Tylko jak tu nowych zagościć. Jak się już ktoś pojawi to szybko rezygnuje.
Ja nie zamierzam rezygnować. Wczorajszy dzień był tym w którym pierwszy raz wzniosłem helika na metr nad helipad. Jutro znów planuję podskoki.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
KATANA X-Lite / Horus X10 S na EdgeTX
Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 19 lip 2019, o 22:35

MacGyverek pisze:Fajne dla nowych. Tylko jak tu nowych zagościć. Jak się już ktoś pojawi to szybko rezygnuje.


Ale czekaj, czekaj... Czemu?
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 lip 2019, o 22:41

MacGyverek pisze:Fajne dla nowych. Tylko jak tu nowych zagościć. Jak się już ktoś pojawi to szybko rezygnuje.


Piękne hobby, ale bardzo trudne pod każdym względem, zajmujące masę czasu, którego i tak czesto brakuje, no i dla większości chyba troche drogie. A po wejściu na forum i przeczytaniu kilkunastu postów początkujący nie znający podstawowych pojęć jest jeszcze bardziej zamotany niż.... godzine wcześniej :shock: , po czym stwierdza że jednak sprzeda swoja 450tke na alledrogo i już wie, dlaczego poprzedni właściciel się jej pozbył :D Warszawa ma pewnie polowe helimaniaków a druga polowa jest rozsiana po całej Polsce, a jednostki takie m.in. jak ja, jeżeli nie trafią pod czyjeś skrzydła to wypisują sie z tego hobby już na starcie. Niestety :( Gdyby w każdym mieście był klub z prawdziwego zdarzenia a w nim kumate osoby potrafiace pomoc początkującym to całkiem inaczej by to wyglądało.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 19 lip 2019, o 22:46

Osa pisze:[Ja nie zamierzam rezygnować. Wczorajszy dzień był tym w którym pierwszy raz wzniosłem helika na metr nad helipad.


Zapodaj filmik. Wiem że masz ;)
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość