Silnik nitro eksploatacja i naprawa

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 13 lis 2013, o 23:16

Zamieniam się w słuch :idea:
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 13 lis 2013, o 23:30

Znacznik na tłoku bywa w różnych miejscach, czasem wskazuje na pin blokujący tuleję, ale częściej oznacza miejsce zamka pierścienia na tłoku. Pierścień musi zamknąć się na tłoku w ściśle określonym położeniu ustalonym wypustką w rowku swojego gniazda. Zamek pierścienia powinien wypaść w miejscu gdzie tuleja nie ma "okienek" wlotowych i wylotowych. Jeśli nie ma znacznika na tłoku to ustawiamy tłok tak, aby zamek był po przeciwnej stronie niż wydech, wtedy płaszczyzna korbowodu już finalnie ustala pozycję tłoka.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 07:34

Złożyłem go do kupy i mam taki problem, ze dopóki silnik ma grzanie to chodzi normalnie, ale jak tylko wyłaczę swiece to jak zimny od razu gaśnie a jak się trochę rozgrzeje to gaśnie po chwili. Wyregulowany. ybyl podobnie jak wcześniej.
chodzi co prawda bez obciążenia ale grzany wkreca sie ladnie na obroty
Helikoptery
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 08:16

Artja pisze:Znacznik na tłoku bywa w różnych miejscach, czasem wskazuje na pin blokujący tuleję, ale częściej oznacza miejsce zamka pierścienia na tłoku. Pierścień musi zamknąć się na tłoku w ściśle określonym położeniu ustalonym wypustką w rowku swojego gniazda. Zamek pierścienia powinien wypaść w miejscu gdzie tuleja nie ma "okienek" wlotowych i wylotowych. Jeśli nie ma znacznika na tłoku to ustawiamy tłok tak, aby zamek był po przeciwnej stronie niż wydech, wtedy płaszczyzna korbowodu już finalnie ustala pozycję tłoka.


nigdy nie rozbieralem nitro ale wszystkie dwutakty komunistycznych jednosladów mialy znacznik na tłoku oznaczający kiernek wylotu spalin. gdybym widzial strzalke na tłoku to bez zastanowienia ustawilbym ją w kierunku kanału wylotowego.

mam pytanie odnosnie pierscienia - jaki luz powinien być "na zamku"? bo to bardzo istotna sprawa majaca wplyw na trwalosc i sprawnosc silnika.
wciskanie tuleji cylindra- wyzej czytalem o wyciaganiu "na szmatke" (fajny sposób) ale czy ona ma jakieś zabezpieczenie chroniące przed przemieszczaniem/obracaniem (skoro wychodzi tak lekko) w cylindrze czy tylko wystarczy ją wcisnąć?
no i ostatnie- bawiliscie się w "poprawianie fabryki" tzn polerowanie kanałów, powikszanie okien czy dokładanie pierscienia na tłoku? zastanawia mnie sprawność tych mikro silniczków - czy mają jakiś zapas mocy niewykorzystany na poczet dluższej żywotności czy nie da się już nic z nich wyciągnąć?
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 08:17

wojtekr pisze:Złożyłem go do kupy i mam taki problem, ze dopóki silnik ma grzanie to chodzi normalnie, ale jak tylko wyłaczę swiece to jak zimny od razu gaśnie a jak się trochę rozgrzeje to gaśnie po chwili. Wyregulowany. ybyl podobnie jak wcześniej.
chodzi co prawda bez obciążenia ale grzany wkreca sie ladnie na obroty


zbyt uboga mieszanka na wolnych obrotach
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 lis 2013, o 08:57

crash pisze: mam pytanie odnosnie pierscienia - jaki luz powinien być "na zamku"? bo to bardzo istotna sprawa majaca wplyw na trwalosc i sprawnosc silnika.


W "dorosłych" silnikach szczelina jest podana w jego specyfikacji. Dla nitro nie spotkałem się z taką informacją w żadnym ze znanych mi silników 50-60. Sprawdzam więc szczelinę na oko patrząc na ślad oleju pozostawiony w tulei po przejściu tłoka. Jeśli nie ma wyraźnie zaznaczonej ścieżki w miejscu zamka przyjmuję że jest OK.

crash pisze: wciskanie tuleji cylindra- wyzej czytalem o wyciaganiu "na szmatke" (fajny sposób) ale czy ona ma jakieś zabezpieczenie chroniące przed przemieszczaniem/obracaniem (skoro wychodzi tak lekko) w cylindrze czy tylko wystarczy ją wcisnąć?


Jedyne zabezpieczenie to pin pod głowicą i trzeba ciut uważać przy montażu żeby go nie uszkodzić. Przy wyciąganiu tulei jeśli tylko jej kołnierz zejdzie z pinu nie ma żadnych zapezpieczeń (o ile tuleja nie jest wypaczona lub pogięta ramka okienka nie blokuje się o kolektor można tuleją zrobić obrót 360st)


crash pisze: no i ostatnie- bawiliscie się w "poprawianie fabryki" tzn polerowanie kanałów, powikszanie okien czy dokładanie pierscienia na tłoku? zastanawia mnie sprawność tych mikro silniczków - czy mają jakiś zapas mocy niewykorzystany na poczet dluższej żywotności czy nie da się już nic z nich wyciągnąć?


IMO nie warto, trzeba by mieć porządny warsztat z wysokim stopniem precyzji. Już lepiej pobawić się właściwym ustawieniem kątów i cykliki do obrotów, popróbować z innym tłumikem i paliwem. W skrajnym przypadku po prostu zmieniłbym silnik na większą pojemność.
Zapas mocy przykładowo Yamady YS-56SR jest porażający w opinii pilotów dużo lepszych ode mnie :-) Ja wykorzystuję może z 70% możliwości tego silnika, ale to i tak nie uchroniło go przed uszkodzeniem.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 09:57

Efekty nie bardzo zależąa od wyregulowania. Próbowałem z roznymi ustawieniami. Efekt praktycznie ten sam
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 lis 2013, o 10:21

wojtekr pisze:Efekty nie bardzo zależąa od wyregulowania. Próbowałem z roznymi ustawieniami. Efekt praktycznie ten sam


A kompresja jest? Teraz jest dość chłodno, może potrzymaj chwilę żarkę na świecy niech silnik się trochę rozgrzeje. Jak nie pomoże spróbuj dać zimniejszą świecę. Wcześniej posprawdzaj wszystkie wężyki oraz ich mocowania na króćcach. Latam na świecy os.#8, jest uniwersalna ale czasem w niskich temperaturach muszę trochę powalczyć z silnikiem, po rozgrzaniu jest OK.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 11:17

wojtekr pisze:Efekty nie bardzo zależąa od wyregulowania. Próbowałem z roznymi ustawieniami. Efekt praktycznie ten sam


czasem pomaga najprostszy do wykonania na polu zabieg - trymerem otwieram bardziej przepustnice (nie wiem czy już próbowałes)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 11:30

może nieprecyzyjnie napisałem:

z grzaniem działa ok, można gazować i chodzi na wolnych. Ale jak się wyłączy grzanie- gaśnie. Również wtedy gdy wyłączę grzanie jak chodzi na "pełnym" gazie.
Jak jest ciepły to efekt ten się przesuwa, gaśnie po paru sekundach ale tak samo na wolnych jak i "pełnym" gazie.

Czy może to być efekt porysowania wału korbowego, tłoka, tulei (chociaż ta nie jest za bardzo porysowana)?
Helikoptery
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 12:31

to za małe spręzanie masz, mieszanka nie nagrzewa się dostatecznie i nie dochodzi do samozapłonu. przyczyna - rysy na ściankach tłoka, tuleji bądź wytarty pierścień.
czasem przegrzany pierscień nie sprężynuje dostatecznie, tzn jak sie wpasuje w swoje miejsce to sobie tam biernie siedzi i nie uszczelnia dostatecznie.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 12:50

tak sądziłem, że to może być przyczyna- czy;li jednak krecik nie był taki mały;
Helikoptery
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 lis 2013, o 13:14

Pierścień i jego szczelność to jedna sprawa, ale skoro mówisz że krecik był, to bym się bliżej przyglądnął tłumikowi. Po próbach odpalenia przechyl helika na ogon i sprawdź czy z tłumika nie wyleje się oleisty szlam, który potrafi się cofnąć i zalewa karter. Póki kręcisz na obrotach wymuszasz zapłon to ciśnienie jest dostateczne do napompowania zbiornika i przebicia się przez wydech, przy spadku obrotów silnik się zadusi a tłumik nie poda ciśnienia do instalacji. To tylko koncepcja a nie diagnoza.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 14:12

silnik był cały rozebrany i wyczyszczony, tłumik tez byl wyczyszczony
Helikoptery
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 14 lis 2013, o 14:58

crash pisze:to za małe spręzanie masz, mieszanka nie nagrzewa się dostatecznie i nie dochodzi do samozapłonu.

Aby być precyzyjnym - dobrze że nie dochodzi do samozapłonu :lol: W tym przypadku nie dochodzi do zapłonu mieszanki od świecy.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 15:08

:?:
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 15:32

chodzi o to, że silnik żarowy nie jest samozałonowy, zapal się od świecy a nie od temperatury w wyniku sprężania
Helikoptery
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 15:35

to świeca żarzy cały czas? myślałem że tylko do rozruchu
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 lis 2013, o 15:38

na początku od grzania a potem od poprzedniego wybuchu.
Helikoptery
Awatar użytkownika
crash
Domownik forum...
Posty: 381
Rejestracja: 19-07-2012
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: crash » 14 lis 2013, o 15:42

wię dla mnie samozapłon

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości