Nowe przepisy w 2020 - pytania i życzenia do ULC

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 11:44

azaz44 pisze:Sorry rąbnąłem się, jednak 150m. a nie 120. Co do samodzielnie budowanych heli, to latamy w kategorii A3, czyli:

Zasady lotów w kategorii „otwartej”
podkategoria A3
Loty wykonuje się BSP w klasie C3 i C4 lub
budowanymi samodzielnie (do 25 kg)

Nie wolno wlatywać nad osoby i zgromadzenia osób
Minimalna odległość pozioma od osób i zabudowy to
150 m
Należy ukończyć szkolenie on-line i zaliczyć test on-line z wiedzy teoretycznej (40 pytań)


Podkreślam jeszcze raz najważniejsze..



A nie, 150 m. do od zabudowy, a nie wysokość. Wysokość chyba jednak 120. Mieszam trochę :wall2: ale ta wysokość jest przecież najmniej istotna
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 11:48

marketleader pisze:Przentacja jak to prezentacja. Siłą rzeczy robi skróty.

Budowane samodzielnie do 250 g - kategoria operacji A1
Budowane samodzielnie 250 g do 25 kg - kategoria operacji A3


Tak, tak dokładnie jest w prezentacji. Co oznacza, że w sumie można sobie latać heli klasy 200 w parku nad ludźmi a może i na rynku :)
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 lut 2020, o 11:56

Dobra, ale Wy nadal drążycie temat prezentacji, która nie jest w żadnym stopniu wiążąca.

Liczę na to że ULC w odpowiedzi na nasze pytania poda konkretne zapisy w rozporządzeniach, na których ten fragment prezentacji został oparty.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 17 lut 2020, o 12:12

mwx pisze:Dobra, ale Wy nadal drążycie temat prezentacji, która nie jest w żadnym stopniu wiążąca.

Liczę na to że ULC w odpowiedzi na nasze pytania poda konkretne zapisy w rozporządzeniach, na których ten fragment prezentacji został oparty.



I na to trzeba moim zdaniem poczekać.
Szacun dla Was, że próbujecie ryć w tych paragrafach, ale jak widać nawet Wam nie wiele z tego wychodzi skoro sprawa nie jest oczywista i są spory.
Poczekajmy na oficjalną wykładnię / interpretację czy jak to tam nazwać.
Ja ryć w paragrafach nawet nie próbowałem bo jestem z paragrafami tak niekompatybilny, że przestaję cokolwiek przyswajać po kilku słowach każdego zdania, a mój prywatny prawnik ma niestety chwilowo inne zajęcia i nie ma czasu się tym zajmować.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 lut 2020, o 12:19

Mój prawnik liczy na to że zbanują nam całkowicie latanie więc może być trudno o bezstronną interpretację.
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2200
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 17 lut 2020, o 12:29

mwx pisze:Mój prawnik liczy na to że zbanują nam całkowicie latanie więc może być trudno o bezstronną interpretację.


wsparcie z kazdej strony :mrgreen:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 17 lut 2020, o 12:37

... zmień prawnika... :D:D
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 17 lut 2020, o 12:51

Masz liczyć na prawnika to lepiej licz na siebie.
Chociaż znajomy prawnik radził: "Nie przyznawaj się do niczego. A jak złapią cię za rękę to powiedz, że to nie twoja ręka." :D więc czasem się przydają.

Więc w ramach liczenia na siebie:
UAS.OPEN.010 Przepisy ogólne
...
2) W przypadku gdy operacja z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego wiąże się z lotem bezzałogowego statku powietrznego, który startuje z naturalnego wzniesienia terenu lub dokonuje przelotu nad terenem, na którym występują naturalne wzniesienia, bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w maksymalnej odległości 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni Ziemi. Pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry.


UAS.OPEN.040 Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3
Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3 muszą spełniać wszystkie poniższe warunki:
1) muszą być wykonywane na obszarze, na którym pilot bezzałogowego statku powietrznego może oczekiwać, że w normalnych okolicznościach przez cały czas trwania operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym; [czyli generalnie z dala od postronnych]
2) muszą być wykonywane w bezpiecznej odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych;
3) muszą być wykonywane przez pilota bezzałogowego statku powietrznego, który ukończył szkolenie online oraz zaliczył przeprowadzony online egzamin z wiedzy teoretycznej, o którym mowa w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b); [czyli bezpłatne szkolenie i egzamin online]
4) muszą być wykonywane przy użyciu bezzałogowego statku powietrznego, który:
    a) ma MTOM (wraz z obciążeniem użytkowym) wynoszącą mniej niż 25 kg, w przypadku bezzałogowego systemu powietrznego skonstruowanego do użytku prywatnego; [czyli nasze samoróbki] lub...


Definicja samoróbki:
16) „bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego” oznacza bezzałogowy system powietrzny zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem bezzałogowych systemów powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw; [czyli RTF]

Bo System = Statek + Zdalne sterowanie. Jak masz Statek wprowadzony do obrotu jako jedna część, a Zdalne sterowanie (aparatura) wprowadzona do obrotu jako druga część, to już nie jest System "wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw".
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2200
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 17 lut 2020, o 12:57

Zapowiadaja sie interesujace dyskusje z funkcjonariuszami policji :D Moze nawet przygotuje sobie wlasna prezentacje na takie okazje, kto wie, moze ktorys zlapie bakcyla
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 17 lut 2020, o 13:10

Jak oni nie pokażą legitymacji funkcjonariusza ULC to możesz im pokazać gest Lichockiej.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 lut 2020, o 13:50

To się ma zmienić wraz z wprowadzeniem nowych regulacji - podobno policjanci mają posiąść stosowną wiedzę i możliwość wystawiania mandatów.
To niepotwierdzone info z aeroklubu.
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 14:05

marketleader pisze:Masz liczyć na prawnika to lepiej licz na siebie.
Chociaż znajomy prawnik radził: "Nie przyznawaj się do niczego. A jak złapią cię za rękę to powiedz, że to nie twoja ręka." :D więc czasem się przydają.

Więc w ramach liczenia na siebie:
UAS.OPEN.010 Przepisy ogólne
...
2) W przypadku gdy operacja z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego wiąże się z lotem bezzałogowego statku powietrznego, który startuje z naturalnego wzniesienia terenu lub dokonuje przelotu nad terenem, na którym występują naturalne wzniesienia, bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w maksymalnej odległości 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni Ziemi. Pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry.


UAS.OPEN.040 Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3
Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3 muszą spełniać wszystkie poniższe warunki:
1) muszą być wykonywane na obszarze, na którym pilot bezzałogowego statku powietrznego może oczekiwać, że w normalnych okolicznościach przez cały czas trwania operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym; [czyli generalnie z dala od postronnych]
2) muszą być wykonywane w bezpiecznej odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych;
3) muszą być wykonywane przez pilota bezzałogowego statku powietrznego, który ukończył szkolenie online oraz zaliczył przeprowadzony online egzamin z wiedzy teoretycznej, o którym mowa w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b); [czyli bezpłatne szkolenie i egzamin online]
4) muszą być wykonywane przy użyciu bezzałogowego statku powietrznego, który:
    a) ma MTOM (wraz z obciążeniem użytkowym) wynoszącą mniej niż 25 kg, w przypadku bezzałogowego systemu powietrznego skonstruowanego do użytku prywatnego; [czyli nasze samoróbki] lub...


Definicja samoróbki:
16) „bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego” oznacza bezzałogowy system powietrzny zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem bezzałogowych systemów powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw; [czyli RTF]

Bo System = Statek + Zdalne sterowanie. Jak masz Statek wprowadzony do obrotu jako jedna część, a Zdalne sterowanie (aparatura) wprowadzona do obrotu jako druga część, to już nie jest System "wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw".


:thumb:
To klaruje kwestie BNF. Ciekawi mnie jeszcze to:
150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych

czy grunty rolne w to wchodzą?
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 17 lut 2020, o 14:32

azaz44 pisze:czy grunty rolne w to wchodzą?


Jeśli nie będzie można latać na polami to w praktyce nigdzie nie będzie można latać.
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 17 lut 2020, o 15:03

To jeżeli można to dodajmy pytanie:
- Prosimy o interpretację jak rozumieć tereny: mieszkaniowe, użytkowe, przemysłowe, rekreacyjne. W szczególności jaka jest kwalifikacja typowych pól lotów modelarskich jak łąki, pola uprawne.

W morde. Zostają nam nieużytki:
Nieużytek – obszar gruntu, który z powodu naturalnych warunków siedliskowych lub na skutek działalności rolniczej, przemysłowej, leśnej lub innej nie posiada lub utracił wartość użytkową. Do nieużytków zaliczane są bagna, wydmy, tereny o niekorzystnym ukształtowaniu powierzchni, składowiska odpadów oraz grunty zdegradowane przez przemysł.
Czyli zostają bagna, góry i składowiska odpadów. Najlepiej popromiennych i problem z głowy :rotfl:
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 15:44

To jest pytanie jakie są definicje.. czy np. pole na którym nic nie ma to teren użytkowy czy nie. A jak właściwie jest teraz?
Tak czy siak zdecydowanie warto dodać to pytanie.
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1285
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 81 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 17 lut 2020, o 19:08

mwx pisze: ale skąd ja wytrzasnę do Goblina 700 instrukcję użytkownika zawierającą:..........

Popytaj dowolnego projektanta budowlańca jak się robi BIOZ :) Na tej samej zasadzie. Tylko trzeba do tego jakąś pieczątkę ;)
XL Power 380; Volantex Saber; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Ravp66
Stały bywalec...
Posty: 211
Rejestracja: 28-12-2014
Lokalizacja: Zabrze
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: Ravp66 » 17 lut 2020, o 19:37

Hmmmmm ... tak czytam i Was i te przepisy i doszedłem do wniosku.
koniec z modelarstwem!
Co dalej?
I znalazłem nowe Hobby.
Przy tej władzy, która jeszcze jest przez przynajmniej 3 lata ... postanowiłem zostać MYŚLIWYM (im teraz wszystko wolno, jak czytałem to mogą nawet strzelać w centrum miasta).
Zapisze się do koła łowieckiego, kupię flinte i bedę strzelał do rzutków. A za rzutki będą robiły moje latadła. Heliki i szybole. A, że trafić w nie trudno ... no cóż. Bedę uparcie i sumiennie ćwiczył.
:masakra: :lol: :lol: :lol:
Futaba
Trochę śmiglaków, samolot i szybowiece.

pozdrawiam
Rafał
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 17 lut 2020, o 20:54

Temat: Mail zbiorowy od społeczności polskich modelarzy lotniczych do ULC w sprawie nowych przepisów wchodzących w życie od 2020.07.01

Szanowni Państwo,

Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01, w imieniu swoim oraz wszystkich osób wymienionych w CC niniejszego maila.
(dodatkowa kopia maila, zostanie wysłana bez osób w CC, za to lista nazwisk i adresów mailowych zostanie dołączona w treści maila - ma to na celu uniknięcie odfiltrowania maila przez mechanizmy antyspamowe).

Lista osób jest dość pokaźna, a proszę wziąć pod uwagę, że nie wszystkie osoby którym istotnie zależy na sprawach jak poniżej odważyły się oficjalnie oddać swój głos.
Modelarze to specyficzna grupa społeczna i stosunkowo niewielu decyduje się być aktywną częścią tej społeczności - świadczą o tym statystyki grup oraz forów modelarskich - zdecydowana większość tylko czyta, jedynie nieznaczna część decyduje się coś pisać, ponadto, znamy osobiście przypadki ludzi, których spotykamy na naszych lotniskach, a w internetowej części życia społeczności udział biorą one sporadycznie lub wcale.

Jestem zaniepokojony faktem zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze. Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.

Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców). Jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet niekoniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.

Dodatkowo, należy nadmienić, że obecna sytuacja prawna oraz aplikacja "Droneradar" pozwalają na stosunkowo łatwe i bardzo skuteczne przestrzeganie przepisów oraz dbanie o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i osób postronnych, a przede wszystkim "dorosłego" ruchu lotniczego.
Zgłaszanie lotów na "Droneradar" (podobnie jak posiadanie ubezpieczenia OC) jest powszechnie stosowaną praktyką, której przestrzegamy i do której mocno namawiamy każdego kto ma zamiar zacząć zabawę z latającym modelarstwem zdalnie sterowanym.
Bardzo, ale to bardzo zależy nam, aby ta droga przestrzegania linii prawa po zmianie przepisów nie została utrudniona na tyle, że wśród modelarstwa spowoduje powstanie tzw. szarej strefy, to znaczy, że ludzie masowo zaczną latać na dziko, bez rejestracji, bez ubezpieczenia, bez niczyjej wiedzy. Oczywistym jest, że taka sytuacja spowoduje diametralny spadek bezpieczeństwa na każdym froncie, czyli totalnie minie się z założeniem.

Ponadto, poniżej znajduje się zbiorowa lista pytań oraz wniosków zebrana od wszystkich osób, które zdecydowały się w przedmiotowej sprawie odezwać.
Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego po raz kolejny (podobnie jak w roku 2013 przy powstawaniu obecnych przepisów) przychyli się do naszych potrzeb, pytań i wniosków oraz udzieli odpowiedzi choćby na cześć z nich przy okazji najbliższego seminarium informacyjnego lub w dowolnej innej formie.


Pozdrawiamy lotniczo - wysokości!!


Lista pytań i wątpliwości z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w interpretacji nowych przepisów:

- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?

- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?

- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?

- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g kwalifikują się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?

- Czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 19 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "dodatki"? A jeśli tak, to które typy modeli i w które "dodatki"?

- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu kwalifikują się do klasy C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?

- Latam 4-o metrowym samolotem. Co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020?

- Mam MR o TOM 28kg. Co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020?

- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich warunkach modelem powyżej 25kg?

- Czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?

- Co z modelami, które ważą poniżej 250g, ale w fazie startu mają 30m/s i więcej? (DLG węglowe)?

- Jakie warunki muszą być spełnione aby można było latać modelami szybowców i elektro szybowców o rozpiętości do 5m / waga do 25kg?

- Jak z rejestracją modeli helikopterów i "zdalną identyfikacją"?

- Proszę o wyjaśnienie możliwości wykonywania lotów przez osoby nieletnie.

- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu?

- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS?

- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?

- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.

- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie, gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.

- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup, a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych?

- Co z lataniem za granicą Państwa? Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane?

- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe?

- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?

- Jak zmieni się i czy będzie istniała w jakiejkolwiek formie (choćby w części podobnej w zasadzie i prostocie działania) aplikacja "Droneradar"?

- Jaka musi być minimalna odległość pasa startowego lądowiska modelu od drogi szybkiego ruchu lub autostrady?

- Prosimy o interpretację jak rozumieć tereny: mieszkaniowe, użytkowe, przemysłowe, rekreacyjne. W szczególności jaka jest kwalifikacja typowych pól lotów modelarskich jak łąki, pola uprawne.





Wysyłam...3, 2, 1 ...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 17 lut 2020, o 21:01

Wysłane.
Dwa adresy mailowe mi się odbiły - pewnie jakaś literówka jak przepisywałem ze screenshotów od Mira.
Trudno.
Awatar użytkownika
mario70
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 15
Rejestracja: 09-02-2020
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy

Postautor: mario70 » 17 lut 2020, o 21:07

Dzięki Aikus - no to czekamy. Zobaczymy jak nas potraktują.
Pozdrawiam
Mariusz
--------------------------------------------
takie tam latadła: Extra 330 by Pilot RC & MythoS / PrometheuS / Sebach / SU-29 by SebArt & Extra 260 by PA & Lumax & Solius

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości