Cytuję kolegę z pfmrc.eu :
My będziemy mieć jedne z najbardziej liberalnych przepisów w UE. Jestem po spotkaniu w ULC i prace legislacyjne dobiegają końca.
Pokrótce napiszę co i jak.
1. Od lipca b.r. rozpoczyna się obowiązywanie nowych przepisów - rozpoczyna się bo okres przejściowy będzie trwał 1 rok - do lipca 2021.
2. My modelarze zostaliśmy potraktowanie całkowicie wyjątkowo - otrzymaliśmy możliwość uzyskania szczególnych warunków dostępu do przestrzeni powietrznej. Będziemy mogli latać w zasięgu wzroku bez ustalonych limitów wysokości czy odległości. Nie będzie nas obowiązywać ograniczenie klasy open C3 i C4.
3. Przestrzeń powietrzna zostanie podzielona na 4 strefy, które będzie można zidentyfikować np. aplikacji PansaUTM (zbliżonej do DroneRadar).
Będą to następujące rodzaje.:
G - przestrzeń ogólnie wykonywanych lotów
Przestrzeń typu Prohibited - wymagana zgoda zarządzającego
Przestrzeń typu Limited - ograniczone warunki korzystania, nie trzeba zgody zarządzajacego
Przestrzeń typu Informacyjnego - należy zapoznać się z informacją o warunkach korzystania z przestrzeni
4. Jedynym sposobem, żeby być potraktowanym jako modelarz jest członkostwo w klubie lub stowarzyszeniu modelarskim, które to stowarzyszenie (STO) zgłosi się do ULC o wydanie takich szczególnych warunków.
5. Co ciekawe nie będzie to zgłoszenie zawierające info n/t miejsca wykonywania lotów a jedynie informację o stowarzyszeniu(STO)
6. To STO gwarantuje niejako że jego członkowie są przeszkoleni i stosują się do zasad bezpieczeństwa. Szkolenia w STO muszą być wykonywane cyklicznie a dokumentacja z tych szkoleń przechowywana przez STO.
7. Tutaj też zakończy się odpowiedzialność STO za modelarza - STO zapewnia szkolenia
8. Modelarz - członek STO - jest przeszkolonym użytkownikiem przestrzeni powietrznej który bierze osobistą odpowiedzialność za swoje czyny.
9. Każdy operator statku powietrznego musi posiadać numer identyfikacyjny nadawany przez ULC po odbyciu szkolenia on-line lub po zgłoszeniu przez STO jako grupę użytkowników. Numery prawdopodobnie będą indywidualne lub charakterystyczne dla grupy reprezentowanej przez STO.
10. Prawdopodobny jest również obowiązek umieszczania tego numeru na każdym statku powietrznym
11. Każdy operator musi posiadać ubezpieczenie OC - tutaj ważne ULC czeka na propozycję jakie ubezpieczenia będą minimalne - Trzeba zgłosić w ramach konsultacji propozycję minimalnego wymaganego ubezpieczenia OC (wielkość S.D.R) - jeśli macie polisy to piszcie - czasu jest mało
12. Każdy członek STO otrzyma identyfikator - jego wielkość będzie zależeć od STO a i informacje na nimj zawarte ULC określi. Będą one podobne do ogólnych potwierdzeń odbycia szkolenia online które wyda w pdf ULC każdemu kto to szkolenie odbędzie z tą różnicą, że będzie zwierać numer zezwolenia ULC dla STO. Organy kontrolujące będą odsyłane do ULC w celu weryfikacji tego numeru.
13. Zezwolenia dla STO będą wydawane bezterminowo.
14. W STO nie będzie limitu wieku 14 lat tak jak w klasie open (tam jest ze względów prawnych 14 lat) - będzie to regulował statut
15. Pytaliśmy też o pierwszeństwo w użytkowaniu przestrzeni powietrznej dla General Aviations i zostaliśmy zapewnieni, że jesteśmy pełnoprawnym użytkownikiem przestrzeni powietrznej i np. w sprawie sąsiadującego z nami lądowiska,okazało się, że należy najlepiej porozumieć się aby np. wykonując loty u nas grzecznościowo zgłosić to na wieży u "sąsiadów". Lądowiska nie będą miały możliwości zarządzania przestrzenią wokół swojej lokalizacji i tym samy nie będzie można ... zabronić nam lotów.
16. Rodzaj stowarzyszenia akceptowany przez ULC : stowarzyszenie zwykłe (do potwierdzenia), klub sportowy, lub stowarzyszenie rejestrowe (KRS)
17. W przepisach został uwzględniony główny postulat modelarzy - otóż modelarze nie powodują zagrożeń (np. dla ruchu lotniczego, przez dziesiątki lat byli grupą "uświadomionych użytkowników przestrzeni powietrznej" i nie ma powodu, żeby ich "wylewać z kąpielą" - O ile pamiętam to na tym opierał się cały front obrony EMFU i EASA to uwzględniła dając narodowym urzędom możliwość tworzenia warunków modelarskich. Celem weryfikacji "who is who" istnieje konieczność stowarzyszania się.
19. Dla czujących niechęć do stowarzyszania się ULC przygotował klasę open z limitami a dla dzieci kupujących drony pozostałe klasy. Nie ma specjalnego sensu tego poruszać ale większość informacji jest tu
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazan ... cje-ogolne20. Rakiety nie są objęte tymi przepisami